برونشیت چیست؟ درباره برونشیت چه می دانید و چطور باید آن را درمان کرد؟

بیشتر موارد برونشیت پس از چند روز خود به خود برطرف می شوند. ساده ترین روش درمان برونشیت استراحت، نوشیدن آب و خوردن وعده های غذایی سالم است. این بیماری معمولا در اثر عفونت ویروسی ایجاد می شود، اما ممکن است در موارد نادر عفونت باکتریایی آنتی بیوتیک تجویز شود.
چهارشنبه، 30 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برونشیت چیست؟ درباره برونشیت چه می دانید و چطور باید آن را درمان کرد؟
بیشتر موارد برونشیت پس از چند روز خود به خود برطرف می شوند. ساده ترین روش درمان برونشیت استراحت، نوشیدن آب و خوردن وعده های غذایی سالم است. این بیماری معمولا در اثر عفونت ویروسی ایجاد می شود، اما ممکن است در موارد نادر عفونت باکتریایی آنتی بیوتیک تجویز شود.

در موارد برونشیت حاد، درمان شامل از بین بردن دلایل اساسی مانند سیگار کشیدن و عوامل محیطی است. در برخی موارد، پزشک ممکن است یک استنشاق برای بهبود حال شما تجویز کند.

اگر می خواهید بدانید که برونشیت چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد، به شما پیشنهاد می شود این مقاله را به صورت کامل مطالعه کنید.

برونشیت چیست؟
به طور کلی برونشیت عفونت ریه است. هنگامی که مجاری اصلی تنفسی یا لوله های برونش به دلیل عفونت ملتهب می شوند، پوشش داخلی متورم می شود و مخاط اضافی تولید می کند و بدن تلاش می کند تا مجاری عبور کند و در نتیجه سرفه ایجاد می کند.

چه عواملی باعث برونشیت می شود؟ بیشتر موارد برونشیت پس از یک بیماری ویروسی مانند آنفولانزا ایجاد می شود و پس از چند هفته خود به خود برطرف می شود. برخی موارد منحصر به فرد تر هستند و یا در حال تکرار هستند که نیاز به دوره درمانی متفاوتی دارند. در ادامه به شما توضیح داده شده است که در صورت ابتلا به برونشیت چه باید بکنید.

برونشیت چیست؟ درباره برونشیت چه می دانید و چطور باید آن را درمان کرد؟

چگونه یک فرد به برونشیت مبتلا می شود؟
برونشیت اغلب در اثر یک بیماری ویروسی مانند سرماخوردگی ایجاد می شود. در موارد نادر، می تواند ناشی از عفونت های باکتریایی یا محرک های ریه مانند بخارات شیمیایی یا سیگار کشیدن باشد. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ناراحتی در قفسه سینه: هنگام کار بدن برای پاکسازی مخاط، ممکن است به طور کلی در قفسه سینه یا در نقاط خاصی احساس فشار کنید.

سرفه: سرفه می تواند از نظر فراوانی و شدت باشد. به احتمال زیاد سرفه همچنین مخاط سبز، زرد، شفاف یا سفید ایجاد می کند.

تنگی نفس: این امر به دلیل باریک شدن مجاری تنفسی و احساس گرفتگی در قفسه سینه شما ایجاد می شود. برونشیت حتی هنگام تنفس می تواند باعث ایجاد خس خس شود.

خستگی: همانطور که بدن شما برای مقابله با عفونت کار می کند، ممکن است در نقاط مختلف روز احساس خستگی شدید کنید.

احتقان بینی: ممکن است مجاری بینی شما مانند ریه های شما ملتهب یا تحریک شده باشد که منجر به آبریزش بینی می شود.

گلودرد: به دلیل سرفه مکرر و مخاط، گلو نیز می تواند تحریک شود.

تب و لرز: تب واکنش طبیعی بدن شما در برابر عفونت است زیرا سیستم ایمنی بدن را فعال می کند. با این حال، تب زیاد و طولانی مدت نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

Bronchitis در صورت ایجاد بیماری ویروسی یا عفونت باکتریایی مسری است. از آنجا که اکثریت قریب به اتفاق موارد مسری است، لازم است اقدامات احتیاطی لازم برای بیماری های دیگر انجام شود. اگر برونشیت ناشی از عوامل محیطی باشد و نه عفونت، در نتیجه برونشیت مسری نیست.

چگونه برونشیت تشخیص داده می شود؟
Bronchitis را می توان با توجه به معاینه جسمی و شنیدن علائم، توسط پزشک مراقبت های اولیه یا هر پزشک عمومی تشخیص داد. به احتمال زیاد، آنها بر روی سرفه شما تمرکز خواهند کرد و از شما می پرسند:
 
  • چه مدت سرفه می کنید؟
  • آیا مخاط ایجاد می کند؟
  • مخاط چه رنگی است؟
در حین معاینه فیزیکی، پزشک به ریه های شما توجه می کند تا هر راه عبور مسدود یا باریک شده را بشنود، که هنگام نفس کشیدن می تواند صدای خس خس یا سوت ایجاد کند.

برونشیت چیست؟ درباره برونشیت چه می دانید و چطور باید آن را درمان کرد؟

بسته به علائم اضافی که دارید، پزشک ممکن است یک سری آزمایشات دیگر نیز انجام دهد. این به این منظور است که علائم شما به دلیل عفونت یا بیماری ریوی دیگری ایجاد نمی شود. از آنجا که Bronchitis می تواند منجر به تنگی نفس و گرفتگی قفسه سینه شود، ممکن است برای پزشک مهم باشد که سایر موارد جدی را بررسی کند. این آزمایشات شامل موارد زیر است:

اشعه ایکس قفسه سینه: این به شما کمک می کند که در ریه های شما مایعات جمع شده باشد، که نشانه ای از ذات الریه است یا علائم شما به دلیل بیماری های دیگر ریوی مانند سل ایجاد می شود.

آزمایش عملکرد ریه: پزشک اسپیرومتر را برای شما فراهم می کند که وسیله ای برای آزمایش آسم یا آمفیزم است. شما به راحتی می توانید تا آنجا که می توانید هوا را به داخل دستگاه بکشید و ظرفیت ریه شما را با افراد سالم نسبت به سن، قد و گروه جنسیت مقایسه می کند.

آزمایش سنسور برای میزان اکسیژن در خون: حسگر به انگشت یا انگشت شما می رود و به سرعت سطح اکسیژن موجود در خون را می خواند.

آزمایشات مخاطی: اگر به جای Bronchitis، که به سیاه سرفه نیز معروف است، ممکن است سرفه سیاه داشته باشید، این آزمایش می تواند رد کند.

آزمایش خون: این امر هر علل احتمالی دیگری را درگیر می کند.

چگونه برونشیت را درمان کنیم؟
بسیاری از افراد فقط می خواهند بدانند که چگونه می توان به سرعت از Bronchitis خلاص شد یا اینکه بهترین دارو برای برونشیت چیست. با این حال، در اکثر موارد، Bronchitis پس از چند روز یا چند هفته به خودی خود برطرف می شود و شدیدترین علائم پس از چند روز اول کاهش می یابد.

برخی گزارش های پزشکی حاکی از آن است که 85٪ بیماران می توانند بهبودی داشته باشند و هیچ درمان خاصی ندارند. از آنجا که بیشتر موارد ناشی از عفونت های ویروسی است، نیازی به آنتی بیوتیک برای برونشیت نیست. بنابراین، درمان برونشیت به سادگی استراحت، نوشیدن آب و خوردن وعده های غذایی سالم است. اگر این مورد نادر Bronchitis است که توسط باکتری ایجاد می شود، پزشک می تواند آنتی بیوتیک تجویز کند.

محتمل ترین انتخاب برای آنتی بیوتیک ها آموکسی سیلین و داکسی سایکلین با اریترومایسین و تری متوپریم سولفامتوکسازول است. اگر مبتلا به آسم یا آلرژی هستید و Bronchitis منقبض شده اید، ممکن است پزشک برای شما یک استنشاق نیز تجویز کند که با تنگی مجاری تنفسی خنثی می شود و به تنگی نفس کمک می کند.

برونشیت چیست؟ درباره برونشیت چه می دانید و چطور باید آن را درمان کرد؟


قبل از استفاده از داروی سرفه با پزشک صحبت کنید. داروی سرفه باعث می شود بدن کمتر از مخاط تحریک شود، اما این باعث می شود بدن از سرفه مخاط و خارج شدن آن از سیستم جلوگیری کند.

درمان برونشیت که عود می کند مشابه موارد حاد است. برای برونشیت مزمن درمانی جز پرداختن به دلایل اصلی آن، معمولا سیگار کشیدن و سایر عوامل محیطی وجود ندارد و باید این عمل ها را ترک کرد.

در موارد شدید، پزشک ممکن است یک دستگاه استنشاقی گشاد کننده برونش تجویز کند، که به پاکسازی مجاری تنفسی یا کورتیکواستروئیدها کمک می کند، که حاوی هورمون های استروئیدی هستند تا التهاب در ریه ها را کاهش دهند. اگر آسیب به ریه ها بسیار زیاد باشد، ممکن است اکسیژن درمانی برای تنظیم اکسیژن دریافتی لازم باشد.

درمان های خانگی برونشیت
چه چیزی به طور طبیعی به Bronchitis کمک می کند؟ به طور متوسط ​​10 تا 14 روز علائم را گزارش می کند و به طور متوسط ​​2 تا 3 روز از کار را از دست می دهد. از آنجا که بیشتر موارد Bronchitis ناشی از بیماری های ویروسی است که به آنتی بیوتیک ها پاسخ نمی دهند، در اینجا چند روش برای کاهش علائم وجود دارد که بدن شما بهتر می شود:

زیاد بخوابید: استراحت به بدن اجازه می دهد تا بهبود یابد و از حداقل قرار گرفتن در معرض مواد تحریک کننده در هوا اطمینان حاصل کند. مسلماً بهترین درمان خانگی برای Bronchitis است.

آب بنوشید: بعضی از پزشکان برای کمک به کار سیستم ایمنی بدن و رقیق شدن مخاط، روزانه 12 لیوان آب توصیه می کنند.

دوش با آب گرم بگیرید: بخار می تواند به شل شدن مخاط و پاکسازی ریه ها کمک کند. همچنین می توانید از مرطوب کننده استفاده کنید.

از مصرف لبنیات خودداری کنید: لبنیات باعث ضخیم شدن مخاط می شود. برخلاف تصور عمومی، باعث نمی شود مخاط بیشتری تولید کنید.

آب نمک گرم را غرغره کنید: اگر گلو درد دارید، غرغره با آب گرم نمک می تواند به تسکین درد همراه با گلو ملتهب کمک کند. مقدار توصیه شده 1/4 -1/2 قاشق چایخوری نمک برای یک لیوان آب گرم است.

چای زنجبیل، لیمو یا شیرین بیان با عسل بنوشید: زنجبیل، لیمو و عسل دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی هستند. لیمو می تواند به کاهش التهاب و بهبود عملکرد رگ های خونی کمک کند. اگرچه برای همه این یک درمان موثر نیست، اما برخی مطالعات نشان داده اند که عسل می تواند عفونت ها را درمان کند و مانند سرکوب سرفه عمل کند. به همین ترتیب، شیرین بیان برخی از تحقیقات نشان می دهد که می تواند تورم، سرفه یا ترشحات مخاطی را کاهش دهد.

روغن پونه کوهی مصرف کنید: با کمال تعجب، همین روغن پونه کوهی برای ادویه غذاهای خوشمزه می تواند به عنوان دارو مفید باشد. ریختن چند قطره در دهان می تواند برای سرفه شما مفید باشد.

با روغن اکالیپتوس در بخار نفس بکشید: روغن اکالیپتوس می تواند به شل شدن بلغم کمک کند. می توانید قطره هایی از روغن را به آب در حال جوش اضافه کنید و در بخار آن نفس بکشید.

برونشیت چیست؟ درباره برونشیت چه می دانید و چطور باید آن را درمان کرد؟

برونشیت چه مدت طول می کشد؟
چه مدت طول می کشد تا از Bronchitis خلاص شوید؟ برونشیت حاد معمولا سه تا چهار روز پس از یک بیماری ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا تشکیل می شود. بعضی اوقات، ممکن است با سرفه خشک و بعد از چند روز سرفه با مخاط شروع شود. علائم دیگر معمولا پس از سه تا چهار روز کاهش می یابد.

سرفه، که رایج ترین و پایدارترین علائم برونشیت است، معمولا برای 2-3 هفته ادامه دارد. با این حال، 50٪ از بیماران سرفه را بیش از 3 هفته و 25٪ از بیماران را بیشتر از 1 ماه گزارش می کنند.

برونشیت مزمن منجر به سرفه مشابه با مخاط می شود که بیشتر روزها در یک ماه، به مدت سه ماه یا بیشتر، به مدت دو سال متوالی ادامه دارد. برای کسانی که مبتلا به برونشیت مزمن هستند، طول مدت آن بستگی به همکاری با پزشک در برنامه درمانی شما دارد.

از آنجا که بیشتر موارد برونشیت مزمن ناشی از استعمال دخانیات یا قرار گرفتن مداوم در محیط سخت است، حذف فرد از آن محیط می تواند امکان پیشگیری از بیشتر شدن آن در آینده را فراهم کند. اینکه چگونه برونشیت مزمن خود را نشان می دهد به بیمار، شرایط، مدت قرار گرفتن در معرض و بسیاری از عوامل دیگر بستگی دارد.

چگونه از برونشیت پیشگیری کنیم؟
در حالی که برونشیت کاملا قابل پیشگیری نیست، روش هایی وجود دارد که احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد:

واکسن آنفولانزا و ذات الریه سالانه مصرف کنید: هر دوی این واکسن ها می توانند خطر ابتلا به عفونت ویروسی را که شایع ترین علت برونشیت است، کاهش دهند. از آنجا که برونشیت ناشی از بیماری های ویروسی نیز مسری است، از این رو اطرافیان از ابتلا به آن جلوگیری می کنند.

دستان خود را مرتبا بشویید: این باعث می شود که شما در معرض ویروس ها یا باکتری های مسری باشید.

از تحریک کننده های محیطی مانند دود سیگار یا بخارات شیمیایی خودداری کنید: استفاده از ماسک می تواند از ریه های شما محافظت کرده و از ذراتی که باعث برونشیت می شوند جلوگیری کند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.