خواص میوه کنار

کنار میوه قرمز رنگ و خوش طعمی می باشد که علاوه بر طمع شیرینی که دارد، دارای خواص دارویی و درمانی بسیاری است و به درمان بسیاری از بیماری ها کمک شایانی می کند.
يکشنبه، 4 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص میوه کنار
درخت کنار قامتی راست و گسترده دارد و دارای یک نقش برجسته در حال رشد است. شاخه های آن به طرز دلپذیری با ستون فقرات کوتاه و تیز روی شاخه ها فرو رفته است. میوه کنار به صورت بیضی یا گرد با پوستی صاف و گاه خشن است که به رنگ سبز مایل به زرد و در ضمن خام است و هنگام رسیدن به قهوه ای قرمز یا نارنجی سوخته تبدیل می شود. گوشت میوه کنار خام ترد، شیرین، آبدار و قابض است در حالی که میوه رسیده کمتر ترد، شیرین، چروکیده اما نرم و اسفنجی است.


مزایای سلامتی میوه کنار

میوه، دانه و برگ درخت کنار به دلیل فواید سلامتی متعدد آنها به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.

ارزش غذایی میوه کنار:

آب [گرم] 77.86

پروتئین [گرم] 1.2

چربی کل [گرم] 0.2

کربوهیدرات، بر حسب تفاوت 20.23  [g]

کلسیم، 21 [میلی گرم] 

آهن، 0.48 [میلی گرم]

منیزیم، منیزیم 10 [میلی گرم]

فسفر، 23 [میلی گرم]

پتاسیم، 250 [میلی گرم]

سدیم، 3 [میلی گرم]

روی، 0.05 [میلی گرم]

ویتامین C، کل اسید اسکوربیک 69 [میلی گرم]


ممکن است از سرطان جلوگیری کند

شکل خشک میوه کنار حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که به نظر می رسد خاصیت ضد سرطانی قوی دارد. همچنین، اسیدهای تری پتین و پلی ساکاریدهای این میوه به از بین بردن ساختار های سلولی سرطان کمک کرده و از شیوع آن جلوگیری می کنند.


به حداقل رساندن بیماری های قلبی

محتوای پتاسیم موجود در میوه کنار به حفظ فشار خون بهینه کمک می کند و خطر بیماری قلبی را به حداقل می رساند. همچنین، ماده ضد پاتوژن موجود در میوه از تجزیه چربی جلوگیری می کند، از این رو باعث گرفتگی شریان ها می شود.


بیماری های معده را درمان می کند

ساپونین ها و تریپتنوئیدها، دو ماده طبیعی موجود در میوه کنار ، باعث جذب مواد مغذی اساسی شده و به حرکت سالم روده کمک می کنند. این درمان اختلالات معده مانند گرفتگی، نفخ و دیگران را درمان می کند.


یبوست مزمن را درمان می کند

مقدار بالای فیبر موجود در میوه کنار برای تنظیم حرکت روده و کاهش مشکلات جدی در یبوست شناخته شده است. محققان ثابت کردند که تعداد معدود کنار خشک و رسیده برای رهایی از این مشکل کافی است.1


پیشگیری از بی‌خوابی

می‌توان برای بهبود و پیشگیری از بی‌خوابی از عصاره‌ی دانه‌ی کنار استفاده کرد. ترکیبات مختلف موجود در دانه‌ی کنار خواص تسکین‌دهنده دارد که باعث می‌شود جسم و ذهن‌تان آرام شود و خواب بهتری داشته‌باشید. هم‌چنین برای پیشگیری از بی‌خوابی می‌توانید دمنوش دانه‌ی کنار را بنوشید.


درمان مشکل جریان خون

میوه‌ی کنار سرشار از آهن و فسفر است. آهن و فسفر اجزای اصلی تشکیل‌دهنده‌ی گلبول‌های قرمز خون هستند. اگر بدن‌تان کمبود آهن دارد، کم‌خونی دارید. کمبود آهن علاوه بر کم‌خونی می‌تواند سبب ضعف عضلات، خستگی مفرط، سوء هاضمه، و اختلال شناختی شود. با افزایش آهن و فسفر در بدن، جریان خون روان‌تر خواهدشد، بنابراین ورود اکسیژن به اندام‌ها بهینه‌تر خواهدبود.


تقویت استخوان

شما برای تقویت استخوان باید خوراکی‌هایی را مصرف کنید که حاوی کلسیم، فسفر و آهن است. میوه‌ی کنار نیز حاوی کلسیم، فسفر، و آهن است. این مواد معدنی نیز استخوان‌های بدن را تقویت می‌کنند. با بالا رفتن سن استخوان‌های ما شکننده‌تر می‌شود در نتیجه بیش‌تر مستعد پوکی استخوان هستیم. با مصرف کنار پوکی استخوان آّهسته‌تر رخ می‌دهد.


تقویت دستگاه ایمنی

هم‌چنین کنار قادر است دستگاه ایمنی را تقویت کند. کنار سرشار از ویتامین A و ویتامین C است که یک آنتی‌اکسیدان طبیعی است. آنتی‌اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را، که برای سلامت بدن بسیار مضر است، خنثی می‌کنند. ویتامین C نیز با افزایش تولید گلبول‌های سفید خون به پیشگیری از بیماری‌های مختلف کمک می‌کند. افزایش تعداد گلبول‌های سفید دستگاه ایمنی ما را تقویت می‌کند.

خواص میوه کنار


کاهش استرس و اضطراب

کنار خواص ضداضطرابی و آرام‌بخشی دارد. مصرف عصاره‌ی کنار و میوه‌ی کنار جسم و ذهن شما را آرام‌تر می‌کند. مصرف مرتب کنار اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد. استرس سبب تغییرات هورمونی در بدن می‌شود که می‌تواند سبب بروز برخی بیماری‌ها شود.


مفید برای گوارش

میوه‌ی کنار سرشار از فیبر است که برای گوارش مفید است. به علاوه کنار نیز حاوی ساپونین و تری‌ترپنوئید است که در بهینه‌سازی جذب مواد مغذی و بهبود حرکت پریستالتیک روده نقش دارد. بنابراین مصرف کنار از وقوع یبوست، انقباض شکمی، نفخ شکم و حتی ابتلا به سرطان روده پیشگیری کند.


درمان کمر درد

آیا کمر درد دارید؟ یک داروی گیاهی برای درمان کمر درد وجود دارد. بله ماده‌ی اصلی این دارو میوه‌ی کنار است. برای تسکین کمر درد، ۱۰ عدد کنار، ۲۵ گرم زنجبیل قرمز، و ۱۵ گرم ریشه‌ی پیاز را در ۵۰۰ میلی‌لیتر آب مخلوط کنید و بجوشانید. صبر کنید تا حجم آب به ۲۵۰ میلی‌لیتر برسد. مخلوط را صاف کنید و مواد زاید را جدا کنید. این نوشیدنی را وقتی هنوز گرم است به‌طور مرتب صبح یا عصر بنوشید.2


درمان زخم از فواید کنار

میوه و برگ کنار برای درمان زخم مفید هستند. به این منظور برگ های درخت کنار را خشک کنید و پودر آن را بر روی زخم ها بپاشید، به زودی زخم شما درمان می شود.


افزایش رشد مو از مهم ترین خواص کنار

میوه و برگ درخت کنار برای تقویت و افزایش رشد مو و همچنین درمان شوره سر مفید می باشند.

برگ های کنار را در آب جوش بیندازید و بگذارید بماند تا عصاره ی آن در بیاید سپس موها را با این آب شستشو دهید.


خواص کنار در دوران بارداری

مقادیر بالای ویتامین A و C موجود در میوه کنار باعث تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار شده و به درمان عفونت، التهاب، سرماخوردگی و سرفه کمک می کند.

میوه کنار و آب میوه کنار برای آرامش اعصاب در زنان باردار مفید بوده و به درمان بی خوابی، استرس، اضطراب و افسردگی در دوران بارداری کمک می کند.


دیابت و قند خون

مقادیر بالای ویتامین A موجود در برگ های کنار باعث کاهش حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت می شود. در واقع ویتامین A از طریق فعال کردن گیرنده انسولین و پروتئین تیروزین فسفاتاز B1 حساسیت به انسولین را کاهش می دهد.


سرشار از ویتامین K

ویتامین K نقش مهمی در بهبود سلامت استخوان و کاهش خطر شکستگی آن ایفا می کند. دریافت ویتامین K به طور ویژه برای بانوان یائسه که در معرض خطر پوسیدگی استخوان قرار دارند، مهم است.


ویتامین D3

دی ۳ به عنوان منبع با کیفیت ویتامین دی شناخته می‌شود و برای سلامت بدن اهمیت بیشتری دارد.3


عوارض جانبی

کنار قرمز معمولاً به خوبی توسط انسان تحمل می شود. با این حال، عوارض جانبی احتمالی کنار به شرح زیر است:

خونریزی ناشی کرم های روده، ایجاد بیماری های لثه و دندان1


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.bazdeh.org
3.www.delgarm.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.