آلو بخارا و فواید بی شمار آن

آلو بخارا از جمله مغذی های بدن است که خواص فوق العاده ای روی لاغری و دستگاه گوارش دارد همچنین با دیابت و هپاتیت هم مبارزه می کند.
دوشنبه، 3 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آلو بخارا و فواید بی شمار آن
اگر می خواهید از خواص آلو بخارا این آلوی خشک شده خوشمره اطلاعات مفیدی پیدا کنید حتما این مقاله را بخوانید. آلو میوه‌ای شگفت‌انگیز و آبدار است که از نظر گیاه‌شاسی به تیره‌ی رزاسه یا گلسرخیان تعلق دارد. این میوه عضوی از خانواده‌ی آلوهای نوع پرانوس است که هلو، شلیل، و بادام را نیز در بر می‌گیرد. این یکی از معدود میوه‌هایی است که در انواع رنگ‌های مختلف موجود است. گیاهی که این میوه را به بار می‌دهد درختچه‌ای کوچک است که در سراسر جهان به ویژه در چین، امریکا، ژاپن، و اروپا می‌روید.

آلوها بر اساس منطقه‌ی اصلی‌شان از نظر رنگ و اندازه متفاوت هستند. درختچه‌ی آن عموما در طول ماه‌های خرداد تا مهر میوه می‌دهد. دیگر نام‌های بومی این میوه آلو بخارا در زبان هندی، آلپاگوندا پاندو در زبان تلوگو، آلپکادو به زبان تامیلی و آناجیدا دراکشه به زبان کانارا است.

آلوی خشک بیش‌تر با نام آلو بخارا شناخته می‌شود. حدودا ۲۰۰۰ نوع آلو در دنیا وجود دارد و تنها در امریکا ۱۰۰ نوع از آن وجود دارد. هرچند هند در تولید این میوه شهرت چندانی ندارد، اما در این کشور تقریبا ۱۲ نوع آلو کاشته می‌شود. تولیدکنندگان اصلی آلو پنجاب، هیمکلان پرادش، جموع و کشمیر است. آلو یکی از کم‌یاب‌ترین میوه‌ها در هند است.1


مزایای سلامتی آلو خشک و آلو بخارا

این دو از میوه های فوق العاده مغذی ،سرشار از ویتامین ها ،آنتی اکسیدان ها و فیبر میباشند که خواص و فواید بسیاری دارند ، خواصی که در ادامه این مطلب به آنها اشاره خواهیم کرد مثل سلامتی قلب ، سلامت گوارش، جلوگیری و یا کاهش التهاب و کاهش وزن میباشد ؛شما میتوانید آلو خشک یا بخارا را به عنوان یک میان وعده مغذی به تنهایی یا با غلات،در سالاد ها یا حتی ترکیب با مخلوط های دیگر استفاده کنید.


کاهش وزن

در یک مطالعه توسط دانشگاه روان شناسی بهداشت و جامعه،در مورد افرادی که اضافه وزن دارند و از این میوه استفاده کرده اند نشان داد که در یک دوره کوتاه مدت با مصرف این آلو 2 کیلو وزن کم کرده اند.پس نتیجه گیری کرده اند که آلو خشک منبع خوبی برای انرژی است اما برای هضم آن زمان زیادی طول میکشد ،پس بنابرابن فرد برای طولانی مدت احساس پر بودن میکند.این نیز یک منبع آلی از فیبر محلول است که به از دست دادن وزن و یا جلوگیری از افزایش وزن کمک میکند.


مفید برای مقابله با دیابت

آلو خشک دارای گلوکز بسیار پایینی است ،بنابر این خوردن آن میزان قند خون را کنترل میکند و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش میدهد.فیتو نو ترینت های موجود در آلو بلافاصله بعد از خوردن غذا ،ترشح گلوگز در خون را کنترل میکند بنابر این توصیه میشود بیماران دیابتب حتما آلو را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

آلو بخارا و فواید بی شمار آن


مناسب برای دستگاه گوارشی

ثابت شده است که آلو خشک یا بخارا،برای افرادی که از یبوست و سوء هاضمه،یا هضم ضعیف رنج میبرند،یک ملین طبیعی است. آلو خشک زمان جابه جای مواد در روده بزرگ را کاهش میدهد و همچنین رشد باکتری های مفید در روده بزرگ را که به هضم کمک میکند افزایش میدهند.


مناسب برای درمان هپاتیت

همه ما از قبل میدانستیم که این آلو ها غنی از فیبر هستند .و این باعث میشود که در درمان اختلالات کبدی بسیار مفید باشند.در یک مطالعه بالینی به تعدادی از افراد که سطح آنزیم های کبدی آنها به دلیل سلول های آسیب دیده کبد افزایش پیدا کرده بود، 3 عدد آلو خشک یا آلو بخارا همراه با 250 میلی لیتر آب در طول شب داده اند تا مصرف کنند ،پس از 8 هفته میزان بیلی روبین و ترانس آمیناز آنها به شدت کاهش پیدا کرده بود که این امر برای بیماران کبدی بسیار مفید است .


جلوگیری از پوکی استخوان

یکی دیگر از مزایای سلامتی آلو خشک و بخارا در جلوگیری از پوکی استخوان و بهبود تراکم استخوتن ها میباشد.آنها منابع مهمی از بور هستند که در واقع به افزایش تراکم استخوان کمک میکند.توصیه میشود که روزانه حداقل یک عدد آلو خشک برای نگهداشتن استخوان هایتان به مدت طولانی کافی است.حتی یک مشاهده یا مطالعه نشان داده است که رژیم غذایی آلو خشک ، به تنهایی به عنوان یک گزینه درمان جایگزین برای افراد مبتلا به پوکی استخوتن کار میکند.2


منبعی خوب برای ویتامین سی

ویتامین سی موجود در آلو بخارا به بدن کمک می کند تا مقاومت بدن در برابر بیماری های عفونی بالا ببرد، همچنین باعث تسکین تورم شده و رادیکال های آزاد را از بین می برد.


سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد

آلو بخارا به حفظ سلامت قلب کمک می کند. این میوه حاوی آنتی اکسیدان هایی می باشد که باعث جلوگیری از اکسیده شدن کلسترول می شود. اکسیده شدن کلسترول تهدید برای سلامت رگ های خونی می باشد.

ویتامین سی موجود در آلو بخارا برای کنترل بیماری های قلبی در بیمارانی که مبتلا به دیابت هستند بی نهایت مفید است.


با سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کند

پژوهش ها نشان می دهد که آلو بخارا با پیشگیری از سرطان سینه، سرطان دستگاه گوارش و دستگاه گوارش می تواند سلامت را به انسان به ارمغان بیاورد.

آنتوسیانین ها، رنگ دانه های آبی مایل به قرمز در این میوه به پاکسازی رادیکال های آزاد در برابر سرطان می باشد.

ویتامین آ موجود در آلو بخارا از بدن در برابر سرطان حفره دهان مراقبت می کند.


کلسترول را در سطح سلامت نگه می‌دارد

آلو بخارا حاوی پتاسیم است که یکی از اجزای مهم سلول ها می باشد و به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می کند.

این میوه از لخته شدن پلاکت ها جلوگیری کرده و از سکته قلبی و تصلب شراین جلوگیری می کند.

فیبر موجود در آلو بخارا به پایین آوردن میزان کلسترول کمک می کند.

آلو بخارا حاوی ویتامین ب شش می باشد که از افرایش میزان هموسیستئین جلوگیری می کند و باعث کاهش خطر بیماری قلبی می شود.


ملین طبیعی

آلو و آلو بخارا ملین های طبیعی هستند و می توانند عملکرد روده را منظم کنند.

اگر مشکل کندی حرکات روده دارید به شما توصیه می کنیم آلو بخارا بخورید.

آلو بخارا و فواید بی شمار آن


جریان خون را بهبود می‌بخشد

آلو و آلو بخارا این قابلیت را در خود دارند که جذب آهن در بدن را افزایش دهند. این قابلیت به خاطر وجود ویتامین سی در این میوه وجود دارد.

آهن موجود در آلو و آلو بخارا برای تشکیل گلبول های قرمز بسیار لازم است. آهن باعث جریان خون بهتر شده و از کم خونی پیشگیری می کند.3


پوست سالم و جوان‌تری به شما می‌دهد

اگر پالپ آلو را روی صورت قرار دهید، لکه‌های تیره‌ی روی پوست را روشن و رنگ بد پوست و کک‌مک را درمان می‌کند. آلو به شما پوستی جوان‌تر و سالم‌تر می‌دهد.


موها را تحریک به رشد بیشتر می‌کند

رادیکال‌های آزاد بیشتر وقت‌ها موهای ما را ضعیف، نازک و شکننده می‌کنند. چنین وضعیتی اجازه نمی‌دهد که مو درست رشد کند. ویتامین ئی موجود در آلو غشاء سلولی را تقویت می‌کند و اجازه نمی‌دهد رادیکال‌های آزاد به فولیکول‌های پوست سر حمله کنند. بنابراین، کسانی که به‌صورت مرتب آلو و آلوبخارا می‌خورند، موهای سالم و قوی و ضخیمی دارند.


شوره‌ سر را می‌زداید

ویتامین سی آلو کمک‌حال شما در رفع شوره‌ی سر است. فولیکول‌های مو به‌خاطر شوره‌ی سر و پوسته‌پوسته‌شدن پوست سر دچار گرفتگی می‌شوند. اگر این مشکل رفع نشود، فویکول‌ها آسیب می‌بینند و موها رشد نمی‌کنند. آلو با باکتری‌های پوست سر مبارزه می‌کند و پوست سر را تسکین می‌دهد و شوره را رفع می‌کند. درنتیجه از شر خرده‌های فولیکول راحت می‌شوید و رشد موهای‌تان بیشتر می‌شود.


ریزش مو را درمان می‌کند

آلو می‌تواند جلوی فرسودگی غدد فوق‌کلیوی را بگیرد و حتی اثر معکوسی بر آن‌ها بگذارد. غدد فوق‌کلیوی تعادل هورمون‌ها را حفظ می‌کنند و به‌همین‌خاطر باعث می‌شوند ریزش موها متوقف و رشدشان افزایش بیابد.


موها را ضخیم‌تر و قوی‌تر می‌کند

آلو سرشار از آهن است و به‌همین‌خاطر گردش خون را افزایش و مویرگ‌ها را بازسازی می‌کند؛ موی قوی‌تر و ضخیم‌تر از نتایج این اتفاق است.


با کچلی مقابله می‌کند

آلو می‌تواند موهای آسیب‌دیده را درمان و بسیاری از اختلالات مربوط به مو را رفع کند؛ اختلالاتی که به فولیکول‌ها آسیب می‌زنند و جلوی رشد درست موها را می‌گیرند. آلو با کچلی مردان نیز مقابله می‌کند.


رنگ مو را بازمی‌گرداند

آلو میوه‌ای سرشار از رنگدانه است و نه‌تنها با ریزش مو مبارزه می‌کند، بلکه رنگ طبیعی موها را هم حفظ می‌کند. همچنین جلوی سفیدشدن زودرس موها را هم می‌گیرد.4


پی نوشت:
1.www.bazdeh.org
2.www.namnak.com
3.www.parsiday.com
4.www.fardanews.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.