خواص بی شمار آووکادو

آووکادو، میوه ای به شکل گلابی و با پوستی به رنگ سبز بسیار تیره یا حتی سیاه و هسته ای نسبتا بزرگ است که پیش بینی می شود نزدیک به 10 هزار سال قبل از میلاد در مکزیک رشد می کرده است.با دنیای خواص آووکادو آشنا شوید ، آووکادو بخورید تا عمر طولانی و قلبی سالم داشته باشید .
دوشنبه، 14 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص بی شمار آووکادو
احتمالا تابه‌حال نام سوپرفود به گوش‌تان خورده است؛ سوپرفودها خوراکی‌هایی هستند که به‌دلیل ارزش غذایی حداکثری‌شان مفیدتر از سایر خوراکی‌ها درنظر گرفته می‌شوند. گنجاندن سوپرفودها در رژیم غذایی، گامی بزرگ در جهت ارتقای سلامتی شماست. همراه ما باشید، در این مطلب سعی داریم شما را با خواص آووکادو که یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین سوپرفودهای دنیا است، آشنا کنیم.آووکادو یک نوع میوه‌ی نسبتا منحصر به‌ فرد است که در مناطق گرم و استوایی پرورش می‌یابد. دلیل تمایز آووکادو آن است که اکثر میوه‌ها عمدتا از کربوهیدرات تشکیل می‌شوند، درحالی‌که آووکادو سرشار از چربی‌های سالم است. مطالعات متعدد نشان می‌دهند که آووکادو، اثرات مفیدی روی سلامتی می‌گذارد. اینها چند مورد از خواص آووکادو برای سلامتی هستند که تحقیقات علمی آن را ثابت کرده‌اند:


آووکادو فوق‌العاده مغذی است

آنچه به‌عنوان آووکادو به آن اشاره می‌کنیم، میوه‌ی درخت آووکادو است که پِرسی آمریکانا نامیده می‌شود.

این میوه به‌خاطر ارزش غذایی بالایی که دارد، بسیار معروف است و به‌علت طعم خوب و بافت چربش به تمام انواع غذاها اضافه می‌شود. آووکادو، ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی اصلی گواکامول است.

این روزها آووکادو به یک ماده‌ی غذایی بسیار محبوب در میان افرادی تبدیل شده است که به سلامتی‌شان اهمیت می‌دهند. آووکادو اغلب به‌عنوان یک سوپرفود (اَبَرغذا) درنظر گرفته می‌شود که با توجه به خواص سلامتی آن اصلا تعجب‌آور نیست.

انواع مختلفی از آووکادو وجود دارد که شکل (از گلابی‌شکل گرفته تا گرد) و رنگ (از سبز تا سیاه) آنها می‌تواند متفاوت باشد. همچنین وزن آنها از ۲۲۰ گرم تا ۱٫۴ کیلوگرم متغیر است.

محبوب‌ترین نوع آووکادو، آووکادوی هَس (Hass) نامیده می‌شود.

به‌خاطر ظاهر این نوع آووکادو به آن، «گلابی تمساح» می‌گویند، چون شکلی شبیه گلابی دارد و پوست آن مانند تمساح، سبز، زبر و ناصاف است.


آووکادو لذیذ است و به‌راحتی می‌توان آن را در رژیم غذایی جای داد

آووکادوها نه‌تنها سالم‌اند، بلکه فوق‌العاده خوش‌طعم و خوشمزه هم هستند و با تمام انواع غذاها جور درمی‌آیند.

شما می‌توانید آنها را به سالاد و انواع دستورالعمل‌های غذایی اضافه کنید یا گوشت آنها را با قاشق بیرون بیاورید و به‌تنهایی مصرف کنید.

آنها یک بافت کرمی، نرم و چرب دارند و به‌خوبی با سایر مواد تشکیل‌دهنده ترکیب می‌شوند.

احتمالا معروف‌ترین کاربرد آووکادو در تهیه‌ی دیپی به‌نام گواکامول است؛ دیپ نوعی پیش‌غذاست که معمولا به‌شکل مایعی غلیظ است و نان یا هر نوع ماده‌ی غذایی جامد خام یا پخته را در آن فرو می‌برند. این دیپ شامل آووکادو به‌همراه مواد تشکیل‌دهنده‌ای مانند نمک، سیر، لیمو ترش و چند ماده‌ی دیگر – بسته به نوع دستور غذایی – است.

رسیدن آووکادو اغلب مدتی طول می‌کشد و یک آووکادوی رسیده باید کمی نرم باشد. مواد مغذی موجود در آووکادو پس از بیرون آمدن گوشت آن به‌سرعت اکسید می‌شوند، اما اگر مقداری آب‌لیمو به آووکادو اضافه کنید، می‌توانید از سرعت اکسیدشدن آن بکاهید.

باز هم تأکید می‌کنیم که آووکادوها یک ماده‌ی غذایی عالی هستند. آنها سرشار از مواد مغذی‌اند که بسیاری از آنها در رژیم غذایی مدرن به‌قدر کافی وجود ندارند. آنها به کاهش وزن کمک می‌کنند، برای قلب مفید هستند و علاوه‌بر تمام اینها طعم فوق‌العاده‌ای هم دارند.


پتاسیم موجود در آووکادو، بیشتر از موز است

پتاسیم، یک ماده‌ی مغذی است که اکثر افراد مقدار کافی از آن را دریافت نمی‌کنند.

این ماده‌ی مغذی به حفظ شیب‌های الکتریکی در سلول‌های بدن کمک می‌کند و وظایف مهم مختلفی را انجام می‌دهد.

آووکادو درواقع حاوی پتاسیم بسیار زیادی است و هر ۱۰۰ گرم از آن حدود ۱۴ درصد از نیاز روزانه‌ی شما به پتاسیم را فراهم می‌کند. جالب است بدانید موز که جزء مواد غذایی سرشار از پتاسیم درنظر گرفته می‌شود، تنها ۱۰ درصد از پتاسیم مورد نیاز روزانه را تأمین می‌کند.

مطالعات متعدد نشان می‌دهند که مصرف بالای پتاسیم باعث کاهش فشار خون می‌شود؛ فشار خون بالا یکی از عوامل خطر عمده برای حملات قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه است.1


چشم

آووکادوغنی از آنتی اکسیدان بوده و دارای مواد مغدنی مهم مانند لوتئین و زاکسانتیین است که برای سلامتی چشم بسیار مهم هستند. مطالعات نشان داده که این مواد مغذی خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراتیو ماکولا ا کاهش می دهد.


نوزادان و کودکان

آووکادو یک میوه نرم با هضم آسان است که برای نوزادان و کودکان مفید می باشد. آووکادو دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و خواص ضد میکروبی می باشد که می تواند سیستم ایمنی کودکان را تقویت کند و سلامتی کودک را ارتقا بخشد.

آووکادو همچنین ویتامین A، ویتامین B6، ویتامین K، ویتامین C و ویتامین E و مواد معدنی، از جمله کلسیم، آهن، پتاسیم و سدیم مورد نیاز نوزادان و کودکان را فراهم می کند.


لاغری و کاهش وزن

میوه آووکادو دارای چربی ها غیر اشباع سالم است که باعث کاهش اشتها شده و برای لاغری و کاهش وزن مفید می باشد. اگر هر روز از میوه آووکادو استفاده کنید علاوه بر کاهش وزن، شاخص توده بدنی و درصد چربی بدن شما هم کاهش بیشتری پیدا می کند و زودتر لاغر می شوید.

آووکادو همچنین دارای فیبر بالا و کربوهیدرات بسیار کم است که به کاهش وزن کمک می کنند.


بارداری

آووکادو مقادیر بالای فولات یا اسید فولیک ارد که در بارداری برای جلوگیری از خطر سقط جنین و ایجاد نقص لوله عصبی در جنین مفید می باشد.

میوه آووکادو از بیماری صبحگاهی زنان باردار که باعث حالت تهوع و استفراغ می شود جلوگیری می کند.


معده و دستگاه گوارش

همانطور که می دانید، آووکادو یکی از بهترین منابع فیبر می باشد، بسته به اندازه آووکادو یک میوه کامل بین 11-17 گرم فیبر دارد.

فیبر موجود در آووکادو برای بهبود هضم غذا، درمان معده درد، زخم معده و مشکلات گوارشی مفید بوده و علاوه بر این به درمان یبوست و سندرم روده تحریک پذیر هم کمک می کند.


کبد و کبد چرب

آووکادو حاوی مقادیر بالای فیبر و چربی های سالم است که برای محافظت از کبد و درمان بیماری های کبد مانند کبد چرب بسیار مفید می باشد.


دیابت و قند خون

مطالعات انجام شده نشان داده که اسید های چرب موجود در آووکادو حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و میزان گلوکز خون و در نتیجه قند خون را کنترل می کند.

علاوه بر میوه، برگ آووکادو نیز برای پیشگیری و درمان دیابت مفید بوده و به کاهش سطح قند خون کمک می کند.


فشار خون، کلسترول، چربی خون و سلامت قلب

آووکادو غنی از پتاسیم و استرول گیاهی طبیعی بتا-سیتوستورول می باشد که باعث کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون شده، فشار خون بالا را درمان می کند و باعث سلامت قلب و عروق می شود.2


خواص آووکادو خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

 مطالعات صورت گرفته در سال 2007 میلادی نشان می دهد که ویژگی های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی موجود در آووکادو، احتمال ابتلا به سرطان های دهان، پوست و پروستات را کاهش می دهد. به علاوه ترکیبات موجود در آووکادو، عوارض جانبی شیمی درمانی را کاهش می دهد.

 طیف مناسب و باکیفیت چربی های مفید ریزمغذی ها و فیبرهای آووکادو به بدن تان کمک می کند تا میزان هورمون هایی را که به رشد عضلات و چربی سوزی کمک می کنند بالا ببرید.

 پتاسیم موجود در آن، فشارخون را کاهش می دهد و مانع بروز سکته و بیماری قلبی می شود.

 آووکادو یک میوه ضد التهابی و حاوی فیتوسترولها، آنتی اکسیدان ها، کاروتینوئید و اسیدهای چرب امگا 3 است. آووکادو حاوی ترکیباتی به نام ASU است که سنتز کلاژن را افزایش می دهد و سبب کاهش درد آرتروز و استئو آرتریت می شود.

 آووکادو منبع فوق العاده ی لوتئین است. این کاروتنوئید مانند یک آنتی اکسیدان عمل می کند و از ابتلا به بیماری های مربوط به چشم پیشگیری به عمل می آورد.کاروتنویید لوتیین موجود در آواکادو، در برابر ماکولار دژنراسیون (از بین رفتن لکه زرد) و آب مروارید از چشم محافظت می کند.

این میوه ی سبز خوش رنگ همچنین حاوی کاروتنوئیدهای دیگری مثل زئاگزانتین، آلفا کاروتن و بتا کاروتن و همچنین ویتامین E می باشد.

 موادمغذی و آنزیم های موجود در آواکادو، جداره های ملتهب مخاطی در معده و روده کوچک را التیام می بخشد.

 آواکادو میوه ای است که حاوی همه مواد غذایی به غیر از ویتامین C است. پروتئین این میوه کیفیت بالایی داشته و ویتامین A آن مقاومت بدن را در برابر عفونتهای باکتریایی به طرز معجزه آسایی افزایش می دهد و داروی خوبی برای رفع مشکلات کیسه صفرا می باشد.

خواص آواکادو برای زیبایی پوست و مو

 از آنجایی که این میوه سرشار از پروتئین و چربی است، مصرف آن می تواند به حفظ لطافت و شادابی موهای شما کمک کند. به علاوه اگر موهای خشکی دارید، می توانید نصف آووکادو را رنده و با یک قاشق چای خوری روغن زیتون و یک عدد زرده تخم مرغ مخلوط کنید و هر روز به مدت 20 تا 30 دقیقه آن را روی موهای خودتان که از قبل مرطوب کرده اید، ماساژ دهید و بعد موهایتان را با یک شامپوی ملایم و آب گرم شست وشو دهید.3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.coca.ir
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما