گیاهان و خوراکیهای موثر در کاهش وزن

مصرف برخی خوراکیها باعث تسریع روند سوخت و ساز، تنظیم میزان قند خون و سم زدایی از بدن می شود که به “کاهش وزن” کمک می کند. در ادامه به معرفی این خوراکیها می پردازیم.
سه‌شنبه، 1 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
گیاهان و خوراکیهای موثر در کاهش وزن
اگر هنوز از افزایش وزن ناشی از خوردن و خوابیدن‌های اجباری شکایت دارید و نتوانسته‌اید از این اضافه وزن رهایی پیدا کنید، می‌توانید برای لاغر شدن از گزینه‌های زیر کمک بگیرید.

در این مقاله گیاهان و خوراکیهای مفید و درعین حال ایمن و بی‌خطر برای کاهش وزن ارائه شده است که هر فردی برحسب دسترسی‌های جغرافیایی می‌تواند در صورت نیاز از مزایای آنها بهره‌مند شود.1


چای سبز

متابولیزم یا میزان سوخت کالری در افراد متفاوت است. برخی افراد هر چه بخورند باز لاغر می مانند در حالی که برخی افراد مجبورند همیشه مراقب رژیم غذایی خود باشند زیرا خیلی سریع چاق می شوند.عصاره چای سبز اغلب به مکمل های گیاهی کاهش دهنده وزن افزوده می شود. چای سبز در سوخت کالری موثر است.


دارچین

مصرف دارچین توانایی بدن بیماران دیابتی را در واکنش به انسولین افزایش می دهد. در بدن افراد مبتلا به دیابت نوع 2، پانکراس انسولین کافی تولید می کند اما سلول ها به آن واکنش نشان نمی دهند. دارچین با هدایت گلوکز به سلول ها به انسولین واکنش نشان می دهد و در نتیجه میزان قند خون را حفظ می کند. هنگامی که سلول ها به طور موثر به انسولین واکنش نشان ندهد، میزان قند خون افزایش می یابد و پانکراس انسولین بیشتری تولید می کند. بالابودن انسولین یعنی ذخیره چربی و افزایش وزن.2


جنسینگ

این ریشه سخت و محکم و ارزشمند، در بدن حالت تعادل ایجاد می‌کند و اشتها را کاهش می‌دهد.


قارچ‌ Reishi

یک تونیک قدرتمند است که از آن برای درمان و پیشگیری از چندین بیماری مهم استفاده می‌شود.3


اسپیرولینا

این گیاه در واقع یک جلبک آب شیرین است. این جلبک بیش از هر خوردنی دیگری بر روی زمین حاوی آنتی اکسیدان است. این جلبک همچنین منبع غنی از پروتئین است که به شما احساس قدرت می‌دهد و کمک می‌کند که وزن اضافی خود را کاهش دهید.


فلفل قرمز

این چاشنی بسیار تند و تیز بدون هیچ عارضه جانبی و خطری، سوخت و ساز بدن را تسریع می‌کند و به لاغرشدن کمک می‌کند.


ملین‌های گیاهی

بسیاری از ترکیبات گیاهی برای کاهش وزن حاوی گیاهان ملینی مثل سنا هستند که حرکات روده را تحریک می‌کنند. این گیاهان برای درمان موقت یبوست مفید هستند اما اگر مدت طولانی با هدف کاهش وزن مصرف شوند می‌توانند اعتیادآور و مضر شوند.1


کرفس

راز کرفس بسیار ساده است: دارای مقدار کالری کمی است و بیشتر از آن چیزی که خورده اید کالری بدنتان را می سوزاند. کرفس به دلیل اینکه سبزی آبداری است برای بدن بسیار مفید است.

بهترین راه مصرف این سبزی برای گرفتن همه مواد مغذی آن در ترکیب با میوه ها و سبزیجات دیگر است. بنابراین آن را به تنهایی نخورید.


امگا ۳

از نظر علمی ثابت شده است که امگا ۳ باعث تنظیم متابولیسم بدن می شود. امگا ۳ اسید چربی است که بر روی هورمون لپتین تاثیر می گذارد. این هورمون سوخت چربی را کنترل می کند. از آنجاییکه بدن قادر به تولید امگا ۳ نیست باید از طریق مصرف ماهی ها (تونا، قزل آلا) و یا مکمل های امگا ۳ ،آن را وارد بدن کنیم.


قهوه

به نظرم کسی نمی تواند روزش را بدون نوشیدن یک فنجان قهوه داغ شروع کند.

کافئین به ما کمک می کند که سرحال و هوشیار باشیم. وقتی که کافیین وارد بدن می شود ضربان قلب Heart بالا می رود و مقدار اکسیژن بیشتری وارد بدن می شود بنابراین بدن کالری بیشتری می سوازند.

متاسفانه این اثر قهوه بر روی بدن به دلیل موادی(شکر،کرم) که به آن اضافه می کنند از بین می رود. به جای قهوه می توانید از دارچین استفاده کنید.


آووکادو

آووکادو یکی از چربی سوزهای بسیار قوی است و دارای چربی اشباع نشده است که باعث بالا رفتن متابولیسم می شود و سلولهای انرژی ساز بدن را از آسیب رادیکالهای آزاد در امان نگه می دارد.

آووکادو دارای خواص بیشماری است: سطح کلسترول خون را پایین می اورد، باعث بهبود زخمها می شود و خطر بیماریهای قلبی و سکته را کاهش می دهد و برای چشم و مو بسیار مفید است.

می توانید برای صبحانه آووکادو را همراه نمک دریا و گوجه مصرف کنید. همچنین می توانید آن را همرا لوبیا سبز و سالاد اسفناج بخورید و یا یک نوشیدنی گوارا از ترکیب دارچین و آووکادو و نارگیل درست کنید.


دانه سالبا چیا

این دانه سرشار از پروتئین، فیبر و امگا ۳ است و متابولیسم را افزایش می دهد اشتها را کاهش می دهد، و باعث افزایش هورمون گلوکوژن می شود ،که یکی از هورمونهای مهم چربی سوز است.

مقداری از دانه چیا را در آب بخیسانید تا اندازه دانه آن ۱۵ برابر می شود. این دانه مدت زمان طولانی شما را سیر نگه می دارد و باعثجلوگیری از اضافه وزن می شود. می توانید آن را همراه با سالاد و یا در نوشیدنیها مصرف کنید.


غلات

دانه غلات سبوس دار سالمتر و مغذی تر از غلات تصفیه شده غیر سبوس داراست. این نوع غلات باعث پیشگیری از بیماریهای مزمن می شوند. این نوع غلات می تواند یکی از مهمترین بخشهای رژیم غذایی باشد چرا که در معده دیر هضم می شوند.

بنابراین مدت زمان زیادی احساس سیری می کنید. دانه غلات سبوس دار دارای انواع ویتامینها و مواد معدنی است و میزان چربی آن پایین است.


غذاهای تند و فلفلی

غذاهای تند و فلفلی باعث سوزاندن بیشتر کالری می شوند. این غذاها دارای میزان کم کالری هستند و افزودنی خوبی برای غذاهایتان می باشند.


گریب فروت

متابولیسم بدنتان را بالا ببرید و کالری زیادی بسوزانید این میوه به شما کمک می کند که برای مدت زمان طولانی تری احساس سیری کنید. به علاوه گریب فروت میوه ای سرشار از فیبر است که سطح گلوکز خون را ثابت نگه می دارد.

می توانید این میوه را به تنهایی، همراه سالاد و یا در نوشیدنی ها میل کنید.


آجیل برزیلی

آجیلی برزیلی یکی از خوشمزه ترین آجیلهای دنیاست. این آجیل از طریق تبدیل هورمون ثیرویید به T۳، که فرم فعال هورمون تیرویید است، متابولیسم بدن را افزایش می دهد. این هورمون با سلولیته بدن می جنگد و سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد.

می توانید این آجیل را با میوه هایی مثل انبه هندی، انبه و در سالاد میوه استفاده کنید همچنین می توانید آن را با شیر و وانیل مخلوط کنید.4


پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.namnak.com
3.www.jadidtarin.com
4.www.rokna.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.