حساسیت به سولفیت

آلرژی سولفیت ممکن است مشکلات بهداشتی به همراه داشته باشد که نیاز به درمان برای فرد بیمار امری ضروری شود. واکنش آلرژیک حتی در برخی مواقع تهدیدی برای زندگی فرد محسوب می‌شود، تا جایی که در صورت عدم تشخیص...
شنبه، 12 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حساسیت به سولفیت
مقادیر کم سولفیت می‌تواند در غذاهای طبیعی یا غذاهای ذخیره شده یافت شود. این ترکیبات به راحتی غذا را از فاسد شدن حفظ می‌کنند. از زمان‌های بسیار طولانی، سولفیت‌ها به عنوان نگهدارنده‌های غذایی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند و این ترکیب می‌تواند در تعدادی از غذاهای آماده و به ویژه در میوه‌های خشک و دیگر غذاهای فراوری شده یافت شود. برخی افراد قادر به پردازش این ترکیب نیستند و یا این که بدن آن‌ها این ترکیب را نمی‌پذیرد و این امر منجر به بروز آلرژی به سولفیت می‌گردد. این واکنش آلرژیک ممکن است حملات آسم را تحریک کرده و عواقب دیگری را نیز به همراه داشته باشد. بنابراین، تشخیص نشانه‌های این واکنش در مراحل اولیه ضروری می‌باشد، به طوری‌که این پدیده در مراحل اولیه به صورت مؤثرتری درمان شود و در این مراحل بتوان مراقبت‌هایی را انجام داد که سلامت فرد به خطر نیفتد.
 

علائم آلرژی به سولفیت

بر اساس گزارشات سازمان غذا و دارو، تقریباً یک نفر در هر ده نفر از مردم ممکن است به سولفیت آلرژی داشته باشند. اثرات جانبی سولفیت‌ها در میوه‌های خشک و دیگر غذاهای فراوری شده می‌تواند باعث بروز مشکلات سلامتی شود و در برخی موارد فرد به این ترکیبات شیمیایی حساس می‌شود. سولفیت ممکن است مجموعه‌ای از مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس، فشار بر روی قفسه سینه و کوتاه شدن تنفس را تحریک کند. بر اساس دوره زمانی‌ای که بدن در معرض مواجهه با سولفیت قرار می‌گیرد، اثراتی ممکن است در محدوده‌ی خفیف تا تهدید کننده زندگی رخ دهد. سابقه پزشکی قبلی یک فرد نیز به تعیین جدی بودن این مسأله کمک می‌کند.

از آن ‌جا که این نوع آلرژی سیستم تنفسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد فرد ممکن است به حملات قلبی نیز مبتلا شود. شخص در این شرایط ممکن است از بثورات پوستی رنج ببرد که این بثورات به عنوان جوش‌های قرمز رنگ بر روی پوست مشاهده می‌شود. این بثورات پوستی ممکن است احساس خارش و سوزش را نیز به همراه داشته باشند. این موضوع می‌تواند منجر به بروز کهیر ناشی از آلرژی گردد. مواردی مانند تورم دهان و صورت، مشکلات مربوط به بلع وخارش گلو نیز به این آلرژی نسبت داده می‌شود.
 
سولفیت ممکن است مجموعه‌ای از مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس، فشار بر روی قفسه سینه و کوتاه شدن تنفس را تحریک کند. اسپاسم‌های برونشیت، خس خس سینه که احساس تنگی سینه و گلو می‌باشد و حملات آسمی نیز ممکن است در این افراد مشاهده شود.
 
همان طور که در اکثر مواردِ مربوط به آلرژی‌های غذایی مشاهده می‌شود، معده نیز ممکن است در این نوع آلرژی تحت تأثیر قرار گیرد.
 
بیماری‌های رایج شکم مانند اسهال مداوم، گرفتگی و معده درد، استفراغ ناشی از تهوع و غیره نیز بروز می‌کند. همراه با این علائم، برخی علائم دیگر ماند افرایش دمای بدن، استفراغ، سردرد و آب از دست دهی بدن نیز ممکن است مشاهده شود.
 
برخی از مردم ممکن است از افت ناگهانی فشار خون رنج ببرند که در این‌ صورت ممکن است درد و ناراحتی زیادی را تجربه کنند. برخی مواقع، افت فشار خون ممکن است به حدی پایین باشد که فرد ممکن است به طور کامل هوشیاری خود را از دست بدهد.
 
در برخی موارد، فرد حتی زمانی‌که به آسم مبتلا نیست، از واکنش‌های آنافیلاکسی رنج می‌برد. این موضوع می‌تواند باعث افزایش خطر بروز حملات شدید آسم گردد. با این ‌حال، این موارد نادر است و تاکنون گزارشات بسیار کمی در این زمینه صورت گرفته است.
 

کاهش آلرژی به سولفیت

عدم توانایی در شناسایی و درمان آلرژی به سولفیت در مراحل اولیه بیماری می‌تواند باعث آسیب رساندن به بدن شده و این موضوع ممکن است افراد را به شیوه‌های مختلف تحت تأثیر قرار دهد. در موارد شدید، شوک آنافیلاکسی ممکن است منجر به مرگ بیمار شود.
 
بنابراین، به منظور پیشگیری از وقوع این عوارض نامطلوب سولفیت، مشورت با یک پزشک جهت تشخیص شدت بیماری و ارائه روش‌های درمانی مناسب ضروری می‌باشد. پزشک ممکن است آنتی هیستامین‌هایی را به منظور مقابله با واکنش آلرژیک و همچنین کاهش شدت این واکنش‌ها تجویز کند. همچنین در این مواقع پزشک اپی نفرین را به منظور تثبیت شرایط بیمار تجویز می‌کند.
 
آلرژی به سولفیت می‌تواند سلامتی فرد را به خطر انداخته و منجر به بروز برخی عوارض جانبی ناخواسته شود. به منظور پیشگیری از بروز این شرایط، مشورت با یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی جهت مدیریت این واکنش‌های آلرژیک و همچنین تجویز داروهای مناسب جهت پیشگیری از وقوع مجدد آن ضروری می‌باشد. 
 

تشخیص حساسیت و آلرژی به مواد افزودنی و نگهدارنده غذایی

در حال حاضر برای تشخیص حساسیت و آلرژی به یک ماده افزودنی و نگهدارنده از روش‌های پوستی و خونی تشخیص مواد حساسیت زا برای شناسایی آلرژی به بعضی از این مواد افزودنی و نگهدارنده استفاده می‌شود. برای آگاهی از این روش‌های پوستی و خونی باید به نوشتار آزمایش‌های رایج خونی و پوستی برای  تشخیص بیماری های آلرژیک مراجعه کرد.
 
 

توصیه‌های مهم برای پیشگیری حساسیت و آلرژی به مواد افزودنی و نگهدارنده غذایی

توصیه کلی برای افراد مستعد به بروز واکنش‌های آلرژیک، عدم استفاده و یا محدود نمودن مصرف مواد غذایی فرآوری شده و یا کنسرو شده است. همیشه برچسب روی بسته مواد غذایی را مطالعه نمایید و سعی کنید از مواد غذایی، بخصوص آب میوه‌ها و سایر نوشیدنی‌های بدون مواد نگهدارنده استفاده نمایید. تا حد امکان از مواد غذایی کنسرو شده و یا بسته بندی شده با تاریخ انقضای طولانی استفاده نکنید.
 
از مصرف مواد غذایی بسته بندی شده که نیاز به نگهداری در یخچال ندارند پرهیز کنید. وجود مقادیر قابل توجه از مواد نگهدارنده (مانند سولفور دی اکسید یا بنزووات سدیم) در اینگونه مواد غذایی دور از انتظار نیست.
 
از مواد غذایی حاوی میوه‌های خشک شده (مانند کیک‌ها، شکلات‌های میوه‌ای، ماست‌های میوه‌ای و …) استفاده نشود. این گونه فرآورده‌های غذایی به طور معمول دارای سولفور دی اکسید (به عنوان ماده نگهدارنده) می‌باشند.
 
تا حد امکان در رستوران‌ها و مهمانی‌ها از مصرف دسرها و شیرینی‌جات رنگی پرهیز کنید. رنگ‌های مجاز غذایی (مانند رنگ زرد خوراکی تارترازین یا رنگ قرمز خوراکی کارمین) از عوامل مهم بروز واکنش های آلرژیک در فرد مستعد می‌باشند.
 
منبع: سایت بازل


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط