خواص شگفت انگیز گل گاو زبان

گل گاو زبان یگ گیاه دارویی است که از خواص و فواید بی نظیری برخوردار است، همچنین گل گاو زبان برای درمان بیماری ها و پوست و مو بسیار مفید است. با ما همراه باشید.
جمعه، 18 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص شگفت انگیز گل گاو زبان
گل گاو زبان از گیاهان دارویی بسیار مهمی است که دارای خواص درمانی فراوانی می باشد. از گذشته تا کنون ایرانی ها به خواص گل گاو زبان آشنا هستند و برای بهره بردن از خواص درمانی این گیاه گل ها و برگ های گل گاو زبان را خشک می کنند و از آن برای تهیه چای و دمنوش و عرق گل گاو زبان استفاده می کنند. اگر شما از خواص این گیاه فوق العاده بی خبرید ، با مطالعه این مقاله با فواید بی نظیر آن آشنا شوید.


آشنایی با گیاه گل گاو زبان

گل گاوزبانگیاهی علفی و یک ساله است که ارتفاع ساقه آن تا 60 سانتی متر می رسد، ساقه آن شیاردار و خاردار و برگ های آن ساده و مخملی، و پوشیده از تارهای خشن است که هنگام چیدن گیاه، گزیدگی ملایمی در دست ها احساس می شود. این گیاه خودرو است که در دامنه کوه های البرز می روید و دارای گونه های زیادی است. بخش مصرفی گیاه برگ ها و گل های آن است.


طبیعت گل گاو زبان

طبیعت گل گاوزبان گرم و تر است و این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان، فلاونوئید، آنتو سیانین، اسید گاما لینولئیک، کولین، ویتامین های B، ویتامین C، منیزیم، کلسیم، آهن و پتاسیم می باشد.برای بهره بردن از خواص درمانی این گیاه گل ها و برگ های گل گاو زبان را خشک می کنند و از آن برای تهیه چای و دمنوش و عرق گل گاو زبان استفاده می کنند.1

برای این گیاه، فواید زیادی نام برده اند که مهم ترین آن ها عبارت است از:


دم‌کرده گل گاوزبان، دمنوشی برای سرماخوردگی

گاهی اوقات سرفه‌های فصل سرما را هیچ قرص و شربتی درمان نمی‌کند اما تجویز یک جوشانده سنتی مانند گل گاوزبان به صورت مرهمی قوی عمل خواهد کرد.

 دم‌کرده گل گاوزبان را به همراه کمی لیمو عمانی، یک دمنوش مناسب برای مقابله با سرماخوردگی است. این دمنوش به شرط ترش نبودن به خصوص در ابتدای شروع علائم سرماخوردگی، یک نوشیدنی مناسب برای بهبود حال بیمار است.

گل گاوزبان در درمان سرفه‌های مزمن، وقفه‌های تنفسی و آسم‌های خفیف نیز موثر است. در درمان سرفه‌های خشک می‌توان گیاه گل گاوزبان را با بابونه، سنبل‌الطیب، شقایق مخلوط نموده و دم کرده حاصل از این چند گیاه را روزی 3-2 بار بنوشید.


فواید گل گاو زبان برای پوست ، مو و ناخن

 جوشانده گل گاو زبان برای بهبود وضعیت مو، ناخن و پوست تاثیر فراوانی دارد.

عُصاره برگ گل گاوزبان به عنوان ترکیبی نرم کننده برای پوست خشک و برطرف نمودن خارش های پوستی به کار می رود.

افشره برگ گل گاوزبان را می توان با مقدار مساوی آب رقیق نمود و برای خشکی و یا خارش پوست و همینطور جوش های عصبی روی پوست مالید.


مصرف گل گاو زبان در بارداری، شیردهی و در کودکان

 زنان باردار بایستی از مصرف گل گاو زبان در ایام حاملگی خودداری نمایند.چرا که به علت داشتن آلکالوئیدها ممکن است باعث آسیب به جنین شود.

بسیاری تصور می کنند مصرف داروهای گیاهی برخلاف داروهای شیمیایی کاملاً بی ضرر و بدون عوارض است؛ در حالی که امروزه ثابت شده عوارض داروهای گیاهی دست کمی از داروهای شیمیایی ندارد. این مسئله به خصوص در دوران بارداری اهمیت بیشتری دارد و زنان حامله بایستی از هرگونه مصرف خودسرانه انواع جوشانده ها یا دم کرده های گیاهی در بارداری خودداری کنند.

همچنین گل گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید برای زنان شیرده و کودکان نیز مضر است، مصرف بیش از پنج روز متوالی این گیاه ممکن است باعث عادت ماهانه در زنان شود؛ بنابراین پس از پنج روز استفاده از آن در صورت نیاز، سه روز فاصله انداخته، سپس دوباره مصرف کنید.2


گل گاو زبان یک تقویت کننده اعصاب و روان

دمنوش گل گاو زبان تقویت کننده اعصاب و روان و حواس پنجگانه، و نشاط آور است واختلال حواسرا درمان می کند.


درمان وسواس با گل گاو زبان

برای امراض سوداوی، وسواس و خفقان بهتر است از گل گاو زبان استفاده کنید.


گل گاو زبان برای درمان بیماری های دهان

برگ تازه گل گاو زبان جوش های چرکین دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان را درزمان می کند و برای رفع حرارت دهان موثر است.


گل گاو زبان برای پیشگیری از سرطان

یکی از خواص گل گاو زبان ضد سرطان بودن آن است.گل گاو زبان دارای منیزیم بوده و از سرطان پیشگیری می کند. سرطان های مختلف مثل پروستات، پستان و کبد می توانند با مصرف گل گاوزبان درمان شوند.


ضد روماتیسم

گل گاو زبان به دلیل دارا بودن «آلکوالویید» می تواند ضد حساسیت، ضد روماتیسم و ضد التهاب باشد.


گل گاو زبان مفید برای دیابت و قند خون

دمنوش گل گاو زبان می تواند به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.


گل گاو زبان برای درمان بیماری های قلبی

مصرف گل گاو زبان سبب پیشگیری از سکته و حمله قلبی و ناراحتی های سیستم قلبی و عروقی می شود.


گل گاو زبان برای بهبود عملکرد روده

روغن گل گاوزبان سبب تحرکات روده ای شده و عملکرد روده ها بهبود می بخشد . افرادی دچار تنبلی روده بهتر است گل گاو زبان مصرف کنند.


درمان اختلال بیش فعالی

گل گاوزبان در درمان اختلالات بیش فعالی بسیار مفید بوده است و از انجایی که گل گاوزبان سبب تقویت حواس 5 گانه می شود می تواند باعث تمرکز بیشتر و درمان اختلال بیش فعالی شود.


گل گاو زبان تصفیه کننده خون است

گل گاو زبان قدرت تصفیه کنندگی خون دارد و خون را تصفیه می کند.


گل گاو زبان مفید برای آلزایمر

روغن گل گاوزبان سبب افزایش انتقال امواج عصبی و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر می شود.1


طریقه مصرف صحیح گل‌گاوزبان

هر دارویی اعم از طبیعی و غیرطبیعی، در کنار تاثیرات مثبت خود، اثرات منفی‌ هم دارد که باید قبل از مصرف با پزشک مربوطه مشورت شود.

افرادی که از فشار خون بالایی برخوردار هستند باید بدانند گل‌گاوزبان باعث افزایش فشار خون می‌شود‌؛ بنابراین این‌گونه افراد بهتر است دمنوش آن را به‌همراه چند قطره آب‌لیمو یا مقدار کمی لیمو عمانی، میل کنند.

همچنین قدیم‌ترها همواره مصرف این گیاه را به‌همراه شکر و نبات، و حتی دم‌کردن آن با نبات را توصیه می‌کنند.

مصرف آن به‌عنوان نوشیدنی پس از شام توصیه می‌شود.

گل گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید(نوعی ترکیبات پیچیده ازت‌دار یا سمّی)، برای زنان حامله و شیرده و کودکان مضر است، مصرف بیش از پنج روز متوالی این گیاه ممکن است باعث عادت ماهانه در زنان شود؛ بنابراین پس از پنج روز استفاده از آن در صورت نیاز، سه روز فاصله انداخته، سپس دوباره مصرف کنید.

برخی‌ها هم گل‌گاوزبان را با گیاهی به نام سنبل‌الطیب(علف گربه) دم می‌کنند، مصرف زیاد مخلوط این دو گیاه که هر دو برای تقویت اعصاب توصیه می‌شوند؛ مسمومیت، خستگی، احساس سبکی سر، گشاد شدن مردمک چشم و مسمومیت کبدی را به دنبال دارد.

مصرف آن همراه با داروهای سیستم عصبی مرکزی مانند ضد افسردگی‌ها، ضد اضطراب‌ها، آرام‌بخش‌ها، خواب‌آورها و آنتی‌هیستامین‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.beytoote.com
3.www.tabnak.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.