من مي‌روم ،‌ تو مي‌روي ، دزد مي‌آيد

در تعطيلات نوروزي، خيلي‌ها به سفر مي‌روند. وجود خانه‌هاي خالي از سکنه در اين ايام، در کنار افزايش عبور و مرور افراد غريبه در محله‌هاي گوناگون، فرصت مناسبي را در اختيار سارقان قرار مي‌دهد. معمولا سارقان آن قدر باهوش هستند که بدانند نبايد به راحتي و بدون برنامه‌ريزي از در و ديوار اولين خانه‌اي که در مسير رفت و آمد روزانه يا حتي شبانه آنها قرار
يکشنبه، 23 اسفند 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
من مي‌روم ،‌ تو مي‌روي ، دزد مي‌آيد
من مي‌روم ،‌ تو مي‌روي ، دزد مي‌آيد
من مي‌روم ،‌ تو مي‌روي ، دزد مي‌آيد

نویسنده : سامان گلناري



خالي گذاشتن خانه در تعطيلات عيد و توصيه‌هاي ايمني

در تعطيلات نوروزي، خيلي‌ها به سفر مي‌روند. وجود خانه‌هاي خالي از سکنه در اين ايام، در کنار افزايش عبور و مرور افراد غريبه در محله‌هاي گوناگون، فرصت مناسبي را در اختيار سارقان قرار مي‌دهد.
معمولا سارقان آن قدر باهوش هستند که بدانند نبايد به راحتي و بدون برنامه‌ريزي از در و ديوار اولين خانه‌اي که در مسير رفت و آمد روزانه يا حتي شبانه آنها قرار دارد، بالا بروند. آنها بيش از همه دنبال خانه‌هايي هستند که حفاظ مناسبي ندارند تا با کم‌ترين زحمت، به هدفشان برسند. بنابراين استفاده از حفاظ‌هاي مناسب و قفل و بند درست و حسابي در درجه اول سبب مي‌شود سارقان از سرقت منصرف شوند اما اگر سارق خيلي هم سمج باشد، قفل و بند مي‌تواند سرقت را به تاخير بيندازد و او را با مشکلات زيادي مواجه کند. پس استفاده از حفاظ‌هاي فلزي در مقابل پنجره‌ها و قفل‌هاي متعدد مي‌تواند خيلي کارساز باشد و در نگاه اول، خيلي از سارقان را از فکر دزدي از خانه شما منصرف کند.

خانه‌ات را به که مي‌سپاري؟

يکي از بهترين پيشگيري‌ها اين است که در ايام تعطيل، مسافرت‌هاي طولاني‌مدت را انتخاب نکنيد و اگر هم تصميم به مسافرت مي‌گيريد، از يکي از افراد خانواده و يا آشنايان و بستگاني که به آنها اطمينان کامل داريد، بخواهيد تا شب‌ها در منزل شما بخوابند و خانه خالي نماند. اگر هم چنين امکاني برايتان نيست، پيش از مسافرت، همسايگان مورد اطمينان خود را از سفرتان آگاه کنيد تا مراقب محل سکونت‌تان باشند.
يکي از راه‌هاي ديگر اين است که چراغ اتاق‌هايي که از بيرون، ديد دارند را خاموش نکنيد تا سارقان از خالي بودن خانه‌تان مطمئن نشوند. در عين حال، نيازي نيست وقتي به مسافرت مي‌رويد، همه فاميل، دوستان و اهل محل را خبر کنيد. فقط بايد آنهايي خبردار شوند که مورد اطمينان شما هستند.

دزدگير‌هاي خانگي

تحقيقات نشان مي‌دهد که بسياري از دستبردها به منازل به علت شناسايي منزل خالي به وسيله سارقان و عوامل‌شان در آن محل است. روشن يا خاموش بودن مداوم لامپ‌هاي خانه و نبود صدا يکي از نشانه‌هاي خالي بودن خانه محسوب مي‌شود.به تازگي دستگاه‌هايي وارد بازار شده که اين امکان را به شما مي‌دهد که لوازم خانه را در زمان‌هاي قابل تنظيم، روشن و خاموش کند. به طور مثال، مي‌توانيد لامپ‌ها، راديو، تلويزيون و ساير لوازم خانگي را در هر دو تا سه ساعت به مدت 10 تا 15 دقيقه روشن کنيد و بعد از گذشت زمان تعيين شده، دستگاه‌ها خود به خود خاموش مي‌شوند. در عين حال، کليه زمان‌ها با دقت يک ثانيه قابل تنظيم‌اند و در صورت قطع و وصل شدن برق هم به کار خود ادامه مي‌دهند. به اين ترتيب، با خريد يک دستگاه دزدگير خانگي مي‌توان از سرقت در زمان خالي بودن خانه پيشگيري کرد.

من مي‌روم ،‌ تو مي‌روي ، دزد مي‌آيد

شب‌نشيني‌هاي نوروزي

حتي‌المقدور از باز کردن در به روي افراد غريبه و به خصوص کساني که با واحدهاي ديگر ساختمان کار دارند، خودداري کنيد. حتي افرادي که براي خريد يا اجاره منزل مراجعه مي‌کنند و يا به عنوان سمسار يا خريدار وسايل خانگي شما به داخل خانه‌تان راه پيدا مي‌کنند، بايد با شناسايي قبلي انتخاب شده باشند. در روزهاي نوروز، خروج از منزل و يا شب‌نشيني و ديد و بازديد آن اغلب تا پاسي از شب طول مي‌کشد. به همين دليل، خواب افراد حوالي ساعت سه تا پنج بامداد عميق است و سارقان در اين ساعت‌ها بيشتر دست به کار مي‌شوند. پس در اين ساعات نياز به مراقبت بيشتري وجود دارد.

بعد از سرقت

اگر پس از بازگشت به خانه متوجه سرقت اموال‌تان شديد، پيش از حضور ماموران از جابه‌جايي اشيا، لوازم و يا دست‌ زدن به آنها خودداري کنيد و چنانچه بر اثر سرقت، شيشه در يا پنجره شکسته و يا وسايل خانه نامرتب شده، به‌هيچ‌وجه نيازي به مرتب کردن آنها نيست و تا آمدن مامورها همه‌چيز، حتي اشياي بي‌ارزش نيز نبايد جابه‌جا شوند. بعد از بازديد ماموران از صحنه سرقت و اثربرداري، با بررسي لوازم خانه به طور دقيق مشخص کنيد که چه اموالي از خانه‌تان به سرقت رفته است تا خطاب به واحدهاي انتظامي محل شکواييه دقيقي تنظيم کنيد. لوازمي را که داراي سريال، مارک و شماره هستند، به صورت مجزا بنويسيد و درباره فرش و مبل و وسايل اين‌چنيني بايد نقشه، رنگ، بافت و مشخصات بارز حتما نوشته شود. در انتها نيز جريان را از طريق کلانتري محل خود پيگيري کنيد.
با رعايت همه نکات ايمني نيازي به اين موارد نداريد و مي‌توانيد تعطيلات نوروزي بسيار خوبي را با خانواده خود داشته باشيد.
منبع: www.salamat.com




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط