معرفی خواص شیره توت

شیره توت به عنوان ماده‌ای که مقدار زیادی آهن در ترکیباتش به کار رفته، می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی مؤثر در رفع کم‌خونی ناشی از فقر آهن استفاده شود.
دوشنبه، 19 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
معرفی خواص شیره توت
شیره توت شاید تاکنون در زیر سایه اسم و خواص شیره‌های انگور و خرما، خیلی نتوانسته باشد مصرف‌کننده ایرانی را به سمت خودش جلب کند؛ شاید به این دلیل که از میوه کوچک و ساده‌ توت سفید به دست می‌آید که در وهله اول، میوه‌ای با شیرینی کم و خواص اندک به نظر می‌رسد؛ غافل از این‌که واقعیت چیز دیگری است و در پشت این ظاهر ساده، دنیایی از پیچیدگی قرار گرفته است.

با ما همراه باشید تا بخشی از خواص و فواید مصرفش را مرور کنیم.


شیره توت، منبعی از آهن

شیره توت به عنوان ماده‌ای که مقدار زیادی آهن در ترکیباتش به کار رفته می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی مؤثر در رفع کم‌خونی ناشی از فقر آهن استفاده شود. ضمن این‌که مصرف مداوم شیره توت به پیشگیری از ابتلا به کمبود آهن در بدن هم کمک بسیار خوبی می‌کند. یعنی دقیقاً همان کاری که شیره خرما و شیره انگور با بدن ما می‌کند. البته شیره توت، از جهات دیگر، تفاوت‌هایی با شیره‌های دیگر دارد که باعث می‌شود بعضی افراد این شیره را در اولویت مصرف خود قرار بدهند. به این تفاوت‌ها در جای خود اشاره خواهد شد.


شیره توت و تقویت بینایی

همان‌طور که می‌دانیم یکی از ویتامین‌های اصلی مورد نیاز چشم‌ها، ویتامین آ (A) است. کمبود شدید این ویتامین در بدن، باعث کاهش دید افراد در شب‌ها و مکان‌های تاریک می‌شود که اصطلاحاً به آن شب‌کوری می‌گویند. ویتامین آ (A) موجود در شیره توت، به رفع این کمبود کمک می‌کند و باعث تقویت بینایی می‌شود.


شیره توت و خاصیت ضد سرطانی

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در توت سفید، به شکل غلیظ‌شده در شیره توت حضور فعال دارند و از این طریق، به مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن می‌پردازند و خاصیت ضد سرطانی خود را ایفا می‌کنند.


شیره توت و کاهش استرس

یکی از عوامل احساس اضطراب و ناآرامی، کمبود بعضی ویتامین‌ها و املاح در بدن است. یکی از ویتامین‌های مؤثر در رفع استرس و اضطراب‌هایی که به دنبالشان کج‌خلقی و ناراحتی و عصبانیت می‌آید، ویتامین ب (B) است. تحقیقات نشان داده شیره توت، منبع خوبی از برخی ویتامین‌های گروه ب (B) است که مصرف مداومش می‌تواند این نیاز بدن را برطرف کند و آرامش و خوش‌خلقی را به مصرف‌کننده هدیه کند.1


تجربه آرامشی فوق‌العاده

از عواملی که باعث می‌شود ما احساس استرس و ناآرامی داشته باشیم، کمبود برخی از املاح و ویتامین‌ها در بدن ماست. در این بین، ویتامین B نقش موثری در آرامش و یا استرس ما دارد که برای داشتن زندگی آرام باید سعی کنیم به قدر کافی آن را تامین کنیم و یکی از منابع غنی از ویتامین B همین شیره توت است، چرا که بر اساس تحقیقات، خواص شیره توت برای تامین ویتامین B بدن بسیار مفید و موثر بوده و موجب آرامش دو چندان افراد می‌شود.


دیابتی‌ها و غیردیابتی‌ها با خیالی راحت شیره توت بخورید

مطمئنا این مطلب برای شما عجیب است که چطور می‌شود شیره توت با این همه شیرینی که دارد، نه تنها برای افراد معمولی بلکه حتی برای دیابتی‌ها هم مضر نیست. در جواب باید بگوییم که اساساً فرقی که بین خواص شیره توت و شیره‌هایی همچون شیره خرما و انگور وجود دارد در همین است که قندی که در شیره توت وجود دارد برای افراد ضرر خاصی ندارد و همین سبب منحصر به فرد شدن فواید شیره توت شده است.

البته توجه دارید که این موضوع به معنای افراط در استفاده از شیره توت نیست و معنای آن مجاز بودن مصرف شیره توت است.

معرفی خواص شیره توت


خواص شیره توت در نقش یک ملین

خواص شیره توت به عنوان یک ملین قدرتمند عمل می‌کند زیرا حاوی فیبر قابل ملاحظه‌ای است. بنابراین برای درمان مشکلات دستگاه گوارشی مفید و موثر است.


تاثیرات آنتی‌اکسیدانی شیره توت فوق‌العاده است

خواص شیره توت با آنتی‌اکسیدانی که دارد، توجه بیشتری را به خودش جلب می‌کند، زیرا این آنتی‌اکسیدان تاثیر بسیاری در سلامتی بدن می‌گذارد و سطح کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و از بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند. همچنین خاصیت ضدسرطانی دارد و احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.2


دیگر خواص شیره توت برای سلامتی

تقویت عملکرد کلیه ها و در نتیجه آسان شدن جریان ادراری بدن

مفید برای درمان خواب رفتگی های اعضای بدن

درمانی برای سردرد و سرگیجه ناشی از کمبود آهن

انرژی زایی بالا و برطرف کردن ضعف بدن و بی حالی ها

موثر در تصفیه خون و تقویت کننده عملکرد کبد وطحال

خوب است بدانید: که خواص شیره توت برای کودکان و نوجوانانی که در سن رشد هستند خیلی مفید است و می تواند روند رشدی آنها را ارتقای قابل توجهی ببخشد. و همچنین جایگزینی بسیار مناسب برای خوراکی های انرژی زایی است که آنها می خورند و می توانید به جای این خوراکی های مضر، فرزندانتان را از کودکی به این خوراکی های طبیعی عادت دهید تا بدنی سالم تر و با نشاط تر داشته باشند.


چگونه در خانه شیره توت درست کنیم؟

شیره توت امروزه علاوه بر روش خانگی، روش های صنعتی مختلفی دارد، اما هیچ چیزی مزۀ غذای خانگی را ندارد، لذا به بررسی روش تهیه شیره توت در خانه می پردازیم:

آب توت را بگیرید و آنرا با خاک سفید که به احتمال زیاد دارای آهک و املاح معدنی دیگر است ترکیب کنید. شما با افزودن خاک سفید، در حقیقت آب توت را به خوبی تصفیه کرده اید. حالا باید آب توت را از خاک سفید جدا کرده و آب توت را بخوبی بجوشانید تا بر اثر جوشیدن، آب اضافی آن تبخیر شود و میزان قند آن در واحد حجم افزایش یابد.


مضرات شیره توت


چاقی و اضافه وزن
همانطور که دانستید شیره توت دارای خاصیت انرژی بخشی بالایی است که دلیل آن کالری بالایی است که دارد و این کالری می تواند موجب چاقی و اضافه وزن شود.

گرم مزاجان بیشتر دقت کنند
قبلا گفتیم که طبع شیره توت گرم است، لذا گرم مزاجان سعی کنند مصرف زیادی نداشته باشند چراکه مصرف بالای آن می تواند باعث بروز جوش و صفراوی شدن خون گردد.

دیابتی های نوع2 مقداری محتاط باشند
درست است که قند شیره توت ضرر خاصی ندارد ولی هرگز استفاده زیادی نکنید و هرچه کمتر بخورید مطمئنا برای سلامتی شما بهتر است.3


پی نوشت:
1.www.basalam.com
2.www.eghtesadonline.com
3.www.exireteb.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.