‏ سؤال روز صد و پانزدهم تولد

آیا آلرژی علت اسهال نوزاد چهار ماهه ای است که شروع به تغذیه از شیر خشک در کنار شیر مادر کرده است؟ ‏

بعضی از نوزادان با شروع تغذیه از شیر خشک به عنوان مکمل شیر مادر دچار اسهال می شوند. این مقاله علت آن را مورد بررسی ‏قرار داده است.‏
دوشنبه، 24 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا آلرژی علت اسهال نوزاد چهار ماهه ای است که شروع به تغذیه از شیر خشک در کنار شیر مادر کرده است؟ ‏
کودک به دلایل مختلفی از جمله شیر خشک مبتنی بر شیر گاو ممکن است دچار اسهال خفیف شود. این وضعیت ممکن است به دلیل عدم تحمل یکی از پروتئین های موجود در شیر و یا شاید به ندرت به دلیل عدم تحمل نسبت به لاکتوز باشد. (شیر مادر حاوی لاکتوز است بنابراین نوزادان به ندرت نسبت به لاکتوز دچار عدم تحمل می شوند. این وضعیت احتمال دارد پس از 2 سالگی رخ دهد).
 
به طور کلی، شیر خشک حاوی پروتئین سویا منجر به سفت تر شدن مدفوع می شود و اکثر کودکانی که نسبت به شیر گاو دچار عدم تحمل هستند نسبت به سویا این واکنش را از خود نشان نمی دهند. هرچند در بعضی از کودکان شاید 20 درصد از آنها با مصرف سویا موجود در شیر دچار مدفوع شل و آبکی می شوند. اکثر این کودکان با مصرف شیر خشک حاوی هیدرولیزات مانند نوترامیگن (Nutramigen) مشکلی نخواند داشت. خوشبختانه بیشتر این عدم تحمل ها یا آلرژی ها با افزایش سن بهتر می شوند. کودکانی که نمی توانند شیر گاو را به عنوان شیرخوار مصرف کنند، معمولاً با بزرگتر شدن قادر به مصرف آن خواهند بود. عدم تحمل لاکتوز یک استثناء در این زمینه به حساب می آید، یعنی به محض شروع اغلب ادامه می یابد.
 
به نظر نویسنده شیر خشک هایی مناسب هستند که حاوی مقداری DHA و ARA توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی باشند. خوشبختانه به دلیل آن که از شیر خود نوزادتان را تغذیه می کنید، کودک شما DHA و ARA مورد نیاز خود را از شیر شما بدست می آورد. در صورتی که در هفته یک وعده ماهی قزل آلا یا سالمون مصرف کنید، می توانید مطمئن شوید که کودکتان منبع غنی از آنها را دریافت می کند.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.