پنیر پرطرفدار موزارلا و ارزش غذایی آن

موزارلا نوعی پنیر تازه‌ی کش‌دار با طعم ملایم است که در ابتدا از شیر بوفالو تهیه می‌شد اما امروزه این پنیر پرطرفدار را از شیر گاو تهیه می‌کنند. در این مقاله چند دلیل را برای‌تان بازگو می‌کنیم که باید پنیر موزارلا را به عنوان یک ماده‌ی غذایی سالم در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.
دوشنبه، 19 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
پنیر پرطرفدار موزارلا و ارزش غذایی آن
شیر استفاده‌ شده در موزارلا شیر خام یا شیر پاستوریزه می‌باشد. این پنیر طعم خوبی دارد و برای تهیه‌ی پیتزا و غذاهای ایتالیایی دیگر مانند لازانیا بسیار مناسب است. با ما باشید تا با خواص این پنیر فرنگی پرطرفدار بیشتر آشنا شوید.


موزارلا از کجا آمده است؟

موزارلا در قرن هفتم میلادی و در ایتالیا متولد شد. در آن زمان بوفالوهای آسیایی به این کشور برده شدند تا زمین را شخم بزنند. به تدریج از شیر این حیوانات برای تهیه‌ی پنیر استفاده کردند. پنیر موزارلا خیلی زود طرفداران زیادی پیدا کرد و در قرن هفدهم تولیدکنندگان محصولات لبنی، برای پاسخگویی به نیاز و درخواست مصرف‌کنندگان از شیر گاو برای تهیه‌ی این پنیر استفاده کردند.


موزارلا: از پروتئین تا کلسیم

پنیر موزارلا حاوی پروتئین و چربی‌ها (اسیدهای چرب اشباع‌شده‌ی ضروری) می‌باشد. میزان چربی این پنیر بین 15 تا 20 درصد می‌باشد. موزارلا منبع خوب کلسیم و فسفر است که برای سلامتی لازم و ضروری‌اند. در واقع 30 گرم از این پنیر 13 درصد نیاز روزانه‌ی یک فرد بزرگ‌سال را به کلسیم و فسفر تامین می‌کند.

موزارلا از ویتامین‌های خوبی برخوردار است مانند ویتامین B12 و B3. سی گرم از این پنیر 10 درصد نیاز روزانه‌ی ما به این دو ویتامین را تامین می‌کند. موزارلا همچنین حاوی میزان کمی ویتامین A،B2 و ویتامین D نیز می‌باشد. باید بدانید که میزان نمک موجود در این پنیر متعادل است.1


منبع بیوتین

پنیر موزارلا منبع خوبی برای بیوتین یا همان ویتامین B7 به شمار می‌رود. از آن‌جا که این ماده‌ی مغذی در آب قابل حل است، بدن نمی‌تواند آن را ذخیره کند. بنابراین، مصرف این نوع پنیر می‌تواند نیاز فوری‌تان را به مواد مغذی برطرف کند. زنان باردار برای مقابله با کمبود احتمالی بیوتین در بدن‌شان می‌توانند این پنیر را مصرف کنند. هم‌چنین، این ویتامین از شکنندگی ناخن‌ها جلوگیری می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند بیوتین می‌تواند گلوکز خون را در آدم‌های مبتلا به دیابت کاهش دهد. پنیر به ویژه پنیر موزارلا به عنوان یکی از ۱۹ خوراکی سرشار از بیوتین (ویتامین B7) برای سلامتی مو و ناخن به شمار می‌رود.


منبع ریبوفلاوین

مصرف پنیر موزارلا به خاطر غنی بودن آن از ویتامین B2 یا ریبوفلاوین ایده‌ی بسیار خوبی به شمار می‌رود. ریبوفلاوین به عنوان بخشی از خانواده‌ی ویتامین B به مبارزه‌ی بدن علیه امراض و وضعیت‌های گوناگون نظیر حملات میگرن یا کم خونی کمک می‌کند؛ از این رو، لازم است این ویتامین را هر روز دریافت کنید.


منبع نیاسین

به علاوه، این محصول لبنی حاوی ویتامین B3 یا نیاسین است؛ این ویتامین نقش موثری در تبدیل چربی به انرژی مورد نیاز بدن انسان ایفا می‌کند. به علاوه، نیاسین به کنترل کلسترول، و پیشگیری از بروز امراضی نظیر دیابت و آرتریت کمک می‌کند.


سرشار از ویتامین‌های قابل حل در چربی

پنیر موزارلا حاوی ویتامین‌های قابل حل در چربی مهمی نظیر ویتامین D، ویتامین E، و ویتامین A است. وجود این ویتامین‌ها برای جذب کلسیم، سلامت استخوان‌ها، و محافظت از غشای سلولی در بدن ضروری است.


کمک به استحکام استخوان‌ها

این نوع از پنیر حاوی مقدار زیادی کلسیم است؛ این ماده‌ی معدنی کلیدی برای بهبود سلامت استخوان و دندان ضروری است. حدود ۳۰ گرم پنیر موزارلا حاوی ۱۸۳ میلی گرم کلسیم لازم برای محافظت از مینای دندان و حفظ ساختار استخوان‌های بدن است. به علاوه، کلسیم نقش موثری در محافظت از ماهیچه‌ی قلب و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ ایفا می‌کند. هم‌چنین این ماده‌ی معدنی ممکن است به کاهش وزن نیز کمک کند. به علاوه، برای خلاصی از شر اضافه می‌توانید از ۵۵ راه علمی برای کاهش وزن سریع و دائمی نیز استفاده کنید.2

پنیر پرطرفدار موزارلا و ارزش غذایی آن


منبع خوبی برای فسفر

پنیر موزارلا حاوی مقدار مناسبی فسفر است که می‌تواند به جذب کلسیم از مواد غذایی مصرفی در بدن کمک کند. این ماده، هم‌چنین، برای بهبود گوارش و کارکرد مناسب کلیه‌ها نیز ضروری است. این ماده‌ی معدنی به مبارزه علیه خستگی ماهیچه‌ها و بهبود کارکرد مغز کمک می‌کند.


سرشار از روی (زینک)

روی (زینک) ماده‌ی معدنی مهمی در پنیر موزارلا به شمار می‌رود. روی (زینک) به مبارزه علیه مشکلات پوستی و افزایش شمار گلبول‌های سفید خون کمک می‌کند. روی (زینک) هم‌چنین به کارکرد مناسب غده‌ی پروستات و کاهش وزن اضافه‌ی بدن نیز کمک می‌کند.


منبع پروتئین

یکی از بهترین فواید پنیر موزارلا سرشار بودن این محصول لبنی از پروتئین است. اگر به دنبال منبع خوبی برای پروتئین هستید، پنیر موزارلا گزینه‌ی بسیار مناسبی به شمار می‌رود. مصرف این پنیر، شما را پر انرژی و ماهیچه‌های‌تان را قوی نگه می‌دارد. با آگاهی از ۱۷ مهمترین خواص پروتئین برای سلامتی که علم اثبات کرده است، بیش‌تر به مصرف پنیر موزارلا ترغیب می‌شوید.


منبع پتاسیم

پتاسیم یکی دیگر از مواد معدنی کلیدی موجود در این پنیر است. پتاسیم به مبارزه علیه اثرات مخرب ناشی از مصرف سدیم در انسان کمک می‌کند.

هم‌چنین، پتاسیم به کاهش فشار خون و بهبود ضربان نامنظم قلب نیز کمک می‌کند.


موارد احتیاط

بدون تردید، پنیر موزارلا طعم دلپذیری دارد و هم‌زمان سرشار از مواد مغذی ضروری نیز هست. ولی خبر بد این‌که پنیر موزارلا حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده است که می‌تواند از لحاظ سلامت قلب و عروق و هم‌چنین مشکلات اضافه وزن نگران‌کننده باشد. توصیه می‌شود در مصرف این محصول لبنی اعتدال را رعایت کنید و به دنبال انواع کم چربی‌تر آن باشید.

اکنون که به خواص پنیر موزارلا پی برده‌اید، شاید به استفاده از این پنیر در رژیم غذایی‌تان ترغیب شده باشید؛ از این رو، در پایان توصیه می‌کنیم مقاله‌ی ۲۰ دستور پخت پیتزا خانگی که فوق‌العاده خوشمزه و راحت هستند را نیز مطالعه بفرمایید.3

ارزش غذایی موزارلا


هر 100 گرم موزارلا دارای ترکیبات زیر است:
 

انرژی 240 کیلوکالری

پروتئین 18.4 گرم

لیپیدها 17.5 گرم

گلوسیدها 2.5 گرم

آب 57.7 گرم


لیپیدهای موزارلا عبارت است از:

کلسترول 65.5 میلی‌گرم

اسیدهای چرب اشباع‌شده 10.7 گرم

اسیدهای چرب اشباع‌نشده‌ی مونو 5.33 گرم

اسیدهای چرب اشباع‌نشده‌ی پولی 0.62 گرم


گلوسیدهای موجود در موزارلا عبارت است از:

قندهای ساده 1.03 گرم

ساکاروز 0.03 گرم

گلوکز 0.56 گرم

فروکتوز 0.15 گرم

لاکتوز 0.07 گرم

گالاکتوز 0.15 گرم

مالتوز 0.08 گرم


ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در 100 گرم پنیر موزارلا:

فسفر 365 میلی‌گرم

کلسیم 403 میلی‌گرم

سدیم 200 میلی‌گرم

منیزیم 25 میلی‌گرم

آهن 0.2 میلی‌گرم

زینک(روی) 2.9 میلی‌گرم

مس 0.01 میلی‌گرم

ویتامین ب1 0.04 میلی‌گرم

ویتامین ب2 0.35 میلی‌گرم

ویتامین ب3 0.19 میلی‌گرم

ویتامین ب6 0.07 میلی‌گرم

ویتامین ای 0.33 میلی‌گرم

البته باید بدانید که موزارلا همچنین حاوی سلنیوم، ید، ویتامین A و پیش ساز ویتامین A، بتاکاروتن و فولات نیز می‌باشد.4


پی نوشت:
1.www.hamshahrionline.ir
2.www.bazdeh.org
3.www.webgardee.ir
4.www.ghatreh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.