فواید گیاه برگ بو

خواص برگ بو و روغن این گیاه پرفایده می تواند برای رفع مشکلاتی همچون تب و گرفتگی راههای تنفسی فوق العاده باشد ؛ گیاه خوشبو را حتما داخل قفسه ادویه های خود جای دهید.
شنبه، 3 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
فواید گیاه برگ بو

برگ بو چیست؟

انواع مختلفی از گیاهان وجود دارند که برگ آنها را به‌عنوان برگ بو معرفی می‌کنند، ولی برگ بوی واقعی از نظر علمی با نام لائوروس نوبیلیس (Laurus nobilis) شناخته می‌شود. در این مقاله، در مورد یکی از انواع آن که از نظر مواد مغذی بسیار غنی است، صحبت می‌کنیم.

بسیاری از برگ‌های دیگر، ظاهر و عطری مشابه برگ بو دارند، ولی از نظر مواد مغذی موجود، با هم یکسان نیستند. این گیاه، یک درخت کوچک بومی مناطق مدیترانه‌ای است. این درخت قبلا همه‌جای مناطق مدیترانه‌ای پیدا می‌شد، ولی به‌دلیل تغییرات آب‌وهوایی، رشد طبیعی آن کم شده است. این برگ‌های معطر، هزاران سال است که بخشی از رژیم غذایی مردم و یکی از مهم‌ترین داروهای گیاهی است و قدمت استفاده از آن حداقل به دوران رومیان برمی‌گردد.

برگ بو به شکل‌های مختلف استفاده می‌شود. برگ آسیاب‌شده را به‌عنوان ادویه و طعم‌دهنده در سوپ و خوراک می‌ریزند، ولی معمولا برگ را به‌شکل کامل و خردنشده، در بعضی از غذاهای ایتالیایی استفاده می‌کنند و بعدا آن را برمی‌دارند یا برای تزیین غذا استفاده می‌کنند. برگ‌های کامل را معمولا مصرف نمی‌کنند و فقط برای طعم‌دادن به غذا استفاده می‌شود.

عرق یا عصاره‌ی برگ بو نیز خواص پزشکی فراوانی دارد و گاهی از آن استفاده می‌شود. این برگ‌ها در آروماتراپی یا رایحه‌درمانی نیز استفاده می‌شوند و از خواص درمانی آنها برای بسیاری از بیماری‌های تنفسی و پوستی بهره می‌برند.

این برگ‌های معطر و غنی از مواد مغذی، خواص بی‌شماری دارند که آگاهی از آنها، باعث می‌شود این گیاه خوشبو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در ادامه، با جزئیات خواص برگ بو آشنا می‌شوید.


حفاظت از سلامت قلب

کافئیک اسید و روتین دو ترکیب آلی بسیار مهم هستند که در برگ بو وجود دارند. این دو ترکیب، نقشی مهمی در حفظ سلامت قلب دارند. روتین، دیواره‌های مویرگی قلب را تقویت می‌کند و کافئیک اسید به حذف LDL یا کلسترول بد از سیستم قلبی عروقی کمک می‌کند.


پیشگیری از سرطان

ترکیب منحصربه‌فرد آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات آلی در برگ بو، شامل فیتوکمیکال‌ها، فلاوانول، لینانول و پارتنولید، تأثیر چشمگیری در حفاظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد دارد. رادیکال آزاد باعث می‌شود که سلول‌های سالم بر اثر یک جهش به سلول‌های سرطانی تبدیل شوند. برگ بو توانایی خاصی در پیشگیری از این فرایند دارد.


بهبود عملکرد دستگاه گوارش

برگ بو تأثیراتی قابل ملاحظه روی عملکرد دستگاه گوارش دارد. این گیاه به‌عنوان یک ماده‌ی ادرارآور، دفع ادرار را بیشتر می‌کند که باعث کاهش سموم بدن می‌شود. همچنین می‌توان از آن به‌عنوان یک داروی تهوع‌آور، هنگام مصرف ماده‌ی مسموم، استفاده کرد.

ترکیبات آلی موجود در برگ بو، برای تسکین ناراحتی‌های معده، تسکین سندرم روده‌ تحریک پذیر (IBS) و حتی کاهش علائم بیماری سلیاک بسیار مؤثر است. بعضی از پروتئین‌های پیچیده‌ی موجود در رژیم غذایی مدرن، به‌سختی هضم می‌شوند، ولی آنزیم‌های خاص موجود در برگ بو، هضم آنها را ساده‌تر می‌کند و باعث جذب بهتر مواد مغذی می‌شود.

فواید گیاه برگ بو


درمان مشکلات تنفسی

یکی دیگر از کاربردهای برگ بو این است که عصاره‌ی برگ بو را استخراج می‌کنند و همراه با انواع پماد، روی قفسه‌ی سینه استعمال می‌کنند. این روش باعث تسکین بسیاری از بیماری های تنفسی می‌شود. این کار را می‌توان با پماد تهیه‌شده از برگ نیز انجام داد. برای نتیجه‌گیری بهتر، پماد تهیه‌شده از برگ بو را روی قفسه سینه پخش کنید و اجاره دهید تا در طول شب، باقی بماند.

تنفس کردن بخور برگ بو نیز در رایحه‌درمانی مورد توجه قرار دارد. این کار باعث شل شدن خلط و از بین بردن باکتری‌های خطرناک موجود در دستگاه تنفسی می‌شود و این ویژگی به خاطر خاصیت طبیعی ضدباکتریایی برگ بو است.


مراقبت از مو

اگر می‌خواهید سلامت فولیکول‌های مو را بهبود ببخشید و شوره سر را از بین ببرید، برگ بو را در آب بخیسانید و بعد از شامپو زدن، آن را روی سر ماساژ دهید. عناصر موجود در این برگ پرخاصیت، باعث کاهش خشکی پوست و از بین بردن شوره سر می‌شود.


خواص ضدالتهابی

یکی از مهم‌ترین خواص برگ بو، توانایی کاهش التهابات در سراسر بدن است. برگ بو ماده‌ی مغذی منحصربه‌فردی دارد که پارتنولید (parthenolide) نام دارد. این ماده بعد از استعمال در نواحی آسیب‌دیده، به‌سرعت، التهاب و سوزش را کاهش می‌دهد. به‌عنوان مثال برای بهبود مفاصل دردناک یا آرتروز می‌توانید از این روش استفاده کنید. این خاصیت از طریق مصرف عادی برگ بو به‌عنوان ادویه نیز حاصل می‌شود.1


خواص برگ بو  باعث کاهش اضطراب می شود 

زمانیکه شما برگ لاورل می خورید ، زمانیکه در دهانتان می جوید باعث ترشح موادی در دهان می شوند که می توانند همانند یک مسکن بی ضرر در بدن موثر باشند و استرس را بطور چشمگیری کاهش دهند . با این حال مراقب باشید که تا مقدار معینی از این گیاه بخورید ، زیرا زمانیکه بیشتر از حد معین بخورید ممکن است برای شما منجر به ایجاد برخی مسائل فیزیکی شود .


خواص برگ بو سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند 

برگ لاورل همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند . این نیز به دلیل وجود اژنول در برگ بو است که به عنوان آنتی اکسیدان نیز کاربرد دارد . بنابراین می توانید برگ لاورل را نیز به این دلیل استفاده کنید .


خواص برگ بو مناسب برای درمان دیابت 

بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده در ایالات متحده، مصرف 1 تا 3 گرم برگ بو در هر روز ممکن است در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد.


خواص روغن گیاه برگ بو می تواند تب را کاهش دهد 

اگر سرما خورده اید یا دچار آنفولانزا شده اید می توانید از روغن لاورل استفاده کنید و می تواند در این امر برای شما بسیار موثر باشد .

فواید گیاه برگ بو


خواص روغن برگ بو برای تنظیم دمای بدن

همچنین با اتفاده از روغن لاورل می توانید به تنظیم دمای بدنتان کمک کنید و همچنین با استفاده از این روغن پر فایده می توانید گردش خون بدن را نیز تنظیم کنید و برای بدن بسیار مناسب و عالی می باشد . 2


طبع برگ بو

طبیعت گیاه برگ بو گرم و خشک می باشد. برگ بو حاوی مقادیر بالای فولات، نیاسین، ویتامین A، ویتامین C، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منگنز، منیزیم، فسفر، روی و انواع آنتی اکسیدان ها می باشد.

برگ بو درختی همیشه سبز بومی شرق مدیترانه و ساحل دریای سیاه است که می تواند 2 تا 5 متر رشد کند و امروزه در مناطق جنوبی و غربی اروپا کشت می شود.

پوست درخت برگ بو صاف بوده و به رنگ قرمز مایل به قهوه ای است، برگ های بیضی شکل سبز و براق هستند که بوی دلپذیر و طعمی تلخ دارند، گل های برگ بو که به رنگ زرد و سفید دیده می شوند و میوه برگ بو به صورت سته و کروی شکل بوده و به رنگ بنفش مایل به آبی دیده می شود.


موارد استفاده برگ بو

برگ بو را بیشتر به صورت خشک شده استفاده می کنند، برگ بو را نباید زیر نور خورشید خشک کرد چون عطر و طعم خود را از دست می دهند و به رنگ قهوه ای در می آیند، پس از خشک کردن هم برگ ها را فقط می توان برای یک سال در یک ظرف شیشه ای در جای خشک و خنک نگهداری کرد.

برگ های تازه هم می توان مورد استفاده قرار داد اما طعم آن ها بسیار تلخ است.

برگ بو تازه و خشک شده و پودر برگ بو را بیشتر در آشپزی برای تهیه انواع سوپ، خورش، سس پاستا و ماکارونی و دلمه برگ بو استفاده می کنند.

توجه داشته باشید که در آشپزی برگ بو خشک شده را به صورت درسته در غذا انداخته و سپس آن را خارج می کنند. 

 برگ‌های خشکانده این درخت در آشپزی استفاده می‌شود و نه برگ‌های سبز آن، زیرا برگ‌های سبز ممکن است خواص منفی داشته باشند.


طرز تهیه دمنوش برگ بو

روش اول : 3 عدد برگ بو تازه را در دو فنجان آب بیندازید و بر روی حرارت بگذارید تا به جوش آید، اجازده دهید 3 دقیقه بجوشد، سپس از روی حرارت بردارید و از صافی رد کنید. دمنوش برگ بو آماده است آن را در فنجان بریزید و با عسل شیرین کرده و بنوشید.

روش دوم : 3 عدد برگ بو خشک پودر شده را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشید، از صافی رد کنید و با مقداری عسل شیرین کرده و بنوشید.


عوارض و مضرات برگ بو

برگ بو تازه ممکن است در برخی افراد باعث واکنش های آلرژیک به صورت درماتیت یا اگزما شود.

زیاده روی در مصرف برگ بو ممکن است باعث ایجاد مسمومیت شود.

خطر سقط جنین ناشی از مصرف این ادویه باعث شده تا زنان باردار از خوردن آن بر حذر شوند.3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.namnak.com
3.www.saednews.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.