خواص ماده معدنی منگنز

منگنز یک ماده معدنی طبیعی است که در بدن ما مقدار کمی از آن وجود دارد برای عملکرد سالم مغز ضروری است و یک درمان طبیعی برای از بین بردن بسیاری از انواع اختلالات عصبی می باشد.
يکشنبه، 20 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص ماده معدنی منگنز
برخی از خواص منگنز برای سلامتی شامل کمک به سلامت ساختار استخوان‌ها، متابولیسم استخوان‌ها و نیز کمک به ایجاد آنزیم‌های ضروری برای ساخت استخوان‌هاست. این ماده همچنین به عنوان یک کوآنزیم برای کمک به فعالیت‌های متابولیکی در بدن انسان عمل می‌کند. علاوه بر این موارد، منگنز مزایای دیگری نیز برای سلامتی بدن انسان دارد. به عنوان مثال منگنز به تشکیل بافت‌های اتصالی، جذب کلسیم ، عملکرد مناسب غده تیروئید و هورمون‌های جنسی، تنظیم سطح قند خون و متابولیسم چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند. منگنز یک ماده معدنی است که به طور طبیعی در مقادیر بسیار کم در بدن انسان وجود دارد. منگنز یکی از اجزای واقعی آنزیم منگنز سوپراکسید دیسموتاز است. این یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که به دنبال رادیکال‌های آزاد در بدن انسان می‌گردد و ذرات آسیب رسان را خنثی می‌سازد. در این صورت از احتمال آسیب و خطر پیشگیری می‌شود. بدن ۲۰ میلی گرم منگنز دارد که در کلیه‌ها، پانکراس ، کبد و استخوان‌ها قرار داد. منگنز برای عملکرد طبیعی مغز و فعالیت مناسب سیستم عصبی در بدن بسیار ضروری است. همانطور که پژوهش‌ها نشان می‌دهد، این ماده یکی از مواد معدنی ضروری برای هر نوع فعالیتی است.


علایم کمبود منگنز

علائم کمبود منگنز در بدن شامل فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، انقباضات عضلانی،ناهنجاری‌های استخوانی، کلسترول بالا، دید و بینایی ضعیف، مشکل در شنوایی، از دست دادن شدید حافظه و لرزش است. اگرچه برخی از متخصصان پزشکی بر این باورند که کمبود منگز بسیار نادر است اما بیش از ۳۵ درصد جمعیت جهان با این کمبود دست و پنجه نرم می‌کنند. عادت‌های غذایی ضعیف یکی از دلایل اصلی این نوع کمبودهاست. در برخی از موارد باورها بر این است که کلسیم و آهن با جذب و استفاده صحیح منگنز در بدن انسان تداخل دارد. مشکلات مرتبط با بینایی، عرق کردن، ضربان سریع قلب، خستگی و درد شدید نشان دهنده کمبود منگنز در بدن است. کمبود شدید ممکن است باعث ناباروری در زنان ، آسیب پانکراس ، بیماری قلبی و پوکی استخوان شود.


منابع مهم منگنز

مهم ترین منابع منگنز تمشک، آناناس ، سیر ، انگور، چغندر ، لوبیا سبز ، برنج، نعناع ، جو، آجیل ، شاهی ، سبزی خردل، توت فرنگی ، میوه‌های گرمسیری ، کاهو، اسفناج ، ملاس ، میخک ، زردچوبه، تره فرنگی ، سویا، گندم سبوس‌دار ، موز ، خیار ، کیوی، انجیر و هویج است.بهترین منابعی که به طور طبیعی حاوی منگنز بالایی هستند شامل سبزیجاتی با برگ سبز؛ برنج قهوه‌ای، نارگیل، بادام، و فندق می‌باشد.1

مزایای منگنز برای سلامتی انسان بسیار متنوع است. در ادامه با برخی از این مزایا آشنا می‌شوید:


استخوان های سالم

منگنز برای سلامت استخوان ها بسیار مهم است. یک ماده معدنی موثر است که تراکم استخوان ستون فقرات را افزایش می دهد. برای زنان بعد از یائسگی بسیار مفید است. از این رو، زنان که در معرض علائم یائسگی هستند باید منگنز را برای جلوگیری از آسیب های استخوانی در سال های بعد از زندگی خود مصرف کنند.


تنظیم قند خون

منگنز نقش مهمی در کنترل قند خون در بدن انسان دارد. این ممکن است بیشتر از شروع بسیاری از بیماری های پزشکی مانند دیابت باشد. منگنز ترشح و سنتز انسولین را تنظیم می کند. از این رو، غذاهای غنی شده منگنز به بیماران دیابتی توصیه می شود که قند خون خود را حفظ کنند...


متابولسیم بدن افزایش می یابد

یکی دیگر از عملکردهای قابل توجه منگنز این است که متابولیسم بدن را افزایش می دهد. با تشکر از آنزیم های فعال منگنز، ما می توانیم سطح کلسترول را با موفقیت حفظ کنیم. همچنین کبد در این حالت به خوبی عمل می کند.


جلوگیری از بیماری ها

از آنجایی که منگنز دارای قابلیت های آنتی اکسیدانی چشمگیری است، در نظارت بر فعالیت رادیکال های آزاد، که باعث آسیب به سلول های انسانی می شود، بسیار مهم است. این فعالیت همچنین ممکن است به عوارض دیگر مانند بسیاری از انواع سرطان منجر شود. اطمینان حاصل کنید که در برابر بسیاری از انواع عفونت ها و بیماری ها محافظت می شوید.


مبارزه با سندرم PMS

منگنز به عنوان یک درمان طبیعی برای کاهش نشانه های ناراحت کننده PMS عمل می کند. از این رو، مکمل توصیه می شود.

با این حال، تاثیر منگنز بر عملکرد هورمونی هر فرد ممکن است متفاوت باشد. به همین دلیل است که قبل از استفاده از مکمل منگنز برای کمک به PMS از پزشک خود سوال کنید.


در پیشگیری از تشنج صرعی مفید است

بسیاری از افراد نمی دانند که تشنج های صرعی گاهی ناشی از سطح پایین منگنز می باشد. اگر چه، مکانی دقیق که مانع تشنج می شود به طور کامل کشف نمی شود.


افزایش جذب ویتامین

منگنز در جذب بسیاری از ویتامین ها مانند ویتامین E و ویتامین B و همچنین مواد معدنی از جمله منیزیم مفید است. این به این دلیل است که منگنز نقش مهمی در واکنشهای آنزیمی دارد.این واکنش های آنزیمی در جذب و جذب ویتامینهای مورد استفاده در رژیم غذایی ما دخیل هستند.

به عنوان یکی از عوامل سازگار برای واکنش های آنزیمی، ما باید از منابع زیادی از منگنز به عنوان یک مزیت استفاده کنیم.2


رادیکال‌های آزاد

به خاطر خواص آنتی اکسیدانی منگنز، می‌تواند عملکرد رادیکال‌های آزاد در بدن را مورد بررسی قرار دهد. این رادیکال‌های آزاد قادرند به سلول‌های انسان آسیب وارد کنند و موجب ابتلای فرد به سرطان و سایر بیماری‌ها گردند. بنابراین اضافه کردن مکمل‌های منگنز یا غذاهایی که غنی از این ماده معدنی هستند می‌تواند انتخاب خوب و هوشمندانه‌ای باشد.


التهاب و کشیدگی رباط

منگنز یک درمان شناخته شده برای کشیدگی رباط و نیز التهاب است و می‌تواند به افزایش سطح سوپراکسید دیسموتاز کمک کند. این سطح افزایش یافته به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی منگنز است. سوپراکسید دیسموتاز که با عنوان SOD نیز شناخته شده است، به صورت طبیعی در سطوح بسیار کم در بیماران مبتلا به آرتریت پیدا می‌شود. SOD خاصیت ضد التهابی دارد که بیماران مبتلا به آرتریت به آن نیاز دارند.بنابراین افزودن منگنز به بدن موجب می‌شود سنتز و عملکرد SOD افزایش پیدا کند و نشانه‌های این بیماری نیز کاهش پیدا خواهد کرد.


سلامت غده تیروئید

منگنز یک کوفاکتور بسیار مهم برای بیشتر آنزیم‌هاست و یک جزء ضروری برای تیروکسین محسوب می‌شود. تیروکسین یکی از مهم ترین هورمون‌ها در غده تیروئید است. عملکرد مناسب غده تیروئید و سنتز هورمون‌ها در آن برای سلامت کلی بدن بسیار مهم است. به عنوان مثال غده تیروئید بر روی کاهش وزن، اشتها، متابولیسم و کارآیی سیستم‌ها تاثیر دارد.


مغز وسیستم عصبی

منگنز برای عملکرد سالم مغز ضروری است. این ماده همچنین برای درمان اختلالات عصبی خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موضوع بیشتر به خاطر سوپراکسید دیسموتاز است که رادیکال‌های آزاد را در بدن از بین می‌برد.محصولات جانبی اکسیداسیون همچون رادیکال‌های آزاد در همه جای بدن حضور دارند و مغز نیز تحت تاثیر این ذرات قرار می‌گیرد. بنابراین وجود یک آنتی اکسیدان قوی همچون SOD بسیار ضروری است. علاوه بر نقش آنتی اکسیدانی آن، منگنز می‌تواند با انتقال‌دهنده‌های عصبی پیوند برقرار کند و انتقال پالس‌های الکتریکی را تسریع نماید. در این شرایط عملکرد شناختی افزایش پیدا خواهد کرد.


دستگاه گوارش

منگنز یک ماده معدنی است که به حفظ عملکرد طبیعی دستگاه گوارش کمک می‌کند. این ماده جذب چربی در فرآیند هضم و گوارش را بهبود می‌بخشد و از بروز مسائلی همچون یبوست و ناراحتی روده می‌کاهد. منگنز همچنین در کاربرد موثر غذاها و تبدیل آن به انرژی بسیار مهم است.3


پی نوشت:
1.www.khordadnews.ir
2.www.delgarm.com
3.www.fararu.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.