خواص باور نکردنی بابونه

بابونه از جمله گیاهانی است که طبع گرم و خشک داشته و خواص درمانی بی نظیری دارد، با استفاده از گیاه بابونه میتوان بسیاری از بیماری ها را درمان کرد. در ادامه با ما همراه باشید.
جمعه، 18 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص باور نکردنی بابونه
بابونه یک روش درمانی گیاهی بسیار خوب است. در دو نوع قابل قبول آلمانی و همچنین رومی ، بابونه را می توان به عنوان یک ضد افسردگی همراه با استفاده از آن مانند یک داروی تسکین دهنده بیماری استفاده نمود. بابونه از نظر طب سنتی گرم و خشک است و از تقویت کننده های تلخ محسوب می شود.

بابونه گیاهی دائمی و کوچک با بویی معطر، به ارتفاع تقریباً 30 سانتیمتر است، ساقه های بابونه به رنگ سبز مایل به سفید، با برگ های کوچک و متناوب است که دارای بریدگی های باریک، نامنظم و پوشیده از کرک می باشد. گل بابونه در یک سطح و در انتهای ساقه و در تابستان رشد می کند. گلبرگ های گل بابونه به رنگ سفید در اطراف و گل های زرد در قسمت وسط قرار دارند. در این مقاله خواص بی نظیر بابونه برای سلامتی را به شما خواهیم گفت.


منبع خوب آنتی اکسیدان ها

گل های بابونه توسط گروه آنتی اکسیدان ترپنوئید غنی شده است که مشتقات استیلن و کامازولن را شامل می شود. از آنجا که این ترکیبات ظریف و ناپایدار هستند، به صورت اسانس یا تنتور الکلی حفظ می شوند. همچنین بابونه حاوی چندین ترکیب فنلی مانند فلاونوئیدها مانند کوئرستین، آپیژنین، پاتولتین و گلوکوزیدها می باشد. بابونه با خنثی کردن آسیب رادیکال آزاد، التهاب را کاهش می دهد و همچنین از جهش سلولی جلوگیری می کند. این ماده دارای آنتی اکسیدان هایی است که با عملکرد سیستم ایمنی بهتر همراه هستند، درد و تورم را کاهش می دهند. بابونه اختلالات خلقی را کاهش داده و موها، پوست، چشم، دندان و ناخن را سالم تر می کند.


مقابله با افسردگی و اضطراب

بابونه به شکل اسانس، تنتور یا چای به مقابله با استرس کمک می کند و همچنین باعث آرامش می شود. استنشاق بخار بابونه باعث درمان اضطراب و افسردگی عمومی می شود، به همین دلیل، روغن بابونه به عنوان یک ماده محبوب در محصولات آروماتراپی، شمع ها و درمان های مرتبط با حمام مورد استفاده قرار می گیرد. بابونه به صورت عصاره به عنوان یک آرام بخش برای آرامش اعصاب استفاده می شود و اضطراب را کاهش می دهد. بابونه برای تسکین علائم استرس، اضطراب مزمن، کابوس ها، صرع، بی خوابی و انواع بیماری های گوارشی استفاده می شود.


تقویت هضم غذا

بابونه آرامش بخش سیستم گوارش است که برای معالجه مشکلات گوارشی مانند علائم ریفلاکس اسید، گاز، اسهال، سوء هاضمه، بیماری حرکتی، بی اشتهایی، استفراغ و حالت تهوع استفاده می شود. عصاره گیاه بابونه دوره اسهال و همچنین قولنج را در کودکان کوتاه می کند و همچنین از علائم مرتبط با شرایطی مانند اضطراب و درد تسکین می بخشد. روغن بابونه دارای ترکیبات آنودین ضد اسپاسم است و یبوست، گرفتگی و سایر دردهای معده را کاهش می دهد. بابونه همچنین دارای اثرات آرامش بخش طبیعی است. این امر باعث کاهش علائم بیماری های مزمن مانند IBS ، نشتی روده و سایر مشکلات مرتبط با روده می شود.


کاهش درد و التهاب

بعضی اوقات بابونه به عنوان آسپیرین گیاهی شناخته می شود زیرا از قرن ها پیش به عنوان درمانی برای کاهش درد استفاده می شده است. از گل های آن برای کاهش احتقان، درد، قرمزی و تورم استفاده می شود. این گیاه به طور موثری باعث کاهش تورم صورت، دندان درد، تحریکات پوستی می شود و درمان اصلی ایجاد التهاب و درد ناشی از عفونت ها است. به همین دلیل عصاره بابونه به محصولات زیبایی مانند لوسیون های بدن یا صورت، صابون های حمام و خمیردندان اضافه می شود. بابونه به کاهش درد طبیعی که با صدمات، آرتروز، تب، درد کمر و بارداری مرتبط است کمک می کند. این گیاه دارای خصوصیات کاهش درد بعد از زایمان بوده و بدن را آرام می کند.1


بهبود کیفیت خواب

بابونه خواص منحصربه‌فردی دارد، ازجمله می‌تواند کیفیت خواب را بهبود ببخشد. این گیاه حاوی آپیژنین است، آنتی‌اکسیدانی که به گیرنده‌های خاصی در مغز می‌چسبد و موجب خواب‌آلودگی می‌شود، به‌این‌ترتیب بی خوابی یا اختلالات مزمن خواب را کاهش می‌دهد.

طی مطالعه‌ای مشاهده شد زنانی که بعد از زایمان به مدت دو هفته چای بابونه نوشیدند نسبت به سایرین کیفیت خواب بهتری داشتند. همچنین علائم افسردگی که با مشکلات خواب در ارتباط است در این زنان نسبت به بقیه کمتر بود.


بهبود سلامت سیستم گوارش

عملکرد مناسب سیستم گوارش و هضم صحیح غذا برای سلامتی عمومی بدن ضروری است.

شواهد اندکی نشان می‌دهد بابونه با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های خاص دستگاه گوارش، می‌تواند موجب هضم بهتر غذا شود.

نتایج چندین مطالعه درباره‌ی خواص چای بابونه حاکی از آن است که عصاره‌ی بابونه به‌دلیل خاصیت ضدالتهابی، می‌تواند در موش‌ها از اسهال جلوگیری کند.

طی بررسی دیگری روی موش صحرایی، مشاهده شد بابونه می‌تواند در جلوگیری از زخم معده نیز مؤثر باشد؛ زیرا موجب کاهش اسید معده می‌شود و از رشد باکتری‌هایی که باعث ایجاد زخم معده می‌شوند جلوگیری می‌کند.

با وجود تمام این یافته‌ها، برای تأیید نقش بابونه در سیستم گوارش، نیاز به آزمایش‌های بیشتری روی انسان است.

با این حال، می‌گویند چای بابونه برای معده آرام‌بخش است؛ و از قدیم از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌های گوارشی مانند حالت تهوع و گاز معده استفاده می‌شود.


پیشگیری از برخی سرطان‌ها

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای بابونه خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش می‌دهد.

بابونه حاوی آنتی‌اکسیدان آپیگنین است. پژوهشگران در مطالعات آزمایشگاهی مشاهده کردند آپیژنین با سلول‌های سرطانی، به‌خصوص سرطان سینه، دستگاه گوارش، سرطان پوست، سرطان پروستات و سرطان رحم مبارزه می‌کند.

علاوه‌براین، بعد از انجام آزمایشی روی ۵۳۷ نفر، مشاهده شد کسانی‌ که هفته‌ای ۲ تا ۶ مرتبه چای بابونه نوشیدند بسیار کمتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان تیروئید قرار گرفتند.

این یافته‌ها امیدوارکننده است اما برای اطمینان از نقش چای بابونه روی پیشگیری از سرطان به تحقیقات دقیق‌تر و بیشتر روی انسان نیاز داریم.


کنترل قند خون

یکی دیگر از خواص چای بابونه این است که می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند.

وقتی سطح قند خون افزایش می‌یابد، سلول‌های پانکراس آسیب می‌بینند، خواص ضدالتهابی بابونه از این آسیب‌ها جلوگیری می‌کند.

پانکراس، انسولین (هورمونی مسئول حذف قند از خون) تولید می‌کند، بنابراین سلامت آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

در مطالعه‌ای روی ۶۴ فرد مبتلا به دیابت، مشاهده شد کسانی که روزانه به مدت ۸ هفته چای بابونه مصرف کردند، نسبت به سایرین که فقط آب می‌نوشیدند متوسط قند خون کمتری داشتند.

مطالعات روی حیوانات نیز نشان می‌دهد چای بابونه می‌تواند به میزان قابل توجهی سطح قند خونِ ناشتا را کاهش دهد و از افزایش قند خون بعد از خوردن غذا جلوگیری کند.

بیشتر نتایجی که مربوط به نقش چای بابونه در کنترل قند خون می‌شود براساس مطالعه روی حیوانات است. با این حال، نتایج این مطالعات امیدوارکننده است.


بهبود سلامت قلب

چای بابونه سرشار از فلاون (دسته‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها) است. فلاون‌ها با کاهش فشار خون و نیز کاهش کلسترول احتمال بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند.
پژوهشگران با مطالعه‌ای که روی ۶۴ بیمار دیابتی انجام دادند دریافتند، میزان کلسترول کل، تری‌گلیسیرید و سطح کلسترول بد (LDL) در کسانی‌ که با هر وعده‌ی غذایی چای بابونه مصرف کردند نسبت به سایرین کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

برای اطمینان از نقش چای بابونه در سلامت قلب نیاز به تحقیقات بیشتری است ولی می‌توان با اطمینان گفت این چای حداقل باعث بدتر شدن سلامت قلب نمی‌شود.2


سلامت پوست

چای بابونه خنک شده می تواند تعدادی از مشکلات پوستی مثل خارش پوست، آکنه یا عفونت های قارچی را درمان کند. برای نرم شدن پوست خشک مقداری چای بابونه را درون آب حمام خود بریزید.


سلامت مو

روغن بابونه از عفونت ها پیشگیری کرده و آن ها را درمان می کند. استفاده از این گیاه دارویی برای سلامت پوست و مو مهم می باشد و آسیبی به پوست سر وارد نمی کند. از این گیاه برای درمان کنه و شپش سر استفاده می شود. روغن قوی بابونه همچنین از انتشار عفونت جلوگیری کرده و عفونت ها را درمان می کند.


هموروئید

پژوهش ها نشان داده اند که خواص بابونه برای هموروئید غیر قابل انکار است. استفاده از پماد بابونه باعث بهبود هموروئید می شود. عصاره گیاهان دارویی مثل بابونه می توانند در زمان استحمام مورد استفاده قرار گیرند. استفاده از بابونه همچنین می تواند تورم همراه با هموروئید را کاهش دهد.


داشتن خوابی آرام

استفاده از چای بابونه و روغن آن برای درمان اختلالاتی مثل بی خوابی عالی می باشد. از بابونه به عنوان داروی خواب آور یاد می شود. تاثیرات آرامبخش بابونه می تواند بدلیل وجود فلاونوئید و اپیجنین باشد که با گیرنده های بنزودیازپین موجود در ذهن ترکیب می شوند و خواب آرامی را به همراه می آورند. خواص بابونه که شامل ویژگی های ضد تشنج و ضد افسردگی می باشند باعث می شود بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی پس از 90 دقیقه نوشیدن چای بابونه به خوابی عمیق بروند. همچنین استفاده از بخور روغن بابونه استرس را کاهش می دهد.علاوه بر خواص بابونه که در این مطلب بیان شد جالب است بدانید مصرف این گیاه برای درمان اختلالات یائسگی نیز مفید است. با توجه به خواص بابونه باید توجه کنید که همواره باید از مصرف آن همراه با داروهای ضد انعقاد، بنزودیازپین، وارفارین، سیکلوسپورین و داروهای رقیق کننده خون خودداری کنید. از آنجا که مصرف این گیاه دارویی در دوران بارداری و شیردهی در برخی از افراد با واکنش های حساسیتی همراه می باشند باید از مصرف آن خودداری کنند. همچنین مصرف بیش از اندازه از بابونه ممکن است علایمی مثل سردرد، زخم های دهانی، ورم چشم، تهوع، استفراغ و عرق زیاد را به همراه داشته باشد.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.chetor.com
3.www.iribnews.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.