همه چیز راجع به افسردگی پس از زایمان

نوعی از افسردگی که گاهی ممکن است بعد از تولد نوزاد در برخی مادرها به وجود بیاید، افسردگی پس از زایمان نامیده می‌شود. احتمال ابتلا به این افسردگی در ایران زیاد نیست و آمار آن در حدود ۱۵ درصد از زایمان‌‌هاست. این افسردگی معمولاً در طول چند ماه ابتدایی بعد از تولد نوزاد ایجاد می‌شود و درصورتی‌‌که درمان نشود می‌تواند بیشتر از یک سال ادامه داشته باشد، اما در صورت تشخیص و درمان به موقع، بهبود شما سریع‌تر خواهد بود.
يکشنبه، 20 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
همه چیز راجع به افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان، نوعی از افسردگی است که طیف وسیعی از تغییرات جسمی و روحی را در زنانی که تازه صاحب فرزند شده اند، توصیف می کند. تغییرات هورمونی که در جریان افسردگی بعد از زایمان اتفاق می افتد ناشی از افت سریع هورمون ها در بدن زن، بعد از تولد نوزاد می باشد.

با وجود اینکه هنوز رابطه واقعی بین افت هورمون ها و افسردگی مشخص نشده است ولی در دوران بارداری سطح هورمون های استروژن و پروژسترون افزایش می یابد و بعد از زایمان به شدت افت می کند. حدود سه روز بعد از زایمان سطح این هورمون ها به میزانی که قبل از بارداری بوده برمی گردد.1
 

میزان شیوع افسردگی بعد از زایمان در زنان

تقریبا تمامی مادران، افسردگی پس از زایمان را تجربه می کنند. اما معمولا ده درصد آنان افسردگی اساسی و طولانی تری خواهند داشت. از هر هزار نفر تقریبا یک نفر دچار نوع شدید و جدی افسردگی بعد از زایمان (جنون پس از زایمان) خواهد شد.1
 

علل افسردگی بعد از زایمان

هیچ دلیلی برای افسردگی پس از زایمان وجود ندارد, اما مسائل فیزیکی و احساسی ممکن است نقشی ایفا کنند. 
 
تغییرات فیزیکی
بعد از زایمان, کاهش چشمگیر هورمون ها (استروژن و پروژسترون) در بدن شما ممکن است به افسردگی پس از زایمان کمک کند. هورمون های دیگر تولید شده توسط غده تیروئید نیز ممکن است به شدت افت کند - که می تواند باعث شود شما احساس خستگی, پریشانی و افسردگی بکنید. 
 
مسائل عاطفی
زمانی که از خواب محروم می شوید, ممکن است مشکلاتی حتی جزئی را دچار شوید. ممکن است نگران توانایی خود برای مراقبت از نوزادتان باشید. ممکن است جذابیت کمتری داشته باشید, با حس هویت خود مبارزه کنید و یا احساس کنید که کنترل زندگی خود را از دست داده اید. هر یک از این مشکلات می تواند به افسردگی پس از زایمان کمک کند.

تصویربرداری ساختاری و عملکردی مغز در اختلالات خواب مانند آپنه خواب (توقف تنفس در خواب) و اختلال بی خوابی منجر به شناخت مکانیزم این بیماری ها و تغییرات ناشی از آنها در مغز شده است.2
 

تشخیص علائم افسردگی پس از زایمان

پزشک‌ معمولا با شما درباره احساسات، افکار و سلامت روان صحبت می‌کنند تا بین مورد کوتاه مدت بیبی بلوز پس از زایمان و وضعیت شدیدتر آن یعنی افسردگی پس از زایمان، تمایز قائل شود. خجالت نکشید، افسردگی پس از زایمان یک اختلال شایع است. علائم بیماری خود را با پزشک در میان بگذارید تا بتواند درمان مناسبی را برای شما درنظر بگیرد.

به عنوان بخشی از روال معاینات خود، پزشک شما ممکن است کارهای زیر را انجام دهد:

• غربالگری افسردگی را انجام دهد و شامل پرسش‌نامه‌ای است که شما باید آن را پر کنید.

• برای تعیین اینکه مبتلا به کم‌کاری تیروئید هست یا نه آزمایش خون دهید، کم‌کاری تیروئید بر علائم و نشانه‌ها تاثیر دارد.4
 

علائم افسردگی

اگر از علائم زیر، پنج مورد یا بیشتر را تقریباً هر روز و در بیشتر طول روز، به مدت حداقل دو هفتۀ متوالی تجربه کردید، ممکن است مبتلا به افسردگی پس از زایمان شده باشید:

احساس غم و اندوه شدید، پوچی یا ناامیدی

احساس برانگیختگی و خشم

گریه کردن مداوم یا بیشتر وقت‌ها قرار داشتن در آستانۀ گریه

بی‌علاقگی یا لذت نبردن از فعالیت‌ها و سرگرمی‌های معمول خود

دشواری در به خواب رفتن در آغاز شب یا مشکل در بیدار ماندن طی روز

از دست دادن اشتها یا خوردن بیش از حد

احساس گناه شدید

حس بی‌ارزش بودن زندگی

احساس ناتوانی در کنار آمدن با مسائل

داشتن افکار منفی در مورد خودتان

ترس از تنها ماندن با کودکتان

حس ترس بی‌‌دلیل و غیرقابل کنترل

وسواس بیش از حد

حواس‌‌پرتی

داشتن رویاهایی در مورد آسیب دیدن کودکتان

مشکل در تمرکز یا تصمیم‌گیری

کناره‌گیری از دوستان و خانواده

بی‌علاقگی به کودک

ناتوانی در مراقبت از کودک

احساس خستگی شدید و رخوت

اگر هر کدام از موارد بالا را در خودتان مشاهده کرده‌اید، لازم است خیلی زود از همسرتان یا یکی از اطرافیان خود کمک بخواهید یا بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید تا برای درمان افسردگی پس از زایمان مورد بررسی قرار بگیرید.3
 

مشکلات و عوارض جدی افسردگی بعد زایمان

پس از درمان افسردگی پس از زایمان، افسردگی پس از زایمان می تواند با پیوند مادر - کودک تداخل پیدا کند و موجب مشکلات خانوادگی شود. 
 
برای مادران
افسردگی بعد از زایمان درمان نشده می تواند ماه ها یا بیشتر طول بکشد و گاهی به یک اختلال افسردگی مزمن تبدیل شود. حتی در هنگام درمان افسردگی پس از زایمان، خطر نابودی قسمت هایی از آینده را افزایش می دهد. 
 
برای پدرها
این افسردگی روحی می تواند تاثیر کمی داشته باشد و باعث ایجاد فشار عاطفی برای همه افراد نزدیک به یک نوزاد جدید شود. هنگامی که یک مادر افسرده می شود، خطر افسردگی در پدر نیز ممکن است افزایش یابد. و پدران هم اکنون در معرض خطر افسردگی قرار دارند . 
 
برای بچه ها
کودکان این مادران دچار مشکلات عاطفی و رفتاری مانند خوابیدن و خوردن ، گریه بیش از حد، و تاخیر در توسعه زبان می شوند.2
 

درمان افسردگی پس از زایمان

درمان افسردگی بعد از زایمان بستگی به نوع و شدت افسردگی در بیمار دارد. برای درمان افسردگی بعد از زایمان از روش های درمانی مانند روان درمانی، مشارکت در گروه درمانی ، داروهای ضد افسردگی و دارو های ضد اضطراب استفاده می شود. حضور یک حمایت کننده در درمان این نوع افسردگی تاثیر شگرفی خواهد داشت.

برای درمان افراد مبتلا به جنون بعد از زایمان معمولا از داروهای قوی استفاده می شود و در بسیاری از موارد حتی نیاز به بستری شدن می باشد. برخلاف تصورات غالب، استفاده از داروهای مخصوص این اختلالات روانی زیر نظر پزشک مشکلی ندارد و بسیاری از مادران شیرده در طول دوران شیردهی از این داروها استفاده می کنند.1
 

پیش گیری از افسردگی بعد از زایمان:

اگر شما سابقه افسردگی - مخصوصاً افسردگی پس از زایمان دارید - به پزشک خود بگویید که الان در حال برنامه ریزی برای باردار شدن هستید یا به محض اینکه متوجه شدید که باردار شدید، به او بگویید.

در دوران بارداری، پزشکتان می تواند علائم افسردگی را از نزدیک بررسی کند. ممکن است او یک پرسشنامه افسردگی را در دوران بارداری و بعد از زایمان برایتان تکمیل کند.

گاهی اوقات افسردگی خفیف می تواند با گروه های حمایتی، مشاوره و یا درمان های دیگر مدیریت شود.

در موارد دیگر، داروهای ضد افسردگی نیز ممکن است توصیه شود - حتی در دوران بارداری.

 بعد از اینکه نوزادتان به دنیا آمد، پزشک ممکن است معاینه اولیه پس از زایمان را برای مشاهده علائم و نشانه های افسردگی پس از زایمان توصیه کند.

اگر زود شناسایی شود، درمان قبلی می تواند آغاز شود.

اگر شما سابقه افسردگی پس از زایمان دارید، ممکن است پزشک درمان افسردگی و یا روان درمانی را بلافاصله پس از زایمان توصیه کند.2

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.namnak.com
3.www.madarsho.com
4.www.draleyasin.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.