راهکارهایی برای غلبه بر آلرژی فصلی

آلرژی، چیزی است که باعث پاسخ حساسیتی می شود و شایع ترین آلرژی زا ها، گرده گیا هان در باد، گرده گل ها ، شکوفه های درختان و علف های هرزهستند. گرده های گیا هان ،در گرده افشانی توسط حشرات بیش از حد سنگین هستند،که به مدت طولانی در هوا نفوذ می کنند و بیشتر احتمال دارد، باعث واکنش آلرژیک شوند.
جمعه، 29 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی برای غلبه بر آلرژی فصلی

چهار راه رهایی از آلرژی های فصلی

در حالی که اخیراً در درمان آلرژی پیشرفت چشمگیری حاصل نشده است، متخصصان می‌گویند که اگر مستعد حساسیت هستید، می‌توانید چندین قدم را برای به حداقل رساندن این عذاب بردارید.
 
محرک‌های آلرژی خود را بشناسید
محرک‌ها یا آلرژی‌زاها ممکن است بسته به منطقه و کشور متفاوت باشند، اما متخصصان می‌گویند که دو عامل اصلی، مقصر بسیاری از آلرژی‌های پاییزه هستند.
 
رگ‌وید و سایر گرده‌های علف‌های هرز
رگ وید گیاهی مقاوم است و به‌راحتی در مزارع، در کنار جاده و در بسیاری از مناطق خالی رشد می‌کند. یک گیاه می‌تواند در یک فصل یک میلیارد دانه گرده تولید کند و دانه‌ها می‌توانند ۴۰۰ مایل را طی کنند زیرا بسیار سبک هستند.
 
کپک
کپک‌های فضای باز در پوشش گیاهی انبوه، کاه و یونجه رشد کرده و در برگ‌های خاردار یافت می‌شوند. کپک‌های فضای باز پس از باران نیز افزایش می‌یابند.

گری راشلفسکی، متخصص آلرژی، می‌گوید، پیش‌بینی اینکه فصل حساسیت چقدر بد می‌تواند باشد، علمی و دقیق نیست، اما به طور کلی به آب و هوا ربط دارد.

او می‌گوید: «معمولاً وقتی باران بیشتر می‌بارد، گرده هم بیشتر می‌شود.» کپک‌های موجود در فضای باز هم با رطوبت می‌توانند بیشتر شوند. بنابراین اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که در بهار یا تابستان همیشه سیلاب است یا باران شدید می‌بارد، احتمالاً باید توقع یک حساسیت فصلی بدتر از حالت معمول را داشته باشید.
 
یک‌سری اقدامات را یاد بگیرید و خودتان انجام دهید
به نظر می‌رسد واضح است، اما اجتناب از آلرژی‌زاها، اولین کاری است که متخصصان آلرژی پیشنهاد می‌کنند. اقدامات بسیاری وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا در معرض آلرژی‌زاها قرار نگیرید یا آن را به حداقل برسانید و علائم آلرژی فصلی را بهبود ببخشید. اقدامات زیر را اغلب ذکر می‌کنند: هنگام باغبانی یا انجام کارهای حیاط، ماسک محافظ بپوشید.

دکتر کلیفورد دبلیو باست، نایب رئیس کمیته آموزش عمومی آکادمی آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا، می‌گوید: «محیط داخلی را برای جلوگیری از ورود آلرژی‌زاها تغییر دهید. برای مثال، از فیلترهای هپا (تصفیه ذرات هوا با راندمان بالا) در سیستم‌های تهویه استفاده کنید تا هاگ گرده‌ها بهتر به دام بیفتند.» او تاکید می‌کند: «فیلترهای تصفیه هوا را اغلب عوض کنید.»

قبل از سفر تعداد گرده‌ها را بررسی کنید. باست می‌گوید: «اگر زمانی که آلرژی دارید سفر می‌کنید، نزدیکی اقیانوس یا خلیج‌ها را برای گذراندن تعطیلات در نظر بگیرید. به طور معمول در این مکان‌ها تعداد دانه‌های گرده کمتر است.»

در امریکا، برای فهمیدن تعداد گرده‌ها، با سازمان ملی آلرژی تماس می گیرند و این سازمان گزارش‌هایی را به عموم ارائه می‌دهد. گزارش وضعیت هوای محلی خود را بررسی کنید. برخی، تعداد گرده و هاگ کپک را به شما می‌دهند.

باست توصیه می‌کند که از چشمانتان محافظت کنید. در تعطیلات و در فضای باز از عینک آفتابی استفاده کنید تا میزان گرده‌ای که وارد چشم‌هایتان می‌شود، کاهش یابد.

باست پیشنهاد می‌کند: «در پایان روز موهای خود را بشویید تا گرده‌ها شسته شوند.» این کار کمک می‌کند که گرده به بالش منتقل نشود. صبح‌ها یا اواخر روز ورزش کنید که تعداد گرده‌ها معمولاً کمتر از ساعات دیگر است. بدانید که تعداد گرده‌ها به طور معمول در یک روز گرم، بادی و آفتابی در مقایسه با یک روز خنک و بدون باد زیاد، بیشتر است.
 
تحت درمان مناسب قرار بگیرید
یک متخصص آلرژی یا پزشک مراقبت‌های اولیه می‌تواند برای بهبود آلرژی‌های فصلی شما داروهای مختلفی را معرفی کند، برخی بدون نسخه و برخی نیاز به نسخه دارند. بسیاری از آن‌ها که مخصوص کودکان هستند، مورد تایید هستند. یک راه‌حل خانگی مانند شستشوی بینی هم ممکن است کمک کند.

جورجسون می‌گوید، اسپری‌های موضعی بینی که نسخه لازم دارند، خوب هستند. او می‌گوید: «آنها در واقع التهاب را در داخل بینی کاهش می‌دهند» مثل فلوناز و نازونکس. این اسپری‌ها حاوی داروهایی موسوم به کورتیکواستروئیدها هستند که باعث کاهش التهاب می‌شوند و او می‌گوید: « حداقل جذب را دارند اگر اصلاً جذب شوند.» اسپری‌ها را معمولاً روزانه، قبل و در طول فصل آلرژی استفاده می‌کنند.

آنتی هیستامین‌های خوراکی یک گزینه دیگر هستند. جورجسون می‌گوید، برخی مانند آلگرا و کلریتین (و لوراتادین عمومی) اکنون بدون نسخه داده می‌شوند، در حالی که برخی دیگر مانند زایرتک و کلرینکس به نسخه نیاز دارند.

گزینه جدیدتر آستلین است؛ اسپری بینی آنتی‌هیستامین. جورجسون می‌گوید، آنتی‌هیستامین‌ها اغلب همراه با کورتیکواستروئیدهای موضعی بینی توصیه می‌شوند. آنتی هیستامین‌ها از ترشح بیشتر هیستامین (ماده‌ای شیمیایی که در اثر واکنش آلرژیک آزاد می‌شود) جلوگیری می‌کنند.

قطره‌های چشم تجویزی می‌تواند به خارش چشم شما کمک کند. گزینه دیگر دارو سینگیولار است. این دارو برای درمان آسم هم استفاده می‌شود که از ترشح لکوترین‌ها جلوگیری می‌کند، موادی که باعث ایجاد علائم آلرژی می‌شوند.

آب‌رسانی بینی یا لاواژ ممکن است کمک کند. بسیاری از این گزینه‌های بدون نسخه حاوی ترکیبی از داروهایی است که ممکن است یک ماده ضداحتقان داشته باشند. مواد ضداحتقان ممکن است فشار خون و ضربان قلب را بالا ببرد، پس با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که مصرف آنها مشکلی ندارد.

راه حل طولانی‌مدت ایمونوتراپی یا تزریق مواد آلرژی‌زاست. مقادیر اندک آلرژی‌زا به مرور تزریق می‌شوند و باعث تحریک یک واکنش آنتی‌بادی می‌شود.

جورجسون می‌گوید: «این کار در واقع سیستم ایمنی فرد را تغییر می‌دهد» اما زمان می‌برد. او می‌گوید: «به طور کلی بیشتر پزشکان شما را به مدت ۳ تا ۵ سال تحت درمان قرار می‌دهند».

دکتر رونالد فردمن، پزشک معالج بیمارستان کودک لس‌آنجلس می‌گوید: «تزریقات مواد آلرژی‌زا بیشتر در بزرگسالان انجام می‌شود تا کودکان. آلرژی‌ها در بچه‌ها تغییر می‌کنند. می‌توانند بدتر یا بهتر شوند و می‌توانند به آلرژی‌زاهای مختلف حساسیت پیدا کنند. اغلب اوقات بدتر می‌شوند.»

باست می‌گوید: آلرژی درمانی «زیر زبانی» در حال پیشرفت است. مقادیر کمی از آلرژی‌زاها زیر زبان قرار می‌گیرند با استفاده از همان عملکرد تزریقات مواد آلرژی‌زا اما با یک روش متفاوت و راحت‌تر.
 
مراقب غذاهای محرک آلرژی خود باشید
اگر به رگ‌وید آلرژی فصلی دارید، آگاه باشید که خوردن غذاهای خاصی ممکن است باعث تحریک علائم آلرژی‌تان شود. باست می‌گوید: «این مفهوم سندرم آلرژی دهانی است».

او می‌گوید که این دو سر باخت است. تقریباً یک سوم از افراد مبتلا به آلرژی فصلی در فصل پاییز، به برخی غذاها واکنش متقابل نشان می‌دهند.

طبق پژوهش‌ها، موز، خیار، خربزه، کدو سبز، تخمه آفتابگردان و چای بابونه از غذاهایی هستند که ممکن است آلرژی افرادی که به رگ‌وید حساسیت دارند را تحریک کند.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.