فواید شکلات تلخ

شکلات تلخ از فواید و خواص فراوانی برخوردار است و البته مصرف زیاد آن می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد، از خواص شکلات تلخ می توان به بهبود سلامت قلب، کاهش فشار خون، درمان کم خونی و افسردگی و مراقبت از پوست اشاره کرد.
سه‌شنبه، 15 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید شکلات تلخ

شکلات تلخ چیست؟ از چه ترکیباتی تشکیل شده است؟

شکلات تلخ (Dark chocolate)، که به نام شکلات سیاه نیز شناخته می شود، از کره کاکائو به جای کره ی شیری ساخته شده است. حاوی سطح بالایی از کاکائو است، حدود 60 تا 99 درصد. کاکائو حاوی آنتی اکسیدان های فنلی بیشتری نسبت به اکثر غذاها است و محتوای کاکائو در این شکلات ها پر از آنتی اکسیدان است.هرچه میزان کاکائو در یک شکلات بیشتر باشد، غنی تر و کمی تلخ تر خواهد شد. طعم خشک و نیمه شیرین این شکلات برای عدم وجود جامدات شیر در آن است در عوض حاوی وانیل و برخی از امولسیفایر های دیگر است ؛ اینها مقدمه ای بود برای رسیدن به خواص و فواید شکلات تلخ .


حقایقی در مورد ترکیبات مغذی شکلات تلخ

شکلات غنی از آنتی اکسیدان ها است، مانند پلی فنل ها و فلاونوئیدها.

کالری، قند و محتوای چربی اش بستگی به نوع شکلات تلخی دارد که انتخاب می کنید.

یک منبع غنی از مواد معدنی مانند منگنز، منیزیم، آهن و مس است.

سایر ترکیبات مغذی موجود در شکلات، فسفر، پتاسیم، ویتامین K، B-12 و A سلنیوم و کلسیم هستند.


غنی از آنتی اکسیدان ها

شکلات تلخ یک آنتی اکسیدان قوی است این آنتی اکسیدان ها واقعا رادیکال های آزاد و دیگر مولکول های خطرناک را که ممکن است خطرات بالقوه برای سلامتی را ایجاد کنند و باعث بیماری هایی مثل سرطان، پیری زودرس و بیماری های قلبی می شوند را نابود می کنند.


بهبود سلامت قلب

با داشتن 65% کاکائو غنی شده از پلی فنول در شکلات تلخ و دیگر آنتی اکسیدان ها مانند کاتچین ها و پلی فنل ها، می توانند به کاهش فشار خون و خطر بیماری های قلبی کمک کنند.مصرف این شکلات انعطاف پذیری شریان ها را حفظ می کند که از خطر حملات قلبی و سکته مغزی جلوگیری می کند. حتی مصرف کم این شکلات سلامت قلب و عروق را افزایش می دهد.


کاهش فشار خون 

شکلات تلخ غنی از مواد معدنی مانند منیزیم و مس است ؛ این مواد معدنی در تنظیم فشار خون طبیعی و سپس حفظ ضربان قلب مفید است.


مبارزه با رادیکال های آزاد

این شکلات حاوی بیشترین مقدار فلاونوئیدها و پلی فنل ها است، حتی بیشتر از شراب و چای. به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند و مواد سمی زیست محیطی را از بدن انسان خارج می کند.


جلوگیری از سرطان

ترکیبات فلاونوئیدها و آنتی اکسیدانی موجود در شکلات تلخ نیز توانایی های پیشگیرانه سرطانی دارند اما تحقیقات بیشتری در این زمینه ادامه دارد.1


لاغری و کاهش وزن

محققان می گویند که مصرف شکلات تلخ علاوه بر افزایش چربی سوزی، باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری به کاهش وزن و لاغری افراد کمک می کند.

ویل کلاور محقق عصب شناسی می گوید : اگر یک تکه شکلات سیاه را 20 دقیقه قبل از غذا به آرامی بخورید، سیگنال هایی به مغز ارسال می شود که جلوی اشتها را گرفته و باعث کاهش پرخوری در افراد چاق می شود.


دیابت و قند خون

مطالعات متعدد نشان داده که مصرف شکلات تلخ یا شکلات سیاه به دلیل مقادیر بالای فلاونوئید های موجود در آن و شاخص گلیسمی پایین باعث کاهش قند خون ناشتا در افراد مبتلا به دیابت می شود.

البته فراموش نکنید که افراد دیابتی بهتر است که شکلات تلخ حاوی مقادیر بالاتر کاکائو مصرف کنند چون قند پایین تری دارد.


معده و دستگاه گوارش

فلاونوئید های موجود در شکلات تلخ معده درد ناشی از باکتری ها، مسمومیت غذایی و بیماری های دستگاه گوارش را درمان می کنند.


افسردگی

شکلات تلخ باعث افزایش تولید اندورفین در خون می شود و باعث بهبود خلق و خو و درمان استرس، اضطراب و افسردگی در افراد می شود.


بدنسازی

مقادیر بالای پروتئین موجود در شکلات تلخ آن را به یک میان وعده ی ایده آل در بدنسازی تبدیل کرده است.

بهترین زمان خورد شکلات تلخ پس از تمرینات بدنسازی است؛ شکلات تلخ بافت های آسیب دیده بدن را ترمیم می کند و باعث افزایش حجم عضله و عضله سازی در افراد می شود.


سرماخوردگی و سرفه

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در شکلات تلخ باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی مفید می باشد.

تحقیقات نشان داده که تئوبورمین موجود در شکلات تلخ به دلیل خواص ضد التهابی که دارد برای درمان سرفه مفید می باشد.


کبد چرب

محققان ایتالیایی می گویند که مصرف شکلات تلخ به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها خطر ابتلا به هپاتیت و بیماری کبد چرب در افراد را کاهش می دهد.


چشم

تحقیقات دانشمندان نشان داده که مصرف شکلات تلخ به دلیل مقادیر بالای فلاونوئید هایی که دارد، با افزایش جریان خون در شبکیه به بهبود بینایی کمک کرده و عفونت چشم را درمان می کند.


سلامت دهان و دندان

تئوبرومین موجود در شکلات سیاه از پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و با از بین بردن باکتری هایی که عامل بوی بد دهان هستند، به رفع بوی بد دهان و سلامت دهان و دندان کمک می کند.2


لایه‌برداری

آیا می‌دانید که برخی از خواص شکلات تلخ به واسطه داشتن مقدار زیاد کافئین در آن است؟ یکی دیگر از خواص شکلات تلخ که این روزها بیشتر به درد ما می‌خورد، خواص لایه‌برداری آن است. روزانه پوست ما با مواد آلوده و همچنین امواج خورشید در تماس است و این میزان از برخورد آلاینده‌ها با پوست باعث خواهد شد تا لایه از سلول‌های فرسوده و مرده روی پوست ما ایجاد شود. برای از بین بردن لایه‌ها نیاز به لایه‌برداری دارید.

خواص شکلات تلخ به دلیل داشت کافئین کافی در اینجا خود را نشان می‌دهد چرا که با مصرف کردن شکلات تلخ سلول‌های تازه شروع به رشد خواهند کرد و سلول‌های مرده اندک اندک از سطح پوست دفع می‌شوند. به همین دلیل ساده است که بیشتر کرم‌های صورت دارای مقدار زیادی کافئین هستند.


درخشش پوست

پوست درخشان یکی از آرزوهای هر کسی می‌تواند باشد. اما درخشش پوست به عوامل گوناگونی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به استرس اشاره کنیم. استرس باعث خواهد شد تا واکنش‌های رادیکالی روی پوست افزایش پیدا کند. از این رو سلول‌ها تازگی خود را به سرعت از دست خواهند داد. اما در این میان مواردی همانند خواص شکلات تلخ وجود دارد که می‌تواند درخشش پوست شما را دوباره به خودتان بازگرداند.

خوردن شکلات تلخ به میزان زیادی از استرس شما می‌کاهد و به این طریق علاوه بر فوایدی که قبلاً برای خواص شکلات تلخ برشمردیم، باعث خواهد شد تا پوست درخشان‌تری داشته باشید.


کاهش ریزش مو

یکی از دلایل ریزش مو می‌تواند کاهش جریان خون در ریشه‌های مو باشد. برای جلوگیری از وقوع این اتفاق ناگوار باید بتوانید جریان خون در ریشه موهایتان را زیاد کنید. خواص شکلات تلخ در این است که می‌تواند گردش ریشه‌های مو را افزایش دهد و از این رو ریزش مو را کاهش دهد.

علاوه بر بهبود جریان خون توسط خواص شکلات تلخ، تأمین مواد مغذی ریشه مو نیز یکی دیگر از دلایل محبوبیت شکلات تلخ برای کاهش ریزش مو است. لذا اگر احساس کردید مدتی است که ریزش مو پیدا کردید، سعی کنید از شکلات تلخ بیشتر استفاده کنید.


تأمین پروتئین

در هر ۱۰۰ گرم از شکلات تلخ شما شاهد وجود ۷٫۷۹ گرم پروتئین خواهید بود. این میزان از پروتئین برای کسانی که دوست دارند به بدن خود پروتئین کافی برساند، کاملاً مناسب است. از این افراد می‌توان به ورزشکاران اشاره کرد. به همین دلیل است که بیشتر ورزشکاران از خواص شکلات تلخ برای تأمین انرژی و همچنین پروتئین بدن خود بعد از ورزش استفاده می‌کنند.

شما می‌توانید مصرف شکلات تلخ را در کنار شیر ادامه دهید تا از میزان پروتئین بیشتری هم استفاده کنید. در مورد میزان کالری نباید نگران باشید چرا که هر دو این مواد به عنوان غذاهای کم کالری تقسیم‌بندی می‌شوند.


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.coca.ir
3.www.gymito.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.