راهکارهایی برای کاهش وزن بدون گرسنگی

ایراد بزرگ اغلب رژیم غذائی، سخت بودن آنهاست که غیر عملی شان می کند. با در پیش گرفتن راه های کوچک و عملی، سریعتر و بهتر به هدف نزدیک می شوید. در ادامه با برخی از روش‌های کاهش وزن بدون گرسنگی آشنا می‌شویم.
شنبه، 3 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی برای کاهش وزن بدون گرسنگی

لاغری سریع به چه روشی امکان پذیر است؟

تندرستی بدن خویش را حفظ کنید.

سوخت و ساز را بالا ببرید.

احساس گرسنگی نکنید.


آغاز رژیم لاغری بدون گرسنگی

تغییرات شدید و یک شبه معمولاً با شکست همراه می شود و اثرات پایداری به همراه ندارد. بدین ترتیب بهتر است اهسته در رژیم غذایی تان تغییر ایجاد کنید. اول با تغییر یک غذا شروع کنید و آرام آرام غذاهای دیگر را هم در رژیم غذایی تان جایگزین کنید. برای رسیدن به اهداف تان باید زمینه ای آماده کنید و حتی اگر رسیدن به آن ها محال بنظر می رسد  باز هم به آرامی به خودتان تلنگر بزنید که در همان مسیر حرکت کنید. در واقع کلید موفقیت ایجاد اشتیاق برای رسیدن به هدف است، نه ایجاد اجبار.
 
برخی از جایگزین‌های گیاهی در رژیم غذایی‌تان عبارت است از:

به جای شیر معمولی بیشتر از شیر بادام، شیر برنج، شیر سویا و شیر نارگیل شیرین نشده استفاده کنید

به جای گوشت قرمز بیشتر از لوبیا و حبوبات استفاده کنید

به جای پنیر بیشتر از حمص، روغن زیتون و بالزامیک( همراه با سبزیجات) و باباگانوش استفاده کنید

به جای تخم مرغ بیش از کره ی بادام و جو دوسر استفاده کنید


کدام خوراکی ها ورزش را بیحاصل می کنند؟

در رژیم درمانی علاوه بر مقدار غذا، نوع آن هم از اهمیت زیادی برخوردار است. به عنوان مثال چنانچه یک فرد گرسنه حدود 50 گرم چیپس سیب زمینی استفاده کند حدود 400 کیلوکالری انرژی دریافت نموده است ولی این که یک مسافت 1 کیلومتری را پیاده روی کند تنها حدود 110 کیلوکالری می سوزاند. بنابراین در مسابقه ای که بین ورزش و خوراکی پرکالری موجود است همیشه خوراکی پرکالری برنده هست! ضمن این که این خوراکی ها به علت ماهیت شیمیایی شان خیلی زود سبب گرسنگی مجدد می شوند .
 
به بیان ساده تر 50 گرم چیپس امکان دارد در عرض یک ساعت حس سیری خفیف بدهد ولی فورا پس از آن منجر به گرسنگی شدید می شود. در نتیجه این خوراکی ها نه تنها کالری خیلی زیادی را در حجم خفیف به بدن می رسانند بلکه فراوانی گرسنگی را هم طی روز زیاد می کنند. این گرسنگی سبب می شود شخص بیشتر بخورد و تجمع این کالری ها در 24 ساعت فوق العاده بیش از احتیاج روزانه وی خواهد بود.


گرسنگی با اشتها فرق دارد

شخصی که می خواهد با رژیم وزنش را کم کند نباید حس گرسنگی پیدا کند. درواقع احساس گرسنگی و اشتها با یکدیگر متفاوت هستند. گرسنگی یک مسأله فیزیولوژیک و طبیعی است و هرکسی گرسنه می شود، باید غذا بخورد. به عنوان مثال اگر کسی چند ساعت غذا نخورده باشد و قند خونش پائین افتاده باشد و حس سرگیجه و تمایل شدید به غذا خوردن داشته باشد، می گوییم گرسنه است. ولی اشتها یک مسأله روانی است یعنی امکان دارد شخص به عنوان مثال ناهار خورده و کاملاً سیر باشد ولی همان لحظه فرد دیگری بیاید و به وی یک کاسه بستنی یا یک لیوان آبمیوه تعارف کند.
 
در این وضعیت گرچه شخص سیر هست ولی بدش نمی آید قدری بستنی یا آبمیوه هم بخورد. این حس، اشتها یا رغبت به خوردن غذا نام دارد. درباره اشتها هم حتی در رژیم های کاهش وزن نباید با آن جنگید بلکه باید با آن مدارا کرد. یعنی نه صد در صد اشتها را نفی می کنیم و نه کاملاً آزادش می گذاریم. به عنوان مثال در صورت سیر بودن بهتر است تنها 2 تا 3 قاشق چای خوری بستنی بخوریم یا تنها یک پنجم آب میوه را بنوشیم.


بو کردن سیب

پژوهش های انجام شده نشان میدهد که بو کردن سیب سبز میتواند اشتهای شما بین دو وعده غذایی را سرکوب کند. اصلاً لازم نیست سیب را گاز بزنید، بو کردن آن تنها کافی خواهد بود. این شیوه با موز هم کار می کند. درصورتی که احساس گرسنگی زیادی دارید و بخاطر کاهش وزن دوست ندارید، غذای زیادی بخورید، موز یا سیب را بردارید و بو کنید.1


استفاده از پروتئین و سبزیجات

برای کاهش وزن سریع سعی کنید پروتئین ها وسبزیجات با کربوهیدرات کم، مصرف کنید.

برخی از پروتئین های مؤثر در کاهش وزن شامل:

تخم مرغ

غذا های دریایی مانند ماهی، میگو و…

گوشت گاو، گوشت بره، مرغ و…

استفاده از پروتئین باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود و همچنین باعث می شود شما در طول روز کمتر احساس گرسنگی کنید و کالری کمتری مصرف کنید.

برخی از سبزیجات کم کربوهیدرات شامل:

کاهو

خیار

کلم بروکلی

گوجه

اسفناج

بدون اینکه کالری زیادی داشته باشند به دلیل وجود فیبر و مواد معدنی باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده و باعث سلامتی بدن نیز می شوند.

به طور کلی یک رژیم غذایی حاوی پروتئین ها و سبزیجات، به روند کاهش وزن کمک بسیاری می کنند و باعث سلامت کلی بدن می شوند.

راهکارهایی برای کاهش وزن بدون گرسنگی


قطع مصرف قند و شیرینی‌جات

یکی دیگر از نکات مهم در این روش، کاهش و یا توقف مصرف قند و خوراکی ها با مقدار زیاد شیرینی است.

با کاهش مصرف قند، شما کمتر گرسنه می شوید و در نهایت کالری کمتر مصرف می کنید.

یکی دیگر از مزایای این کار این است که بدن شما به جای سوزاندن کربوهیدرات برای تامین انرژی، از چربی های ذخیره شده استفاده می کند و همین کار باعث کاهش وزن سریع شما می شود.2


استفاده از یک روبان

زنان فرانسوی یک ترفند ساده برای کنترل غذای مصرفی خود دارند. آنها یک روبان پارچه‌ای را دور شکم خود و زیر لباس می‌پوشند. زمانی که روبان تنگ‌تر می‌شود متوجه می‌شوند که باید دست از غذا خوردن بکشند و سیر شده‌اند. اینکار به آنها کمک می‌کند به طور آگاهانه جلوی مصرف زیاد غذا را بگیرند.


عکس گرفتن

قبل از این که خوردن وعده غذایی خود را آغاز کنید، از آن عکس بگیرید و به آن نگاه کنید. همان طور که عکس را بررسی می‌کنید، متوجه مواردی خواهید شد که قبلا آن را ندیده‌اید. ممکن است سس زیادی به سیب‌زمینی آماده شده اضافه کرده باشید. این یک ترفند ساده است که به شما کمک می‌کند به صورت آگاهانه جلوی ورود کالری اضافی به بدن را بگیرید.


نشستن جلوی آینه

خوردن غذا جلوی آینه می‌تواند به شما کمک کند حجم غذای مصرفی خود را کاهش دهید. در این صورت در مورد چیزی که می‌خورید، آگاه‌تر خواهید بود. مطالعه انجام شده نشان می‌دهد افرادی که وعده‌های غذایی خود را در جلوی آینه مصرف می‌کنند ۳۳ درصد کمتر غذا خواهند خورد.


تزیین با رنگ آبی

آیا تا به حال به این نکته توجه کرده‌اید که چرا در رستوران‌ها از رنگ آبی استفاده نمی‌شود؟ زیرا رنگ آبی می‌تواند باعث سرکوب اشتهای فرد شود. اگر در اتاقی که با رنگ آبی تزیین شده است غذا بخورید ۳۳ درصد کمتر میل خواهید کرد. مثلا در بشقاب آبی غذا بخورید. از دستمال کاغذی و سفره آبی استفاده کنید. از به کار بردن رنگ‌هایی همچون قرمز، نارنجی و زرد که باعث تحریک اشتها می‌شود، خودداری کنید.


استفاده از وانیل

شمع‌هایی که بوی وانیل دارند می‌توانند اشتهای شما را کمتر کند. افرادی که عاشق خوردن شیرینی و مواد شیرین هستند باید از این شمع‌ها بعد از مصرف وعده غذایی خود استفاده کنند تا اشتهای خوردن این مواد را نداشته باشند.3


پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.farspedia.com
3.www.yjc.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.