بررسی دلایل شل شدن پوست و راه های درمان آن

شل‌ شدن پوست باعث می‌شود سن فرد بیشتر از واقعیت به نظر برسد و او را خسته‌تر نشان ‌دهد. بسیاری از کسانی که پوستشان می افتد و آویزان می شود، تصور می کنند این مشکل راه حلی ندارد .به راستی علت افتادگی و شل شدن پوست چیست و آیا درمانی برای آن وجود دارد؟
چهارشنبه، 7 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
بررسی دلایل شل شدن پوست و راه های درمان آن

چه عواملی باعث افتادگی پوست می‌شود؟

پوست محکم می‌تواند به راحتی کشیده شده و به حالت اولیه بازگردد. زمانی که پوست این توانایی را از دست می‌دهد، کم کم شل می‌شود.

افتادگی و شل شدن پوست تقریباً در هر قسمتی از بدن می‌تواند اتفاق بیفتد.

بخش‌هایی از بدن که بیشتر مستعد افتادگی پوست هستند عبارت‌اند از
:

پلک‌ها

غبغب

چانه

گلو

بالای بازوها

شکم

دلایل مختلفی برای افتادگی پوست وجود دارد. این دلایل عبارت‌اند از:
 
افزایش سن
با افزایش سن پوست، دو پروتئین مهم تولید شده در درم از دست می‌روند؛ الاستین و کلاژن. همان‌طور که از نام آن مشخص است، الاستین به پوست خاصیت ارتجاعی می‌بخشد و این امکان را برای پوست محکم فراهم می‌کند که هنگام کشش دوباره به عقب برگردد.

کلاژن توسط فیبروبلاست‌ها تولید می‌شود. این ماده از الیاف محکم تشکیل شده و به پوست کمک می‌کند ساختار و استحکام خود را حفظ کند.

تولید هر دو پروتئین الاستین و کلاژن با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند. این دو پروتئین، همچنین می‌توانند با گذشت زمان، بر اثر عوامل خارجی تخریب شوند.

این عوامل عبارتند از
:

قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش خورشید

آلاینده‌های محیطی مثل دود سیگار

برخی موارد در سبک زندگی مانند تغذیه نامناسب

قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب و عدم مراقبت از پوست یا سلامتی روند پیری پوست را تسریع می کند. این امر می‌تواند باعث شود پوست شما در سنین جوانی شل و چروک به نظر برسد.
 
کاهش وزن
تحمل وزن اضافی برای مدت طولانی می‌تواند به الیاف کلاژن و الاستین پوست آسیب برساند. این امر باعث می‌شود که هنگام لاغر شدن، پوست سخت‌تر جمع شود. اگر مقدار زیادی از وزن تان را از دست بدهید (۴۵ کیلوگرم یا بیشتر)، ممکن است دچار افتادگی وشل شدن پوست به شکل قابل توجهی شوید.

در کاهش سریع وزن (مانند پس از جراحی چاقی) احتمال افتادگی پوست بیشتر می‌شود. در برخی موارد، روش‌های کاهش وزن ممکن است افتادگی زیادی برای پوست ایجاد کند.

از آنجایی که پوست‌های جوان‌تر، سریع‌تر به حالت قبلی خود بازمی‌گردند، سن فرد در زمان کاهش وزن نیز می‌تواند در میزان شل شدن پوست نقش داشته باشد.
 
بارداری
میزانی از شل شدن پوست پس از بارداری امری رایج است. در بارداری‌های چند قلو – مانند دو قلو یا سه قلو – ممکن است افتادگی پوست بیشتری در اطراف شکم مشاهده شود. سن مادر نیز می‌تواند در میزان افتادگی و شل شدن پوست موثر باشد.

بررسی دلایل شل شدن پوست و راه های درمان آن
 
بیماری
برخی بیماری ها، با افتادگی پوست شناخته می‌شوند. یکی از این بیماری‌ها، زیرگروه بسیار نادر از لنفوم سلول T پوستی است که به پوست شل گرانولوماتوز معروف است. مبتلایان به این بیماری، شل شدن بسیار تدریجی پوست را روی آرنج و زانوی خود مشاهده می‌کنند. پوست آویزان ناشی از بیماری پوست شل گرانولوماتوز، معمولاً به خوبی به درمان پاسخ نمی‌دهد.
 
سندرم اهلرز – دانلوس
یکی دیگر از بیماری‌هایی که باعث ایجاد پوست شل می‌شود، سندرم اهلرز – دانلوس (EDS)، یک اختلال ارثی نادر در بافت هم‌بند است.

افراد مبتلا به این سندرم در تولید کلاژن نقص دارند. این مسئله منجر به ایجاد پوست شل و خمیری، غالباً در ناحیه صورت می‌شود. 1


بررسی دلایل شل شدن پوست و راه های درمان آن

راههای  درمان  وپیشگیری از افتادگی و شل شدن پوست

گرچه روش های بسیاری وجود دارد که خانم ها از آن برای حفظ طراوت و بهبود ظاهر پوست خود بهره می برند اما همواره می توان از روش های طبیعی بی ضرر و کم هزینه برای داشتن پوستی سفت استفاده برد.

برخی از این روش های تایید شده شامل موارد زیر است
:
 
1- به آرامی وزن کم کنید
مهم تر از همه اینکه مهم است که خیلی تند وزن کم نکنید. اگر چنین شود، پوستتان آویزان خواهد شد. پس توجه داشته باشید که تنها نیم تا یک کیلو در هفته وزن کم کنید. بیشتر از این مقدار کاهش وزن، باعث خواهد شد تا پوست شما قابلیت ارتجاعی اش را از دست داده و شل شود.
 
2- به اندازه کافی آب بنوشید
آب در بدن معجزه می کند! در مورد ما، آب است که مسئول حفظ قابلیت ارتجاعی پوست شماست. آب به پوست شما رطوبت رسانده و بدنتان را از سموم خلاص می کند. پس حتماً روزی هفت هشت لیوان آب بنوشید.
 
3. استفاده صحیح از آرایش
ترفند های آرایشی زیادی وجود دارد که می تواند صورت را لاغرتر از آنچه هست نشان دهد. این ترفند ها چندین کیلو از صورت کم خواهد کرد.

می توانید به خط فک و آرواره برنزه بزنید، به طوری که آرواره بیشتر زاویه دار شود و یا می توان از کرم پودر و کانسیلر تیره تری در چانه زده و آن را با رنگ گردن آمیخته کنید. یکی دیگر از این ترفند ها آن است که با استفاده ماهرانه از ریمل، خط چشم و سایه ، چشم ها را درشت تر نشان دهید
.
 
4. استفاده از کرم ضد آفتاب
اشعه های مضر ماوراء بنفش تاثیر مخربی بر پوست داشته و منجر به چین و چروک و افتادگی پوست می شود.

همیشه پیش از رفتن در بیرون و قرار گرفتن در معرض نور خورشید از ضد آفتاب برای محافظت پوست استفاده کنید تا پوستتان را سفت نگاه دارید
.
 
5- کرم مرطوب کننده را فراموش نکنید
وقتی که می خواهید پوست شل بدنتان را سفت کنید، حفظ رطوبت فقط از طریق نوشیدن آب کافی نیست. بنابراین عادت کنید تا هر شب قبل از خواب، و هر روز صبح پس از بیدار شدن، به بدنتان لوسیون مرطوب کننده بمالید.
 
6- استفاده از لیف را جدی بگیرید
زمانی که به حمام می روید، با استفاده از یک لیف زبر، از پوستتان رویه سایی کنید. اگر بطور مداوم از پوستتان لایه برداری کنید، پوست قدیمی را کنار زده و به رشد سلول های پوستی جدید فضا می دهید.
 
7. انجام ورزش های صورت
شماری از ورزش های صورت وجود دارد که می توانید در هر جایی آنها را انجام دهید، در خانه، اداره و یا حتی هنگام سفر. این ورزش ها عضلات صورت را سفت تر و شکیل تر خواهد کرد. می توانید ورزش هایی برای فک، پیشانی، گردن، گونه و لب ها انجام دهید.

برای مثال برای پیشانی، هر دو انگشت اشاره را زیر ابروها قرار داده ، سپس چشمها را ببندید و با انگشت ها سعی در پایین آوردن به سمت چشم ها کنید و هم زمان ابروها را بالا ببرید. این ورزش ساده تا 10 دقیقه هر روز می تواند نتیجه حیرت انگیزی داشته باشد. 2

 

نسخه‌های خانگی برای سفت کردن پوست

 
۱. روغن‌های سفت‌کننده‌ی پوست
روغن نارگیل؛

روغن خردل؛

روغن رزماری؛

روغن بادام؛

روغن آووکادو؛

روغن ویتامین E؛

روغن ماهی؛

روغن زیتون؛

روغن گل پامچال؛

روغن آرگان.
 
۲. ماسک‌ های سفت‌ کننده‌ ی پوست
ماسک سفیده‌ی تخم‌مرغ؛

ماسک موز؛

ماسک خاک‌رس.
 
۳. سایر نسخه‌ های خانگی برای سفت کردن پوست
تفاله‌ی قهوه؛

نارون کوهی؛

ژل آلوئه‌ورا؛

زاج سفید؛

گوجه‌فرنگی؛

نمک اِپسوم یا نمک فرنگی؛

آبلیمو؛

ماست. 3

پی نوشت:
1.www.lafarrerr.com
2.www.beytoote.com
3.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.