موارد مضر برای کبد کدامند؟

در این مطلب قصد داریم مواردی که در عین ناباوری، سبب آسیب زدن به کبد شما می شوند را با هم بررسی کنیم.
چهارشنبه، 19 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد مضر برای کبد کدامند؟

چرا داشتن کبدی سالم مهم و ضروری است ؟

کبد یک ارگان مهم و ضروری برای حذف سموم در جریان خون می باشد چرا که همانند یک فیلتر عمل می کند . همچنین کبد ویتامین ها ومواد معدنی را در بدن ذخیره می کند و قندهای ذخیره شده را در صورت نیاز بدن به انرژی تبدیل می کند تا نیاز بدن را رفع نماید . همچنین داشتن کبدی سالم ، می تواند در داشتن وزنی مناسب و مطلوب یک عامل موثر باشد . همچنین لازم است بدانید که داشتن رژیم ناسالم می تواند منجر به بیماری هایی کبدی مانند هپاتیت ، سیروز ، کبد چرب و یا حتی سرطان شود .

مواد غذایی مضر برای کبد


نمک
مصرف بیش از حد نمک می تواند منجر به افزایش فشار خون و ابتلا به بیماری های کبدی شود . بنابراین قبل از خوردن مواد غذایی و خوراکی که خریداری می کنید ، برچسب پشت آنها را مطالعه نمایید تا از میزان نمک که در آن استفاده شده است مطلع شوید .

آرد سفید و تصفیه شده
مصرف بیش از حد کربوهیدرات می تواند بدن را از سوزاندن چربی برای تولید انرژی ، منع می کند و به جای سوزاندن آن باعث انباشته شدن آن می شود .

مصرف بیش از حد کربوهیدرات نیز باعث افزایش سطح انسولین می شود که عامل اصلی بیماری های قلبی می باشد . بدن کربوهیدرات اضافی را به گلیکوژن تبدیل می کند و آنها را در کبد ذخیره می کند که به صورت چربی انباشته می شود و باعث افزایش وزن و چاقی می شود .

غذای بسیار تند
خوردن غذاهای تند می تواند به کبد آسیب وارد کند و مهم نیست که غذاهای تند خیلی زیادی را مصرف کنید و می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند. 1

قند و شکر
مصرف قند بیش از حد نه تنها برای دندان های شما بد است بلکه به کبد شما نیز ضرر می زند. این عضو برای تولید چربی از نوعی از قند استفاده می کند که به آن فروکتوز می گویند. مصرف قند و شکر فرآوری شده بیش از حد و شربت غلات سبب ایجاد توده چربی می شود که بیماری های کبدی را ایجاد می کند. برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف قند سبب آسیب به کبد می شود، حتی اگر فرد دارای اضافه وزن نباشد. این موضوع دلیلی بر این است که مصرف غذا هایی با قند و شکر اضافی نظیر لیموناد، انواع شیرینی و شکلات را محدود کنیم.

موارد مضر برای کبد کدامند؟

مکمل های غذایی گیاهی
حتی اگر بر روی برچسب این مکمل ها عبارت “طبیعی” نوشته شده باشد، این محصولات نمی توانند کاملاً بی ضرر باشند. برای مثال، برخی از مردم نوعی از گیاه به نام کاوا کاوا (نوعی فلفل) را برای رفع علائم یائسگی یا رفع استرس مصرف می کنند ولی تحقیقات نشان داده اند که این گیاه می تواند عملکرد صحیح کبد را مختل کند. مصرف این داروی گیاهی ممکن است سبب ابتلا به هپاتیت یا نقص عملکرد کبد شود. در برخی از کشورها مصرف اینگونه محصولات گیاهی ممنوع یا محدود است ولی این محصولات هنوز در ایران به فروش می رسند.

شما همیشه باید پیش از مصرف هرگونه داروی تهیه شده از مواد گیاهی جهت اطمینان از ایمنی مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

اضافه وزن
چربی اضافی که در اطراف سلول های کبد شما ایجاد می شود منجر به بیماری کبد چرب غیرالکلی می شود (NAFLD). در نتیجه، کبد شما ممکن است دچار آماس شود. به مرور زمان، این موضوع چربی ها سخت تر می شوند و بافت کبد دچار اسکار یا برآمدگی می شود (پزشکان به این شرایط تسمع یا سیرهوسیس می گویند.). در صورتیکه شما میانسال باشید، چاق باشید یا دارای اضافه وزن باشید و همچنین دیابت داشته باشید، احتمال ابتلای شما به این بیماری بیشتر است. شما می توانید شرایط را تغییر دهید. رژیم غذایی و تمرینات ورزشی از این بیماری پیشگیری می کنند.

دریافت بیش از حد ویتامین A از مکمل های غذایی
بدن شما نیاز به دریافت ویتامین A دارد و دریافت آن از مواد غذایی نظیر میوه های تازه و سبزیجات و به ویژه آنهایی که دارای رنگهای قرمز، نارنجی و زرد هستند، امکانپذیر است؛ ولی اگر مکمل های غذایی مصرف کنید که دارای دوز بالایی از ویتامین A هستند، می توانند برای کبد مشکل ساز شوند. پیش از مصرف مکمل های ویتامین A با دکتر خود مشورت کنید زیرا ممکن است بدن شما نیازی به آن نداشته باشد.

نوشیدنی های غیرالکلی مثل نوشابه
تحقیقات نشان دهنده این هستند که افرادی که مقدار زیادی از نوشیدنی های غیرالکلی مصرف می کنند دارای احتمال بیشتری به ابتلای بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD). مطالعات این موضوع را به طور کامل اثبات نکرده اند ولی اگر شما مقدار مصرف این نوشیدنی ها را کاهش دهید، این موضوع می تواند دلیل خوبی برای تغییر ذائقه شما و تغییر نوع نوشیدنی های شما باشد.

استامینوفن
شما ممکن است کمردرد، سردرد، سرماخوردگی و … داشته باشید و به دنبال یک مُسکن درد هستید. مطمئن باشید که مقدار مناسبی از مسکنها را مصرف می کنید. اگر شما به شکل تصادفی مقدار زیادی استامینوفن مصرف کنید، برای مثال، یک قرص برای سردرد خود مصرف کنید و قرص دیگری را برای سرماخوردگی خود مصرف کنید و هر دو قرص دارای استامینوفن باشند، کبد شما آسیب خواهد دید. دوز صحیح مصرف مسکن به طور روزانه را بررسی کنید. همواره مسکنها را به مقدار مجاز مصرف کنید و با این کار کبد شما سالم خواهد بود. 2

خوراکی های سرخ شده
بسیاری از خوراکی های سرخ شده و چیپس های موجود در فروشگاه ها با روغن های بسیار ناسالم تهیه شده اند که اصلا برای سلامتی مفید نیستند. چربی های اشباع و ترکیباتی که در دمای بالا تولید می شوند فعالیت زیادی به کبد تحمیل می کند و موجب تجمع مواد سمی و چربی ها در بدن می شوند.

موارد مضر برای کبد کدامند؟

چربی ها
بدن برای انجام عملکرد مطلوب به مقدار کمی چربی نیاز دارد. این در حالی است که بسیاری از خوراکی های چرب از نوع اشباع هستند که هیچ فایده ای برای بدن ندارند. چنین خوراکی هایی کالری بالایی دارند و عموما با افزایش کلسترول و تری گلیسرید خون همراه هستند. این بیماری ها نیز به طور مستقیم سلامت سیستم قلبی عروقی را به خطر می اندازند و با ایجاد فعالیت زیاد کبد به این اندام نیز آسیب می رسانند.

به همین دلیل لازم است مصرف کره، خامه، پوست مرغ، خوراکی های کرم دار و مایونز محدود شود.

مواد غذایی سرشار از پروتئین
توجه داشته باشید که پروتئین ها باید به مقدار متعادل مصرف شوند. این گروه از ریز مغذی ها برای تشکیل توده عضلانی و متابولیسم بدن لازم هستند اما اگر بیش از حد مصرف شوند مضر خواهند بود.

بعضی از افراد به خصوص ورزشکاران معمولا مقدار خیلی زیادی پروتئین مصرف می کنند که در طولانی مدت مشکلات بسیاری در پی دارد. رژیم های غذایی سرشار از پروتئین عملکرد کبد را افزایش می دهند زیرا مجبور است مواد سمی جمع شده در بدن را دفع کند.


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.rastineh.com
3.www.persianv.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.