از خواص گیاه بابونه چه میدانید

بابونه یک روش درمانی گیاهی بسیار خوب است. در دو نوع قابل قبول آلمانی و همچنین رومی، بابونه را می توان به عنوان یک ضد افسردگی همراه با استفاده از آن مانند یک داروی تسکین دهنده بیماری استفاده نمود. بابونه از نظر طب سنتی گرم و خشک است و از تقویت کننده های تلخ محسوب می شود.
جمعه، 5 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
از خواص گیاه بابونه چه میدانید

ترکیبات شیمیایی بابونه رومی

کاپیتول های بابونه دارای آلکالوئیدی به نام آنته مین، تانن، اسانس، فیتوسترول و هم چنین یک گلوکزید بسیار تلخ، اسید آنته میک، تارا گزاسترول (taraxasterol)، آنتس ترین (anthesterin) و آنته من (anthemene) (آنته میدین anthemidin) می باشد.

گل های بابونه رومی (کاپیتول ها)، علاوه بر ترکیباتی که در بالا گفته شده، دارای ماده ای به نام آپی ژترین است.

آپی ژترین (apigetrin ,Cosmetia)، به فرمول C۲۱H۲۰O۱۰ و به وزن مولکولی ۴۳۲.۳۹ است.

استخراج آن از گل های بابونه رومی توسط Browing, Power و از گیاه جعفری به وسیله Nordstrom و Swain صورت گرفته است.

آپی ژترین، به صورت گرد، متبلور و زرد رنگ به دست می آید. در گرمای ۱۲۰ تا ۱۸۰ درجه تجزیه می شود. طعم قابض دارد.

در اسانس بابونه رومی، نوعی ماده اسیدی به نام اسید متاکریلیک (methacrylic acid) مشخص شده است.

این ماده که در ساختن بعضی مواد رزینی و پلاستیک در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد، به فرمول C۴H۶O۲ و به وزن مولکولی ۸۶.۰۹ است و با آن که در اعضا بعضی از گیاهان به حالت روغنی وجود دارد، تهیه آن در صنعت از راه های مختلف از جمله، هیدرولیز کردن ماده ای به نام استن سیانوهیدرین (aceton cyanohydrine) انجام می گیرد.

اسید متاکریلیک، به حالت متبلور و به صورت ذرات ریز منشوری شکل به دست می آید. در گرمای ۱۶ درجه ذوب می شود.

محلول آن، اثر از بین برنده پوست دارد. اگر حرارت داده شود و به مقدار جزیی اسید کلریدریک به آن افزوده گردد، پلی مریزه می شود.

اسانس بابونه دارای اترهای اسید آنژلیک، اسید تیگ لیک، اسید بوتیریک به حالت آزاد، آنته مول، آنته من (anthemene) و آزولن (azulene) است.

بوی اسانس بابونه رومی قوی و کافوری و طعمش معطر و سوزاننده است.

وزن مخصوص آن در گرمای ۱۵ درجه بین ۰.۹۰۵ و ۰.۹۱۸ و واکنش آن کمی اسیدی است.

این اسانس به مقدار بسیار کم در آب، ولی در اتر و ۸ قسمت الکل ۹۰ درجه (الکل اتیلیک یا اتانول) حل می شود.

اسانس بابونه در عطرسازی مورد استفاده قرار می گیرد. به علاوه از آن برای معطر ساختن طعم بعضی از خوراکی ها نیز استفاده می شود.

اسانس ها را باید در شیشه های با درب محکم ریخت و در جای سرد و دور از نور نگه داری کرد. 1

از خواص گیاه بابونه چه میدانید
 

خواص بابونه

 
منبع خوب آنتی اکسیدان ها
گل های بابونه توسط گروه آنتی اکسیدان ترپنوئید غنی شده است که مشتقات استیلن و کامازولن را شامل می شود.

از آنجا که این ترکیبات ظریف و ناپایدار هستند، به صورت اسانس یا تنتور الکلی حفظ می شوند.

همچنین بابونه حاوی چندین ترکیب فنلی مانند فلاونوئیدها مانند کوئرستین، آپیژنین، پاتولتین و گلوکوزیدها می باشد.

بابونه با خنثی کردن آسیب رادیکال آزاد، التهاب را کاهش می دهد و همچنین از جهش سلولی جلوگیری می کند.

این ماده دارای آنتی اکسیدان هایی است که با عملکرد سیستم ایمنی بهتر همراه هستند، درد و تورم را کاهش می دهند.

بابونه اختلالات خلقی را کاهش داده و موها، پوست، چشم، دندان و ناخن را سالم تر می کند.
 
مقابله با افسردگی و اضطراب
بابونه به شکل اسانس، تنتور یا چای به مقابله با استرس کمک می کند و همچنین باعث آرامش می شود.

استنشاق بخار بابونه باعث درمان اضطراب و افسردگی عمومی می شود، به همین دلیل، روغن بابونه به عنوان یک ماده محبوب در محصولات آروماتراپی، شمع ها و درمان های مرتبط با حمام مورد استفاده قرار می گیرد.

بابونه به صورت عصاره به عنوان یک آرام بخش برای آرامش اعصاب استفاده می شود و اضطراب را کاهش می دهد.

بابونه برای تسکین علائم استرس، اضطراب مزمن، کابوس ها، صرع، بی خوابی و انواع بیماری های گوارشی استفاده می شود.
 
تقویت هضم غذا
بابونه آرامش بخش سیستم گوارش است که برای معالجه مشکلات گوارشی مانند علائم ریفلاکس اسید، گاز، اسهال، سوء هاضمه، بیماری حرکتی، بی اشتهایی، استفراغ و حالت تهوع استفاده می شود.

عصاره گیاه بابونه دوره اسهال و همچنین قولنج را در کودکان کوتاه می کند و همچنین از علائم مرتبط با شرایطی مانند اضطراب و درد تسکین می بخشد.

روغن بابونه دارای ترکیبات آنودین ضد اسپاسم است و یبوست، گرفتگی و سایر دردهای معده را کاهش می دهد.

بابونه همچنین دارای اثرات آرامش بخش طبیعی است. این امر باعث کاهش علائم بیماری های مزمن مانند IB، نشتی روده و سایر مشکلات مرتبط با روده می شود.
 
کاهش درد و التهاب
بعضی اوقات بابونه به عنوان آسپیرین گیاهی شناخته می شود زیرا از قرن ها پیش به عنوان درمانی برای کاهش درد استفاده می شده است.

از گل های آن برای کاهش احتقان، درد، قرمزی و تورم استفاده می شود. این گیاه به طور موثری باعث کاهش تورم صورت، دندان درد، تحریکات پوستی می شود و درمان اصلی ایجاد التهاب و درد ناشی از عفونت ها است.

به همین دلیل عصاره بابونه به محصولات زیبایی مانند لوسیون های بدن یا صورت، صابون های حمام و خمیردندان اضافه می شود.

بابونه به کاهش درد طبیعی که با صدمات، آرتروز، تب، درد کمر و بارداری مرتبط است کمک می کند.

این گیاه دارای خصوصیات کاهش درد بعد از زایمان بوده و بدن را آرام می کند.
 
درمان سرطان
مطالعات زیادی انجام شده است تا از فعالیت های ضد سرطانی بابونه اطلاع به دست بیاید و با توقف رشد تومور تأثیرات مثبت از خود نشان داده و به عنوان درمانی برای سرطان عمل می کند. این درمان سرطانی را ناشی از آنتی اکسیدان های معروف به آپیژنین می دانند که ترکیبات فعال زیستی هستند و به نظر می رسد در مقابله با سرطان های پروستات، پوست، تخمدان و پستان نقش دارند.
 
رهایی از احتقان
بابونه برای مقابله با عفونت ها اثر دارد و همچنین تراکم مخاط را کاهش می دهد. چای تهیه شده از بابونه یک انتخاب عالی برای درمان سرماخوردگی، عفونت سینوس و آنفولانزا است. مطالعات نشان می دهد استنشاق بخار با عصاره بابونه در معالجه علائم سرماخوردگی مؤثر است.

چای یا عصاره بابونه را به صورت غرغره برای مقابله با التهاب غشاهای مخاطی و داخل گلو و دهان امتحان کنید.
 
پوست سالم
بابونه با فراهم آوردن خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی، پوست سالم و صافی ایجاد می کند. روغن آن و فلاونوئیدهای موجود در آن در زیر سطح پوست نفوذ می کنند، ظاهر جوانی پوست را تکمیل و دفاع ایمنی را حفظ می کنند.

قرن هاست که از آن برای معالجه زخم ها، جراحت ها، نقرس، اگزما، کبودی، سوزش پوستی ، زخم های لثه و سوختگی استفاده می شود.

بابونه همچنین علائم پیری مانند خطوط ریز، لکه های تیره را کاهش می دهد، شوره سر را به طور طبیعی کاهش می دهد، زخم ها را محو می کند و آبله مرغان را به سرعت درمان می کند.

علاوه بر این، از آن به عنوان درمانی برای بثورات پوست استفاده می شود و در اطراف چشم نیز برای مقابله با عفونت استفاده می شود.

این منظور میتوانید گل بابونه را در آب جوش به مدت ده دقیقه خیس کرده و آن را برای حدود 20 دقیقه روی ضایعه پوستی قرار دهید.

اگر دچار ریزش موها شدید شاید تنها راه موجود استفاده از بابونه باشد.

با چای کیسه ای بابونه یا بابونه ی خشک ،ترکیب درمانی بابونه برای موهای خود با روش زیر تهیه کنید:

در یک قابلمه 2 تا 3 پیمانه آب بجوشانید.سپس یک یا دو چای کیسه ای بابونه یا یک پیمانه چای خشک بابونه و یا یک پیمانه گل های بابونه ی خشک شده به آن اضافه کنید تا به مدت نیم ساعت روی شعله کم بجوشد. پس از این زمان، شعله را خاموش کنید تا محلول خنک شود.

این ترکیب را از صافی رد کرده و در حمام از آن استفاده نمائید.. پس از شستن موهای خود ، با این محلول موها را دوباره آبکشی کنید.

حتی می توانید با قرار دادن کاسه ای در زیر موها ، این محلول را جمع آوری کرده و دوباره روی موهای خود بریزید.

بعد از شستشو دیگر به موهای خود آب نریزید تا این محلول روی سر شما باقی بماند.برای روشن شدن رنگ موها می توانید این ترکیب توسط یک پارچه آغشته به آن روی موها فشار دهید.

پس از اینکه همه موها آغشته به ترکیب بابونه شدند، با یک کلاه و یا پارچه سر خود را بپوشانید تا 60 تا 90 دقیقه روی موهای شما باقی بماند. سپس مووهای خود را آب کشی نمائید.
 
لثه ها و دندان های سالم
علاوه بر بهبود پوست و دستگاه تنفسی، از مزایای بابونه نیز می توان به توانایی آن در مقابله با عفونت های باکتریایی دندان ها، حفره دندان و لثه اشاره کرد.

همچنین به کاهش درد ناشی از زخم ها، زخم های لثه، دندان درد و همچنین مقابله با باکتری های مضر که می توانند در دهان زندگی کنند نیز کمک می کند.
 
جلوگیری از بروز مشکلات قلبی
بابونه با محافظت از سلامت قلب و عروق ارتباط دارد. بابونه به دلیل دارا بودن مقادیر بالای فلاونوئیدها، با کاهش احتمال مرگ در اثر بیماری های قلبی در قلب سالمندان همراه است. این مطالعه نشان می دهد که میزان مصرف فلاونوئید در 805 مرد که 60 تا 65 سال سن داشتند، مصرف بیشتر فلاونوئید از گیاهان و غذاها به طور معکوس با مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی قلب ارتباط داشت.
 
رهایی از مشکلات قاعدگی
چای بابونه دارای خواص ضد التهابی است و باعث می شود خانم هایی که علائم قاعدگی از قبیل گرفتگی، نفخ، عرق کردن، اضطراب، نوسانات روانی و عدم توانایی در خواب دارند، آرامش بخش باشد. چای بابونه تأثیر مستقیمی بر روی این علائم دارد. هم ذهن و هم بدن را تسکین می دهد و باعث کاهش التهاب می شود. علاوه بر آن مصرف بابونه ، ترشحات قاعدگی را افزایش می دهد.
 
درمان سوزش و خراش
روغن بابونه در مقابله با سوختگی های بد بسیار مفید است. روزانه یکبار مقدار متوسط روغن را با دقت در تمام مناطق سوخته بمالید.

در مورد ضایعات خراش و سوختگی نیز ممکن است با اضافه کردن 3 کیسه چای بابونه و فقط یک فنجان آب جوش مخلوط قدرتمندی ایجاد کنید.

پس از خنک شدن آب، یک پارچه را در آن خیس کنید و سپس مانند یک کمپرس در اطراف ناحیه آسیب دیده استفاده کنید. 2

از خواص گیاه بابونه چه میدانید
 

مضرات مصرف بابونه چیست؟

عوارض جانبی و مضرات بابونه خفیف است و اکثر کارشناسان بر این عقیده هستند که بابونه بی‌خطر است.

در برخی موارد بابونه می‌تواند باعث خواب‌آلودگی شود. همچنین ممکن است در افرادی که به گیاهان مرتبط با تیره گل آفتابگردان آلرژی دارند، باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک شود، اگرچه چنین واکنش‌هایی بسیار نادر است.

اگر به این گیاهان حساسیت دارید از آن خودداری کنید: بابونه، گیاه کهنه ‌واش، مینای چمنی، گل جعفری یا گل داوودی. اما هنوز هم اثرات مصرف طولانی مدت بابونه مشخص نیست.

در صورت وجود هرگونه مشکل سلامتی، قبل از استفاده از بابونه با پزشک خود مشورت کنید.

بابونه حاوی مقدار کمی کومارین است که ممکن است دارای اثرات بسیار خفیف رقیق‌کننده خون باشد، اما فقط در صورت مصرف مقادیر زیاد برای یک مدت طولانی این اثرات بروز پیدا می‌کند.

به دلیل نگرانی در مورد فعل و انفعالات احتمالی آن با داروهای بیهوشی، استفاده از بابونه را دو هفته قبل از عمل متوقف کنید.

اگر مرتباً از داروی خاصی استفاده می‌کنید، قبل از مصرف بابونه با پزشک خود مشورت کنید. آنها می‌توانند با داروهای آرام‌ بخش، رقیق کننده خون، داروهای ضد پلاکت، آسپیرین، مسکن‌های ضددرد NSAID مانند ایبوپروفن و ناپروکسن و سایر داروها در تعامل باشند.

با توجه به فقدان شواهد کافی در مورد ایمنی طولانی مدت آن، بابونه برای خانم‌هایی که باردار یا شیرده هستند توصیه نمی‌شود. قبل از دادن بابونه به نوزادان و کودکان با یک متخصص اطفال مشورت کنید. 3

پی نوشت:
1.www.aydana.com
2.www.namnak.com
3.www.bahramansaffron.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.