ذهن آگاهی و مزایای آن

ذهن آگاهی، درست مثل مراقبه یکی از موضوعات داغ این روزهای ماست. این کلمه تقریبا همه‌جا به چشم می‌خورد و در توضیح موضوعات متنوعی، از کاهش وزن گرفته تا افزایش بهره‌وری، کاربرد پیدا کرده است. اما آیا می‌دانید که ذهن آگاهی به چه معنی است و چه کارکردی دارد؟
شنبه، 3 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
ذهن آگاهی و مزایای آن

ذهن آگاهی چیست؟

کلمه‌ی ذهن آگاهی مترادف‌های بسیاری دارد که از جمله‌ی آنها می‌توان به آگاهی، توجه، تمرکز، حضور و هشیاری اشاره کرد. اما متضاد ذهن آگاهی «ذهن ناآگاهی» نیست، بلکه این کلمه با مفاهیمی همچون پریشان‌حواسی، بی‌توجهی و عدم مشغولیت متضاد است.

ذهن آگاهی هم نوعی تمرین و هم وضعیتی ذهنی است. مثلا وقتی مراقبه‌ی ذهن آگاهی انجام می‌دهید و همه‌ی حواس‌تان را به نفس‌کشیدن‌تان معطوف می‌کنید، نه‌تنها قوه‌ی تمرکزتان تقویت می‌شود، بلکه مغزتان یاد می‌گیرد که حتی پس از پایان مراقبه نیز همچنان آگاه باقی بماند.

وقتی در حالت ذهن آگاهی باشید، یعنی به هرآنچه در اطراف‌تان می‌گذرد، احاطه‌ی کامل دارید. تمرینات ذهن‌ آگاهی بسیار متنوع‌اند و مراقبه فقط یکی از آنهاست. خود مراقبه هم انواع مختلفی دارد و فقط به مراقبه‌ی ذهن آگاهی محدود نمی‌شود. به‌طورکلی، ذهن آگاهی و مراقبه دو مفهوم مرتبط‌اند، اما یکی نیستند.

به بیان ساده، ذهن آگاهی یعنی حضور کامل در زمان حال. به‌‌گفته‌ی دکتر جان کابات‌-‌زین، مبدع روش درمانی «کاهش استرس ذهن آگاهی‌‌‌محور»، ذهن آگاهی عبارت است از «توجه آگاهانه به زمان حال، بدون هیچ قضاوتی، طوری که انگار زندگی‌تان به آن بستگی دارد.» اما خصوصا در دنیای امروز که بی‌اندازه موجب سردرگمی و پریشان‌حواسی است، احاطه‌ی صددرصدی به زمان حال کار آسانی نیست.

مثلا باید وقتی همکارتان ماجرایی تکراری را برای چندمین بار تعریف می‌کند، سراپا گوش باشید و حتی یک لحظه هم حواس‌تان پرت نشود. ذهن آگاهی یعنی باید حتی هنگام انجام‌ امور عادی روزمره مثل ظرف‌شستن یا رفتن تا ایستگاه اتوبوس نیز تمام حواس‌تان را به‌کار بگیرید.1
 

ذهن آگاهی چگونه عمل می‌کند؟

شیوه فکر کردن، می‌تواند بر احساس و عمل شما تاثیر بگذارد. مثلا اگر نگرانی زیادی درباره آینده داشته باشید، معمولا احساس ترس کرده و یا خاطرات تلخ گذشته، شما را غمگین می‌کند.

تئوری اصلی ذهن آگاهی، این است که با استفاده از تکنیک‌های مختلف؛ توجه شما را روی زمان حال حاضر و معمولا روی بدن و تنفس متمرکز کند. برای اینکار 3 مرحله کلی وجود دارد.

1- توجه به اینکه افکار شما چگونه به ذهن می‌آیند. مثلا یاد بگیرید مجبور نیستید به برخی از افکار ذهن تان توجه کنید و بتوانید به راحتی به افکار آزاردهنده بی توجهی کنید.

2- توجه به اینکه بدن شما به شما چه می‌گوید. مثلا با احساس اضطراب و تنش را دقیق‌تر بشناسید.

3- ساختن یک فضا بین خود و افکارتان که باعث می‌شود آرامتر واکنش نشان دهید و در صورتی که به یک اختلال روانی دچار شده‌اید؛ با کاهش افکار مخرب و منفی به بهبود شما کمک می‌کند و به اصطلاح نوعی روان درمانی محسوب می‌گردد.2

ذهن آگاهی و مزایای آن

مراحل ساده‌ی تمرین ذهن‌آگاهی

هر روز صبح، وقت ناهار ظهر یا بعدازظهر، به مدت چند دقیقه نفس عمیق بکشید.

در طول روز به کار‌هایی که انجام می‌دهید توجه کنید، مثلاً یک خودکار یا تلفن در دست دارید، خارج از محیط کار نشسته‌اید یا در صف انتظار ایستاده‌اید.

اتفاقاتی که در اطرافتان رخ می‌دهد یادداشت کنید. به دکور دیوار‌ها خوب نگاه کنید، به زمینی که زیر پای شما است دقت کنید.

حالا روی خودتان تمرکز کنید. سعی کنید تنفستان را با یک مانترا هماهنگ کنید.

باید بدانید که ذهن‌آگاهی، ضرورتاً یک فرم از مدیتیشن است.

به حواس خود توجه کنید: بوها، طعم‌ها، آنچه لمس می‌کنید و آنچه می‌شنوید.

بزرگ‌ترین مانعی که بر سر راه شما وجود دارد، این است که از زمان حال غافل شوید. چه در جلسات کاری، زمان پیاده‌روی یا هر فعالیت دیگری، سعی کنید از همه‌ی ذرات زندگی، حتی جوانب خسته‌کننده‌ی آن، لذت ببرید.3
 

اصول مهم در ذهن آگاهی و حضور ذهن

 
رهاکردن
«رها کردن» Letting go یکی از اصول مهم در حضور ذهن است. ما به طور کلی به خیلی چیزها چسبیده‌ایم: به باورهایمان، رویدادهای خاص، زمان‌های خاص، یک منظره، یک خواسته و… زمانی که یاد بگیریم این چیزها را رها کنیم، نسبت به آنها آگاهی و پذیرش بیشتری کسب می‌کنیم و بدین ترتیب مشکلات و مسائل را با ذهنی شفاف‌تر و گشوده‌تر بررسی خواهیم کرد.
 
اعتماد کردن
یکی دیگر از اصول حضور ذهن «اعتماد کردن» است. ما ممکن است همیشه آنچه را رخ می‌دهد درک نکنیم ولی اگر یاد بگیریم به خودمان یا دیگران و به ویژه به قوانین هستی اعتماد کنیم، این کار قدرتی عمیق به ما می دهد که امنیت، تعادل و گشایش در کارها را به همراه دارد.

گرچه ذهن آگاهی از تعلیمات قدیمی شرقی نشات گرفته است ولی امروزه در غرب جایگاه ویژه‌ای دارد و توسط اساتیدی همچون ژوزف گلد اشتاین، جک کورن فیلد و شارون سالزبرگ تدریس می‌شود. ذهن آگاهی توسط بسیاری از روان شناسان بالینی در غرب به عنوان یک ابزار غیر دارویی برای کاهش استرس و اضطراب مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین تحقیقات اخیر نشان دهنده نقش درمانی ذهن آگاهی است که بر بسیاری از مشکلات جسمی و روانی، دردهای مزمن و استرس اثر مثبت و مفید دارد.

مهمترین ویژگی این ضلع از اضلاع مثلث موفقیت را «بودن در لحظه حال» تشکیل می‌دهد. بودن در لحظه حالی که البته به وقوع پیوستن آن مستلزم «تمرین و تکرار» بسیاری است، اینکار می‌تواند مهمترین تحولات و پیشرفت‌های مثبت را در راه رسیدن به موفقیت برای ما ایجاد کند.4

ذهن آگاهی و مزایای آن

فواید و اثرات ذهن آگاهی

ذهن آگاهی برای مشکلات روانی متداول و عمومی مثل افسردگی، اضطراب و استرس کمک کننده است. برخی از درمان‌های مبتنی بر ذهن آگاهی، می‌تواند درمان مناسبی برای مشکلات روانی عمومی‌ باشد. اما برای اختلالات پیچیده‌تر روانی مثل سایکوز‌ها و اختلالات دو قطبی، هنوز تحقیقات برای اثربخشی این نوع درمان‌ها ناقص می‌باشد. اصلی‌ترین فوائد توجه آگاهی به شرح زیر است.
 
1- تندرستی را بهبود می‌بخشد
افزایش ظرفیت شما برای یادگیری چیزهای مختلف، به داشتن یک زندگی بهتر کمک می‌کند. توجه آگاهی باعث می‌شود که از فعالیتی که در حال انجام آن هستید، لذت ببرید. این تکنیک شما را به طور کامل درگیر فعالیت اکنون و حال می‌کند و باعث می‌شود شما برای مقابله با عواقب ناگوار ماهرتر شوید.
 
2- افزایش سلامت جسمانی
اگر تندرستی و شادابی نسبی برای شما انگیزه کمی است، تحقیقات نشان داده است که تکنیک‌های ذهن آگاهی، برای بهبود سلامت جسمی، روشی موثر و مفید می‌باشد. توجه آگاهی برای کاهش استرس، درمان بیماری‌های قلبی، کاهش فشار خون، کاهش دردهای مزمن، بهبود و افزایش خواب و مشکلات گوارشی مفید است.
 
3- بهبود سلامت روانی
در سال‌های اخیر، روانشناسان، از ذهن آگاهی و مراقبه‌ها، به عنوان یک عنصر مهم برای درمان بیماری‌هایی مثل افسردگی، اعتیاد، اختلالات خوردن، مشکلات زوجین، اختلالات اضطرابی و اختلالات وسواس-اجبار استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که ذهن آگاهی می‌تواند نشخوارهای ذهنی را متوقف کند و فرد بجای تمرکز بر روی استرس خود به دنبال راهکارهایی برای رهایی از آن باشد.2

پینوشتها
1.www.chetor.com
2.www.honarehzendegi.com
3.www.yjc.ir
4.www.ostadkar.pro


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.