فواید بلوط برای سلامتی

میوه بلوط دارای خواص و فواید بی شماری است، همچنین برگ و گل بلوط برای درمان برخی از بیماری ها بسیار حائز اهمیت و موثر است.
شنبه، 26 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
فواید بلوط برای سلامتی
در این مطلب می خواهیم در مورد خواص بلوط مطالبی را برای شما قرار دهیم.

بلوط درخت بومی در مناطق معتدله است و در ایران نیز در شهرهای مختلف می روید.

ارتفاع درخت بلوط در برخی نواحی تا ۵۰ متر می باشد و قطر تنه ی آن به ۳ متر می رسد که حیرت انگیز است.

برگ های این درخت پنجه ای و مانند انگشتان دست انسان است.

میوه درخت بلوط که به نام بلوط معروف است مانند فندق می باشد.


ترکیبات شیمیایی

پوست بلوط و همچنین برگهای آن دارای تانن، قند، اسید گالیک، اسید مالیک، کوئرسین، موسیلاژ، پکتین، ‌رزین و روغن است.


خواص داروئی

بلوط از منظر طب سنتی گرم و خشک می باشد.

از قدیم بلوط در درمان مورد استفاده قرار می گرفته است و از آن به عنوان مواد غذایی نیز استفاده می شده است.

می توانید بلوط را خشک کنید و از آن نان تهیه کنید.

همچنین می توانید بلوط را بو داده و سپس آن را به صورت چای تهیه کنید و دم کنید.


بعد از ورزش بلوط بخورید

بلوط حاوی نشاسته، چربی، پروتئین، فیبر و املاحی چون آهن، کلسیم، منیزیم و ویتامین‌های گروه ب است.

نشاسته موجود در بلوط در مقایسه با فندق بیشتر و چربی آن کمتر است.

بلوط به دلیل حالت فیبری که دارد خاصیت سیرکنندگی دارد و فاقد کلسترول بوده و ادرار آور می باشد.

گروه ب باعث عملکرد بهتر سیستم عصبی انسان می شود.

شاه بلوط درشت تر و روغن دارتر و مغذی تر از بلوط است.

این میوه تقویت کننده بدن و چاق کننده بوده و برای کسانی که دارای بدن ضعیفی هستند موثر است.

توصیه شده است بعد از ورزش کردن بلوط مصرف کنید زیرا بلوط منیزیم و کلسیم بالایی داشته و باعث جلوگیری از کوفتگی و گرفتگی می شود.


بلوط درمان‌کننده التهابات

بلوط به دلیل داشتن تانن یک ترکیب مقبض کننده و ضداسهال محسوب می شود. همچنین این ترکیب می تواند برای درمان بواسیر موثر باشد.

شاه بلوط طبق تحقیقات انجام شده برای نارسایی های مزمن وریدی موثر است.

بلوط از التهاب عضلات و رگ های واریسی کم می کند و موجود بهبود بازگشت خون به قلب می شود.1


برای بهبود هضم و گوارش

بلوط مقدار زیادی فیبر دارد که به بهبود سلامت هاضمه کمک می کند. فیبر به منظم کردن حرکات روده با اضافه کردن حجم به مدفوع و از بین بردن هر دو یبوست و اسهال کمک می کند. بلوط برای افرادی که از حرکات روده نامنظم، اسهال، نفخ شکم و دیگر ناراحتی های گوارشی رنج می برند ایده آل هستند.


جلوگیری از آسم

بلوط شامل سه آنتی اکسیدان قوی یعنی، اسید، الاگیک اسید و تانن اسید است. این آنتی اکسیدان ها دارای اثر ضدآسم هستند و به کاهش آسم مبتلا می شوند. اسید گالیک، الاگیک اسید و تانن اسید ترشح ترکیبات را در بدن کاهش می دهند که در غیر این صورت التهاب مجاری هوایی را افزایش می دهد که باعث می شود تنفس دشوار شود. گونه های اکسیژن غیر فعال، با محدود کردن مجاری تنفسی دستگاه تنفسی از آنتی اکسیدان های موجود در بلوط خنثی می شوند و در نتیجه به مدیریت آسم کمک می کنند.


پیش گیری از دیابت

ترکیباتی که در بلوط وجود دارند، عمل آنزیمی به نام "آلفا - گلوکوزیداز" را مهار می کنند، هضم کربوهیدرات را به تاخیر می اندازد و تبدیل کربوهیدرات به قند ساده یا گلوکز در طول هضم را کاهش می دهد.

این کار باعث افزایش سطح گلوکز خون می شود.

در نتیجه، بلوط می تواند به مدیریت دیابت کمک کند.

مقدار فیبر و کربوهیدرات ها نسبتاً پیچیده در این آجیل ها یافت می شوند به تنظیم سلامت مناسب کمک می کنند.


بهبود سلامت قلب

بلوط به طور قابل توجهی غنی از چربی اشباع نشدهدر مقایسه با چربی اشباع شده است و این به بهبود سطح کلسترول کمک می کند و حتی در مقابل بیماری های قلبی مانند آترواسکلروز جلوگیری می کند. همچنین به حفاظت از چاقی و بیماری های قلبی ناشی از چربی های اشباع شده کمک می کند.


افزایش سلامت استخوان

مواد معدنی فراوانی که در بلوط یافت می شوند، مانند فسفر، پتاسیم و کلسیم، به افزایش سلامت استخوان و جلوگیری از ظهور پوکی استخوان کمک می کنند.

کلسیم یکی از مهم ترین مواد معدنی برای تراکم مواد معدنی است و در غلظت های بالایی در بلوط یافت می شود. در نتیجه، مصرف بلوط می تواند سلامت استخوان را افزایش دهد.


جلوگیری از بیماری آلزایمر

آنتی اکسیدان های موجود در بلوط ها, فعالیت کولین استراز (یک آنزیم موجود در مغز) را که بیشتر علائم بیماری آلزایمر شامل گیجی, کاهش حافظه, ناتوانی در فکر کردن و تمرکز را کاهش می دهد, مهار می کنند. این آنتی اکسیدان ها باعث کاهش سطح استرس اکسیداتیو و جلوگیری از مرگ سلول های مغزی می شوند و چنانچه در بخش سلامت نمناک می خوانید اسیدهای گالیک موجود در بلوط دارای خاصیت حفاظتی مغز هستند و از بیماری آلزایمر جلوگیری می کنند.2


بیماری‌های دهان، درد دندان، رینوفارنژیت، فارنژیت حاد یا مزمن

با اضافه کردن ۳ تا ۴ قاشق چایخوری از پوست بلوط پودر شده به ۲۵۰ میلی‌لیتر آب، یک دمنوش آماده کنید. برای رفع بیماری‌های دهان، دهان‌تان را با این دمنوش شستشو دهید. برای رینوفارنژیت و فارنژیت حاد یا مزمن، این دمنوش گرم را برای غرغره کردن به صورت دو تا سه بار در روز استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید با استفاده از یک پد پنبه‌ای این دمنوش را برای رفع یخ‌زدگی به کار ببرید.


هموروئید

با استفاده از ۱۰ گرم پوست درخت بلوط خشک شده و خرد شده به ازای هر فنجان آب، یک محلول آماده کنید. ترکیب آب و پوست بلوط را به مدت ۵ دقیقه بجوشانید، روی آن را بپوشانید و کمی صبر کنید تا دمای آن پایین بیاید و ولرم شود. دمنوش را خوب صاف کنید. برای شستن مناطق آسیب‌دیده این دمنوش استفاده کنید.


ریزش مو

۴ قاشق چایخوری پودر پوست بلوط را در ۲۵۰ میلی‌لیتر آب بجوشانید. مایع حاصل را روی ریشه‌ی موهای‌تان در تمام قسمت‌های کف سرتان استعمال کنید. شما همچنین می‌توانید این محلول را برای شستشوی یا مالش کف سر به صورت هفتگی یا ۲ بار در هفته استفاده کنید.


از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند

برگ بلوط اثر بالقوه‌ی ضد سرطانی دارد. این اثر حاصل از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن است که می‌توانند رادیکال‌های آزاد را مهار کنند. رادیکال‌های آزاد قادر هستند موجوب رشد سلول‌های سرطانی شوند.


زخم‌های سطحی را به سرعت التیام می‌دهد

برگ بلوط همان‌طور که در بالا ذکر شد، دارای ترکیب فلاونوئیدی است که در فرایند التیامزخم، به ویژه برای آسیب‌های سطحی نقش ویژه‌ای دارد. شما می‌توانید برگ بلوط تازه را روی زخم یا ناحیه‌ی آسیب‌دیده قرار بدهید و شاهد بهبودی سریع آن باشید.


به درمان زخم معده کمک می‌کند

برگ بلوط به دلیل ترکیبات فلانوئیدی که دارد، می‌تواند به درمان زخم معده کمک کند. فلاونوئید ماده‌ای را آزاد می‌کند که می‌تواند زخم معده را درمان کند و در عین حال از بروز التهاب نیز جلوگیری کند.


با ویروس‌ها و باکتری‌ها مبارزه می‌کند

ترکیب فلاونوئیدی موجود در برگ بلوط علاوه بر تاثیری که بر سرکوب التهاب دارد، دارای اثر ضد میکروبی هم است. این ترکیب می‌تواند علیه ویروس‌ها و باکتری‌ها مبارزه کند و به شما کمک کند تا از شر عفونت رهایی بیابید.


از رخ دادن تصلب شرایین جلوگیری می‌کند

اثر آنتی‌اکسیدانی موجود در برگ‌های بلوط می‌تواند باعث افزایش HDL (کلسترول خوب) و کاهش LDL (کلسترول بد) شود. این مکانیسم برای جلوگیری از رخ دادن تصلب شرایین که ممکن است به تشکیل پلاک در عروق منجر شود، مهم است. چنین تاثیری به جلوگیری از بیماری ایسکمیک قلب یا سکته‌ی مغزی کمک خواهد کرد.


به درمان تب کمک می‌کند

برگ بلوط ترکیبی دارد که می‌تواند به عنوان یک جایگزین برای کینین استفاده شود. این ترکیب به شما کمک می کند تا علائم تب را درمان کنید.


سبب توقف خونریزی می‌شود

برگ بلوط نقش موثری در مکانیسم بهبود زخم ایفا می‌کند. این برگ ماده‌ای دارد که سبب توقف خونریزی می‌شود. خیلی ساده برگ درخت بلوط تازه را در محل خونریزی قرار دهید و آن را فشار دهید تا خونریزی متوقف شود.


به عنوان یک ضدعفونی‌کننده عمل می‌کند

فلاونوئید موجود در برگ درخت بلوط همچنین می‌تواند به عنوان یک عامل ضدعفونی‌کننده عمل کند. شما می‌توانید از برگ بلوط برای تمیز کردن زخم یا باکتری در منطقه‌ی زخمی استفاده کنید. فراموش نکنید که ابتدا با آب زخم را تمیز کنید، و سپس آن را با برگ درخت بلوط ضدعفونی کنید.3


پی نوشت:
1.www.parsiday.com
2.www.namnak.com
3.www.bazdeh.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.