خواص گیاه خارخاسک

خارخاسک گیاهی است که فواید دارویی و درمانی مناسبی دارد، همچنین گیاه خارخاسک برای سلامت بدن بسیار مفید است و به درمان برخی بیماری ها کمک شایانی می کند.
شنبه، 19 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص گیاه خارخاسک
گیاه خارخاسک از خانواده اسفندها است و قسمت مورد استفاده این گیاه میوه، دانه، برگ، ریشه و گاهی تمام قسمت‌های گیاه است و اغلب، تمام میوه آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه دارویی به عنوان علف هرز در بیشتر مناطق دیده می‌شود. اگرچه گیاه خارخاسک در آمریکا و استرالیا گیاهی سمی محسوب می‌شود اما در طب سنتی چین و هند پیشینه‌ای طولانی و مصارف درمانی بسیار دارد.

این گیاه با گل‌های زردرنگ در مناطق صحرایی و با شرایط نامناسب هم رشد می‌کند. خارخاسک به عنوان گیاه یک ساله در آب‌وهوای سردتر پرورش می‌یابد. از ترکیب‌های مفید و فعال موجود در گیاه خارخاسک می‌توان به ساپونین‌ها، لیگنینامیدها، فلاونوئیدها، آلکالوئیدها و گلیکوزیدها اشاره کرد.

مطالعات آزمایشگاهی روی حیوانات حاکی از آن است که مصرف این گیاه به افزایش ترشح هورمون تستوسترون و همچنین افزایش قدرت و حجم عضلات منجر می‌شود. همچنین مصرف این گیاه تولید سلول‌های جنسی مردانه و زنانه را افزایش می‌دهد. همچنین گیاه خارخاسک در درمان بیماری‌های قلبی – عروقی همچون فشارخون بالا، کم‌خونی، ضعف گردش خون و آنژین صدری موثر است.


خارخاسک و دفع سنگ‌های مجاری ادراری

این گیاه دفع‌کننده سنگ‌های مجاری ادراری و تسهیل دهنده عمل تصفیه خون و اعمال کبدی است و نحوه مصرف آن بدین صورت است: میوه این گیاه باید روزی 3 مرتبه و به میزان 2 تا 4 گرم به صورت دم کرده مصرف شود.


خارخاسک و ناتوانی جنسی

اگر چه بسیاری معتقدند که گیاهان دارویی برای مشکلات جنسی کاربردی ندارند و این مشکل را برطرف نمی‌کنند اما تحقیقات خلاف آن را ثابت کرده است. یکی از بهترین این داروها خارخاسک است که روی کاربرد آن تحقیقات بسیاری انجام شده است. این ماده از زمان‌های قدیم در اروپا و آسیا برای درمان ناتوانی‌های جنسی و ناباروری مورد استفاده قرار می‌گرفته است البته قبل از اینکه پیشرفت‌های علمی داروهایی شیمیایی و علاج‌های پزشکی برای این عارضه پیدا شود و ماده اصلی آن که پروتودیوسین نامیده می‌شود کشف شود. شش دانشگاه و بیمارستان آکادمیک بیش از نه تحقیق روی این مسئله انجام داده‌اند که آثار پر منفعت داروهای گیاهی را به اثبات می‌رساند. این تحقیقات نشان داده است که خارخاسک در مواقعی کاربرد دارد که هورمون‌های جنسی فرد نامتوازن بوده یا تستوسترون کاهش یافته باشد. در این حالت ماده فعال موجود در خارخاسک می‌تواند با استفاده از آنزیم‌های طبیعی بدن فرد این کمبود را جبران کند.


خارخاسک برای کاهش فشارخون مفید است

خارخاسک گیاهی است که در گذشته برای کاهش چربی خون و کلسترول، رفع تصلب شرایین، انسداد و سخت شدن سرخرگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. ترکیبات این گیاه در کاهش مقدار سدیم موجود در خون که باعث کاهش حفظ میزان مایعات می‌شود، موثر است. خارخاسک با کاهش تحریک عصبی، افزایش فعالیت عضله قلب و از بین بردن هورمون‌های مازاد از جریان خون، برای برطرف کردن فشارخون مفید است.1


التیام درد و التهاب با خارخاسک

عصاره خارخاسک می تواند اثر قوی در التیام و تسکین درد و التهاب داشته باشد.


خارخاسک برای کاهش قند خون

خارخاسک در غذای روزمره شما می تواند فواید زیادی برای شما به همراه بیاورد از جمله کنترل سطح قند خون


خارخاسک برای کمک به مبارزه با سرطان

خارخاسک ممکن است به عنوان درمان طبیعی سرطان مفید باشد. در حقیقت، یک مطالعه نشان داد که خارخاسک قادر به وادار کردن سلول ها به مرگ و توقف گسترش سلول های سرطانی کبد است.


خارخاسک برای درد قفسه سینه (آنژین صدری)

تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف عصاره خارخاسک به صورت خوراکی، می تواند علائم آنژین صدری را کاهش دهد.


خارخاسک برای اگزما

مصرف خارخاسک به صورت خوراکی با 9 گیاه دارویی دیگر قرمزی پوست و تحریک پوست در بزرگسالان و کودکان را که مبتلا به اگزما هستند، کاهش می دهد. هرچند برخی تحقیقات فایده ای در این موضوع را نشان ندادند.


خارخاسک برای بهبود سلامتی قلب

بیماری قلبی منجر به مرگ بسیاری در دنیا می شود و به عنوان یک مشکل جدی ملاحظه می شود که میلیون ها نفر را در جهان تحت تاثیر قرار می دهد. نه تنها خارخاسک می تواند التهاب را کاهش دهد بلکه این باور وجود دارد که نقش اصلی را در سلامت قلب ایفا می کند و از طرفی نشان داده شده است که چندین عامل ریسک بیماری های قلبی را نیز کاهش می دهد.


خارخاسک برای مشکلات کیسه صفرا

خواص قوی در پوسته خارخاسک وجود دارد. این خواص به عنوان یک ضد انگل و نیرو بخش عمل می کنند. به منظور درمان مشکلات مرتبط با سنگ کیسه صفرا، باید از خارخاسک استفاده کنید.


خارخاسک برای مراقبت از کلیه ها

کلیه ها می توانند با استفاده از فواید خواص خارخاسک درمان شوند. این گیاه یک درمان موثر برای درمان سنگ های کلیه است. خارخاسک به استحکام و تغذیه کلیه ها کمک می کند. سنگ های کلیه، قولنج کلیه و عفونت های کلیه می توانند توسط خارخاسک به طور موثری درمان شوند. این موضوع امکان پذیر است چرا که خارخاسک شدت جریان را در دستگاه دفع ادرار، افزایش می دهد. گیاه خارخاسک پاکسازی دیواره دستگاه دفع ادرار و دفع مواد زائد را بر عهده می گیرد. سلول های دستگاه دفع ادرار نیز توسط خارخاسک تغذیه و مستحکم می شوند.


خاصیت ضد پیری خارخاسک

خارخاسک مشکلات مربوط به فرآیند پیری را ترمیم می کند. مصرف منظم عصاره این گیاه، اثرات سن را بر روی ظاهر نشان نمی دهد. این خاصیت مشابه به درمان بسیاری از مشکلات جسمی که به پیری مربوط است مانند چین و چروک و استهلاک ماهیچه، کمک می کند.


خارخاسک پوست شما را نرم و منعطف می کند

بیش از نیمی از جمعیت جهان از آکنه و اختلالات مختلف پوستی رنج می برند. استفاده از خارخاسک به مشکلات مرتبط با خارش، التهاب، سوزش و جوش زدن کمک می کند.


خارخاسک برای مبارزه با احتباس آب بدن

به عنوان یک ادرار آور طبیعی، خارخاسک به از بین بردن مقدار آب اضافی کمک می کند و اندازه کیست را کاهش می دهد.
خارخاسک در درمان دیابت استفاده می شود. افراد مبتلا به بیماری پلی کیستیک تخمدان ممکن است به علت عدم وجود آستانه تحمل به قند، به دیابت دچار شوند.2


خواص عرق خارخاسک

عرق خارخاسک تهیه شده از شاخ و برگ و گل‌های این گیاه می باشد. که دارای طبیعت سرد است.

عرق خارخاسک برای از بین بردن سنگ کیسه صفرا، تقویت قوای بدن، تقویت دستگاه گوارشی، درد معده و ازدیاد قوای جنسی موثر است.

عرق خارخاسک موجب کاهش فشار خون می گردد این فرایند با کاهش تحریک عصبی، افزایش فعالیت عضله قلب و از بین بردن هورمون‌های مازاد از جریان خون صورت می پذیرد.

همچنین این عرق برای درمان پروستات نیز موثر است.

 از دیگر خواص آن برای کم کردن چربی خون و کلسترول، از بین بردن تصلب شرایین، گرفتن رگ ها کاربرد دارد.

از این عرق به همراه مکمل‌های غذایی جهت تقویت توده عضلانی و ازدیاد قدرت ورزشکاران بهره می برند.

از میوه و عرق این گیاه، برای درمان دیابت مصرف می گردد. محققان دریافتند عصاره هیدروالکلی میوه گیاه خارخاسک موجب کاهش قند خون در موش‌های دیابتی در مقایسه با دارو های دیگرشده است.


مضرات خارخاسک 

عرق خارخاسک در بعضی از مواقع موجب سقط جنین گردد استفاده در زمان بارداری ممنوع می باشد و زیاده‌روی در استفاده آن، در بعضی افراد موجب سر درد می گردد.همچنین برای زنان شیرده هم مضر است. افرادی که  دارای تومورهای حساس به آندروژن هستند باید از استفاده این گیاه دوری گزینند.3


پی نوشت:
1.www.article.tebyan.net
2.www.namnak.com
3.www.saat24.news


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.