کدام خوراکیها در حفظ سلامت چشم موثرند؟

برای داشتن چشمانی زیبا و قوی باید علاوه بر رعایت اصول سلامت چشم به فکر تغذیه ای اصولی برای سلامت چشم‌ها نیز باشید. در این مقاله با ما همراه شوید تا مواد غذایی مفید برای سلامت چشم‌ها را معرفی کنیم.
يکشنبه، 30 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
کدام خوراکیها در حفظ سلامت چشم موثرند؟
آب مروارید و لکه زرد از شایع‌ترین مشکلات چشمی هستند که در افراد بزرگسال دیده می‌شود و نارسایی بینایی و نابینایی را به دنبال دارد.

 درحالی که آب مروارید موجب تار شدن عدسی چشم می‌شود، لکه زرد (دژنراسیون ماکولا) به شبکیه چشم آسیب می‌زند.

هر دو عارضه اغلب در افراد بالای 55 سال رخ می‌دهد هرچند مشکل دژنراسیون ماکولا دلیل اصلی نابینایی در این رده سنی است.

در جهان بیش از 25 میلیون انسان به عارضه لکه زرد دچار هستند.

پزشکان معتقدند : دنبال کردن یک رژیم غذایی مغذی و متعادل برای بدن فوائد بسیاری به همراه دارد که علاوه بر پیشگیری از اضافه وزن، دیابت نوع 2 و سرطان، می‌تواند به سلامت چشم‌ها نیز کمک کرده و قدرت بینایی را در طول زندگی فرد حفظ کند.

نتایج برخی مطالعات نیز حاکی از آن است مصرف مواد غذایی مناسب می‌تواند به بهبود نارسایی بینایی ناشی از بیماری‌های چشمی کمک کند.1


هویج

احتمالا شنیده اید که هویج و دیگر میوه های نارنجی رنگ و سبزیجات سلامتی چشم را افزایش داده و از بینایی محافظت می کنند. بتا کاروتن، نوعی ویتامین A که به این مواد غذایی رنگ نارنجی می بخشد به شبکیه و دیگر نقاط چشم کمک می کنند تا به آرامی عمل کنند.

البته بهبود دید فقط به بتا کاروتن مربوط نیست. ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی برای سلامتی چشم ضروری هستند. این ۵ ماده غذایی را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا بینایی شما بهبود یابد.


سبزیجات

مطالعات نشان می دهد سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان لوتئین و زیگزانتین هستند که به کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا و آب مروارید کمک می کند.


تخم مرغ

به گفته پل دورتی، مدیر پزشکی بینایی لیزری در لس آنجلس، زرده منبع اصلی تولید لوتئین و زیگزانتین و روی است و به کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا کمک می کند.


مرکبات و انواع توت ها

این میوه ها سرشاز از ویتامین C هستند و به منظور کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا و آب مروارید مصرف می شوند.


میوه تاماریلو

از آنجا که تاماریلو حاوی ویتامین A است، ممکن است در بینایی بیشتر چشم ها نقشی موثر داشته باشد. ویتامین A در جهت بینایی خوب، سیستم ایمنی قوی و رشد سلولی مهم است. بتاکاروتن نوعی از ویتامین A است که به طور خاص از گیاهانی مانند تاماریلو به دست می آید.

بتا کاروتن یا ویتامین A یک آنتی اکسیدان است. مصرف این آنتی اکسیدان مفید، می تواند به تقویت بدن و حفظ سلامتی کمک کند.2


فلفل دلمه‌ای‌های رنگی

فلفل دلمه‌ای‌های رنگی بیشترین ویتامین C را دارند. این فایده برای رگ‌های خونی چشمان شما مفید است و خطر ابتلا به آب‌مروارید را کاهش می‌دهد.

ویتامین C در بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله توت‌فرنگی، پاپایا، بادام و گل‌کلم نیز وجود دارد. علاوه بر ویتامین C فلفل دلمه‌ای‌های رنگی سرشار از ویتامین A و E نیز هستند که مقوی فعالیت چشمان شما است.

در میان رنگ‌های زیبا و متنوعی که فلفل دلمه‌ای‌ها دارند، فلفل دلمه‌ای قرمز خواص بیشتری برای حفظ سلامتی چشمان شما دارد.


دانه‌ها

دانه‌ها سرشار از ویتامین E هستند. متخصصین تغذیه بر این باورند که مصرف دانه‌ها و مغزها نیمی از نیاز بدن به ویتامین E را تأمین می‌کند. تحقیقات گسترده‌ای بر روی فواید دانه‌ها انجام شد و نتیجه تحقیقات، حاکی از آن بود که دانه‌های روغنی می‌توانند از پیری چشم و بروز آب‌مروارید جلوگیری کنند. تخمه‌ آفتابگردان، فندق، بادام و بادام‌زمینی منابع خوبی برای تأمین ویتامین E هستند.


ماهی سالمون

اگر نگران سلامتی چشمان خود هستید، ماهی سالمون بخورید! شبکیه چشم شما به امگا۳ نیاز دارد تا بتواند به‌خوبی کار کند. کمبود امگا۳ به خشکی چشم و دیگر اختلالات چشمی منجر خواهد شد. امگا۳ در غذاهای دریایی مانند ماهی تن، ماهی سالمون،  ماهی قزل‌آلا و… به‌وفور وجود دارد.


گوشت بدون چربی و مرغ

زینک، ویتامین A را از کبد شما به چشمان شما منتقل می‌کند. گوشت گاو و گوشت مرغ (مخصوصاً سینه مرغ) مخزن‌هایی از زینک هستند که می‌توانند به بهبود عملکرد چشمان شما کمک کنند. البته توجه داشته باشید گوشت حیوانات را بدون چربی‌هایش استفاده کنید.


حبوبات

رژیم گیاهخواری فواید بسیاری دارد؛ زیرا کم‌چرب و پر فیبر است و به بهبود عملکرد بدن کمک بسیاری می‌کند. روی باعث می شود که بدن بتواند ویتامین A را از کبد بگیرد و به شبکیه چشم انتقال دهد. این کار باعث تولید ملانین می شود که برای محافظت چشم مهم و حیاتی است. لوبیا، عدس، نخود، لوبیای پشم سیاه منابع فوق‌العاده‌ای از روی هستند که منجر به حفظ بینایی شما خواهد شد.


انواع کدوها

بدن شما نمی‌تواند لوتئین و زیزانتین تولید کند. اگر با این دو اسم آشنایی ندارید باید گفت که لوتین و زیزانتین ۲ نوع آنتی‌اکسیدان قوی هستند که از چشم در برابر آسیب‌های شبکیه، آب‌مروارید و تباهی لکه زرد محافظت می‌کنند. با اینکه بدن انسان قادر به ساخت این آنتی‌اکسیدان‌های مفید نیست؛ اما شما می‌توانید با خوردن انواع کدوها، لوتئین و زیزانتین موردنیاز بدن خود را به دست می‌آورید. فرقی ندارد کدام کدو را دوست دارید، کدوحلوایی، کدو رشتی، کدومسمایی و انواع کدوها پر از خاصیت هستند. کدوهای تابستانی ویتامین C و زینک دارند و کدوهای زمستانی، حاوی ویتامین A و C و امگا۳ هستند.3


ماهی قزل آلا

شبکیه چشم شما برای اینکه به خوبی کار کند نیاز به دو نوع اسید چرب امگا ۳ ( DHA و EPA) دارد. این دو نوع اسید چرب را میتوان از ماهی های چرب، مانند ماهی آزاد، ماهی تن، ماهی قزل آلا همچنین سایر غذاهای دریایی دریافت کرد. همچنین به نظر میرسد امگا ۳ ها از چشمان شما در برابر دژنراسیون ماکولا و گلوکوم محافظت میکنند. سطح پایین این اسیدهای چرب با خشکی چشم در ارتباط است.


سیب زمینی شیرین

میوه ها و سبزیجات نارنجی رنگ – مانند سیب زمینی شیرین، هویج، طالبی، انبه، و زردآلو – بتا کاروتن بالایی دارند، بتاکاروتن شکلی از ویتامین A است که به دید در شب و توانایی چشم شما برای هماهنگی در تاریکی کمک میکند. یک سیب زمینی شیرین دارای بیش از نیمی از ویتامین C مورد نیاز در روز و مقدار کمی ویتامین E است.


جوانه های کلم بروکلی و بروکسل

کلم بروکلی و بروکسل ترکیبی عالی از مواد مغذی دارند، از جمله: ویتامین A (به صورت لوتئین، زیگزانتین، و بتا کاروتن)، ویتامین C و ویتامین E . آنها حاوی تمام آنتی اکسیدان هایی هستند که از سلول های چشم شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت میکنند، رادیکال های آزاد نوعی مولکول ناپایدار هستند که بافت سالم را تجزیه می کنند. شبکیه چشم شما به طور ویژه ای آسیب پذیر است.4


 پی نوشت:
1.www.jadidtarin.com
2. www.majalesalamat.com
3.www.lunato.net
4.www.rastineh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما