سکته قلبی و راه های پیشگیری از آن

متأسفانه سکته پیر و جوان، زن و مرد و گمنام و مشهور نمی‌شناسد و انتخاب‌هایش طیف وسیعی از افراد را در بر می‌گیرد. علی‌رغم پیشرفت علم و درمان‌های مختلف، هم‌چنان نرخ سکته رو به رشد است. این مسئله نگاه جدی و تغییری اساسی در سبک زندگی و عادات روزانه افراد را می‌طلبد . با ما همراه باشید.
شنبه، 12 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
سکته قلبی و راه های پیشگیری از آن
حمله قلبی هنگامی رخ می دهد که جریان خون به قلب مسدود شود ، انسداد اغلب باعث ایجاد چربی، کلسترول و سایر مواد می شود که پلاک را در شریان هایی که قلب را تغذیه می کنند (عروق کرونر)، مسدود میکند پلاک در نهایت از بین می رود و لخته تشکیل می شود ، جریان خون متوقف شده می تواند به بخشی از قلب آسیب بزند یا آنرا نابود کند.

حمله قلبی، انفارکتوس میوکارد نامیده می شود، می تواند مرگبار باشد، اما درمان آن در طول سال ها به طور چشمگیری بهبود یافته است اگر فکر می کنید دچار حمله قلبی شده اید، تماس با 115 یا کمک های اورژانسی ضروری است.


علائم و نشانه های حمله قلبی عبارتند از

فشار

تنگی نفس

درد

یا احساس فشار در قفسه سینه یا بازوهایتان که ممکن است به گردن، فک و یا پشتتان هم برسد.

تهوع

سوء هاضمه

سوزش سر دل و یا درد شکمی

عرق سرد

خستگی

سرگیجه یا سرگیجه ناگهانی

علائم حمله قلبی متفاوت است و همه افراد مبتلا به حمله قلبی علائم مشابهی ندارند و یا همان شدت نشانه ها را دارند.برخی افراد درد کمتری دارند برخی دیگر درد شدیدتری دارند.

برخی از افراد علائمی ندارند اما برای برخی دیگر اولین علامت ممکن است حمله قلبی ناگهانی باشد با داشتن علائم و نشانه های بیشتر احتمال ابتلا به حمله قلبی بیشتر می شود.

برخی از حملات قلبی به طور ناگهانی اتفاق میافتد، اما بسیاری از مردم علائم و نشانه های هشدار دهنده را ساعت ها، روزها یا هفته ها پیش داشته باشند ؛
اولین هشدار ممکن است درد یا فشار قفسه سینه (آنژین) باشد که به وسیله استرس ایجاد می شود و با استراحت کاهش می یابد آنژین ناشی از کاهش موقت جریان خون به قلب است.


چه زمانی باید پزشک را ملاقات کنیم

به محض مشاهده علائم فورا دست به کار شوید ؛ بعضی از مردم طولانی مدت صبر می کنند زیرا علائم و نشانه های مهم را تشخیص نمی دهند. این مراحل را انجام دهید:

درخواست کمک اورژانسی کنید؛ اگر حدس می زنید دچار حمله قلبی شده اید، تردید نکنید. بلافاصله با 115 یا شماره اورژانس محلی خود تماس بگیرید. اگر به خدمات اورژانسی دسترسی ندارید، یک نفر شما را به نزدیک ترین بیمارستان ببرد.

تنها در صورتی که گزینه های دیگری وجود نداشته باشد، خود هدایت کنید از آنجا که وضعیت شما می تواند بدتر شود، رانندگی خود شما و دیگران را در معرض خطر قرار می دهد.1

در ادامه با ما همراه باشید تا چند روش برای جلوگیری از سکته قلبی را به شما معرفی کنیم. امیدواریم با اضافه کردن این تغییرات کوچک در زندگی خود، تنی سالم و زندگی شادی داشته‌ باشید.


روزی ۲۰ دقیقه دوچرخه‌‌سواری کنید

دوچرخه‌ سواری کار سختی نیست. محققان آلمانی روی ۱۰۰ نفر از مردانی که در قفسه‌ی سینه دردی خفیف احساس می‌کردند، پژوهشی انجام دادند. از این افراد تعدادی، روزانه در حدود ۲۰ دقیقه دوچرخه‌سواری می‌کردند. بعد از یک سال این افراد بهبودی کامل یافتند و دیگر هیچ خبری از درد سینه در آنها دیده نمی‌شد. اما سایرین، متأسفانه با حملات قلبی و سکته‌های مغزی دست و پنجه نرم کرده بودند. البته در صورت احساس درد و مشکل در ناحیه‌ی قلب یا هر نقطه‌ی دیگری از بدن، حتما با پزشک مشورت و سپس به ورزش کردن بپردازید. به‌طور عادی برای افراد سالم در حدود ۲۰ دقیقه دوچرخه‌سواری یا سایر ورزش‌های سبک، خطر ابتلا به سکته قلبی و را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.


در طول هفته چند بار شکلات تلخ مصرف کنید

باور آن کمی مشکل است اما مطالعات نشان می‌دهد که شکلات تلخ برای قلب مفید است. وجود موادی مانند فلاونوئید در ساختار شکلات تلخ به عملکرد صحیح قلب کمک می‌کند. این ماده موجب انعطاف‌پذیری شریان‌های قلب می‌شود. مواد موجود در شکلات تلخ از لخته شدن خون در قلب جلوگیری می‌کنند و اجازه‌ی اکسیدشدن به کلسترول بد یا همان LDL را نمی‌دهند. شکلات تلخ منبعی غنی از فیبر و منیزیم است. دقت کنید که اگر شکلات تلخ را با شیر مخلوط کنید این خاصیتِ خود را از دست می‌دهد و حتی باعث افزایش کلسترول نیز می‌شود.


روزی یک بار ماءالشعیر بنوشید

طبق مطالعات، افرادی که روزانه از ماءالشعیر استفاده می‌کنند، سطح کلسترول پایین‌تری دارند. آنتی‌اکسیدان‌های مفید در خون آنها بالا می‌رود و لختگی خون و انسداد عروق در آنها کمتر اتفاق می‌افتد. البته منظور از ماءالشعیر، مالتی است که پس از عصاره‌گیری پخته و سرد می‌شود، گازدار نیست و فاقد شکر و افزودنی‌های رایج در ماءالشعیرهای موجود در بازار است. ماءالشعیرهای طعم‌دار و شیرین همراه با گاز، مقادیر زیادی کربوهیدرات دارند و مصرف آنها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.


ویتامین B کمپلکس مصرف کنید

محققان سوئیسی بیش از ۲۰۰ مرد و زن را مورد مطالعه قرار دادند. این افراد برای باز کردن شریان‌های قلبی خود، جراحی انجام داده بودند. محققان از برخی از آنها درخواست کردند که ویتامین‌های B یعنی ترکیبی از اسیدفولیک، ویتامین B6 و B12 را مصرف کنند. پس از بررسی‌ها مشخص شد که سطح هموستین این افراد در حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است. هموستین ماده‌ای است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و انسداد شرایین را افزایش می‌دهد. بخشی دیگر از بیماران مورد مطالعه از دارونماها استفاده کرده‌ بودند. این افراد هیچ تغییری در مقایسه با تغییرات گروه قبلی نداشتند و علاوه بر این شریان‌های قلبی گروهی که ویتامین مصرف کرده بودند، بازتر و گشادتر شده بود.


به اندازه بخوابید

پژوهش‌گران دریافته‌اند، افرادی که کمتر از ۷ ساعت خواب شبانه دارند، بیشتر در معرض ناراحتی‌های قلبی و سکته هستند. به نظر می‌رسد کمبود خواب موجب افزایش هورمون‌های استرس و فشار خون می‌شود و بر سطح قند خون تأثیرگذار است. ۷ الی ۹ ساعت خواب شبانه برای شما کافی است. خوابیدن بیشتر از این حد نیز خود عاملی برای افزایش خطر سکته قلبی و مغزی به‌شمار می‌رود.2


هر روز یک اُنس (۸ گرم) پودر تخم کتان روی ماست خود بپاشید

به این ترتیب می‌توانید ۲ گرم امگا ۳ مورد نیاز بدن خود را تامین کنید، اسید چربی سالمی که تحقیقات متعدد نشان داده است که به پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی و کاهش خطر مرگ ناگهانی ناشی از اختلال ریتم قلب کمک می‌کند.


سالاد طعم دار شده با سس روغن کتان

۷ گرم امگا ۳ در چنین سالاد طعم دار شده‌ای وجود دارد که همانطور که در مورد آن گفته ایم، بهترین روش برای ارتقا سلامت کلی بدن است.


روزانه حداقل دو فنجان چای بنوشید

مهم نیست چای سیاه یا سبز باشد. حداقل این که نتیجه تحقیقات نشان داده است که تنها ۲/۴ درصد از ۵۰۰۰ ساکنان سالم روتردام که دو یا چند فنجان چای در طی شش سال نوشیدند یک حمله قبلی را تجربه کردند، در مقایسه با آمار ۴/۱ درصدی حمله قلبی در افرادی که هرگز چای نمی‌نوشیدند. تحلیل عمده ۱۷ تحقیق در مورد مصرف چای مشخص کرد که سه فنجان در روز حمله قلبی را ۱۱ درصد کاهش می‌دهد.


یک مقدار فندق به مرغ و سبزیجات سرخ شده اضافه کنید

فقط ۱.۵ اُنس (۱۲ گرم) از این آجیل سالم در یک روز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد. یکی از ایده‌های جالب در مورد نحوه مصرف فندق این است که آنها را خرد کرده و به عنوان رویه مرغ یا ماهی استفاده کنید، سپس در فر آن را بپزید.


در یک هفته ۴ وعده لوبیا یا نخود را استفاده کنید

محققان در دانشگاه تولان دریافتند افرادی که این توصیه از این توصیه پیروی کردند خطر بیماری قلبی را ۲۲ درصد در مقایسه با افرادی که کمتر حبوبات استفاده کردند، کاهش دادند.


روزانه یک عدد آسپرین بچه مصرف کنید

محققان دانشگاه کارولینای شمالی دریافتند که این قرص کوچک خطر حمله قلبی را نزدیک به یک سوم در افرادی که هرگز بیماری قلبی یا سکته را تجربه نکرده اند در معرض خطر ابتلا به این مشکل قرار دارند کاهش یافت. تنها با پزشک تان مشورت کنید که مصرف روزانه آن برای شما مشکلی نداشته باشد.


روزانه ۱۵ عدد گیلاس بخورید

مطالعات نشان می‌دهد آنتوسیانین‌ها (مواد شیمیایی گیاهان) که در رنگ قرمز گیلاس‌ها وجود دارد سبب کاهش اسید اوریک در خون می‌شود، نشانگر حملات قلبی و سکته. گیلاس را خارج از فصل چگونه مصرف کنیم؟ سعی کنید از گیلاس‌های خشک شده روی سالاد خود استفاده کنید یا یک فنجان آب گیلاس را جایگزین آب پرتقال روزانه تان کنید.


روزانه یک عدد پرتقال بخورید

روزانه یک عدد پرتقال بخورید یا یک لیوان آب پرتقال بنوشید. همانطور که می‌دانید پرتقال‌ها منبع فوق العاده‌ای از ویتامین C هستند. مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی که دارای مقادیر بالایی از این ویتامین هستند، احتمال دارد از خطر سکته قلبی بکاهد، به ویژه اگر سیگار می‌کشید. جایگزین‌های دیگر پرتقال: یک کاسه پُر توت فرنگی، یک وعده کلم بروکلی یا فلفل قرمز دلمه ای، همگی منابع عالی ویتامین C به شمار می‌روند.3


دور از بزرگراه‌ها زندگی کنید 

بر اساس مطالعه‌ای که در مورد ارتباط سروصدای ترافیک و بیماری قلبی انجام شده و نتایج آن در یوروپین هارت ژورنال منتشر شده، صدای بوق خودروها و ماشین‌های غول‌پیکر پر سروصدا، می‌توانند به رگ‌های خونی شما آسیب برسانند.

نتایج به دست آمده از بیش از 51,000 دانمارکی، نشان می‌دهد که هر 10 دسی‌بل افزایش در صدا، ریسک سکته قلبی را تا 14 درصد بالا می‌برد. برای افراد بالای 65 سال، این میزان افزایش در صدا، به 27 درصد افزایش خطر منجر می‌شود.

اما چرا؟ در معرض سروصدای زیاد بودن،‌ احتمالا سطح هورمون‌های استرس را در بدن بالا می برد و فشار خون را افزایش می‌دهد که در نتیجه، خطر حمله قلبی بیشتر می‌شود.


مراقب نوشابه‌های رژیمی باشید

مطالعه‌ای که 2,564 شرکت‌کننده داشته، نشان می‌دهد افرادی که هر روز نوشابه رژیمی می‌نوشند، در مقایسه با افرادی که اصلا سراغ این نوشیدنی‌ها نمی‌روند، 48 درصد بیشتر در خطر حمله قلبی و سکته هستند. حتی وقتی دیگر مولفه‌های موثر احتمالی،‌ مانند ابتلا به سندرم مربوط به متابولیسم یا سابقه بیماری قلبی کنترل شدند، ‌باز هم همین نتیجه به دست آمد.

البته، این مطالعات فقط همایندی و همبستگی را نشان می دهند و معلوم نیست که رابطه علت و معلولی در کار باشد. برای رسیدن به نتیجه قطعی، مطالعات بیشتری مورد نیاز است،‌ با این حال،‌ دانستنش بد نیست. 4


تشخیص حمله قلبی

پزشکان به کمک الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب EKG که فعالیت الکتریکی قلب را بررسی می‌کند، سابقه حمله قلبی فرد را تشخیص می‌دهند. همچنین این نمودار نشان می‌دهد که کدام شریان دچار گرفتگی یا انسداد است. پزشکان همچنین می‌توانند حمله قلبی را با آزمایش خون و ردیابی پروتئین‌هایی که سلول‌های قلب به‌هنگام مرگ آزاد می‌کنند، تشخیص دهند.


درمان حمله قلبی

پزشکان برای بازگرداندن جریان خون به قلب سریع عمل می‌کنند. آن‌ها داروهایی برای انحلال لخته‌های خون مسدودکننده شریان‌ها تجویز می‌کنند. همچنین آن‌ها به احتمال زیاد از روشی به نام آنژیوگرام کرونر بهره می‌گیرند. آن‌ها یک لوله نازک را که دارای یک بادکنک در انتهای خود است، وارد شریان می‌کنند. این لوله با خردکردن پلاک در شریان، انسداد را باز می‌کند. در اکثر اوقات پزشکان یک لوله توری مصنوعی کوچک به نام استنت را در شریان قرار می‌دهند تا از باز بودن آن مطمئن شوند.


چه مواردی افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد؟

احتمال ابتلا به سکته قلبی با افزایش سن بالا می‌رود و این احتمال در مردان بیشتر از زنان است. سابقه خانوادگی بیماری قلبی و استعمال سیگار نیز این احتمال را افزایش می‌دهد. همچنین فشار خون، کلسترول بالا، دیابت، چاق بودن، استرس، ورزش‌ نکردن و افسردگی نیز از عوامل ایجادکننده خطر سکته قلبی محسوب می‌شود.


زندگی پس از حمله قلبی

پس از بستری‌شدن در بیمارستان و ترخیص می‌توانید طی چند هفته به زندگی روزمره عادی خود بازگردید. توانبخشی قلب می‌تواند به تسریع بهبودی کمک کند. پیروی از برنامه تناسب اندام و سبک زندگی سالم نیز در حفظ سلامت قلب مؤثر است. 5


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.chetor.com
3.www.isna.ir
4.www.beytoote.com
5.www.imna.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.