راهکارهایی برای افزایش انگیزه درونی

تا حالا چند بار شده کاری را با انگیزه شروع کرده اید و در ادامه از انجام آن بازمانده اید. فکر می کنید چگونه می توان انگیزه از دست رفته را دوباره باز گرداند؟ در ادامه در مورد انگیزه درونی و اینکه با چه تکنیک هایی می توان انگیزه از دست رفته را برگرداند و افزایش داد صحبت می کنیم.
پنجشنبه، 15 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی برای افزایش انگیزه درونی

انگیزه درونی چیست ؟

بهترین مدل انگیزه، انگیزه درونی است. اگر بخواهیم تعریف ساده ای در مورد انگیزه درونی داشته باشیم می توان گفت: انگیزه ای است که از درون شکل می گیرد و باعث می شود شما یک کار ویژه یا اقدام عملی را انجام دهید و از انجام آن بسیار لذت ببرید بر خلاف انگیزه بیرونی این نوع انگیزه بسیار پایدار و قوی است.

از این جهت پایدار و قوی است که از آن لذت می برید و به خاطر پول یا تحسین دیگران آنها را انجام نمی دهید در عوض احساسات مثبت پاداش شماست. انگیزه درونی بیشتر برای شما حس رضایت ایجاد می کند.

واقعیت این است که اگر انگیزه درونی با پاداش های بیرونی تقویت شود دیگر تاثیری نخواهد داشت. زمانی که شما انگیزه درونی داشته باشید قوه خلاقیت تان چندین برابر خواهد شد زیرا کاری که انجام می دهید برای شما جذاب و چالش انگیز است و احتمال کشف راه های جدید و خلاقانه بیشتر خواهد شد.1


انگیزه‌ی بیرونی چیست؟

زمانی که انگیزه‌ی بیرونی داشته باشید،‌ انگیزه‌ی رفتار شما از عاملی خارجی سرچشمه می‌گیرد و امید دریافت یک پاداش (یا اجتناب از یک نتیجه‌ی نامناسب) شما را به سمت انجام کاری هدایت می‌کند. نمونه‌هایی از انگیزه‌ی بیرونی می‌توانند شامل موارد زیر باشند:‌

خواندن کتاب برای آمادگی آزمون.

ورزش کردن برای کاهش وزن.

تمیز کردن خانه برای آماده کردن آن برای مهمانی.3

راهکارهایی برای افزایش انگیزه درونی

تفاوت انگیزه‌ی درونی و انگیزه‌ی بیرونی چیست؟

در نگاه اول،‌ ممکن است به نظر برسد داشتن انگیزه‌ی درونی بهتر از داشتن انگیزه‌ی بیرونی است. هر چه باشد،‌ عالی نمی‌شد اگر برای انجام کار‌ها به هیچکس و هیچ چیز برای انگیزه گرفتن نیاز نداشتید؟ اما افسوس،‌ ما در چنین مدینه‌ی فاضله‌ای برای انگیزه گرفتن زندگی نمی‌کنیم و داشتن انگیزه‌ی بیرونی چیز بدی نیست. انگیزه‌ی بیرونی گاهی در طبیعت انسان وجود دارد.

اگر شغلی دارید و باید پروژه‌ای را انجام دهید،‌ انگیزه‌ی شما احتمالا بیرونی است. تعریفی که از مدیر خود می‌شنوید یا احتمال افزایش دستمزدتان، حتی اگر در حال انجام پروژه از آن لذت می‌برید، جزء انگیزه‌ی بیرونی به حساب می‌آید.

تفاوت اصلی میان دو نوع انگیزه در این است که انگیزه‌ی بیرونی از دنیای خارج فرد سرچشمه می‌گیرد در حالی که انگیزه‌ی درونی از درون خود فرد می‌آید. محققان دریافته‌اند که این دو نوع انگیزه در میزان تاثیرگذاری روی رفتار افراد متفاوت‌اند.3
 

مزایای انگیزش درونی

گفتیم که تلاش‌کردن تنها به امید دریافت پاداش و تشویق بیرونی پایدار نمی‌ماند و لذت‌بخش هم نخواهد بود. اگر هنوز مخالفید، ‌دلایل بیشتری برای‌تان می‌آوریم:
 
۱. عملکرد شغلیِ بهتر
پژوهش‌ها نشان می‌دهند که انگیزۀ درونی در مقایسه با انگیزۀ بیرونی، ابزار قدرتمند‌تری برای پیش‌بینیِ عملکرد شغلی است. وقتی ما برای انجام کاری انگیزهٔ درونی داریم، از آن لذت می‌بریم و تمایل داریم انجامش دهیم. بنابراین ما آن کار را هر روز انجام می‌دهیم چون به ما شور‌و‌شوق و شادی و رضایت می‌دهد.
 
۲. متعالی‌تر بودن اهداف
دلیل دیگر این است که انگیزۀ درونی با اهداف متعالی‌تری هم‌سو و آمیخته است. مشارکت در فعالیت‌های عام‌المنفعه یا انجام کار‌های ارزشی در راستای خیر جمعی (به‌جای خیر فردی)، نمونه‌هایی از این هم‌راستا‌ بودن است. آدام گرنت، روانشناس سازمانی،‌ پژوهش مشهوری در این باره انجام داده است. این پژوهش بر روی گروهی از کارمندان انجام شد که در برگزاری فعالیتی خیریه مشارکت داشتند.

در این فعالیتِ خیریه، کمک‌های مالی برای دانشجویان کم‌بضاعت جمع‌آوری می‌شد. وقتی تأثیر این کمک‌های مالی بر زندگی و آیندهٔ دانشجویان به کارمندان نشان داده شد، نتیجه شگفت‌انگیز بود! بهره‌وری شغلیِ کارمندان در هفتۀ اول ۴۰۰ درصد افزایش یافت! در دراز‌مدت نیز میانگین زمانی که این کارمندان صرف برقراری تماس تلفنی می‌کردند ۱۴۲ درصد و میزان کمک‌های مالی جمع‌آوری‌شده ۱۷۱ درصد افزایش یافت.

راهکارهایی برای افزایش انگیزه درونی
 
۳. علم‌آموزی بهتر
انگیزش درونی در زمینهٔ تحصیل (کسب علم) نیز بسیار مؤثر است. پژوهش‌های علمی حاکی از این است که ارائهٔ انگیزه‌های بیرونی (مانند تشویق و تمجید) انگیزه‌های درونی دانش‌آموزان را تضعیف می‌کند.

این مسئله در دراز‌مدت موجب کندی در کسب مهارت‌ها و ایجاد خطا در فرایند آموزش می‌شود. اگر کودکان انگیزه‌های درونی داشته باشند، بیشتر در موضوعات درسی درگیر می‌شوند، بیشتر از آنها لذت می‌برند و آگاهانه برای حل مسئله تلاش می‌کنند.

گویا همهٔ پژوهش‌ها به نتیجهٔ مشترکی اشاره می‌کنند: اگر نمی‌خواهید برای کار‌هایی که مجبور به انجام‌ دادن‌شان هستید، احساس بیگاری‌ دادن داشته باشید، داشتن انگیزهٔ درونی ضروری است.2
 

تکنیک های موثر برای افزایش انگیزه درونی

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که گاهی اوقات با انگیزه کاری را شروع می کنید اما در ادامه تنبلی بر شما غالب می شود و از ادامه آن باز  می مانید. واقعاً چرا انگیزه خود را از دست می دهید؟

شاید جواب اینجا باشد انگیزه درونی تقویت نشده است. دو حالت پیش می آید یا شما به خاطر پول و پاداش (انگیزه بیرونی) دست به انجام کاری می زنید که بیشتر اوقات انگیزه تان کم می شود یا انگیزه درونی باعث فعالیت خاص برای شما شده است که در این صورت می تواند پایدار و بلند مدت باشد.

در واقع برای موفقیت در هر کاری شما نیاز به هر دو انگیزه دارید. در ادامه تکنیک هایی که باعث افزایش انگیزه درونی برای شما می شود را معرفی می کنیم.
 
1- تفکر به هدف های بزرگتر
همیشه برای افزایش انگیزه باید به هدف های بزرگتر فکر کنید. هدف هایی که در پشت این فعالیت های شما نهفته هستند و این که چگونه این فعالیت ها می تواند شما را به اهدافتان نزدیک تر کند. تمرکز بر روی این مساله می تواند انگیزه شما را چندین برابر کند و شما را برای انجام کارها تا ساعات های زیادی سرحال و پر انرژی نگه دارد.
 
2- فکر کردن بیش از اندازه را کنار بگذارید
زمانی که شما بیش از اندازه فکر می کنید به اتفاقاتی می اندیشید که شاید هرگز اتفاق نمی افتد اما به شما استرس وارد می کند. بنابراین ممکن است شما را تا اندازه ای دلسرد و عصبانی کند. علم نشان داده که استرس مزمن و عصبانیت می تواند باعث کوچک تر شدن  مغز شود. یک ذهن آرام می تواند تصمیمات بهتری بگیرد و مشکلات را راحت تر حل کند. علاوه بر این ساده سازی هم می تواند در انجام بهتر امور کمک کند.

زمان هایی که شما اهداف بزرگی برای خود تعریف می کنید بهترین روش برای پیشبرد اهداف ساده سازی و کوچک کردن هدف هاست در این صورت هم انگیزه خود را از دست نمی دهید و هم به هدف اصلی خود نزدیک می شوید.

راهکارهایی برای افزایش انگیزه درونی
 
3- موانع ذهنی خود را کنترل کنید
موانع ذهنی باعث بی انگیزه شدن شما می شوند. هر بار که مشکلات ذهنی برای خود تداعی کنید بیشتر بی انگیزه می شوید. بیشتر به دنبال جواب هستید و ناامید و مایوس می شوید. اما زمانی که شما آرامش خود را حفظ کنید و امید و توکل داشته باشید به صورت ناخودآگاه جواب ها و راه حل ها خودشان را به شما نشان می دهند.
 
4- دیدگاه های منفی را حذف کنید
زمان هایی که از انجام کاری هراس دارید یا انجام آن را دشوار و سخت می پندارید همان زمانی است که باید این دیدگاه منفی را حذف کنید و به جای آن با دید مثبت به قضیه نگاه کنید. زیرا همین تصورات باعث کاهش انگیزه و قدرت عمل شما می شود. باید تصورات خود را بر روی آسان تر و بدون مشکل تر بودن کار متمرکز کنید. ان را لذت بخش و ساده تصور کنید تا بتوانید با انگیزه بیشتر و راحت تر کار را انجام دهید.
 
5- خاطرات خوب را مرور کنید
همیشه با مرور خاطرات خوب که باعث موفقیت ما در گذشته شده است می توان موتور انگیزه را برای انجام کارهای جدید و رسیدت به اهداف آینده روشن کرد.اگر شما موفقیت های گذشته خود را در ذهن خود مرور کنید و آنها را زنده نگه دارید حس و حال خوبی خواهید داشت و می توانید موفقیت های جدید دیگری هم برای خود متصور شوید و برای آنها تلاش کنید شاید باور نکنید اما همین تکنیک محرک انگیزه شما برای چالش های جدید خواهد بود.1

پینوشتها
1.www.amirshafiei.com
2.www.chetor.com
3.www.90d.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.