خواص معجزه آسای میوه انبه

انبه میوه ی آبدار و خوش مزه دارای ویتامین، مواد معدنی زیاداست که به پادشاه میوه ها شهرت دارد و خواص بی نظیری برای سلامتی، پوست و مو و بارداری دارد.
سه‌شنبه، 29 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص معجزه آسای میوه انبه
انبه میوه ی آبدار و خوش مزه ای است که مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و آنزیم های مفید برای سلامتی دارد پس تعجبی ندارد که به انبه، «پادشاه میوه ها» می گویند.در این مطلب شما را با خواص معجزه آسای انبه برای سلامتی و زیبایی آشنا می کنیم ، باشد که این میوه گرمسیری خوش طعم را بیشتر در سبد خانواده تان بگنجانید.


انبه چیست

انبه میوه شیرین و خوش طعمی است که دارای ویتامین C و A و انواع مختلف کاروتنوئیدها است که باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. انبه از پر مصرف ترین میوه ها در جهان است که در مناطق گرمسیری می روید و متعلق به 4000 سال پیش بوده است .

این میوه پر خاصیت در هند رشد کرده و به سافدا معروف است ، انبه با پسته و بادام هندی هم خانواده است و 1000 نوع مختلف دارد . این میوه ی هسته دار از دو بخش عمده تشکیل شده است:قسمت گوشتی بیرونی و هسته. قسمت گوشتی، هسته را دربرمی گیرد و در داخل هسته نیز، دانه ی انبه قرار دارد. نارگیل، گیلاس، آلو، هلو، زیتون و خرما نیز میوه هایی از همین دسته اند .

درخت انبه ازجمله درختان همیشه سبز است که تقریبا فقط در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کند. حدود 300 یا 400 سال بعد از میلاد مسیح، انسان ها دانه های انبه را از آسیا به خاورمیانه، شرق افریقا و امریکای جنوبی آوردند و اولین بار در مالزی، آسیای شرقی و همچنین شرق افریقا کِشت کردند. اما درنهایت مکتشفان پرتغالی، انبه را به مردم افریقا و برزیل معرفی کردند .

انبه، میوه ی ملی هند، پاکستان و فیلیپین و همچنین درخت ملی بنگلادش است. از میوه و برگ های آن برای تزئین مراسم مذهبی، جشنواره ها، جشن ها و همچنین مراسم عروسی استفاده می شود. در بسیاری از داستان های اساطیر هند، به میوه ی انبه اشاره شده است. درواقع گفته می شود بودا در یکی از باغ های انبه، زیر سایه ی درخت انبه مراقبه کرده است .

برای نشان‌دادن مزایای انبه برای سلامت، پژوهش‌ها همچنان ادامه دارند، ازجمله تحقیق جدیدی که در دانشگاه ایالتی اوکلاهاما انجام شد. اما در اینجا می‌خواهیم به چند مورد از فواید بسیار مهم انبه برای سلامت بپردازیم و حداقل چند دلیل بیاوریم که چرا باید انبه‌ی بیشتری به رژیم غذایی‌مان اضافه کنیم.


تقویت بینایی

انبه سرشار از ویتامین A است که این ویتامین نقش مهمی در تقویت بینایی چشم ، حفظ سلامتی دندان ها ، پوست ، استخوان، غشاهای مخاطی و بافت های نرم بدن دارد.


زیبایی پوست و مو

مصرف انبه، موثر در از بین بردن جوش ها و ساخته شدن رنگدانه مو و پوست است.این میوه دهان را خوشبو کرده وباعث وشن شدن رنگ چهره می شود.


خواص ضد سرطانی آن

مصرف مرتب انبه در رژیم غذایی صدمات ناشی از رادیکال های آزاد و خطر ابتلابه سرطان سینه را کاهش می دهدواز سرطان رحم پیش گیری می کند .


آرامش اعصاب و تقویت حافظه

مصرف انبه فشار عصبی را کاهش می دهد وباعث ایجاد آرامش روحی می شود زیرا اسید آمینه و تریپتوفان و پیش ساز در تولید سروتونین یا هورمون شادی است . گلوتامین اسید موجود در انبه به تقویت تمرکز و بهتر شدن حافظه کمک می کند .


تقویت روده و معده و درمان اسهال

انبه میو ه ای دارای مواد مغذی است که روده را تقویت می کند وهضم بسیار آسان دارد . پوست انبه دارای 15 تا 18 درصد تانن است و یک قاشق چای خوری پوست کوبیده آن به میزان دو مرتبه در روز برای اسهال مفید است .


درمان سرماخوردگی

انبه حاوی مقادیر بالایی ویتامین C ، ویتامین A و به کاروتنوئید هاست که برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی مفید می باشد .


درمان سرفه

میوه انبه دارای طبع گرم و موثر در رفع سرفه ، تنگی نفس ، انواع سردرد و دردهای قولنجی است .

خواص معجزه آسای میوه انبه


کاهش کلسترول

انبه محتوی مقدار زیادی فیبر، پکتین و ویتامین C است که کلسترول خون را کاهش می دهد .


درمان کم خونی

افرادی که از کم خونی در طول بارداری و عادات ماهانه رنج می برند بهتر است انبه مصرف کنند زیرا مصرف انبه، موجب خون سازی در بدن می شود. ویتامین های موجود در میوه انبه ویتامین A یا بتاکاروتن است که موجب تقویت چشم وتنظیم سوخت و ساز می شود.1


سطح قند خون را پایین می‌آورد

به‌تازگی مشخص شده است مصرف انبه با کاهش قند خون در میان بزرگ‌سالان چاق، مرتبط است. البته مصرف منظم انبه در این افراد باعث کاهش وزن نشده است، اما تأثیر مثبتی بر قند خون‌شان داشته است. در همین حال، سایر پژوهش‌ها نشان می‌دهند مصرف انبه باعث کنترل قند خون و همچنین کنترل گلیسمی می‌شود.


فشار خون را کنترل می‌کند

ازآنجاکه انبه‌ها غنی از منیزیم و پتاسیم‌اند و همچنین سدیم کمی دارند، راهی طبیعی برای کاهش فشار خون هستند. حدود ۷۰میلیون بزرگ‌سال امریکایی به فشار خون بالا مبتلا هستند، یعنی تقریبا ۱ نفر از هر ۳ نفر بزرگ‌سال، درحالی‌که فقط نیمی از آنها فشار خون‌شان را تحت کنترل دارند. بیماری فشار خون، آن‌قدر خطرناک است ک به آن «قاتل خاموش» می‌گویند.


سلامت مغز را افزایش می‌دهد

انبه به‌عنوان یکی از مواد غذایی بسیار مفید برای سلامت مغز، حاوی ویتامین ب۶ است که برای حفظ عملکرد مغز، ضروری است. ویتامین ب۶ و سایر ویتامین‌های گروه ب برای حفظ انتقال‌دهنده‌های عصبی سالم، حیاتی‌اند و همچنین به داشتن خلق‌وخوی خوب و الگوهای خواب سالم کمک می‌کنند.


سلامت استخوان را افزایش می‌دهد

انبه حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین کا است. ویتامین کا، نوعی ویتامین استخوان‌ساز است و کمبود آن با افزایش احتمال شکستگی استخوان، مرتبط است. این ویتامین برای جذب مناسب کلسیم نیز مهم است، یعنی عملکرد مهم دیگری برای سلامت استخوان. به‌یاد داشته باشید انبه حاوی کلسیم نیز هست که ماده‌ی مغذی مهمی برای استخوان است.


خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد

انبه حاوی مقادیر زیادی پکتین است. پکتین نوعی فیبر محلول است که می‌تواند به کاهش سطوح کلسترول در خون به‌طور طبیعی کمک کند. این مورد را اضافه کنید به سطح پایین سدیم و مقادیر بالای پتاسیم و ویتامین‌های ب؛ آنها می‌توانند با هم به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی کمک کنند. بیماری قلبی نیز قاتلی خطرناک است: علت اصلی مرگ‌و‌میر زنان و مردان در ایالات متحده.


با سرطان مبارزه می‌کند

همان‌طورکه اشاره کردیم، انبه‌ سرشار از پکتین‌ است که نه‌تنها به کاهش سطح کلسترول در خون کمک می‌کند، بلکه می‌تواند در برابر سرطان پروستات نیز از بدن محافظت کند. یکی از ترکیباتی که در داخل پکتین وجود دارد، با گالکتین۳ ترکیب می‌شود. گالکتین۳ پروتئینی است که نقش مهمی در تمام مراحل سرطان ایفا می‌کند.
علاوه‌براین، مصرف بالای بتاکاروتن در رژیم غذایی می‌تواند به محافظت در برابر سرطان پروستات کمک کند و انبه حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن است. انبه ممکن است در مبارزه با سرطان پستان نیز مفید باشد. تحقیقات دراین‌باره هنوز در مراحل اولیه است، اما انبه می‌تواند بخش مفیدی از پروتکل درمان طبیعی سرطان باشد.2

خواص معجزه آسای میوه انبه


رفع خشکی پوست با انبه

اگر پوست حساس و خشکی دارید می توانید از انبه برای مرطوب کردن پوست خود استفاده کنید. انبه به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی محسوب می شود. برای این منظور میوه انبه را خرد کنید و روی پوست خود ماساژ دهید. پس از ۲۰ دقیقه پوست صورت را با آب ولرم بشویید.


سلامت و تقویت چشم ها

انبه حاوی مقادیر غنی از ویتامی A است که برای تقویت و سلامت چشم ضروری است. مضرف انبه علاوه بر اینکه به سلامت چشم کمک می کند می تواند از ابتلا به بیماری های چشمی مانند خشکی چشم و شب کوری نیز جلوگیری کند و باعث بهبود دید شود.


تقویت موهای سر با انبه

موهای سر برای رشد و تقویت به ویتامین E نیاز دارند. جالب است بدانید که انبه حاوی مقادیر مناسبی از این ویتامین است که مصرف آن باعث می شود گردش خون در زیر پوست سر افزایش یابد و همین امر باعث تقویت و افزایش رشد موهای سر می شود.


پیشگیری از ابتلا به آسم

جالب است بدانید که انبه می تواند برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آسم هم مفید باشد. انبه سرشار از بتاکاروتن می باشد و به همین جهت می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری آسم شود.


بهبود کم خونی

یکی از خواص انبه کمک به درمان کمی خونی می باشد. انبه حاوی مقادیر غنی از آهن است که باعث افزایش گلبول های قرمز خون می شود و به همین دلیل می تواند به درمان کم خونی کمک شایانی کند


جوان سازی پوست صورت با مصرف انبه

انبه سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است که برای رفع چین و چروک روی پوست و جوان تر شدن پوست بسیار مفید هستند. با مصرف خوراکی هم این آنتی اکسیدان ها تاثیر گذار هستند البته برای تاثیر حداکثری بهتر است از ماسک انبه استفاده کنید.

برای ساخت ماسک جوان سازی پوست صورت کافیست یک انبه متوسط را له کنید سپس ۲ قاشق سوپخوری جو دو سر ، کمی آب ، ۳ قاشق چایخوری روغن انبه و ۲ قاشق سوپخوری شیر اضافه کنید و پس از مخلوط کردن مواد به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست خود قرار دهید ، سپس با ولرم بشویید.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.chetor.com
3.www.parsiday.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.