مواد غذایی استرس زا کدامند؟

تحقیقات ثابت کرده است که فشار عصبی نه تنها باعث تغییرات خلقی می شود بلکه باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری ها می شود. راه های زیادی برای مقابله با استرس و فشار عصبی وجود دارد، یکی از این راه ها عدم استفاده از مواد غذایی استرس زا است، که در ادامه قصد داریم این مواد غذایی را به شما معرفی کنیم.
دوشنبه، 21 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مواد غذایی استرس زا کدامند؟
رژیم غذایی حاوی برخی از مواد غذایی می‌تواند به سطح استرس مزمن کمک کند و زمینه ساز بسیاری از بیماری‌های مرگ آور باشد.

هنگامی که در شرایط استرس زا، زندگی پر مشغله و حتی در شرایط درخواست برای یک شغل قرار می‌گیریم، بدن ما گروهی از هورمون‌ها به نام گلوکوکورتیکوئید‌ها را آزاد می‌کند که کار آن‌ها بازگرداندن منابع انرژی از دست رفته در هنگام مواجهه با استرس است که دوباره نیرو را به بدن ما بازگرداند.

در نتیجه، سریع گرسنه می‌شوید و میل به غذا‌های شیرین و پر چربی پیدا می‌کنید که مغز را تحریک می‌کند تا با آزادکردن هورمون‌های شادی بخش بتواند تنش را کاهش دهد و به سرعت انرژی از دست رفته را جبران کند؛ این غذا‌های پر کالری نه تنها در پرخوری و متعاقب آن افزایش وزن نقش دارند بلکه حتی می‌توانند استرس شما را بدتر کنند.


بستنی

ممکن است با خوردن بستنی دهان شما خنک شود، اما بستنی ذهن شما را خنک نمی‌کند؛ در حقیقت، غذا‌هایی که قند تصفیه شده زیادی دارند، فقط هورمون‌های استرس از جمله کورتیزول را افزایش می‌دهند.

به این دلیل که بدن شما نمی‌تواند از تمام قند‌های تصفیه شده استفاده کند، بنابراین سطح قند خون شما به سرعت کاهش می‌یابد در نتیجه مغز شما سطح قند خون پایین را به عنوان یک وضعیت تهدید کننده زندگی درک می‌کند و بیشتر کورتیزول را ترشح می‌کند تا دوباره بخش گرسنگی مغز را تحریک و احساس استرس ادامه پیدا کند.


قهوه

ممکن است فکر کنید که قهوه باعث تمرکز می‌شود، در حالی که کافئین با تحریک فعالیت دوپامین به عنوان ماده‌ای که ممکن است خطر افسردگی را کاهش دهد شناخته شده است، همچنین می‌تواند جذب مواد مغذی مهم و متعادل کننده روحیات خلقی مانند ویتامین D و ویتامین‌های B را کاهش دهد؛ از طرفی وقتی چند قاشق غذاخوری شکر را به آن اضافه کردید، بیشتر کورتیزول ترشح می‌کنید که آن هم به افزایش استرس کمک می‌کند.


موادغذایی پرنمک، انواع سس‌ها و کنسرو‌ها

حالت بدن در زمان استرس به حالت جنگ یا پرواز تغییر می‌کند که یکی از پاسخ‌ها بالا بردن فشار خون است؛ اگر به طور مداوم غذا‌های پر سدیم را مصرف کنید، در واقع واکنش استرس بدن را تشدید کرده و تنظیم فشار خون را بهم می‌ریزید.

حتی خوردن چوب شور این روند را سرعت می‌بخشد؛ سطح سدیم زیاد آن‌ها نه تنها فشار خون را تقویت می‌کند، بلکه در این شرایط کربوهیدرات‌ها با سرعت زیاد هضم شده و این روند باعث افزایش هورمون استرس و کورتیزول می‌شود.


آبمیوه تازه

از بین بردن حالت اضطراب با این گزینه سالم ایده خوبی است، اما آب میوه تازه برخلاف میوه‌های کامل فاقد فیبر و دارای قند و فروکتوز هستند و باعث ترشح هورمون استرس آدرنالین می‌شود پس به عنوان یک قاعده کلی، از مصرف همه آب میوه‌ها  حتی از آن‌هایی که به طور طبیعی با میوه شیرین می‌شوند، خودداری کنید.


سبوس گندم

این ماده غذایی ممکن است از سوی متخصصان بهداشت به دلیل محتوای چشمگیر فیبر مورد حمایت قرار گیرد، اما سبوس گندم به دلیل غلظت بالای اسید فیتیک اضطراب آور است.

این ماده مغذی به مواد معدنی مهمی مانند روی و منیزیم متصل می‌شود و جذب آن‌ها را محدود می‌کند؛ خیساندن و جوانه زدن می‌تواند به کاهش سطح اسید فیتیک که در درجه اول در غلات کامل و لوبیا وجود دارد، کمک کند.


سویا

سویا در هنگام استرس تهدیدی سه گانه است؛ بیشتر محصولات حاوی سویا با علف کش گلیفوزات تحت درمان قرار می‌گیرند، که به نظر می‌رسد باعث کمبود‌های مواد مغذی به ویژه مواد معدنی موثر در خلق و خو است.

علاوه بر این مقادیر بالای اسید فیتیک سویا با روش‌های سنتی خیساندن و جوانه زدن قابل کاهش نیست فقط با تخمیر می‌توان این سطح را کاهش داد.1


شکر

شکر ممکن است در همان لحظه حالتان را بهتر کند اما در درازمدت، فقط اضطرابتان را تشدید می‌کند. وقتی دلتان شکر می‌خواهد، بهترین کار این است که از آن دوری کنید و به جایش آجیل یا شکلات تلخ را امتخاب کنید.


کافئین

صرف نظر از اینکه چقدر در سراسر دنیا محبوب است، نوشیدنی‌های کافئین‌دار غذای مناسبی برای کنترل اضطراب نیستند. بهتر است از خوردن کافئین خودداری کنید. به جای آن، نوشیدن چای سبز، بابونه، رز، بادرنجبویه و سوسنبر را امتحان کنید. این چای‎ها اثر آرام‌بخش دارند و اضطرابی که کافئین می‌تواند به وجود بیاورد را خنثی می‌کنند.2


شیرین کننده های مصنوعی

خود شکر به اندازه کافی بد هست اما اغلب اوقات، محصولات غذایی با چیزهای واقعی شیرین نمی‌شوند، در عوض آن‌ها مملو از شیرین کننده های مصنوعی هستند.

این شیرین کننده های مصنوعی می توانند منجر به مشکلات سلامتی مانند سردرد، بیماری متابولیک و بیماری های قلبی عروقی شوند.

اما با اضافه شدن آنها به غذاهای شیرین، باعث می شودند شما به دنبال غذاهای شیرین تر (و تا حد زیادی ناسالم) باشید.


کربوهیدرات‌های فرآوری شده

کربوهیدرات های تصفیه شده ممکن است برای شما خوشمزه باشند، اما آنها برای بدن شما کاری انجام نمی دهند.

آن‌ها هیچ ارزش غذایی ندارند و واقعا کالری کمتری دارند.

همچنین آن‌ها منجر به تغییر سطح قند خون می‌شوند و باعث می‌شود شما احساس افسردگی و عصبانیت کنید.

بسیاری از کربوهیدرات فرآوری شده، به ویژه غذاهای بسته‌ بندی‌ شده استاندارد، سدیم بالایی دارند و علاوه بر اینکه شما را بیش از حد تشنه می کند .

سدیم اضافی باعث می شود بدن شما مایعات بیشتری را حفظ کند، که در نتیجه قلب شما را مجبور می کند تا تا خون بیشتری را پمپاژ کند.

همچنین می تواند فشار خون را افزایش داده و باعث احساس نفخ و عموما ناخوشایندی شود که مطمئناَ می تواند سطح استرس شما را افزایش دهد.


نوشابه رژیمی

احتمالا تا حالا متوجه شده اید که چرا نوشابه های رژیمی هم در زمره غذاهای استرس زا هستند.

معمولا تصور می شود نوشابه ها سطح استرس را پایین می آورند.

اما آسپارتام، یک شیرین کننده مصنوعی که در بسیاری از نوشابه های رژیمی یافت می شود، مانع از تولید هورمون سروتونین انتقال دهنده عصبی شده است.

این می تواند باعث بروز همه نوع بیماریهای عصبی از جمله سردرد، بی خوابی، تغییر در روحیه و حتی استرس شود.

در مورد این گزینه های قندی که در هر شیرین کننده وجود دارند اطلاعات بیشتری کسب کنید.


گوشت های فرآوری

گوشت های فرآوری شده شامل:

گوشت های آماده در اغذیه فروشی ها

هات داگ

سوسیس

کالباس

و بیکن

هستند.
برای تهیه این محصولات خوشمزه و ماندگار در قفسه ها، تولید کنندگان آنها را با مواد نگهدارنده، سدیم و مواد افزودنی که ممکن است باعث کاهش سطح انرژی شما و افزایش استرس شما شوند، پلمپ می کنند.

به همین خاطر انواع گوشت های فرآوری شده هم در لیست غذاهای استرس زا قرار دارند و مصرف زیاد آنها در قالب فست فود می تواند علاوه بر سلامت بدن، سلامت روان شما را هم دستخوش تغییرات زیاد قرار دهد.3


پی نوشت:
1.www.tabnakjavan.com
2.www.rastineh.com
3.www.wikiravan.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.