هرآنچه که باید راجع به حساسیت نوزاد به شیر خشک بدانیم

شاید با خودتان فکر کنید مگر شیر خشک مخصوص شیرخواران هم می‌تواند حساسیت‌زا باشد؟ پاسخ مثبت است؛ حساسیت به شیرخشک را می‌توان از روی علائمی تشخیص داد و با تعویض نوع شیر خشک واکنش‌های حساسیتی را از بین برد.
دوشنبه، 12 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
هرآنچه که باید راجع به حساسیت نوزاد به شیر خشک بدانیم

حساسیت نوزاد به شیر خشک

یکی از شایع‌ترین حساسیت‌های غذایی در میان کودکان، آلرژی داشتن به پروتئین موجود در شیر گاو است که در بسیاری از شیر خشک‌ها نیز یافت می‌شود.

برخی از نوزادان ممکن است به شیر خشک حساسیت نشان دهند که به دلیل این است که سیستم ایمنی بدنش به پروتئین‌های موجود در شیر گاو واکنش منفی نشان می‌دهند.

میزان حساسیت به شیر خشک در نوزادان متفاوت است و به همان نسبت نیز واکنش‌های متفاوتی بروز می‌یابد. البته تشخیص به موقع آلرژی دارای اهمیت است چرا که ممکن است به مرور زمان واکنش آلرژیک نوزادتان از طیف خفیف به سمت شدید تغییر یابد. 1
 

علل آلرژی بدن نوزادان به شیر خشک

تحقیقات متعددی در حال انجام است تا دلایل حساسیت بدن نوزادان به مصرف انواع شیر خشک را پیدا کند. با این حال، برخی از علل احتمالی بروز آلرژی در بدن نوزادان، بعد از مصرف شیر خشک عبارتند از:

1-به یاد داشته باشید که آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر خشک، نتیجه واکنش سیستم ایمنی کودک به یک ماده خارجی است. در واقع، هر زمانی که کودک شما از شیر خشک تغذیه کند، سیستم ایمنی بدن او به پروتئین‌ها حمله می‌کند تا عناصر آلوده را از بین ببرد.

2-همچنین،  لازم است بدانید که شدت واکنش‌های آلرژیک بدن نوزادان به مصرف شیر خشک، به نوع آلرژی نوزاد شما بستگی دارد.

3-علاوه بر این موارد، ژن معیوب والدین نیز نقش مهمی در ایجاد آلرژی در بدن نوزادان ایفا می‌کند. در واقع، اگر شما یا شریک زندگی شما به مصرف شیر آلرژی داشته باشید، شانس مبتلا شدن نوزاد شما به آلرژی شیر خشک نیز 50 تا 80 درصد افزایش می‌یابد.

با همه این توصیفات، یادتان باشد که اگر نوزاد شما از شیر مادر تغذیه کند، خطر بروز انواع آلرژی‌ها در بدن او به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.2
 

علائم آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر خشک

 
تغییرات پوستی
در مدتی که شیر را به فرزندتان می‌دهید باید به پوست فرزندتان توجه ویژه‌ای داشته باشید.

بسیاری از انواع حساسیت شیرخوار به شیرخشک به صورت خارش، اگزما، خشکی پوست، پوسته‌پوسته شدن و کهیر خود را نشان می‌دهد و ممکن است قسمتی از پوست یا تمام آن را درگیر کند.
 
به شیرخوردن فرزندتان دقت کنید
اگر کودک بعد از خوردن شیر، گاز زیادی دفع کند احتمالا به آن نوع شیرخشک حساسیت دارد.
 
استفراغ و آب دهان
کودکان در ماه‌های ابتدای زندگی دچار ریفلاکس می‌شوند و ممکن است بار‌ها اتفاق بیفتد هنگامی که می‌خواهید گاز معده آن‌ها را خارج کنید روی شانه شما شیر بالا بیاورند.

این حالت کاملا طبیعی است، اما مراقب استفراغ‌های غیرطبیعی، مکرر و همچنین بیرون ریختن مقدار زیاد بزاق کودک از دهانش باشید، زیرا این دو تغییر ممکن است از نشانه‌های حساسیت به شیرخشک باشد.
 
تغییرات ناحیه مقعد
به مقعد فرزندتان توجه کنید، اگر پوست اطراف این ناحیه به صورت دایره‌ای قرمز شده باشد و با کرم‌های ضدسوختگی ناحیه پوشک بهبود نیابد شاید فرزندتان به شیرخشکی که می‌خورد حساسیت داشته باشد.
 
تغییرات روده‌ای
توجه به کارکرد روده کودک اهمیت دارد. اگر بعد از مصرف نوع به‌خصوصی شیرخشک، کارکرد روده فرزندتان تغییر قابل توجهی داشت احتمالا فرزندتان به آن نوع شیرخشک حساسیت دارد.
 
تغییرات صورت
گاهی در موارد شدید حساسیت، تورم‌هایی در ناحیه صورت دیده می‌شود که ممکن است تنفس کودک را دشوار کند.
 
مدفوع غیرعادی
اگر فرزندتان را از شیرخود گرفته‌اید و می‌خواهید او را با شیرخشک تغذیه کنید، ممکن است مدفوع فرزندتان تغییر شکل دهد و بوی متفاوتی داشته باشد، اما اگر بوی مدفوع متعفن است و خیلی سفت یا خیلی شل شده، ممکن است شیرخشک انتخابی شما برای فرزندتان حساسیت‌زا باشد.3
 

روش‌های درمان آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر خشک

در صورت بروز آلرژی در بدن فرزند خود، بدون داشتن ترس و اضطراب، به دنبال روش‌های درمان این مشکل باشید. ساده‌ترین روش‌های درمانی عبارتند از:

از شیر خشک هیدرولیز که حاوی پروتئین شیر گاو است، برای تغذیه فرزند خود استفاده کنید. در این نوع شیر خشک، پروتئین به ذرات کوچکی شکسته می‌شوند که باعث کاهش علائم آلرژی در بدن نوزاد خواهد شد.

در اغلب موارد، نوزادانی مبتلا به آلرژی شیر خشک می‌توانند این نوع شیر را به راحتی هضم کنند. با این حال، شانس ابتلا به واکنش‌های آلرژیک را حتی در صورت استفاده از این نوع شیر خشک هم نمی‌توان به طور کامل رد کرد.

شیر خشک مبتنی بر اسید آمینه که شامل ساده‌ترین شکل پروتئین می‌باشد، نیز برای تغذیه نوزادان مبتلا به آلرژی شیر خشک ایده مناسبی است. این نوع شیر برای تغذیه کودکانی پیشنهاد می‌شود که بعد از تغذیه با شیر خشک هیدرولیز نیز علائم حساسیت را تجربه می‌کنند.2
 

در صورت بروز حساسیت نوزاد به شیر خشک چه باید کرد؟

در صورتی که متوجه بروز علائم آلرژی در نوزادتان پس از مصرف شیر خشک شدید، لازم است موضوع را با یک متخصص در میان بگذارید و علائم نوزادتان را به دقت برای او شرح دهید.

پزشک پس از معاینه نوزاد و با توجه به جواب آزمایشات پوستی، خون و مدفوع؛ برنامه تغذیه‌ای متناسب با نوزادتان را در اختیار شما قرار می‌دهد و در صورتی که فرزندتان در معرض واکنش جدی آلرژیک باشد، ممکن است تزریق آمپول اپی نفرین را تجویز کند.1
 

معرفی شیر خشک آپتامیل پپتی ضد حساسیت

آپتامیل پپتی حاوی پروتئین کاملا هیدرولیز شده از نوع وی (آب پنیر) می‌باشد که مناسب شیرخوارانی است که به پروتئین گاو حساسیت دارند.
 
مشخصه‌های شیرخشک آپتامیل پپتی
شیر خشک مخصوص شیرخواران آلرژی به شرخشک
 
موارد مصرف آپتامیل پپتی
شیرخشک مخصوص شیرخواران آلرژیک به شیر گاو

شیرخشک مخصوص شیرخواران از بدو تولد به بعد
 
فواید مصرف آپتامیل پپتی
شیرخشک آپتامیل پپتی یک فرمولای رژیمی خاص برای کنترل آلرژی به پروتئین شیر گاو است. پروتئین در آپتامیل پپتی به اجزاء کوچکتر شکسته شده است تا براحتی برای شیرخوار مبتلا به آلرژی شیر گاو قابل تحمل و هضم باشد.

پروتئین آپتامیل پپتی به طور گسترده و کاملاً هیدرولیز شده و تنها از نوع وی می‌باشد؛ بنابراین طعم آن بهتر از فرمولای حاوی کازئین هیدرولیز شده است.

آپتامیل پپتی حاوی ایمیونوفورتیس است که مخلوط منحصر بفردی از گالاکتو و فروکتو اولیگوساکارید‌ها (GOS/FOS) می‌باشد که بعد از عبور از دستگاه گوارش در روده بزرگ باعث بهبود رشد باکتری‌های مفید می‌شوند و به تقویت سیستم ایمنی شیرخوار کمک می‌نماید.

از زمان آغاز غذا‌های کمکی و بعد از آن نیز می‌توان از آپتامیل پپتی برای تهیه غذای کمکی و یا جایگزین شیر گاو استفاده نمود. آپتامیل پپتی حاوی ۸۵ درصد پپتید با زنجیره کوتاه و ۱۵ درصد آمینو اسید آزاد است.
 
دستور مصرف آپتامیل پپتی
دست‌ها را بشویید

آب را بجوشانید و آن را به مدت ۳۰ دقیقه نگه دارید تا دمای آن تقریباً به ۴۰ درجه سانتیگراد برسد.

مقدار آب مورد نیاز را در بطری استریل اندازه گیری کنید (نباید آب را بیش از یکبار جوشانید)

همیشه از پیمانه ارائه شده استفاده کنید

مقدار صحیح از پودر را به آب اضافه کنید. کم یا زیاد کردن تعداد پیمانه می‌تواند برای کودک مضر باشد.

درپوش شیشه را بگذارید و به آرامی آن را (به مدت ۱۰ ثانیه) تکان دهید تا حل شود. سپس درپوش شیشه را با سر پستانک جایگزین کنید

قبل از تغذیه درجه حرارت شیر را با مچ دست کنترل کنید (۳۷ درجه سانتیگراد).
 
محدودیت مصرف آپتامیل پپتی
شیر خشکی که بیش از ۴ هفته از باز شدن در آن میگذرد قابل استفاده نیست.

شیر خشک پس از تهیه شدن باید در مدت یکساعت استفاده شود و بعد از زمان شصت دقیقه دور ریخته شود.3

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.mamanam.com
3.www.parsine.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما