راجع به رژیم غذایی مونو چه میدانید؟

رژیم غذایی مونو در سال ۲۰۰۶ ابداع شد و این رژیم براساس رها کردن الگوی تغذیه‌ای معمولی و آغاز رژیم غذایی سالم‌تر است و طبق رژیم غذایی مونو شروع کاهش وزن طی یک دوره دوهفته‌ای آغاز می‌شود. به‌طور مثال؛ به‌مدت ۱۴ روز سیب زمینی(تقریباً ۵ عدد در روز)؛ انواع میوه ها، سبزیجات و برخی غلات کامل مصرف شود.
دوشنبه، 14 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
راجع به رژیم غذایی مونو چه میدانید؟

رژیم غذایی مونو چیست؟

هنگامی که یک رژیم مونو را دنبال می‌کنید فقط یک غذا برای چند روز یا حتی هفته‌ها می‌خورید تا زمانی که وزن هدف خود را به دست آورید. تغییرات مختلف رژیم غذایی مونو وجود دارد. یک رژیم غذایی مونو موز، یک رژیم غذایی مونو میوه، یک رژیم مونو تخم مرغ، یک رژیم غذایی مونو سیب زمینی و محبوب‌ترین آن‌ها رژیم غذایی مونوی شکلاتی است.

در حالی که ممکن است برای چند روز یا حتی هفته‌ها چیزی شبیه شکلات بخورید رژیم غذایی دارای نقایص جدی است. همانطور که ممکن است تصور کنید هنگامی که غذا‌های مختلفی برای خوردن مواد مغذی مهم خود ندارید عواقب قابل توجهی در سلامت وجود دارد.

متخصصان رژیم غذایی و تغذیه در ایالات متحده و خارج از کشور، به پیروان این رژیم را هشدار داده اند که احتمال خستگی، کاهش متابولیسم، سوء تغذیه و از دست دادن عضلات را دارند.

اضافه وزن و چاقی به یکی از مشکلات اساسی دنیای امروز مبدل شده است، و در همین راستا، بازار محصولات و روش‌های کاهش وزن از محبوب بالایی برخوردار شده اند. هر زمان که خبری درباره یک رژیم غذایی جدید می‌شنوید که کاهش وزن سریع را وعده می‌دهد، احتمالا وسوسه می‌شوید که آن را امتحان کنید.

به عنوان مثال، رژیم غذایی مونو (Mono Diet) را مد نظر قرار دهید که بنابر گزارش گوگل یکی از پر جستجوترین رژیم‌های غذایی در سال ۲۰۱۶ بوده است. این رژیم غذایی شامل خوردن تنها یک ماده غذایی (به عنوان مثال، سیب یا موز) یا یک نوع از مواد غذایی (به طور معمول میوه‌ها یا سبزیجات) می‌شود.

این رژیم غذایی اخیرا و به واسطه یکی از کاربران یوتیوب از محبوبیت بیشتری برخوردار شده است. این کاربر روزانه نزدیک به ۳۰ موز مصرف می‌کند.

در سال گذشته پن ژیلت، شعبده باز، تنها با خوردن سیب زمینی ۱۰۰ پوند (۴۵ کیلوگرم) از وزن خود را کم کرد، در شرایطی که مت دیمون، هنرپیشه هالیوود، نیز یک بار این مساله را تایید کرد که برای حضور در یکی از نقش‌های سینمایی خود و برای کاهش وزن تنها سینه مرغ مصرف می‌کرده است.

اما به دلیل این که افراد سرشناس رژیم غذایی مونو را دنبال می‌کنند و به گونه‌ای دیوانه‌وار وزن کم می‌کنند، به معنای آن نیست که وعده‌های تک غذایی مناسب شما نیز هستند.1


برنامه رژیم غذایی مونو چگونه است؟

در رژیم تک‌خوری تنها یک غذا را باید تا چند روز یا چند هفته بخورید، رژیم غذایی مونو انواع مختلفی دارد. ازجمله آن‌ها می‌توان به رژیم تخم مرغ، رژیم موز، سیب‌زمینی و حتی شکلات اشاره کرد. هیچ برنامه و قاعده مشخصی برای دنبال‌کردن این رژیم وجود ندارد و ادامه‌دادن آن به خود فرد بستگی دارد. افرادی ممکن است تصمیم بگیرند رژیم تک‌خوری را با مصرف یک گروه از غذاها مثل میوه‌ها، سبزیجات یا گوشت‌ها دنبال کنند و یا اینکه در هر وعده یک نوع غذا بخورند.

زندگی‌کردن بدون غذای جامد سخت است، اما این رژیم، به‌شرط تجویز پزشک، سالم است؛ زیرا همه‌چیز ازقبل محاسبه و برنامه ریزی شده است. این رژیم معمولا کوتاه‌مدت است و سپس آن را با برنامه‌های کاهش وزن یا حفظ وزن عوض می‌کنند، برنامه‌هایی که در آن‌ها غذاهای جامد هست.

بااینکه راه‌هایی برای کاهش وزن از طریق تمرکز بر روی یک غذا یا دسته‌ای از غذاها وجود دارد، ولی بهتر است یکی از راه‌های سالم‌تر را انتخاب کنید.
 
- رژیم حذف تک‌ غذا
یکی از غذاهای ناسالمی که هرروز مصرف می‌کنید را از رژیم غذایی حذف کنید. به‌طور مثال اگر بعد از شام بستنی می‌خورید، این کار را تا یک هفته انجام ندهید و نتایج آن را بررسی کنید. این عادت سالم کاهش وزن می‌تواند موجب کاهش وزن در طول یک هفته شود.
 
- رژیم تک‌ جایگزین
یک غذای ناسالم، را با خوراکی سالم عوض کنید. به‌طور مثال اگر در وعدۀ ناهار ساندویچ‌ خود را همراه با چیپس می‌خورید، به‌جای چیپس، هویج بخورید. یا بجای خوردن چیز شیرینی در وعده صبحانه آن را با غلات کامل و سبوس‌دار جایگزین کنید. با انتخاب غذاهای سرشار از مواد مغذی، بدن‌تان کمتر هوس هله‌وهوله می‌کند و تا مدت طولانی‌تری احساس سیری می‌کنید.
 
- رژیم حذف افزودنی‌ های مضر
سس‌ و افزودنی‌های پرکالری و پرچرب را از وعده‌ی روزانه خود حذف کنید. به‌طور مثال به‌جای خوردن مرغ با سس باربیکیو، سیب‌زمینی با کره، و کلم‌ بروکلی با پنیر بهتر است مرغ کبابی، سیب‌زمینی پخته و کلم برو کلی بخارپز بخورید. با این کار می‌توانید با کاهش کالری دریافتی‌تان همچنان از طعم طبیعی غذا لذت ببرید.
 
- رژیم تک‌‌ نوشیدنی
نوشیدنی‌های حاوی شکر، الکل و  پرکالری بر پایه قهوه را حذف کنید. برای رفع تشنگی‌ آب بنوشید. اگر عادت به نوشیدن نوشیدنی‌های گازدار، چای‌شیرین، آب‌میوه‌ها و نوشیدنی‌های الکلی دارید، با حذف آنها می‌توانید کالری  کمتری در روز دریافت کنید.2
 

مزایای رژیم تک خوری

 
۱. سادگی
بسیاری از رژیم‌های غذاییِ لاغری به شمارش کالری، تنظیم درشت‌مغذی‌های دریافتی، دنبال‌کردن یک برنامه غذایی و کنترل اندازه وعده‌های غذایی نیاز دارند. اما در رژیم تک خوری خرید و آماده‌کردن وعده‌های غذایی کار بسیار آسانی است؛ زیرا شما باید تنها یک نوع غذا یا تعداد بسیار محدودی غذا آماده کنید.
 
۲. کاهش وزن
همان‌طور که احتمالا تصور می‌کنید، زمانی که تنها یک نوع غذا می‌خورید، کالری دریافتی‌تان کاهش می‌یابد. حتی اگر یک رژیم سرشار از کالری مانند شکلات داشته باشید، باز هم احتمالا مقدار کمتری از آن را خواهید خورد و کالری کمتری در طول روز دریافت می‌کنید. معمولا دچار مواردی مانند کاهش سریع آب بدن و کاهش نفخ نیز خواهید شد. علاوه‌براین، کاهش حجم عضلات نیز می‌تواند موجب لاغری‌تان بشود.

اما این نتایج لاغری معمولا کوتاه‌مدت هستند. اگرچه طرفداران این رژیم می‌گویند که رژیم تک خوری می‌تواند موجب کاهش وسوسه‌تان به خوردن غذاهای دیگر بشود، ولی هر کسی که رژیم‌های غذایی دارای تعداد محدودی از غذاها را امتحان کرده باشد، می‌داند که عموما در این گونه رژیم‌ها شما هوس خوردن غذاهایی را خواهید کرد که اجازهٔ خوردن‌شان را ندارید؛ همچنین اشکالات جدی دیگری نیز وجود دارد.3
 

معایب رژیم تک خوری

 
۱. به‌طور خطرناکی محدودکننده است
در صورت مصرف‌نکردن مواد غذایی مناسب و مواد مغذی ضروری، پیامدهای خطرناکی سلامتی فرد را تهدید می‌کند.

طبق هشدار متخصصان تغذیه در آمریکا، دنبال‌کنندگان رژیم تک خوری با خطر بروز چنین علائمی روبه‌رو خواهند شد: خستگی، کاهش سوخت و ساز، سوء‌ تغذیه و کاهش حجم عضلات.
 
۲. باعث تقویت‌نشدن عادت‌های سالم در فرد می‌شود
برای کاهش وزن و حفظ وزن ایده آل باید مشخص کنید که چه غذاهایی برای‌تان بهتر هستند و چگونه می‌توانید اندازه وعده‌های غذایی‌تان را مدیریت کنید؛ همچنین به انجام حرکات ورزشی، خواب کافی و مدیریت استرس نیاز دارید؛ علاوه‌براین به حمایت از طرف شریک زندگی‌تان یا متخصصان نیاز دارید. رژیم تک خوری در هیچ‌یک از این موارد به شما کمکی نمی‌کند.
 
۳. دنبال‌کردن آن تا درازمدت دشوار است
مدیریت گرسنگی آسان نیست. در حقیقت، گرسنگی می‌تواند زندگی‌تان را دشوارتر کند. براساس مطالعات بر روی جانوران و انسان‌ها، محدودیت شدید کالری دریافتی می‌تواند موجب افزایش استرس بشود. همچنین محققان در یک مطالعه دریافتند که زنان جوان بیش از دیگران در معرض نارضایتی از بدن‌شان درنتیجهٔ رژیم های سخت قرار دارند.

همچنین بدون تغذیهٔ مناسب سطح انرژی‌تان افت شدیدی خواهد کرد. زمانی که عواملی مانند انرژی پایین، استرس و نارضایتی از بدن با هم ترکیب شوند، دیگر ادامه‌دادن به رژیم تک خوری ساده و آسان به نظر نمی‌آید.3

پینوشتها
1.www.parsine.com
2.www.tebyan.net
3.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما