همه چیز راجع به رژیم میوه

میوه‌ها بسیار مغذی‌اند و حاوی فیبر و مواد مهمی مثل ویتامین سی، فولات (فولیک اسید) و پتاسیم هستند؛ کالری‌ کمی دارند و بخش مهمی از برنامه‌ی غذایی روزانه هستند. اگر مقدار بیشتری از این مواد مغذی دریافت کنید احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، مشکلات گوارشی، مشکلات بینایی و سرطان کاهش می‌یابد. با این حال میوه‌ها و سبزیجات همه‌ی مواد مورد نیاز بدن را ندارند و رژیم میوه برای مدتی طولانی، رژیم کاملی نیست.
شنبه، 15 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
همه چیز راجع به رژیم میوه

رژیم میوه و کاهش وزن

طبق نتایج تحقیقی در سال ۲۰۰۸، افزایش مصرف میوه می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند. اما این تأثیر چندان زیاد نیست، در این تحقیق افزایش هر ۱.۵ واحد مصرف روزانه‌ی میوه در یک دوره‌ی شش ماهه حدود نیم کیلوگرم به کاهش وزن کمک کرد. بعضی میوه‌ها نسبت به بقیه تأثیر بیشتری بر کاهش وزن دارند.

تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ در مجله‌ی پزشکی PLOS به چاپ رسید نشان داده است که به طور کلی اضافه کردن هر وعده مصرف میوه در یک دوره‌ی چهار ساله به اندازه‌ی حدود ۲۰۰ گرم به کاهش وزن کمک می‌کند. هر وعده‌ی اضافی از میوه‌های گروه توت، سیب و گلابی بیش از نیم کیلوگرم در همان مدت زمان به کاهش وزن کمک کردند. با این حال میوه‌های خانواده‌ی توت هم از نظر مواد مغذی و هم از لحاظ کمک به کاهش وزن انتخاب بهتری هستند.

میوه‌ها کالری‌ کمی دارند و جایگزین کردن آنها با غذاهای سنگین‌تر و پرانرژی‌تر می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند. مثلا می‌توانید به جای مصرف بستنی به عنوان دسر، از میوه استفاده کنید یا موقع صبحانه، بخشی از کیک و یا غلات صبحانه را با میوه جایگزین کنید. این که فقط میوه را به غذای معمول‌تان اضافه کنید کمکی به لاغر شدن شما نمی‌کند و فقط کالری مصرفی‌تان را بالا می‌برد.1
 

رژیم های میوه خواری مناسب چه کسانی است؟

هر کسی می تواند از رژیم لاغری استفاده کند. ولی بیماران هرگز نمی توانند از رژیم استفاده کنند. مصرف مقادیر زیاد میوه نیز به دلیل تأثیر منفی که مقادیر زیادی قند موجود در میوه ها بر میزان قند خون دارد ، برای کسانی که دیابتی یا پیش دیابتی هستند ، خطری را ایجاد می کند.

بدین معنی که میزان زیاد قند موجب خواهد شد تا دندان های بیماران دیابتی در معرض پوسیدگی قرار گیرد. مورد دیگری که وجود دارد این است که میوه به سرعت هضم شده و شخص مجددا گرسنه خواهد شد.

همچنین شخص به تعداد دفعات بیشتری دفع خواهد داشت و این می تواند به تدریج بدن او را به تحلیل ببرد. بنابراین مشخص می شود که همگان به غیر از بیماران دیابتی و پیش دیابتی می توانند از رژیم لاغری استفاده کنند.

همچنین این چنین رژیمی برای بچه ها و سالمندان هم مناسب نیست.3
 

فواید و مزایای رژیم میوه

اگرچه رژیم میوه، مواد مغذی کمی برای سوخت و ساز و تقویت سیستم ایمنی دارد اما فوایدی هم دارد که شامل :
 
1. فیبر بالا
اکثر میوه ها محتوای فیبر زیادی دارند. فیبر به کاهش سطح کلسترول در خون کمک می کند و حرکات روده را بهبود می بخشد و یبوست را کاهش می دهد.

تمشک سیاه ، سیب و گلابی جزء میوه هایی هستند که فیبر بالایی دارند.
 
2. پتاسیم بالا
بعضی از میوه ها مثل موز، انبه و طالبی پتاسیم بالایی دارند. پتاسیم به سالم نگه داشتن سطح فشار خون و تنظیم مایعات بدن کمک می کند.
 
3. حاوی ویتامین C
میوه ها معمولا منبع عظیمی از ویتامین c هستند و بعضی از میوه ها مانند پرتقال، توت فرنگی ، فلفل دلمه ای قرمز ویتامین c بالایی دارند. این ویتامین سیستم ایمنی را تقویت می کند و به سالم نگه داشتن دندان و لثه کمک خواهد کرد.
 
4. آنتی اکسیدان
آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که فرایند اکسیداتیو را منحل می کنند و تولید رادیکال های آزاد را محدود خواهند کرد . این آنتی اکسیدان ها از پوست محافظت می کنند و با بیماری ها مبارزه می کنند. بعضی از میوه های حاوی آنتی اکسیدان ها شامل آلو بخارا ، آلوی سیاه و انواع تمشک ها می باشد که به آن ها از بین برنده رادیکال های آزاد هم گفته می شود.
 
5. حاوی فولات بالا
میوه های مناطق مرطوب مانند انبه و پرتقال سرشار از فولات هستند که به تولید سلول های خونی قرمز کمک می کنند و همچنین وضعیت جنین را بهبود می بخشند.
 
6. کاهش وزن
میوه ها معمولاً کالری کمی دارند و کالری کم به کاهش وزن کمک می کند. اگر هدف شما کاهش وزن است، می توانید رژیم خود را به رژیم میوه تبدیل کنید اما به یاد داشته باشید که اگر رژیم را کنار بگذارید ، کاهش وزن هم کم کم از بین می رود و ممکن است وزنتان برگردد.2
 

عوارض رژیم های مبتنی بر میوه

رژیم های لاغری به طور یقین عواضی دارند و کسانی که رژیم را هر روز ادامه بدهد به تدریج بدن آن ها با کمبود پروتئین، چربی، کلسیم، ویتامین B و اسیدهای چرب امگا ۳ مواجه خواهد شد.

گرسنگی زود هنگام یکی دیگر از عوارض رژیم است. کم خونی ، خستگی و کاهش سیستم ایمنی عوارض دیگری هستند که به سراغ شخصی که رژیم را سپری می کند خواهد آمد.

با گذشت زمان ، کمبود کلسیم می تواند منجر به پوکی استخوان شود.

این چنین رژیمی برای افراد دیابتی و پیش دیابتی مناسب نیست و باعث افت قند خون خواهد شد. هیچ قاعده ای برای استفاده از آهن وجود ندارد ، بنابراین می توانید رژیم میوه را با نیازهای غذایی خاص خود تطبیق دهید.

محدود کردن میزان مصرف میوه تا ۵۰ درصد و افزودن منابع پروتئینی مانند آجیل یا مکمل های مورد تأیید گیاهخواری ، ممکن است به متعادل کردن کمبودهای غذایی ذاتی در رژیم غذایی میوه کمک کند.3
 

اثرات بلند مدت رژیم میوه

رژیم میوه‌ وسبزیجات را به مدت طولانی ادامه ندهید. با وجود این که چنین رژیمی در مدت دو هفته کمبود قابل ملاحظه‌ای در بدن ایجاد نمی‌کند، اما میوه‌ها و سبزیجات فاقد مقدار کافی پروتئین، چربی‌های ضروری امگا۳ و امگا۶، ویتامین D، ویتامین‌های گروه ٬B روی، آهن، کلسیم، کروم، مس، یُد، منگنز، مولیبدنوم، فسفر و سلنیوم هستند. شما برای حفظ سلامتی مغز، چشم‌ها، پوست و همچنین حفظ تعادل هورمون‌های بدن به میزان کافی از چربی‌های ضروری احتیاج دارید.

عدم دریافت پروتئین کافی، حتی در کوتاه‌مدت می‌تواند پیامدهایی جدی به دنبال داشته باشد. کمبود پروتئین می‌تواند باعث از دست دادن ماهیچه‌ها شود، ترمیم زخم‌ها را سخت‌تر و احتمال مریض شدن شما را بیشتر کند. همچنین ممکن است باعث گیجی، اختلالات گوارشی و مشکلات پوست و مو شود. کمبودهای دیگر حاصل از رژیمِ فقط میوه و سبزیجات می‌تواند بر پوست، مو، استخوان‌ها، سطح هورمون‌ها و خون تأثیر بگذارد.1
 

توصیه پزشکان در مورد رژیم میوه ای

متخصصان پیشنهاد می کنند که هیچ نوع رژیمی را به طور ناگهانی و سریع در پیش نگیرید. اگر هدف اصلی شما کاهش وزن و افزایش سلامت کلی است یا اصلاً دوست دارید برای تنوع رژیم میوه را دنبال کنید، اول باید به یک متخصص تغذیه مشورت کنید و ببینید که آیا این رژیم به بدن شما آسیب وارد می کند یا خیر، اما به طور کلی رژیم میوه به کمتر کسانی توصیه می شود زیرا کمبود مواد مغذی در آن به شدت بالاست.2

پینوشتها
1.www.chetor.com
2.www.namnak.com
3.www.khobsho.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما