آنچه باید درباره جویدن ناخن بدانید

جویدن ناخن عادت ناپسندی است و باید بدانید که این عادت مشکلات جدی ای را در بلند مدت در سلامت و زیبایی شما ایجاد خواهد کرد. جویدن ناخن علاوه بر از بین بردن زیبایی ناخن سبب بیماری‌ها و آسیب‌های دیگری نیز می‌شود، در ادامه با دلایل و روش‌های ترک عادت جویدن ناخن بیشتر آشنا شوید.
دوشنبه، 31 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آنچه باید درباره جویدن ناخن بدانید
جویدن ناخن که در اصطلاح پزشکی به آن اونیکوفاژیا می‌گویند، می‌تواند رفتار و عادتی موقتی و غیر مخرب باشد که فقط بر زیبایی ناخن‌ها تاثیر می‌گذارد اما گاهی نیز پیش روی کرده و‌ به یک مشکل جدی و طولانی مدت تبدیل می‌شود. جویدن ناخن یک عادت دهانی بیمارگونه و اختلال پوستی است که فرد به صورت مزمن و غیر قابل کنترل ناخن‌هایش را می‌جود و موجب آسیب به ناخن‌ها و بافت‌های اطراف ناخن می‌شود.حدود نیمی از کودکان و نوجوانان ناخن‌های خود را می‌جوند و حتی ممکن است ناخن‌ها مثل روز اول رشد نکنند. اگر شما شخصی بالغ هستید و ناخن هایتان را می‌جوید، ممکن است این عادت را زمانی که جوان تر بودید نیز انجام می‌دادید و هرگز آن را ترک نکردید. برخی مطالعات نشان می‌دهند که این عادت با ژنتیک فرد ارتباط دارد اما جویدن ناخن‌ها نیز مانند سایر رفتار‌های تکرار شونده بدن می‌تواند در اختلال وسواس جبری دسته بندی شود. ناخن جویدن زمانی نیاز به درمان دارد که جنبه‌های فیزیکی و روانی هر دو درگیر باشند.


علائم

جویدن ناخن باعث آسیب به ناخن‌ها می‌شود همچنین ممکن است همراه با اختلالات دیگری مانند کشیدن مو و کندن پوست، گاز گرفتن پوست و گرفتن بینی همراه باشد. افرادی که ناخن هایشان را می‌جوند احساس ناراحتی یا تنش را قبل از جویدن ناخن و احساس راحتی یا حتی لذت را بعد از آن تجربه می‌کنند. علاوه بر این آسیب بافتی به ناخن‌ها، انگشتان و پوست می‌تواند آسیب‌های دهانی، مشکلات دندانی، آبسه‌ها و عفونت‌ها را نیز ایجاد کند.

ظاهر نامناسب پوست و ناخن و آسیب به آن‌ها می‌تواند موجب احساس شرم و ناراحتی و گناه برای فرد شود و روابط اجتماعی و خانوادگی را برای فرد سخت و بغرنج می‌کند. جویدن ناخن عادتی است که معمولا در اوایل کودکی شروع می‌شود اما در دوران نوجوانی و بلوغ شایع تر است و ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابد، هر چند که این عادت با افزایش سن کاهش می‌یابد یا متوقف می‌شود.1


علت و دلایل اصلی جویدن ناخن چیست؟

جویدن ناخن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که توسط روانشناسان مورد بررسی قرار گرفته است و 3 دلیل اصلی جویدن ناخن را بیان کرده‌اند.

این کار ممکن است به خاطر والدین باشد
دانشمندان مطمئن نیستند که جویدن ناخن‌ها ژنتیکی است، اما بچه‌هایی که والدین آنها هم ناخن‌هایشان را می‌جویدند، بیشتر احتمال دارد که این کار را انجام دهند. مطالعات نشان می‌دهد که حتی اگر والدین قبل از تولد فرزندان‌شان این کار را می‌کردند، احتمال بروز آن در کودکان‌شان هم بیشتر است.

استرس هم مقصر است
استرس عامل مهمی برای عادت جویدن ناخن است. گاهی اوقات جویدن ناخن می‌تواند نشانه‌ای از استرس عاطفی و ذهنی باشد و در افرادی که عصبی، مضطرب یا حساس هستند، بیشتر دیده می‌شود چرا که راهی برای مقابله با این احساسات شان می‌باشد.

گرسنه هستید!
شما ممکن است وقتی که خسته و گرسنه می‌شوید، خودتان را در حال ناخن جویدن بیابید، ناخن جویدن‌ها فاتوماتیک و بدون کنترل هستند. شما این عمل را بدون فکر کردن انجام می‌دهید.2


عوارض جویدن ناخن

علاوه بر احساس خجالت به دلیل جویدن ناخن و داشتن ناخن های زشت، اثرات منفی و خطرناک دیگری نیز این عادت زشت دارد، مانند:

عفونت های دهان
موقع جویدن ناخن، معمولا دست ها کثیف و آلوده هستند. لذا باکتری ها و میکروب های مضر روی دست باعث عفونت دهان، لب ها و لثه می شود.

 آیا می دانید که حدود 2000 نوع عفونت پوستی در سالن های آرایش ناخن کشف شده است؟

آن وقت متوجه می شوید که شما با جویدن ناخن های خود در معرض ابتلا به چه بیماری هایی هستید.

مشکلات دندانی
ناخن ها سفت هستند و جویدن آن ها کاری سخت است. لذا اگر ناخن های خود را بجوید، دندان ها به خصوص دندان های جلویی خود را خراب می کنید.
 
این عادت حتی روی ظاهر دندان های شما نیز موثر است. لذا علی رغم داشتن دست هایی زشت، دندان های جلویی شما شکسته و ترک خورده می شوند.

ناتوانی استفاده از دست ها
اگر عادت کرده باشید که مدام ناخن های خود را بجوید و دستتان داخل دهانتان باشد، نمی توانید به درستی وظایف شغلی خود را انجام دهید.

در موارد شدید، جویدن ناخن باعث می شود فرد نتواند کارهای عادی و روزمره خود را نیز انجام دهد.

عفونت ناخن
جویدن ناخن باعث می شود ناخن های شما ضعیف و سست شده و باکتری ها و قارچ ها وارد ترک های کوچک و زخم های روی ناخن شما شوند.

اگرچه برخی انواع عفونت های ناخن به راحتی درمان می شود، ولی برخی دیگر مثل قارچ ناخن به سختی بر طرف می شود.3


چگونه جویدن ناخن هایم را متوقف کنم؟


افزایش مصرف کلسیم
کلسیم باعث خواهد شد تا ناخن‌ها سالم و قوی‌تر رشد کنند  و شکنندگی کمتری داشته باشند؛ اگر شما مبتلا به کمبود کلسیم باشید، ناخن هایتان شکننده و ضعیف خواهد شد و به همین ترتیب دیگر جذابیتی نخواهند داشت.

استفاده از مقدار کافی ویتامین و مواد مغذی همچنین به کاهش استرس نیز کمک زیادی می‌کنند؛ شما می‌توانید منابع اصلی کلسیم را در سبزیجات سبز و برگ دار، محصولات لبنی و میوه‌های خشک بیابید.

داشتن ناخن‌های خوب به تنهایی برای اینکه دیگر جویدن ناخن هایتان را متوقف کنید بس است؛

ناخن هایتان را تلخ کنید
محصولات زیادی در بازار وجود دارد که اختصاصا برای توقف جویدن ناخن‌ها طراحی شده‌اند! به راحتی محلول را مانند لاک ناخن، بر روی ناخن‌های خود می‌مالید، تا زمانی که ناخن هایتان را می‌جوید مزه‌ تلخی بدهند.

مشکل اینجاست که بسیاری از آدم‌ها پس از مدتی به طعم‌ها عادت می‌کنند و مشکل دیگر این است که هر بار که دستتان را بشویید، باید مجددا از محلول استفاده کنید.

هر بار، یک ناخن
سعی کنید هر بار، یک ناخن از هر دستتان را نجات دهید! همه‌ ناخن هایتان را بجوید مگر آن یکی.

آن یک ناخن را تا جایی که می‌توانید سالم نگاه دارید؛ پس از چند هفته ناخن دیگری را انتخاب کنید که دیگر آنرا هم نجوید؛  این کار را همچنان ادامه دهید تا تمام ناخن هایتان نجات پیدا کنند.

حواس خودتان را پرت کنید
اگر علت جویدن ناخن هایتان خستگی است، سعی کنید عادت دیگری را برای خودتان ایجاد کنید تا ذهنتان را از جویدن ناخن هایتان دور کند.

یک توپ استرس را فشار دهید، یا هر فعالیت دیگری که انگشتانتان را درگیر کند.4


پی نوشت:
1.www.doctoreto.com
2.www.zoomlife.ir
3.www.beytoote.com
4.www.yjc.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.