‏ سؤال روز صد و نوزدهم تولد

کتاب خواندن چه فوائدی برای کودک دارد؟

کتاب خواندن برای نوزاد مهارتهایی را در او تقویت می سازد که به برخی از آنها در این مقاله اشاره شده است.‏
چهارشنبه، 26 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کتاب خواندن چه فوائدی برای کودک دارد؟
نوزاد تمام کارهایی که انجام می دهید یا دلیل انجام آنها را درک نمی کند. اما کتاب خواندن شما با صدای بلند برای او فعالیت مشترک شگفت انگیزی به حساب می آید که می توانید سالیان سال آن را ادامه دهید و همچنین این کار برای مغز کودک شما بسیار مفید می باشد.
 
کتاب خواندن با صدای بلند فوائد زیر را برای نوزاد به همراه دارد:
 
* در خصوص ارتباطات مطالبی را به کودک می آموزد.
 
* مفاهیمی مانند اعداد، حروف، رنگها، اشکال را به روشی سرگرم کننده معرفی می کند.
 
* مهارتهای شنیداری، حافظه و واژگان را شکل می دهد.
 
* به نوزاد تا زمان فرارسیدن یک سالگی، اطلاعاتی در خصوص دنیای اطرافش می آموزد. کودک تا آن زمان تمام صداهای مورد نیاز برای صحبت به زبان مادری خود را یاد خواهد گرفت. هر اندازه تعداد داستانهایی که با صدای بلند می خوانید بیشتر باشد، کودک شما واژگان بیشتری را  شنیده و در آینده از قدرت تکلم بهتری برخوردار خواهد شد.
 
شنیدن واژگان مختلف به ایجاد شبکه ای غنی از کلمات در مغز کودک کمک می کند. کودکانی که والدینشان با آنها صحبت کرده و برایشان کتاب می خوانند نسبت به کودکانی که هیچ کتابی برایشان خوانده نمی شود، اغلب تا پیش از رسیدن به 2 سالگی از دامنه واژگانی بیشتری برخوردار خواهند بود. و کودکانی که در طول سالهای نخستین زندگی برایشان کتاب خوانده می شود به احتمال زیاد در زمان مقرر خواندن را به خوبی می آموزند.
 
زمانی که برای کودک خود کتاب می خوانید موارد زیر در او اتفاق می افتد:
 
* کودک شما صداهای پرمعنی و احساسات مختلفی که هنگام خواندن کتاب بکار می برید را می شنود. این امر به رشد اجتماعی و عاطفی او کمک می کند.
 
* کودک را به دیدن، اشاره کردن و پاسخ دادن به سؤالات مطرح شده تشویق می کند. این کار به رشد اجتماعی و مهارت های فکری او کمک می کند.
 
* کودک شما با تقلید صداها، تشخیص تصاویر و یادگیری کلمات مهارتهای زبانی خود را تقویت می سازد. اما شاید مهمترین دلیل کتاب خواندن با صدای بلند برای کودک، برقراری ارتباط میان کتاب و چیزهایی که کودکتان از همه بیشتر دوست دارد یعنی شنیدن صدایتان و نزدیک بودن به شما می باشد. صرف وقت برای خواندن کتاب به کودک نشان می دهد که کتاب خواندن از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. و در صورتی که برای نوزادان و کودکان غالباً با شادی، هیجان و نزدیکی کتاب خوانده شود، آنها شروع به ارتباط دادن کتاب با شادی کرده و بدین ترتیب خوانندگان جدیدی به جامعه معرفی می شود.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.