پوشک عليه کودک

ادرار سوختگي يا درماتيت كهنه بچه، از شايع‌ترين انواع درماتيت در نوزادان است كه به صورت يك التهاب پوستي حاد و گذرا بروز مي‌كند و مي‌تواند به سوختگي، خارش و در نتيجه برهم خوردن آرامش و خواب نوزاد منجر شود. يكي از شايع‌ترين عوارض ادرارسوختگي، عفونت‌هاي باكتريايي و قارچي موضعي است كه آن هم از رطوبت، گرما و قليايي بودن محيط، ناشي مي‌شود و عوارض جدي‌تري به دنبال دارد. در نتيجه، در رابطه با اين مساله پيشگيري كه بسيار هم آسان است، از اهميت
سه‌شنبه، 3 فروردين 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پوشک عليه کودک
پوشک عليه کودک
پوشک عليه کودک

ترجمه: زهرا نوروزي




با ادرار سوختگي نوزاد چه‌کار کنيم؟

ادرار سوختگي يا درماتيت كهنه بچه، از شايع‌ترين انواع درماتيت در نوزادان است كه به صورت يك التهاب پوستي حاد و گذرا بروز مي‌كند و مي‌تواند به سوختگي، خارش و در نتيجه برهم خوردن آرامش و خواب نوزاد منجر شود. يكي از شايع‌ترين عوارض ادرارسوختگي، عفونت‌هاي باكتريايي و قارچي موضعي است كه آن هم از رطوبت، گرما و قليايي بودن محيط، ناشي مي‌شود و عوارض جدي‌تري به دنبال دارد. در نتيجه، در رابطه با اين مساله پيشگيري كه بسيار هم آسان است، از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است.
اگر شيرخوار شما بثورات پوشكي داشته باشد، حتما قادر خواهيد بود آن را تشخيص دهيد. مقداري از پوست پوشيده شده توسط پوشك كه احتمالا منطقه تناسلي، چين‌هاي نواحي ران‌ها و كفل‌ها را شامل مي‌شود، قرمز و ملتهب بنظر مي‌رسند. نواحي درگير ممكن است خشك يا مرطوب باشد و گاهي اوقات حالت عرق سوز دارد. اگر بثورات پوشكي واقعي درمان نشوند، ممكن است به عارضه خطرناكتري تبديل شود. براي مثال، عفونت قارچي يا عفونت باكتريايي. عفونت‌هاي قارچي، بيشتر در شيرخواراني كه داروهاي آنتي‌بيوتيكي دريافت مي‌كنند ديده مي‌شود، اين داروها باكتري‌هاي خوب را كه در حالت طبيعي در روده وجود داشته و مانع رشد مخمرها مي‌شوند، از بين مي‌برند. عفونت هاي قارچي اكثرا به صورت نقاط قرمز ريز شروع شده و سپس در اثر تكثير و تجمع، به دمل‌هاي چركي قرمز توپر تبديل مي‌شوند. عفونت‌هاي باكتريايي هم ممكن است با تب همراه باشند و معمولا ضايعات ترشح دار زرد رنگ يا كورك‌هاي چركي ايجاد مي‌كنند.

علت بثورات پوشكي چيست؟

علت اصلي رطوبت است. نوزادان زياد ادرار مي‌كنند و داراي دفعات متعدد دفع مدفوع آبكي هستند. حتي پوشك‌هاي داراي قدرت جذب كنندگي زياد نيز سبب مرطوب شدن پوست ظريف كودك مي‌شود. اگر پوشك كودك براي زمان طولاني كثيف بماند، احتمال ايجاد بثورات پوشكي در طفل زياد است؛ لازم به ذكر است كه پوشك مي‌تواند سبب آسيب ناحيه نشيمنگاهي در شيرخواراني شود كه پوست حساسي دارند، حتي اگر والدين‌شان مرتب پوشك آنها را تعويض كنند. شيرخواران بزرگ‌تر در صورت ابتلا به يك بيماري و مصرف آنتي‌بيوتيك‌ها ممكن است دچار اسهال شوند، كه خود ممكن است سبب بثورات پوشكي شود.

پوشک عليه کودک

7 نکته براي پيشگيري از ادرارسوختگي

1كهنه يا پوشك خيس نوزاد را هر چه سريع‌تر تعويض كنيد.
2 شب‌ها معمولا نوزاد به فاصله كوتاهي پس از به خواب رفتن ادرار مي‌كند. بنابراين تعويض كهنه يا پوشك در اين هنگام از ادرار سوختگي شبانه جلوگيري مي‌كند.
3 پس از هر بار دفع ادرار يا مدفوع، موضع را با آب ساده يا صابون بچه شسته، خوب آبكشي كنيد. سپس موضع را خشك نموده و بگذاريد تا قبل از بستن مجدد هوا بخورد. مي‌توانيد قبل از بستن مجدد، از پودر تالك استفاده کنيد.
4 هرگز از قسمت‌هاي خيس كهنه براي پاك كردن نوزاد استفاده نكنيد زيرا با اين كار خود آلودگي را روي پوست نوزاد پخش خواهيد كرد.
5 توجه داشته باشيد كه كيفيت، لطافت و قدرت جذب پوشك يا كهنه بچه در پيشگيري از اين مشكل بسيار مهم است.
6 در صورت استفاده از كهنه‌هاي پارچه‌اي، آنها را با محلول‌هاي ضدعفوني‌كننده‌اي نظير ساولن (مراجعه به تك‌نگار اين دارو) ضدعفوني کنيد. اما اگر ادرار سوختگي بروز كند، مي‌توان از فرآورده‌هاي التيام‌بخش موجود بهره گرفت ولي در صورت بروز هرگونه عفونت در موضع احتياط کرده و با پزشك مشورت کنيد.
7 مصرف پمادهاي ضد التهاب استروئيدي (كورتون‌ها) نظير تريامسينولون، بتامتازون، هيدروكورتيزون، فلئوسينولون و... به اين منظور، كاملاً نابه‌جا بوده و به عوارضي نظير نازكي و شكنندگي پوست و در نتيجه افزايش احتمال بروز عفونت در موضع منجرخواهد شد. مصرف اين پمادها در اين رابطه و ساير مشكلات پوستي، تنها با تجويز پزشك مجاز است.
منبع:www.salamat.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما