خار پاشنه و درمان آن

خار پاشنه یکی از عوارضی است که ممکن است برای هر فردی ایجاد شود، استفاده از کفش های نامناسب، دویدن روی سطوح سخت، پریدن از ارتفاعات بلند، عادات حرکتی غلط و حتی سن و جنسیت میتواند از عوامل به وجود آورنده این عارضه باشد. برای شناخت کامل این عارضه و درمان آن، با ما همراه باشید.
دوشنبه، 12 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خار پاشنه و درمان آن
خارپاشنه چیست و منشا این عارضه چیست؟
خارپاشنه عارضه‌ای است که ممکن است برای هر کسی ایجاد شود، پس اگر در ناحیه پاشنه پا خود احساس ناراحتی و درد دارید، ممکن است دلیل آن همین عارضه باشد. خارپاشنه در واقع به علت ایجاد زائده‌ای استخوانی مانند خار در زیر استخوان پاشنه پا ایجاد می‌شود، به همین دلیل به آن خارپاشنه گفته می‌شود. ما قصد داریم در این مطلب بررسی کنیم، این زائده استخوانی از کجا آمده؟ دلیل آن چیست چگونه ایجاد می‌شود؟ و راه‌های درمان و یا کاهش درد در این دوره چیست؟ با ما تا آخر مطلب همراه باشید تا هر سوالی درباره این عارضه دارید را پاسخ دهیم.

عارضه‌های کف پا:
شاید شما هم تا به حال تجربه عارضه و دردهایی که ممکن است برای کف پا ایجاد شود را داشته اید، اما خار پاشنه عارضه ای متفاوت و البته رایجی است که می‌تواند هر فردی را برای مدتی درگیر خود سازد. خار پاشنه ممکن است تا مدت ها به وجود آمده باشد ولی دردی برای ما ایجاد نکند. اما با افزایش فشار به کف پا و به ویژه فشارهایی که به قوس کف پا وارد می‌شود، این خار به وجود آمده بزرگ‌تر شود و بعد از مدتی موجب درد در فرد شود.  محل دقیق این عارضه مکانی است که قوس کف پا به پاشنه متصل شده و این محل را فاسیای پلانتار و یا نیام کف پا مینامند.

خار پاشنه و درمان آن


علائم خار پاشنه چیست؟
این عارضه می‌تواند علائمی برای فرد به همراه داشته باشد. که در صورت مشاهده هر کدام از این علائم باید به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه نمایید.

1.در ابتدای روز وقتی روی پا خود می ایستید احساس دردهای شدیدی در کف پا دارید.

2.وجود دردهای کمی در طول روز و در هنگامی که زیاد ایستاده اید.

2. برآمدگی و وجود استخوان در کف پا را می‌توانید مشاهده نمایید و هنگامی که با دست کف پا خود را لمس می‌کنید کاملا این برآمدگی قابل حس است.

3. التهاب و تورم به همراه حرارت و گرمی که در ابتدای پاشنه پا ایجاد می‌شود.

4. هنگامی که پابرهنه راه میروید احساس درد شدید دارید.

در بسیاری از موارد این عارضه برای افراد هیچ علائمی به همراه ندارد و فقط با عکس برداری و مراجعه به پزشک مشخص می‌شود.

دلایل به وجود آمدن خار پاشنه:
دلایل زیادی می‌تواند به وجود آورنده این عارضه در هر فرد باشد. از جمله این دلایل:

کشیدگی طولانی مدت: بافت نرمی که در پاشنه پا وجود دارد، ممکن است در طول زمان با کشیدگی‌های طولانی مدت رباط ها و عضلات دچار فرسودگی شود. و این اتفاق می‌تواند یکی از دلایل اصلی  به وجود آمدن خار پاشنه باشد.

پاره شدن غشاء استخوان پاشنه: غشایی اطراف استخوانی که در پاشنه وجود دارد میپوشاند و این غشاء اگر از بین برود و یا پاره شود، ممکن است باعث ایجاد خار پاشنه شود.

افزایش سن: با بالا رفتن سن افراد ممکن است که بالشتک‌هایی که از پاشنه در برابر ضربه ها محافظت می‌کنند، از بین بروند و این موضوع باعث  ضربه پذیری و بالا رفتن آسیب پذیری کف پا می‌شود و در نهایت ایجاد خار پاشنه می‌کند.

رسوبات کلسیم: یکی از عوامل بسیار رایج به وجود آورنده این عارضه، رسوب کلسیم در گذر زمان است. این مواد در زیر پاشنه تجمع می یابند و باعث ایجاد برآمدگی استخوانی می‌شوند.

آیا خار پاشنه را می‌توانیم خودمان تشخیص دهیم؟
بله، این کار ممکن است شما می‌توانید با لمس کف پا و پیدا کردن محل درد، این برآمدگی که موجب درد در هنگام راه رفتن می‌شود را به راحتی حس کنید. توجه  داشته باشید که این برآمدگی همانطور که گفتیم نتیجه رسوب کلسیم بر اثر عوامل مختلف است، که به طور حتم نیاز به جراحی و خارج کردن آن نیست. اگر این برآمدگی که به خار پاشنه شناخته می‌شود، ایجاد درد کند؛ می‌توانید برای درمان آن از راه هایی که در ادامه میگوییم استفاده نمایید.

خار پاشنه را اشتباه نگیرید:
بسیاری از افراد عارضه خار پاشنه را با التهاب غلاف کف پا ( فاشیای پلانتار)، اشتباه می‌گیرند. البته ناگفته نماند که این التهاب باعث به وجود آمدن خار پاشنه می‌شود، اما به تنهایی عارضه دیگری است که نیاز به مراقبت های پزشکی دارد. تفاوت این دو عارضه این است که خار پاشنه یک رسوب کلسیمی در ابتدای فاشیای کف پا است در صورتی التهاب غلاف کف پا باعث برآمدگی استخوان در امتداد فاشیا می‌شود. شاید نزدیکی محل این دو عارضه باعث این اشتباه می‌شود و برای تشخیص دقیق باید به پزشک ارتوپد مراجعه نمود. هر دو این عارضه‌ها درمان های متفاوتی دارند و هیچ‌کدام بدون درمان به خودی خود، از بین نمیروند.

چه عواملی باعث ایجاد خار پاشنه می‌شوند؟
همیشه عارضه ها به خودی خود به وجود نمی آیند، یک رفتار اشتباه و یا سبک زندگی اشتباه می‌تواند عامل اصلی و کلی عارضه ها باشد. خار پاشنه نیز یک عارضه است که از رفتار های اشتباه ما ایجاد می‌شود، اما با شناخت این رفتارها و عوامل به وجود آورنده آن م‌یتوانید از وجود آن جلوگیری نماییم. این عوامل شامل:

1.اضافه وزن: اضافه وزن باعث ایجاد فشاری اضافه به پاشنه شده و میتواند احتمال ابتلا به عارضه خار پاشنه را افزایش دهد.

2. ضربه‌های سنگین به پا: گاهی ضربه های سنگینی و محکمی که به پاشنه پا وارد می‌شود، می‌تواند باعث پاره شدن غشاء استخوان پاشنه گردد و در پی آن باعث ایجاد خار پاشنه گردد.

3. فعالیت روی سطوح سخت:  دویدن، پریدن و حتی راه رفتن روی سطوح سخت می‌تواند به پاشنه پا آسیب وارد نموده و زمینه ای برای ایجاد عارضه خار پاشنه باشد.

4.جنسیت: بر اساس مطالعات انجام شده، احتمال ایجاد خار پاشنه در زنان درصد بالاتری از مردان را به خود اختصاص داده است.

خار پاشنه و درمان آن


5. پوشیدن کفش نامناسب: کفش نامناسب که به خوبی از پا محافظت نمی‌کند و یا کفی نامناسب و سختی دارد می‌تواند علاوه بر ایجاد خار پاشنه آسیب های جدی دیگری نیز به پا وارد نماید.

6.گرفتگی عضلات: گرفتگی عضلات ساق پا در طولانی مدت، می‌تواند یکی از عوامل به وجود آورنده خار پاشنه باشد. در واقع گرفتگی عضلانی مانند ساق پا می‌تواند فشار حرکتی بیشتری را به پاشنه وارد کرده و همین باعث آسیب به آن می‌شود.

7.عادت های حرکتی: اگر عادت دارید تا در هنگام ایستادن و یا راه رفتن پای خود را بیش از حد به بیرون و یا داخل بدن متمایل کنید، شما در معرض ابتلا به خار پاشنه هستید، زیرا کشیده شدن بافت نرم کف پا میتواند به پاشنه فشار وارد کرده  و ایجاد این عارضه نماید.

8. قوس کف پا: اندازه قوس کف پا شما اگر بیش از حد فرورفته باشد و یا صاف تر از حد معمول باشد می‌تواند باعث به وجود آمدن عارضه خار پاشنه در شما شود.

برای پیشگیری از خار پاشنه باید چه کرد؟
بهترین راه برای پیشگیری از این عارضه این است که از کفش های مناسب استفاده نمایید. کفش نامناسب بسیار میتواند در به وجود آمدن خار پاشنه و یا هر عارضه دیگری در پا بسیار موثر باشد. به یاد داشته باشید که محافظت از پا و استفاده از کفش های مناسب و استاندارد می‌تواند از درد زانو، درد کمر و دیگر مفاصل پا نیز جلوگیری کند. پس حتما در انتخاب نوع کفش و کیفیت و اندازه آن حتما دقت نمایید.

اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن میتواند به درمان این عارضه و بهبود درد آن به شما کمک نماید.

درمان خار پاشنه چیست؟
برای درمان این عارضه می‌توانید از راه‌های زیادی استفاده نمایید که علاوه بر کاهش درد در دوره ابتلا به خار پاشنه بتوانید سریع‌تر نیز بهبود یابید.

کاهش فشار:  با استراحت و کاهش فعالیت های خود می‌توانید به کاهش درد ها و تورم کمک نمایید.

کفی مناسب: کفی‌های کفش که ویژه این عارضه  هستند وجود دارند، این کفی ها به صورت دندانه دار هستند که میتوانند فشار در کف پخش نمایند و اینگونه باعث کاهش فشار در پاشنه گردند.

تزریق و دارو: این دو روش میتواند یک گزینه بسیار موثر در کاهش درد های شما باشد، اگر با روش‌های دیگر درد شما کم نشد، می‌توانید از داروهای مسکن و ضد التهاب استفاده نمایید. همچنین می‌توانید به عنوان یک گزینه قوی تر برای درد خود، کورتیزون تزریق نمایید.

بسیاری از افراد با این روش‌ها درمان می‌شوند، زیرا وجود خار پاشنه به تنهایی نمی‌تواند مشکلی برای فرد ایجاد کند و دردهای ناشی از آن است که باید درمان شوند؛ در مواردی نادر نیز این دردها درمان نمی‌شود و نیاز است تا فرد جراحی شود تا خار پاشنه از پای او خارج شود.

توجه داشته باشید که ممکن است خار پاشنه به علت به بیماری های دیگر ایجاد شده باشد، به این بیماری ها که می‌توانند موجب بیماری های دیگر شود، بیماری زمینه ای میگویند. در این مواقع فرد باید بیماری خود زمینه ای خود را شناسایی و به  درمان آن بپردازد. بعضی از عوارض مانند آرتریت واکنشی، اسپوندیلیت آنکیلوزان و برآمدگی استخوانی اسکلتی منتشر ایدیوپاتیک، می‌توانند موجب ایجاد خار پاشنه گردد.

خار پاشنه و درمان آن


آیا خار پاشنه درمان خانگی هم دارد؟
این عارضه راه‌های درمانی خانگی زیادی دارد، راه هایی که می‌تواند در از بین بردن کامل دردهای ناشی از آن به شما کمک نماید. اگر قصد دارید که خارپاشنه خود را به صورت سنتی و در خانه درمان کنید، می‌توانید از راه های درمانی زیر استفاده نمایید.

1.یخ : درمان خار پاشنه و دردهای ناشی از آن را می‌توانید با یک بطری حاوی یخ درمان کنید. بطری حاوی یخ را زیر پای خود قرار دهید و از آن با حرکات دورانی تکان دهید تا زمانیکه باعث تسکین دردهای شما شود. توجه داشته باشید که در این روش یخ را نباید به طور مستقیم روی پای خود قرار دهید.

2. سرکه سیب: سرکه سیب دارای خواص درمانی زیادی است از جمله این درمان ها میتوان به درمان خار پاشنه اشاره کرد، روش های استفاده از سرکه سیب برای درمان به دو صورت است:

اولین روش؛ یک قاشق غذاخوری سرکه سیب به همراه عسل و در یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و دوبار در طول روز مصرف نمایید.

دومین روش؛ شما میتوانید نصف فنجان سرکه سیب را در یک ظرف آب گرم ریخته و پای خود را در آن قرار دهید.

خار پاشنه و درمان آن


3. روغن نارگیل: شما می‌توانید برای تسکین دردهای صبح ناشی از خار پاشنه ، با استفاده از روغن نارگیل کاهش دهید. به این صورت که هر شب با استفاده از روغن نارگیل کف پای خود را به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید. اینگونه می‌توانید روز بعد خود را بدون درد آغاز کنید.

4.جوش شیرین:  1 قاشق چای خوری جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و خمیر حاصل از آن را به همراه گاز استریل به پاشنه خود ببندید.

5. نمک اپسوم: این نمک می‌تواند در کاهش التهاب و درد به شما کمک کند. 2 الی 3 قاشق از این نمک را در ظرفی ریخته و با آب گرم مخلوط کنید، پای خود را در آن قرار داده و به آرامی ماساژ دهید.

نمک اپسوم ممکن است باعث خشکی پوست شما گردد، می‌توانید بعد از انجام این درمان از مرطوب کننده ها برای جلوگیری از خشکی پوست پای خود استفاده نمایید.

6. دمنوش بذر یونجه: برای کاهش درد و التهاب های ناشی از خار پاشنه می‌توانید 1 قاشق چای خوری بذر یونجه را در 2 لیوان آب بجوشانید تا زمانی که مقدار آب به 1 لیوان برسد و بعد این دمنوش را همراه با عسل میل نماید. از این دمنوش 2 الی 3 بار در روز استفاده نمایید تا دردها و التهابات شما کم شود.

در این مطلب سعی کردیم هر آنچه لازم به دانستن درباره عارضه خار پاشنه را بدانید بیان کنیم، امیدوارم که این مطلب برای شما مفید باشد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.