لوبیا چشم بلبلی و فواید آن

آیا می دانید لوبیا چشم بلبلی چه خواص و فوایدی دارد؟ در ادامه با تمام خواص، فواید و هر آنچه که باید درباره لوبیا چشم بلبلی بدانید آشنا خواهید شد.
يکشنبه، 27 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
لوبیا چشم بلبلی و فواید آن
لوبیا چشم بلبلی یکی از حبوباتی است که معمولا توسط هندی ها زیاد استفاده می شود، البته که یکی از غذاهای محبوب آفریقایی ها نیز محسوب می شوند. این لوبیاها بیضی شکل هستند و در بالای قسمت خود چشم سیاه دارند. شما می توانید لوبیا چشم بلبلی را به سوپ های مورد علاقه خود اضافه کنید، از آنجایی که غنی از مواد مغذی ضروری هستند ، می توان آنها را به عنوان یک انتخاب سالم در رژیم غذایی روزانه خود در نظر گرفت. همچنین به جلوگیری از چندین بیماری مختلف و سلامت بدن کمک می کند.


تاریخچه لوبیا چشم بلبلی

لوبیا چشم بلبلی از نظر علمی در دسته ویگنا قرار میگیرد ، این نوع لوبیا با دیگر انواع لوبیا مثل لوبیا سفید، لوبیاچیتی و … فرق میکند و در دسته ای متفاوت قرار میگیرد.

آنچه در مورد لوبیا چشم بلبلی گفته میشود این است که منشا این لوبیا در شمال آفریقا است و حدودا 3000 سال پیش در هند کشت میشده است و هم اکنون نزدیک به 10 میلیون هکتار از مزارع سرتاسر دنیا زیر سطح کشت این نوع لوبیا است.

لوبیا چشم بلبلی از طریق برده های آفریقایی به آمریکا برده شد و مورد استقبال جرج واشینگتون قرار گرفت و مناطقی از آمریکا که دارای آب و هوایی خشک و گرم بودند را برای کشت این محصول پیشنهاد کرد.

امروزه بیش از 500 نوع بذر لوبیا وجود دارد که در رنگ، طعم، شکل، اندازه با یکدیگر متفاوت هستند مثلاً لوبیا زرد که برای ما ایرانی ها هنوز یک لوبیا ناشناخته به حساب می آید.

در ادامه این مطلب به برخی از خواص لوبیا چشم بلبلی اشاره می کنیم با ما همراه باشید.


یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها

لوبیا چشم بلبلی حاوی آنتی اکسیدان هایی با کیفیت بالا است، که برای خنثی کردن فعالیت های رادیکال های آزاد و جلوگیری از آسیب سلولهای سالم و DNA عمل می کند. این لوبیا را به رژیم منظم غذایی خود اضافه کنید تا از سلامت خوبی بهره مند شوید.


برای درمان بیماری های قلبی و عروقی

لوبیای چشم بلبلی غنی از فلاونوئید هایی است که به درمان برخی از مشکلات مختلف قلبی و عروقی کمک می کند. با افزودن این حبوبات به رژیم غذایی خود می توانید خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را تا حد زیادی کاهش دهید.


برای درمان دیابت

مقدار فیبر بالای موجود در لوبیا چشم بلبلی در مشکلات سلامتی مرتبط با دیابت موثر است، زیرا کمک می کند تا کنترل موثری بر ای شکر جذب شده توسط بدن داشته باشد.

محتوا فلاونوئید در لوبیا با بیماری های قلبی عروقی ناشی از دیابت نیز مبارزه می کند.


برای بهبود هضم

لوبیا چشم بلبلی برای درمان مشکلات مربوط به معده، پانکراس و طحال شناخته شده است. اضافه کردن این لوبیا های مغذی حاوی فیبر زیاد، به شما کمک می کند تا تحرک روده را منظم کنید، از یبوست جلوگیری میکند و باعث هضم میشود.


برای درمان مشکلات ادراری

لوبیای چشم بلبلی باعث کاهش انسداد و ناراحتی مربوط به مشکلات ادراری می شود.

از این رو مقدار مناسب این لوبیا را در پخت و پز خود استفاده کنید تا مسائل مربوط به ادرار را به طور موثر درمان یا از آن پیشگیری نمایید.


برای به تاخیر افتادن نشانه های پیری

آنتی اکسیدان ها، محتوای ویتامین C، ویتامین A در داشتن پوستی سالم و روشن کمک می کند و از آسیب های پوستی در برابر رادیکالهای آزاد جلوگیری می نماید. همچنین این مواد مغذی حیاتی به ترمیم و بازسازی سلول های پوستی کمک می کند و از ایجاد چین و چروک و لکه های قرمز و دیگر عفونت های اختلالات پوستی جلوگیری می کنند.

در نتیجه خوردن این مواد در تاخیر نشانه های پیری تاثیر گذار است.1


سطح استاندارد کلسترول را حفظ می‌کند

لوبیا چشم بلبلی می‌تواند سطح کلسترول ما را به شکل قابل توجهی، پایین نگه دارد.

این لوبیا، منبعی عالی از فیبر رژیمی حل شدنی و پروتئین است که نقش مهمی در کاهش میزان کلسترول بد موجود در پلاسمای خون، ایفا می‌کنند.

لوبیا چشم بلبلی، حاوی ترکیبات استروئیدی به نام فیتواسترول نیز هست. این ترکیبات، در حفظ سطح استاندارد کلسترول در بدن بسیار موثرند.


رادیکال‌های آزاد را مهار می‌کند

لوبیا چشم بلبلی، به ویژه نوع سفید شیری، قهوه‌ای روشن، سیاه و قرمز، سرشار از عوامل آنتی‌اکسیدان است  ویتامین A و ویتامین C بنابراین، مصرف این لوبیاها، می‌تواند به ما کمک کند تا از رادیکال‌های آزاد خطرناک خلاص شویم که این مسئله می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را متوقف کند.


لیگنین، بیماری‌های کشنده را مهار می‌کند

ترکیب خوب دیگری که در لوبیا چشم بلبلی یافت می‌شود، لیگنین است.

لیگنین، در اصل، گروهی از فیتواستروژن است که بسیاری از بیماری‌های کشنده مانند سرطان (برخی انواع خاص)، سکته، پرفشاری خون، پوکی استخوان و ... را مهار می‌کنند.


مشکلات معده و پانکراس را درمان می‌کند

غذا‌های کمی می‌توانند مانند لوبیا چشم بلبلی، با مشکلات مربوط به طحال، معده و پانکراس مبارزه کنند. لوبیا چشم بلبلی می‌تواند این اعضاء را تقویت کرده و عملکرد آن‌ها را تسهیل کند. به علاوه، این نوع لوبیا می‌تواند عملکرد روده را بهبود بخشد.


برای کاهش وزن خوب است

لوبیا چشم بلبلی، لوبیایی کم چرب و کم کالری است که برای کاهش وزن بسیار مفید است. سدیم موجود در این سبزیجات نیز بسیار پایین است. به علاوه، لوبیا چشم بلبلی، کاملا بدون کلسترول است. همه این‌ها، این لوبیا را به انتخاب تغذیه‌ای عالی برای افراد دچار اضافه وزن تبدیل می‌کند تا بتوانند وزن اضافی را شکسته و لاغر شوند.2


تقویت سیستم ایمنی بدن

لوبیا چشم بلبلی دربردارنده ترئونین می باشد که تولید آنتی بادی ها در بدن را افزایش می دهد و از این طریق به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.
 


درمان ریزش مو با لوبیا چشم بلبلی

گنجاندن لوبیا چشم بلبلی در رژیم غذایی روزانه شما راه حل بسیار عالی برای جلوگیری از ریزش مو است. این حبوبات، غنی از چندین پروتئین حیاتی می باشد.
 
بنابراین آنها را بیشتر از حد معمول برای کمک به رشد موی خود و جبران ریزش موها و جلوگیری از طاسی، مصرف کنید.


لوبیا چشم بلبلی برای سم زدایی بدن

همچنین اضافه کردن لوبیا چشم بلبلی به رژیم غذایی روزانه شما کمک می کند تا ترکیبات سمی و اکسیژن آزاد شده رادیکال های آزاد را از بین ببرید. این به حفظ سلامت بدن شما کمک خواهد کرد.


برای جلوگیری از خطر کم خونی

لوبیا چشم بلبلی غنی از آهن است که به جلوگیری از کم خونی و خستگی های مفرط کمک می کند. خوردن این مواد به طور مرتب کمک می کند تا هموگلوبین شما افزایش یابد و اکسیژن را به تمام سلول های بدن، بافت ها و اندام های تان منتقل می کند و مانع از احساس ضعف و خستگی می شود.


خواص لوبیا چشم بلبلی برای کودک ها

مقادیر بالای آهن، مس و فولات موجود در لوبیا چشم بلبلی برای پیشگیری و درمان کم خونی در نوزادان و کودکان مفید می باشد.

ویتامین A موجود در لوبیا چشم بلبلی باعث تقویت بینایی و تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان می شود.
 
لوبیا چشم بلبلی برای تقویت استخوان های کودک بسیار مفید است و از یبوست کودکان جلوگیری می کند، سیستم ایمنی کودک را تقویت و برای تقویت بینایی و حافظه و تمرکز آن ها تاثیر مثبت دارد.
 
لوبیا چشم بلبلی سبب افزایش قد کودکان می شود.
 
توصیه می کنیم که لوبیا چشم بلبلی را از سن 8 ماهگی به رژیم غذایی نوزاد خود اضافه کنید و برای کاهش نفخ، آن را به مدت 4 تا 8 ساعت در آب خیس کنید و سپس بپزید.


کاهش استرس:

لوبیا چشم بلبلی دارای پتاسیم است و با مصرف روزانه یک فنجان لوبیا چشم بلبلی پخته می توان 18 درصد نیاز روزانه بدن به پتاسیم را تامین کرد. پتاسیم نوعی ماده معدنی مفید برای بدن می باشد که سبب کاهش استرس و اضطراب روزانه می شود. همچنین به حفظ سلامت قلب، قدرت عضلات، متابولیسم بدن، تعادل آب بدن، بهبود عملکرد سیستم عصبی و الکترولیت بدن کمک می کند.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.yjc.ir
3.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما