تشخیص و درمان سرطان ریه

امروزه به دلیل شرایط نامناسب زندگی افراد مانند استفاده از غذاهای نامناسب، الودگی هوا، عادت‌های بد زندگی مثل کم خوابی و پرخوری و مشکلات زیادی برای افراد پیش آمده است. امروز ما شاهد این موضوع هستیم که افراد بسیار زیادی هرروز به دلیل بیماری‌های گوناگون و پزشک‌ها مراجعه می‌کنند و خواستار درمان بیماری هستند. ما در ادامه به بررسی بیماری سرطان ریه خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.
جمعه، 2 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تشخیص و درمان سرطان ریه
سرطان ریه چیست؟
امروز سرطان ریه به دلایل گوناگون و بسیاری در میان بسیاری از افراد شیوع پیدا کرده است. این بیماری حاصل رشد و بیشتر شدن بیش از حد سلول ‌های ریه می باشد. به طور کل بدن ما وظیفه دفع سلول ‌های مرده را دارد و هر سلولی پس از این‌ که مدت زمان خاصی را زندگی کرد می‌ میرد و سلول‌ های جدید جایگزین او می‌شود. اما در هنگامی که به دلایل مختلفی مانند عدم تعادل در سیستم مرگ‌ و میر و رشد سلول ‌ها ممکن است برخی از سلول ها نمیرند و تجمع بیش از حد سلول‌ ها باعث ایجاد تومور در ناحیه ریه و در نتیجه سرطان ریه می‌شود که می‌تواند مشکلات زیادی را برای افراد به وجود بیاورد. اما دلیل اصلی سرطان ریه بیش از حد شدن مقدار سلول های مرده در یک بخش از سرطان ریه است که باعث ایجاد بافت های سفت تر نسبت به سایر نقاط ریه و در نهایت ایجاد تومور و سرطان ریه می شود. این بیماری علائم و درمان ‌های خاصی دارد که ما در ادامه سعی نمودیم که به بررسی این علائم و درمان ها برای شما بپردازیم تا خدایی نکرده اگر دچار این بیماری هستید آن را سریع ‌تر تشخیص دهید و به پزشک مراجعه نمایید تا درمان خود را شروع نمایید و به زندگی سالم خودتان باز گردید. جالب است بدانید که پیش از هزار نهصد و سی سرطان ریه اصلاً معمول نبود و یک نفر از هزار نفر به این بیماری دچار می شد. اما پس از دهه هزار نهصد و سی و تولید انواع مختلف دخانیات و مصرف بی ‌رویه دخانیات باعث شد که سرطان ریه به یکی از شایع‌ ترین بیماری ‌های آن دوره تبدیل شود.

تشخیص و درمان سرطان ریه

همه چیز در رابطه با این سرطان
 امروزه سرطان ریه یکی از کشنده‌ ترین سرطان ‌ها در میان زنان و مردان در جهان می‌باشد که هرساله جان بسیاری از افراد را می‌گیرد. متاسفانه سرطان ریه پس از ابتلاء به سرعت گسترش پیدا می‌کند و به سایر نقاط بدن مراجعه می‌کنند. در نتیجه این سرطان یکی از خطرناک ‌ترین سرطان ‌ها می باشد که نقاط مختلفی مانند مغز استخوان، غدد فوق کلیه، و کبد را درگیر می‌کند و باعث آسیب رسیدن به این نواحی نیز می‌شود. توجه نمک افرادی که سیگاری هستند و دخانیات استعمال می کنند بسیار در معرض ابتلا به این سرطان می باشد. همچنین افرادی که به صورت منفعل سیگار می‌کشند یعنی در کنار افرادی که سیگاری هستند زندگی می‌کنند، نیز خطر ابتلا به این بیماری را تا درصد بسیار بالایی دارند. اما توجه نمایید که ترک سیگار می‌تواند در عدم ابتلا شما به این بیماری کاملاً مؤثر باشد و خطر ابتلای شما را به این بیماری تا حد بسیار زیادی پایین می آورد. یکی از نکاتی که بسیار دردناک می باشد این است که تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه بیماری می تواند روند درمانی بیمار را سریع ‌تر و راحت ‌تر کند اما متاسفانه این بیماری در مراحل اولیه نمی‌تواند به راحتی تشخیص داده شود و معمولاً با انواع مختلف بیماری ‌های دیگر مانند عفونت ‌های تنفسی اشتباه گرفته می‌شود و گاهی فرد حتی هیچ ‌گونه علائمی ندارد به همین دلیل این بیماری یک بیماری خاموش و خطرناک می باشد. در بیمارانی که به سرطان ریه مبتلا هستند و فقط ریه آن ‌ها درگیر شده است احتمال زنده ماندن بیمار برای پنج سال پنجاه و چهار درصد می باشد. اما در افرادی که این بیماری به نواحی دیگر بدن آن ‌ها نیز اما انتقال پیدا کرده باشد شانس بقای پنج سال او حدود چهار درصد می باشد. اما علائم این بیماری می‌توانند شامل تنگی نفس، درد در ناحیه قفسه سینه، سرفه خونی، و درد در سایر نواحی بدنشان شود. شما  می‌توانید در صورت داشتن این علائم بیماری خود را تشخیص دهید‌.

تشخیص و درمان سرطان ریه

تعیین مراحل مختلف سرطان
پیشتر ما در رابطه با دلیل ابتلای افراد به این بیماری، و همچنین نحوه شیوع این بیماری، و علائم این بیماری برای شما صحبت کردیم، حال جالب است که بدانید که این بیماری انواع مختلفی دارد که هر کدام از این انواع با توجه به وخامت آن ‌ها می‌توانند درصد مرگ ‌و میر را بالاتر ببرد. اما حال ما می‌خواهیم به تعیین مراحل ابتلا به سرطان ریه بپردازیم تا شما را با مراحل مختلف این بیماری آشنا سازیم. برای تعیین هرکدام از مراحل سرطان ریه از آزمایش ‌ها و روش‌ های گوناگونی مانند آزمایش خون، ام ار ای، سی‌تی‌اسکن، و پی ای تی استفاده می‌شود که با توجه به آن ‌ها مراحل زیر برای شما در نظر گرفته می شود.

مرحله نهفته و پنهان
این مرحله مرحله‌ای است که وجود فیزیکی تومور و سرطان ریه در اسکن‌ ها و تصویربرداری های گوناگون مشخص نمی‌شود اما سلول های سرطانی شما در خلط وجود دارد. و ممکن است که به نواحی دیگر بدن شما و ارگان‌های مختلف بدن شما نیز نفوذ کرده باشند و به سایر نقاط بدن شما نیز رسیده باشد.

مرحله صفر
در این مرحله سلول ‌های سرطانی و غیرطبیعی بدن شما تنها در لایه ‌های بالایی دستگاه هوایی شما و سلول های پوششی راه های هوایی شما قرار دارد و سایر نقاط شما نرسیده.

مرحله یک
در این مرحله تومور سرطانی شکل گرفته است و قطر آن کمتر از پنج سانتی ‌متر می باشد و سایر قسمت ‌های بدن شما را درگیر خود نکرده است.

مرحله دو
در این مرحله اندازه تومور همچنان کوچک ‌تر از پنج سانتی‌متر می باشد اما این تومور به سایر نقاط بدن شما مانند گره‌ های لنفاوی شما گسترش یافته است و یا در شرایطی می توانیم در نظر بگیریم که اندازه تومور شما کمتر از هفت سانتی‌متر است و تنها به بافت ‌های مجاور خود نفوذ کرده است و به گره های لنفاوی شما نرسیده است.

مرحله سه
طی این مرحله سلول ‌های سرطانی به سایر قسمت‌های ریه شما نفوذ کرده است و به بافت‌ های مجاور ریه شما و همچنین گره های لنفاوی شما نیز گسترش پیدا کرده است.

مرحله چهار
در این مرحله سرطان علاوه بر درگیر کردن ریه سایر نقاط بدن شما مانند مغز استخوان و کبد شما را نیز درگیر خود کرده است آن ‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده است.
 
تشخیص و درمان سرطان ریه

علائم سرطان ریه
توجه نمایید که درست مانند هر بیماری دیگری نیز تشخیص سرطان ریه با توجه به گسترش سرطان و وخامت علائم شما بستگی دارد اما پیش‌تر نیز که گفتیم که تشخیص علائم هشدار دهنده و اولیه سرطان ریه کار راحتی نمی‌باشد و تنها در صورتی علائم شدیدتر در بیمار نشان داده می شود که بیمار بیماری به شرایط حاد رسیده باشد.

عدم وجود هیچ‌ گونه علامتی
توجه نمایید که سرطان ریه در حدود بیست و پنج درصد موارد هیچ‌گونه علائمی ندارد و تنها طی عکس ‌های مختلف رادیوگرافی و یا سی‌تی‌اسکن و آن هم ممکن است به طور تصادفی و در هنگامی که بیمار برای بررسی سایر بیماری ‌های خود به سی‌تی‌اسکن مراجعه نموده است تشخیص داده شود. در این مرحله معمولاً بیمار هیچ‌گونه علائمی ندارد و قطر تومور به اندازه یک سکه می باشد.

علائم مربوط به سرطان
رشد سلول‌ های سرطانی ممکن است که باعث ایجاد اختلال در دستگاه تنفسی فرد شود و باعث شود که فرد سخت تر نفس بکشد اما با پیشرفت در این بیماری ممکن است فرد دچار سرفه‌های مداوم شدید، سرفه‌های خونی، تنگی نفس، خس‌خس شدید در ناحیه سینه، درد در قفسه سینه، و همچنین خلط خونی شود. همچنین تومور ها اگر در ناحیه بالای سرطان ریه قرار داشته باشد می توانند بر سلول‌ ها و رگ ‌های اعصاب او نیز تاثیر بگذارند و باعث افتادگی یک ‌طرف پلک، باعث کوچک ‌تر شدن مردمک، و باعث بیشتر شدن تعریق در افراد شوند. همچنین درد های موجود در شانه نیز می تواند یکی دیگر از علائم ابتلا به این بیماری باشد. اختلال در تار های صوتی نیز یکی دیگر از علائم این بیماری می باشد. وجود این تومور ها می تواند روی رگ‌های گردنی و بزرگی که او را از ناحیه‌ های سر قلب و بازو منتقل می کند فشار وارد کند و باعث تورم صورت، گردن، و قفسه سینه و بازوهای فرد شود.

علائم مربوط به پیشرفت این بیماری در نواحی دیگر بدن
اگر سرطان ریه بر نواحی دیگر بدن شما نیز گسترش پیدا کند باعث درد های استخوانی شما در ناحیه لگن دنده‌ ها و یا پشت شما می شود‌. همچنین گسترش این بیماری در نواحی دیگر بدن شما ممکن است باعث بروز علائم عصبی مختلف و متنوعی مانند سردرد، سرگیجه، تاری دید، تشنج، و یا علائم مختلف مربوط به سکته مغزی مانند از دست دادن حس قسمت‌ هایی از بدن شود. اما توجه نمایید که امر گسترش این بیماری علاوه بر ریه معمولاً در مراحل اول در گردن و ترقوه شما گسترش پیدا می‌کند همچنین گسترش این بیماری به ناحیه کبد شما ممکن است باعث زردتر شدن پوست و چشم شما شود.

تشخیص و درمان سرطان ریه

مدیریت و درمان سرطان
درمان سرطان ریه تنها توسط یک پزشک انجام می‌گیرد و باید توسط تیم های پزشکی شامل انکولوژیست، جراح قفسه سینه، پاتولوژیست‌، جراح عمومی، متخصص ریه، و متخصص رادیولوژیست باید دست ‌به‌ دست هم بدهند تا به درمان این بیماری بپردازند. درمان سرطان ریه می‌تواند ترکیبی از جراحی، شیمی ‌درمانی هدفمند، شیمی ‌درمانی، پرتودرمانی، و ایمونوتراپی باشد. که انتخاب هر کدام از این روش ‌ها با توجه به میزان پیشرفته‌تر شدن سرطان شما و خواسته شما بستگی دارد. ما درد ادامه بیشتر در رابطه با هر کدام از این روش‌ ها برای شما توضیح خواهیم داد. جراحی

جراحی
مرحله اول و گزینه اول درمان سرطان ریه می باشد. شما با این کار بافت‌ های سرطانی ریه را از بین می‌برید و بافت ‌های دیگری را نیز که سرطان به آن ‌ها گسترش پیدا کرده است را از بدن جدا می کنید‌. در این روش یک بخش بزرگی از ریه شما برداشته می‌شود. توجه نمایید که در موارد خاص و شدیدی ممکن است کل ریه شما برداشته شود و شما بدون ریه زندگی کنید. اما انجام این عمل به شرایط عمومی بیمار بستگی دارد.

شیمی ‌درمانی
در این روش با استفاده از داروهای مختلف و گوناگونی بافت سلول ‌های سرطانی شما خشک می شوند و ریشه ‌کن می شوند. همان ‌طور که پیش‌تر گفتیم سرطان در هنگامی پیش می‌آید که سلول‌ های سرطانی در حال تکثیر باشند و شیمی ‌درمانی با هدف قرار دادن این سلول‌ ها باعث می‌شود که سلول‌ها از پیشرفت باز ایستند و نابود شوند. هنگامی که بیماری در سراسر بدن شما پخش شده است استفاده از روش شیمی‌ درمانی می‌تواند مناسب باشد. همچنین توجه نمایید که این بیماری می‌تواند عوارض جانبی مانند تهوع شدید و کاهش وزن را به دنبال داشته باشد.

رادیوتراپی
این روش یکی دیگر از روش ‌های درمان سرطان ریه می‌باشد که در آن برای از بین بردن سلول ‌های سرطانی از پرتوهای پر انرژی استفاده می شود. پس از این ‌که پزشک اقدام به استفاده از این روش نماید با استفاده از عکس ‌ها اندازه تومور را مشخص می‌کند و بعد با استفاده از پرتودرمانی اقدام به درمان این بیماری می کند.

درمان هدفمند
در این روش با استفاده از دارو های گوناگون سلول‌ های سرطانی خاص شما مورد هدف قرار داده می‌شود و از تقسیم شدن و بیشتر شدن سلول‌ های سرطانی شما جلوگیری می‌کنند.

ایمونوتراپی
ایمونوتراپی سیستم ایمنی بدن شما را برای مبارزه با سرطان ریه قوی‌تر می‌کند. سیستم ایمنی بدن شما ممکن است در حالت عادی به سلول ‌های سرطانی شما حمله نکند زیرا این سلول‌ ها پروتئین تولید می‌کنند که سیستم ایمنی بدن شما را نابود می‌کند. اما ایمونوتراپی با دخالت در این روند باعث درمان بیماری شما می‌شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما