موارد استفاده و عوارض جانبی متورال

متورال علاوه بر تسکین درد قفسه سینه برای کاهش فشار خون هم استفاده میشود که مصرف این دارو باید به تجویز پزشک باشد و مصرف سر خود این دارو عوارض زیادی دارد.
چهارشنبه، 24 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد استفاده و عوارض جانبی متورال

موارد مصرفی قرص متورال چیست؟

در صورت داشتن یکی از شرایط زیر پزشک ممکن است استفاده از قرص متورال را برای شما تجویز کند:

هایپرتنشن: قرص متورال برای کاهش فشار خون بالا مصرف می‌شود.

آنژین قفسه سینه: قرص متورال برای تسکین دردهای طولانی مدت در قفسه سینه که به دلیل کاهش جریان خون به قلب ایجاد می‌شوند استفاده می‌گردد.

حمله قلبی: قرص متورال  در مراحل اولیه درمان حمله قلبی استفاده می‌شود.

نارسایی احتقانی قلب: قرص متورال برای مدیریت بیماری قلبی که تحت تاثیر آن خون در مقادیر کمتر از حد طبیعی پمپاژ می شود, استفاده می‌گردد.

پرکاری تیروئید: قرص متورال همراه با داروهای دیگر برای تسکین و کاهش برخی از علائم پرکاری تیروئید استفاده می‌شود.

پیشگیری از میگرن: قرص متورال گاهی برای پیشگیری و تسکین سردردهای مرتبط با میگرن استفاده می‌شود.


آیا قرص متورال منع مصرفی دارد؟ 

در صورت داشتن یکی از شرایط زیر قرص متورال به هیچ عنوان برای بیمار توصیه نمی­‌شود:

آلرژی: قرص متورال برای افرادی که سابقه حساسیت به این دارو یا داروی دیگری که متعلق به گروه بتا بلاکرها هستند دارند؛ توصیه نمی‌شود (به عنوان مثال داروهای آتنولول ، لابتالول و غیره)

بیماری‌های قلبی: قرص متورال برای افرادی که دچار مشکلات جدی قلب هستند، توصیه نمی‌شود. (مشکلاتی مانند بلاک قلبی، سندروم سینوس بیمار و غیره)

اختلالات گردش خون : قرص متورال برای افرادی که از بیماری‌های شدید مربوط به گردش‌خون رنج می‌برند، توصیه نمی‌شود.

نارسایی قلبی: قرص متورالبرای مصرف در بیمارانی که دچار نارسایی قلبی شدید هستند و در حال دریافت مراقبت‌های اورژانسی می‌باشند، تجویز نمی‌شود.

اختلالات ریتم قلب: قرص متورال  برای افرادی که ضربان قلب آهسته (برادیکاردی) دارند توصیه نمی‌‌شود.


در صورت فراموشی و یا مصرف دوز بیشتر از مقدار تعیین شده قرص متورال چه باید کرد؟ 

دوز داروی فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. با این حال اگر تقریبا زمان مصرف دوز بعدی فرارسیده است، می‌توانید بی‌خیال مصرف دوز فراموش شده شوید.

مصرف بیش از حد این دارو می‌تواند بر قلب و عروق خونی و هدایت عصبی تاثیرات جدی داشته باشد. در صورت بروز عوارض، هرچه سریع‌تر آن را گزارش کنید تا مداخله پزشکی آغاز شود. ممکن است بسته به شدت عوارض، اقدامات حمایتی مانند لاواژ معده و درمان علائم ضرورت داشته باشد. 1


مقدار و نحوه ی مصرف

این دارو به طور متوسط دو بار در روز مصرف می شود اما تعیین مقدار دقیق مصرف باید توسط پزشک مشخص شود.

دارو را هرروز در زمان مشخص شده مصرف کنید.

مصرف این دارو همراه با غذا یا بعد از غذا توصیه می شود. زیرا غذا باعث افزایش جذب دارو می شود.

هنگام مصرف این دارو فشار خون خود را کنترل کنید.

مصرف این دارو را در هیچ زمانی بدون مشورت با پزشک خود متوقف نکنید زیرا ممکن است عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. 2


موارد استفاده و عوارض جانبی متورال

عوارض جانبی

مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک خود متوقف نکنید. بعضی از شرایط در صورت توقف ناگهانی مصرف دارو، ممکن است بدتر شوند. برخی از افراد که به طور ناگهانی مصرف داروهای مشابه را متوقف کرده اند، درد قفسه سینه، حمله قلبی و ضربان قلب نامنظم داشته اند. اگر پزشک شما تصمیم بگیرد که دیگر نباید از این دارو استفاده کنید، ممکن است به تدریج دوز شما را در عرض ۱ تا ۲ هفته کاهش دهد.

هنگامی که به تدریج این دارو را متوقف می کنید، توصیه می شود که به طور موقت فعالیت بدنی را کاهش دهید تا فشار وارد شده بر قلب کاهش یابد. در صورت درد / تنگی / فشار در قفسه سینه، گسترش درد قفسه سینه به فک / گردن / بازوها، عرق کردن غیرعادی، مشکل در تنفس یا ضربان قلب سریع / نامنظم، فورا باید تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید.

با مصرف این دارو خواب آلودگی، سرگیجه، خستگی، اسهال، و ضربان قلب آرام ممکن است رخ دهد. کاهش توانایی جنسی به ندرت گزارش شده است. اگر هر کدام از این موارد ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

برای کاهش خطر سرگیجه و احساس سبکی سر، هنگام بلند شدن از موقعیت نشسته یا دراز کشیده، به آرامی بلند شوید.

با مصرف برخی از برند های این دارو، پوسته قرص خالی ممکن است در مدفوع شما ظاهر شود. این عارضه بی ضرر است.

این دارو می تواند جریان خون را به دست ها و پاها کاهش دهد و موجب سرد شدن آنها شود. سیگار کشیدن این وضعیت را تشدید می کند. لباس گرم بپوشید و از مصرف دخانیات خودداری نمایید.

به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را بدین دلیل برای شما تجویز کرده است که نفع آن را برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز هر یک از این موارد بعید، اما جدی، به پزشک خود اطلاع دهید: ضربان قلب بسیار شدید، سرگیجه شدید، غش کردن، کبودی انگشتان دست یا انگشتان پا، مشکل تنفس، علائم نارسایی قلبی جدید یا بدتر شدن آن (مانند تنگی نفس، تورم مچ پا / پا، خستگی غیرمعمول، افزایش غیرعادی / ناگهانی وزن)، تغییرات ذهنی / خلقی (مانند سردرگمی، نوسانات خلقی، افسردگی).

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه بروز علائم واکنش شدید آلرژیک شدید، از جمله: بثورات، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفسی، فورا به پزشک مراجعه کنید. 3


تداخل های دارویی قرص متورال

داروهای ضد هیپرتانسیون، دیورتیک‌ها، باربیتورات‌ها، بنزودیاسپین‌ها، داروهای قلبی و فشار خون، گزانتین‌ها، داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز با این دارو (مانند فورازولیدون و پروکاربازین)، تئوفیلین،بتا-آدرنرژیک، کلونیدین،پرازوسین،تربینافین،کلرپرومازین، هالوپریدول فلوفنازین، تیوریدازین،داروهای ضد افسردگی ( بوپروپیون، کلومیپرامین، دزیپرامین، دولوکستین، فلوکستین، فلووکسامین، پاروکستین، سرترالین) 2


پی نوشت:
1.www.drgalb.ir
2.www.fardanews.com
3.www.rastineh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما