تکنیکهای فوق العاده برای داشتن ذهنی خلاق

تجربیات گسترده به شما کمک می کند نوآور باشید.ایده های خلاق، اغلب حاصل تلفیق اطلاعات ما در مورد چیزهای به ظاهر غیر مرتبط است.اهمیت دارد که از دنیای خود خارج شوید و دنیای دیگران را نیز مشاهده کنید تا به گستره ای از دانش و تجربه جدید دست پیدا کنید و راه‌هایی برای به چالش کشاندن خود بیابید.
جمعه، 7 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
تکنیکهای فوق العاده برای داشتن ذهنی خلاق
وقتی روی این مطلب کلیک کردید یعنی موضوع خلاقیت برای شما اهمیت دارد و علاقمندید نکته های جدیدی را یاد بگیرید.

نکته هایی که در ادامه میخوانید علاوه بر رشد خلاقیت میتوانند به توسعه فردی تان هم کمک کنند.

امیدواریم آنها را به کارگیرید و تاثیرات مفید آنها را در زندگی تجربه کنید.
 

استفاده از تمرینات ورزشی برای تقویت ذهن

ذهن و بدن به شکلی تفکیک ناپذیر به هم مرتبطند.

وقتی عصبی، تحریک پذیر یا غمگین و افسرده هستید، فعالیت های خوب و خلاق را برنمی تابید؛ وقتی بیمار یا ضعیف و خسته اید از تلاش خلاق باز می ایستید.

بدن نیاز دارد مدام در وضعیت مناسبی به سر ببرد و احساس سلامتی کند تا بتواند به ایده‌های خوب دست یابد؛ لذا باید به احتیاجات جسمی خود توجه کنید و به تمرینات سلامتی بخش روی آورید تا به حداکثر نیروی خلاقه وجودتان دست یابید.

علاوه بر حفظ سلامتی، در صورتی که به رژیم ورزشی خود تجربه های جدیدی اضافه کنید و هر روز آن را به شکلی یکسان انجام ندهید این کار ممکن است فکر شما را وسعت بخشد و بر خلاقیت شما بیفزاید.

رشته ورزشی جدیدی شروع کنید، در کلاسی که قبلا شرکت نکرده اید ثبت نام کنید یا با گروهی جدید از افراد به ورزش روزانه بپردازید و پرورش و یادگیری مستمر را ادامه دهید.

شروع یک ورزش یا یادگیری مهارتی جدید، بسیار شبیه ابداع چیزی تازه است.

از اول باید منتظر شکست‌های بسیاری باشید و شاید حتی احساس ساده لوحی یا ناراحتی کنید اما اگر پشتکار به خرج دهید به تدریج احساس رشد و توانمندی خواهید کرد.

این تجربه به شما کمک میکند با احساس ساده لوحی و نادانی کنار بیایید، چیزی که باید آن را بیازمایید تا به خودسانسوری و احساس ترس از شکست هنگامی که می‌خواهید کار خلاقانه انجام دهید دچار نشوید.

تکنیکهای فوق العاده برای داشتن ذهنی خلاق

جویای تجارب بیشتر شدن

تجربیات گسترده به شما کمک می کند نوآور باشید.

ایده های خلاق، اغلب حاصل تلفیق اطلاعات ما در مورد چیزهای به ظاهر غیر مرتبط است.

اهمیت دارد که از دنیای خود خارج شوید و دنیای دیگران را نیز مشاهده کنید تا به گستره ای از دانش و تجربه جدید دست پیدا کنید و راه‌هایی برای به چالش کشاندن خود بیابید.

اگر میخواهید بدانید چگونه میتوانید در حوزه کاری خود به افرادی پیشتاز در امر نوآوری تبدیل شوید یکی از راه ها این است که برای مدتی به مطالعه و کار در حوزه کاری دیگری بپردازید!

اگر در حوزه بیمه کار می‌کنید در دوره های زمین شناسی، تاریخ هنر یا میکروبیولوژی ثبت نام کنید!

هر زمینه ای که در مورد آن هیچ نمی دانید برای این کار مناسب است. حتما ظرف چند هفته، نگاه شما به حوزه کاری خودتان متفاوت خواهد شد.

مطالعه یک فرهنگ و زبان بیگانه، روشی عالی برای برانگیختن تفکر است؛ یک سرگرمی جدید هم ممکن است همین تاثیر را داشته باشد.

کارآفرین های بسیاری وجود دارند که سرگرمی مورد علاقه شان را به تجارت های موفق تبدیل کرده اند ولی هیچ راه و روش به خصوصی برای اطمینان از این که به منبعی متنوع و غنی از دانش و تجربه دست یافته اید وجود ندارد.

به شم خود اعتماد کنید و اجازه دهید کنجکاوی شما، راهنمای تان باشد.

پذیرش چالش های جدید و مورد علاقه تان، روش هایی برای پرورش قدرت خلاقیت است؛ این چالش‌ها داده های بیشتری را برای خلق نوآوری‌ها در اختیارتان می گذارد و انعطاف‌پذیری و طاقت لازم را برای این که قهرمان خلاقیت خود باشید در اختیارتان قرار می‌دهد.
 

اقدام به ریسک های شخصی

ابداع گران از شکست واهمه ای ندارند، ولی قمار باز هم نیستند.

آنها ریسک های قابل محاسبه ای را می‌پذیرند که احتمال بالای موفقیت به همراه دارد.

برای افزایش خلاقیت خود و خلق نوآوری‌های بیشتر بایستی از ریسک های حساب نشده و غیرمسئولانه پرهیز کنید؛ در عین حال بایستی از روش های فاقدِ هرگونه ریسک و یا نگرانی از تصورمردم در مورد شما در صورت مواجهه با شکست ایده های تان پرهیز کنید.

چنین افکاری ممکن است تلاش های شما را برای دستیابی به خلاقیت ضایع سازد.

تحقیقات جالب و بسیاری، بیانگر آن است که کارآفرینان و هنرمندان و دانشمندان موفق و دیگر افراد بسیار خلاق، از تجارت و ایده‌های جدید بسیار استقبال می‌کند و این احساس قدرتمند را دارند که خودشان تصمیم گیرنده هستند.

معنای روانشناختی «تعیین سرنوشت خود» یا «خود تصمیمی» به احساس توانایی در تعیین سرنوشت شخصی تان اطلاق می شود.
 

افراد مستقل

* این احساس را دارند که قادر به کنترل زندگی خود هستند.

* تمایل دارند به ایده ها و شم خود توجه کنند به جای آنکه همواره به آنچه دیگران یا عرف جامعه می گوید عمل کنند.

چگونه به خود اتکایی و قدرت اراده دست میابید؟ چیزی که افراد مستقل به طور غریزی آن را دارند!

* عدم نگرانی هنگامی که ممکن است در اشتباه باشید.

* عدم ناراحتی هنگامی که پیشنهاد شما قابل اجرا نیست.

خصوصیاتی است که این کیفیت روحی را ارتقا می بخشد.

به خود بگویید اگر به تلاش خود ادامه دهید به شیوه‌های بهتری دست خواهید یافت.

نظم بخشیدن به صحبت‌هایی که با خود داریم به خصوص وقتی که آن را با تمرین های روزانه خلاقیت ادغام می کنید تکنیکی بسیار مفید است.

شاید ابراز عقیده و جسارت در انتخاب های شخصی تان خطرساز به نظر برسد ولی این کار چیزی است که تجارت به آن نیاز دارد و کیفیتی ست که امروزه برای دستیابی به شغلی موفق به آن نیاز دارید.

رفتارهای حاکی از استقلال و خلاقیت را تمرین کنید و تا وقتی ریسکِ در اشتباه بودن و درست از آب در نیامدنِ ایده هایتان، برایتان به امری عادی تبدیل نشده به آن ادامه دهید.

از اینکه یکی از پیشنهاداتتان شکست بخورد هیچ نگران نشوید و مطمئن باشید که همیشه به ایده های بیشتری دست خواهید یافت. نکته جالب در مورد استفاده از خلاقیت این است که در اثر استفاده ی بیشتر تقویت می‌شود.

هر از گاهی ممکن است با ریسکِ در اشتباه بودن روبرو شوید ولی یک ریسک وجود دارد که نبایستی هیچگاه در مورد آن نگرانی به خود راه دهید:

ایده های شما هیچگاه پایان نمی یابد! اگر یکی شکست بخورد به موردی دیگر و موردی دیگر و مورد دیگر بپردازید.
 

گذراندن وقت با افرادی که هیچ شباهتی به شما ندارند

تنوع و گوناگونی، بارور کننده نوآوری ست.

تجربیات گوناگون و آشنایی با مهارت های مختلف، داده ها و ایده های متفاوتی در اختیارتان می گذارد.

حقیقت این است که بسیاری از نوآوری‌های موفقیت‌آمیز، حاصل همکاری دو تیم دارای سوابق فکری و فرهنگی بسیار متفاوت است. چیزهای متضاد بر همدیگر اثر می‌گذارند.

از آموزه ها و ایده هایی که در صحبت با مردم کهدر دارای تجربیات بسیار متفاوتی در مقایسه با شما هستند استفاده کنید.

در آن سوی سکه ی تناوب و گوناگونی، مردمی با تجربیات و زمینه‌های فکری مشابه وجود دارند که با آنها بودن بسیار آسان است؛ ولی این گروه تمایل دارند که خلاقیت وجود شما را از بین ببرند.

بنیادهای اجتماعی که در آن احساس راحتی می کنیم در حقیقت موانعی بر سر راه نوآوری محسوب می‌شوند.

اگر تمام مدیران یک شرکت دارای پیشینه یکسانی باشند شرکت از نوآوری دست می کشد و نهایتاً به دردسر می‌افتد.
 

یادداشت برداری کنید

نوشتن کمک می‌کند آزادانه خود را بروز دهیم، به وضوح و روشنی نسبت به خود و اهدافمان دست یابیم و ایده‌های جدید خلق کنیم. فقط شروع کنید به نوشتن و به این فکر نکنید که می‌خواهید چه بنویسید یا چقدر خوب می‌توانید کلمات را روی کاغذ بیاورید. خود را ویرایش نکنید، فقط بنویسید. اگر نیاز به فکر کردن بیشتر دارید، می‌توانید کلمات یا عباراتی، چون اهداف، نقاط قوت من و … بنویسید و سپس از همان جا شروع کنید.

تکنیکهای فوق العاده برای داشتن ذهنی خلاق

ترکیبات جدید بسازید

برای تقویت خلاقیت افکار، ایده ها، تصاویر و اندیشه هایتان را ترکیب کنید و دوباره ترکیب کنید و آن ها را بصورت ترکیبات مختلف درآورید، هرچند که طبیعی و مناسب نباشند. قانون های توارث که علم جدید ژنتیک برپایه آن قرار داده شده توسط راهب استرالیایی گریگو مندل مطرح شده که ریاضیات و بیولوژی را برای ایجاد یک علم جدید با هم ترکیب کرد.
 

تجربه و تخصص خود را توسعه دهید

غنی‌ترین منبع سوخت، عاملی است که موجب می‌شود انسان بتواند ایده‌های خلاقانه ارائه بدهد. تجربه را می‌توان از انجام کارهای متنوع و مخاطره انگیز، مسافرت مخصوصاً با شرایط سخت و مصیبت بار و به مکان‌های دور افتاده، تماس‌های شخصی با دیگران بویژه کودکان، خواندن شرح حال افراد، تم اشا کردن تلویزیون، گوش کردن رادیو و … به دست آورد.
 

با انجام بازی‌های مختلف، خلاقیت خود را پرورش دهید

هر چقدر بیشتر شبیه کودکان باشید، خلاقیت‌تان افزایش می‌یابد. خودتان را درگیر مشکلات بزرگسالی نکنید و ذهن‌تان را باز کنید. از اسباب‌بازی‌ها و وسایل هنری برای تحریک قدرت تصور و خیال‌پردازی استفاده کنید و ارتباطات جدیدی برقرار کنید. اگر ایده‌های خلاقانه ندارید، سعی کنید یک نقاشی فریبنده بکشید یا با لِگو و خانه‌سازی بازی کنید. خودتان-را-درگیر-مشکلات-بزرگسالی-نکنید-با-انجام-بازی‌های-کودکانه-خلاقیت-تان-را-بالا-ببرید.

تکنیکهای فوق العاده برای داشتن ذهنی خلاق

برای طوفان فکری، زمان درنظر بگیرید

افزایش خلاقیت، به تمرین، تلاش و طوفان فکری نیاز دارد. درنتیجه باید هر روز برای آن وقتی درنظر بگیرید و در محیطی آرام یا الهام‌بخش، آن را تمرین کنید. مثلا به یک پارک آرام سر بزنید یا در کتابخانه بنشینید و اجازه دهید ذهن شما آزادانه پرواز کند. همه‌ی ایده‌های خود را چه خوب چه بد، روی کاغذ بیاورید یا روی تخته وایت‌برد بنویسید. حتی بدون اینکه توقف کنید و دوباره به آنها فکر کنید، ایده‌ها را جایی مثلا در کامپیوتر ذخیره کنید.

زمان مناسب را برای این کار پیدا کنید. مثلا اگر همیشه بعد از شام وقت کافی دارید، برای این کار یک ساعت زمان درنظر بگیرید. همه‌ی چیزهایی که ممکن است حواس‌تان را پرت کند از خودتان دور کنید و در محیطی آرام، ایده‌های جدید را در آغوش بگیرید.
 

با افراد مختلفی ارتباط برقرار کنید

برای اینکه تغییر زیادی در خلاقیت‌تان ایجاد کنید، سعی کنید با افراد بیشتری در ارتباط باشید؛ به‌خصوص با کسانی که با شما تفاوت دارند. سعی کنید بخشی از زمان خود را با افرادی بگذرانید که سبک زندگی و دید آنها نسبت‌به دنیا، با شما تفاوت دارد. با این کار، ذهن خود را گسترش می‌دهید و افق‌های جدید و تجربه‌های جدیدی به تجربیات قبلی خود اضافه می‌کنید. اما شاید یکی از آن دسهت افرادی باشید که به خبوی نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند و به قولی معاشرتی نیستید، توصیه می‌کنم مقاله مهارت های ارتباط مؤثر را حتماً مطالعه کنید. 

برای ملاقات افراد جدید، در رویدادها و فعالیت‌های اجتماعی مختلفی شرکت کنید که در برنامه‌ی روزمره‌ی زندگی شما جای ندارند و تجربه‌هایی کاملا جدید هستند. هر زمان که فرصت کافی داشتید، با دیگران ارتباط برقرار کنید. مثلاً اگر دنیای هنر برای‌تان جدید است، به موزه‌ها و گالری‌های هنری سر بزنید و با هنرمندان و سایر افراد حاضر در گالری سر صحبت را باز کنید.
 

در وقت آزادتان، نقاشی‌های ساده بکشید

نقاشی کردن معمولاً کاری برای گذراندن اوقات بیکاری در زمان بچگی به‌نظر می‌رسد، درحالی‌ که این کار حتی در بزرگسالی هم باعث افزایش خلاقیت می‌شود. این کار با افزایش توجه شما به محیط اطراف و افزایش ارتباط شما با دنیا، خلاقیت را افزایش می‌دهد. نقاشی کردن باعث می‌شود که با فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید، ارتباط‌تان را حفظ کنید. هر چقدر توانایی شما در به تصویر کشیدن اطراف بیشتر باشد، خلاقیت بیشتری خواهید داشت.

هنگام انجام فعالیت‌هایی که فکر می‌کنید افکار شما را از موضوع اصلی منحرف می‌کند، نقاشی بکشید. مثلا در یک جلسه‌ی ملاقات کاری اگر احساس می‌کنید که تمرکزتان به‌هم می‌خورد، شروع کنید روی کاغذ تصاویر ساده ترسیم کنید. در کلاس‌های خسته‌کننده می‌توانید با این کار تمرکز بیشتری داشته باشید. سعی کنید یک دفترچه‌ی مخصوص داشته باشید و زمانی که احساس خستگی و کسالت می‌کنید یا تمرکزتان به‌هم ریخته، نقاشی بکشید. نقاشی کردن، با افزایش توجه شما به محیط اطراف و افزایش ارتباط شما با دنیا، خلاقیت را افزایش می‌دهد.
 

موسیقی گوش کنید

گوش دادن به موسیقی یکی از روش‌های ساده‌ای است که با کمک آن می‌توانید خلاقیت خود را افزایش دهید. این کار به شما کمک می‌کند که بهتر تمرکز کنید و تمرکز کلی شما روی موضوعات مختلف افزایش می‌یابد؛ به‌خصوص موسیقی کلاسیک که تأثیر زیادی بر تمرکز و خلاقیت دارد.

این نکته را درنظر بگیرید که هر نوع موسیقی برای همه‌ی افراد تأثیرگذار نیست و هر کس باید موسیقی مناسب خود را پیدا کند؛ درعین‌حال که موسیقی کلاسیک تأثیرات زیادی برای بسیاری از افراد دارد. برای پیدا کردن موسیقی مورد توجه‌تان که تأثیر بیشتری برای ذهن و خلاقیت شما دارد، تلاش کنید و انواع موسیقی را امتحان کنید.گوش دادن به موسیقی به شما کمک می‌کند که بهتر تمرکز کنید.

تکنیکهای فوق العاده برای داشتن ذهنی خلاق

بیشتر مطالعه کنید

کتاب خواندن، یکی از روش‌های عالی برای پرورش ذهن خلاق است. عادت مطالعه به‌ طور پیوسته را در خودتان پرورش دهید. کتاب‌هایی از ژانرهای مختلف انتخاب کنید و سبک‌های مختلف نویسندگی را بخوانید. برای اینکه افق‌های خلاقیت‌تان را گسترده‌تر کنید حتما هر روز برای مطالعه وقت بگذارید.
در برنامه‌های مطالعه‌ی گروهی شرکت کنید. این برنامه‌ها برای ملزم کردن شما به مطالعه و انتخاب کتاب و ژانر مناسب بسیار مفید هستند. در نزدیک‌ترین کتابخانه‌ی محل زندگی‌تان عضو شوید. به‌این‌ترتیب بدون پرداخت هزینه می‌توانید به منبع بی‌شماری از انواع کتاب، دسترسی داشته باشید.


اعتماد به نفس خود را تقویت کنید
اعتماد نداشتن به قابلیت های خود می تواند باعث سرکوب خلاقیت شود. از این رو است که برای تقویت خلاقیت، لازم است اعتماد به نفس را نیز تقویت کنید. از پیشرفتی که در این مسیر دارید نت برداری کنید. از تلاش های خود قدردانی کنید و همیشه به دنبال روش هایی برای تحسین و تشویق خلاقیت تان باشید.


برای خلاق تر بودن زمان صرف کنید
شما نمی توانید توانایی های خلاقه خود را بیشتر کنید اگر برای این کار وقت کافی صرف نکنید. هر هفته برنامه بریزید و زمانی را صرف تمرکز بر یک پروژه خلاقانه کنید.


بر افکار منفی ای که مانع خلاق بودن تان می شوند فائق شوید
براساس یکی از تحقیقات روانشناسی که در سال 2006 انجام شد، حال خوب و خوشحالی، به طور کلی قابلیت تفکر خلاق را افزایش می دهد. به گفته دکتر آدام اندرسن، محققی که به این نتیجه دست یافت، “اگر شما می خواهید کاری خلاقانه انجام دهید، لازم است که در فضا و حال خوبی قرار داشته باشید.” افکار منفی یا خود-سرزنشی را در خود کم کنید تا بتوانید خلاقیت را جایگزین آنها نمایید.


به ترس از شکست غلبه کنید
ترس از اینکه ممکن است اشتباه کنید یا در تلاش هایتان به نتیجه ای نرسید می تواند روند پیشرفت شما را متوقف سازد. هرگاه متوجه شدید که چنین احساساتی در شما شکل گرفته اند، به خود یادآوری کنید که اشتباهات بخشی از فرآیند پیشرفت هستند. با وجودیکه ممکن است گاه گاه در مسیرتان به سوی خلاق تر شدن بلغزید، اما در نهایت به هدف هایتان دست خواهید یافت.


بدانید که اکثر مسائل بیش از یک راه حل دارند
دفعه بعدی که با یک مسئله روبه رو شدید، سعی کنید به بیش از یک راه حل برای آن دست یابید. به جای اینکه صرفا اولین ایده ای که به ذهن تان می رسد را دنبال کنید، وقت بگذارید و به راه حل های ممکن دیگری نیز برای مواجه شدن با موقعیت بیاندیشید. این روش ساده هم برای تقویت مهارت حل مسئله و هم تقویت مهارت های تفکر خلاق شما موثر است.


روش “شش کلاه” را امتحان کنید
تکنیک “شش کلاه” عبارتست از نگاه کردن به یک مسئله واحد از شش نقطه نظر مختلف. با انجام این کار، شما می توانید نسبت به زمانی که فقط مسئله را از یک نقطه نظر بررسی کرده اید ایده ها و راه حل های بسیار بیشتری پیدا کنید.

کلاه قرمز: نگاه به مسئله از نقطه نظر عاطفی/هیجانی: احساس شما به شما چه می گوید؟
کلاه سفید: نگاه به مسئله از نقطه نظر واقعی: واقعیت های مرتبط با این مسئله چیست؟
کلاه زرد: نگاه به مسئله از نقطه نظری مثبت: چه عواملی در استفاده از این راه حل مسئله موثرند؟
کلاه سیاه: نگاه به مسئله از نقطه نظری منفی: چه عواملی در استفاده از این راه حل مسئله موثر نیستند؟
کلاه سبز: نگاه به مسئله از نقطه نظر خلاقانه: چه راه حل های دیگری می تواند وجود داشته باشد؟
کلاه آبی: نگاه به مسئله از نقطه نظری کلی: کدام راه حل از بقیه راه حل ها بهتر است؟


 به دنبال منابع الهام بخش باشید
هیچ گاه منتظر نباشید تا جرقه های خلاقیت در ذهن شما خود به خود اتفاق بیافتند. همیشه به دنبال منابع الهام بخشی باشید که به شما ایده هایی تازه می دهند و شما را برمی انگیزانند تا پاسخ هایی منحصر به فرد برای سوالات تان پیدا کنید. کتاب بخوانید، از موزه دیدن کنید، به موسیقی های مورد علاقه تان گوش دهید و یا در بحث فعالی با دوست تان شرکت کنید. از هر تکنیک یا استراتژی که برای شما موثرتر است استفاده کنید.


 فرصت هایی برای خلاق تر بودن ایجاد کنید
در کنار جستجو برای منابع الهام بخش، شما باید فرصت های خلاق بودن را برای خود ایجاد کنید. این می تواند شامل انجام یک پروژه جدید و یا استفاده از ابزارهایی جدید در پروژه های فعلی تان باشد.


منبع: سایت ویرگول
سایت گام برتر
سایت فلاح


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.