با خواص ماست یونانی بیشتر آشنا شوید

ماست یونانی یکی از مواد غذایی لذیذ و مقوی‌ای است که با گذشت زمان طرفداران بیشتری به دست می‌آورد. اگر تمایل دارید که بیشتر در مورد خواص ماست یونانی بدانید، با این مقاله همراه باشید.
چهارشنبه، 14 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
با خواص ماست یونانی بیشتر آشنا شوید

ماست یونانی چیست؟

ماست یونانی غذایی نیست که فقط از روی هوس و علاقه به سراغ آن بروید. تولید این محصول لبنی که با ماست معمولی متفاوت است از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۳ به چهار برابر افزایش یافته است. تولیدکنندگان ماست یونانی در روند تولید آن از یک مرحله اضافه‌تر استفاده می‌کنند؛ به‌طوری که آب اضافی، لاکتوز و مواد معدنی از ماست خارج می‌شود و چیزی که باقی می‌ماند ماستِ خامه‌ای غنی با قند کمتر، کربوهیدرات بیشتر و طعمی ترش است. اسیدی بودن این ماست کمک می‌کند تا سایر مواد مغذی راحت‌تر جذب بدن شود.ماست ساده یونانی میان‌وعده‌ای غنی از مواد مغذی است که برای سلامتی فواید زیادی دارد. در ادامه، بیشتر با خواص این ماست بی‌نظیر آشنا می‌شوید و می‌توانید از آن در رژیم غذایی خود استفاده کنید.


سرشار از کلسیم

یکی دیگر از فواید ماست یونانی میزان بالای کلسیم موجود در آن است. کلسیم ماده اصلی ساخت عضلات قوی است و به عملکرد اندام‌های حیاتی شما کمک می‌کند. بدن نمی‌تواند خودش کلسیم مورد نیاز را بسازد. بدون مقدار کافی از کلسیم کودکان به میزان معمول رشد نمی‌کنند و بزرگسالان در معرض پوکی استخوان قرار می‌گیرند.

هر وعده ماست یونانی۱۸/۷ درصد از نیاز روزانه شما به کلسیم را برآورده می‌کند.

ماست یونانی یکی از مواد مفید برای افراد مسنی است که می‌خواهند سلامت استخوان هایشان را حفظ کنند. همچنین چون ماست راحت هضم می‌شود و نیاز به جویدن ندارد، برای همه افراد، به‌خصوص کسانی که مشکل جویدن دارند، مناسب است.


سرشار از ویتامین ب ۱۲ (B12)

بدن شما برای ساخت گلبول قرمز، عملکرد مغز و ساخت دی‌اِن‌اِی (DNA) به ویتامین ب ۱۲ نیاز دارد. افراد زیادی از مکمل‌های ویتامین ب ۱۲ در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند، اما ماست یونانی جایگزینی مقوی و طبیعی برای این مکمل‌هاست. یک وعده ماست یونانی می‌تواند به میزان ۲۱/۳ درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین ب ۱۲ را تأمین کند.

افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی می‌کنند، معمولا دچار فقدان ویتامین ب ۱۲ می‌شوند، زیرا این ویتامین به‌طور طبیعی در محصولات حیوانی مانند ماهی، گوشت و تخم مرغ وجود دارد. ماست یونانی یکی از منابع بدون گوشت و عالی برای تأمین ویتامین مورد نیاز شما ست.


کمک به جذب پتاسیم

یک وعده ماست یونانی می‌تواند جذب پتاسیم مورد نیاز روزانه شما را تا ۶/۸ درصد افزایش دهد.

پتاسیم به کاهش فشار خون و توازن سطح سدیم در بدن کمک می‌کند. اگر میزان سدیم بدن‌تان بالاست یا رژیم غذایی شما سدیم زیادی دارد، ممکن است به دنبال غذاهایی سرشار از پتاسیم باشید که با هر بار رفتن به سرویس بهداشتی این سدیم را دفع کنید.


غذایی مناسب بعد از تمرینات ورزشی

بعد از تمرینات ورزشی، استفاده از ماست یونانی به‌عنوان غذایی مفید و لذیذ مناسب است. این غذا نه‌تنها شما را تا وعدهٔ غذایی بعدی سیر نگه می‌دارد، بلکه دارای پروتئین است و می‌تواند آسیب‌های ناشی از ورزش را کاهش دهد.

ماست یونانی غنی از آمینواسیدهایی است که پروتئین‌ها را می‌سازند و پروتئین‌ها واحدهای سازنده‌ای هستند که بافت عضلانی را بازسازی می‌کنند و سبب ترمیم آسیب عضلانی می‌شوند.

شما می‌توانید یک عدد موز یا مقداری توت را به ماست اضافه کنید و میان وعده‌ای مغذی برای بعد از تمرینات ورزشی داشته باشید.

با خواص ماست یونانی بیشتر آشنا شوید


جایگزین غذایی عالی‌ای محسوب می‌شود

می‌توانید با اضافه کردن پودینگ دانهٔ چیا، اسموتی و بستنی، ماست یونانی غلیظ‌تر با قوام بیشتری داشته باشید که به‌راحتی فرم می‌گیرد. همچنین می‌توانید ماست یونانی را با میوه‌های تازه فریز کنید و بستنی چوبی خانگی درست کنید.

برای تزئینِ رویِ بعضی از غذاها نیز می‌توانید از ماست یونانی استفاده کنید. به‌عنوان‌ مثال، روی فلفل یا سیب‌زمینی پخته را به‌جای خامهٔ ترش با ماست یونانی تزئین کنید. حتی بعضی افراد از جایگزینی کره یا سس مایونز با ماست یونانی لذت می‌برند.1


بهبود سلامت استخوان

مصرف ماست یونانی ممکن است سلامت استخوان ها را بهبود ببخشد زیرا سرشار از کلسیم و پروتئین است.

کلسیم سلامت استخوان ها را تقویت می کند و می تواند خطر پوکی استخوان، یک بیماری انحطاطی استخوان، را کاهش دهد. مصرف پروتئین کافی نیز برای سلامت استخوان ها ضروری است.


کاهش اشتها و گرسنگی

ماست یونانی سرشار از پروتئین است، از این رو، ممکن است به افراد در احساس سیری برای مدت زمان طولانی‌تر کمک کند. نتایج یک پژوهش نشان داد که افراد ممکن است پس از یک وعده غذایی با محتوای پروتئین زیاد، غذای کمتری در ادامه روز مصرف کنند.

پژوهشی دیگر نیز نشان داد که افزایش پروتئین غذایی به مصرف کالری کلی کمتر در افراد منجر شده که کاهش وزن بیشتر را به همراه داشت.


تقویت سوخت و ساز

نتایج یک پژوهش نشان داد مصرف یک رژیم غذایی با محتوای پروتئین زیاد ممکن است میزان کالری سوزی روزانه را افزایش دهد. از این رو، بهتر است مقداری پروتئین به هر یک از وعده های غذایی روزانه اضافه شود.

جدا از محتوای پروتئین خود، ماست یونانی احتمالا به تنهایی موجب کالری سوزی بیشتر نمی شود. اما مصرف آن به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل که شامل پروتئین کافی، کربوهیدارت های فیبری، و چربی های سالم می شود، ممکن است به کاهش وزن و تقویت سوخت و ساز کمک کند.


بهبود سلامت روده

ماست یونانی حاوی پروبیوتیک ها است. این باکتری های خوب و مفید ممکن است تعادل باکتریایی سالم را در روده تقویت کنند.

اما پژوهشی جدید این فواید را زیر پرسش برده است. این امکان وجود دارد که همه به روشی مشابه به پروبیوتیک ها واکنش نشان ندهند.

مطالعه ای در سال 2018 نشان داده است که روده برخی افراد در برابر فواید پروبیوتیک ها مقاوم است، در شرایطی که دیگران پذیرش بیشتری دارند.


تقویت سلامت روانی

نتایج یک پژوهش نشان داد که مصرف ماست پروبیوتیک برای سلامت روانی افراد مفید است.

مطالعه ای در سال 2016 نشان داد، افرادی که روزانه 100 گرم ماست پروبیوتیک یا مکمل پروبیوتیک مصرف می کنند، استرس، افسردگی، و اضطراب کمتری را نسبت به افرادی که این کار را انجام نمی دهند، تجربه می کنند.

این اثر احتمالا به واسطه ارتباط بین روده و مغز و توانایی روده در تولید انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین و دوپامین شکل می گیرد.


کاهش فشار خون

ماست یونانی یک نوع شیر تخمیر شده پروبیوتیک است که ممکن است فشار خون را کاهش دهد.

یک تجزیه و تحلیل بزرگ در سال 2013 که 14 مطالعه و بیش از 700 شرکت کننده را شامل می شد، نشان داد که شیر تخمیر شده با پروبیوتیک ها به کاهش فشار خون کمک می کند.

با این وجود، نتایج مطالعات در این زمینه یکدست نیستند. به عنوان مثال، مطالعه ای دیگر در سال 2015 با حضور 156 شرکت کننده دارای اضافه وزن نشان داد که مصرف ماست پروبیوتیک بر فشار خون یا دیگر خطرات قلبی عروقی اثری ندارد.

با خواص ماست یونانی بیشتر آشنا شوید


کاهش خطر دیابت نوع 2

ماست یونانی ممکن است خطر دیابت نوع 2، شرایطی که بر چگونگی پردازش قند خون بدن تاثیر می گذارد، را کاهش دهد.

بنابر نتایج یک مطالعه در سال 2014، پژوهشگران مصرف ماست بیشتر را با کاهش خطر دیابت نوع 2 پیوند دادند.2


چگونه از ماست یونانی استفاده کنیم؟

روش‌های مختلفی برای لذت بردن از ماست یونانی وجود دارند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

* به عنوان یک صبحانه یا دسر همراه با موز و بلوبری
* به عنوان یک افزودنی به چیلی به جای خامه‌ترش
* به عنوان یک افزودنی به سوپ به جای خامه
* به عنوان جایگزینی برای کره و مصرف به همراه نان یا کراکر
* به عنوان یک افزودنی به سس پاستا برای بافت خامه‌ای بیشتر3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.asriran.com
3.www.saednews.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.