توصیه هایی برای شروع یک بارداری سالم

دوران بارداری دوره‌ی بسیار مهمی است و رعایت نکردن راهنمایی‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به آن، می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای مادر و کودک به دنبال داشته باشد. با دنبال کردن گام های زیر، می‌توانید بارداری سالم و کودک بدون مشکلی داشته باشید.
شنبه، 6 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
توصیه هایی برای شروع یک بارداری سالم

مراجعه به پزشک زنان برای چک آپ

– پزشک متخصص زنان و زایمان به شما کمک می کند تا متوجه شوید، چطور سبک زندگی شما، رژیم غذایی تان، داروهایی که مصرف می کنید و سابقه بیماری هایی که داشته اید و یا دارید، بر بارداری شما تاثیر می گذارد. همچنین دکتر به شما توصیه هایی برای افزایش سرعت باردار شدن می نماید.


شروع به مصرف فولیک اسید و ویتامین های پیش از زایمان

– حداقل یک ماه قبل از وقتی که برای بارداری تعیین کرده اید، شروع به مصرف فولیک اسید و ویتامین های مخصوص پیش از بارداری نموده تا خطر نقایص مادرزادی را کاهش دهید. اکثر ویتامین های پیش از بارداری، حداقل 400 میلی گرم فولیک اسید دارند. با مصرف این مکمل های مولتی ویتامین نیازی به مصرف جداگانه نبوده و با یک قرص همه ویتامین های لازم را دریافت می نمایید.


با پزشکتان درباره داروهای مصرفی‌تان مشورت نمایید

– بعضی از داروها برای کودک خوب نیستند، به همین دلیل پزشک در دوران پیش از باردرای و بارداری اقدام به پیدا کردن جایگزین های مناسب تر برای شما می کند. فرقی نمی کند که داروی تجویزی مصرف می کنید و یا خودتان خریده اید، باید درباره داروی خاص و اثرش برروی جنین تحقیق نمایید. هنگام صحبت با پزشک به غیر از داروها مکمل هایی که مصرف می نمایید را نیز چه برای لاغری، چه برای هر مورد دیگری و چه طبیعی باشند و یا صنعتی، مطرح و بررسی نمایید.


در کلاس های آمادگی پیش از بارداری شرکت نمایید

– فعال بودن در دوران بارداری بسیار مهم است. بعضی از ورزش ها و فعالیت های ورزشی در دوران بارداری مناسب نیستند، پس بهتر است دنبال کلاس ها و ورزش های مناسب برای زنان باردار باشید. پیاده روی و شنا دو تا از نمونه های ورزش سالم می باشند. بااین حال پیش از هر ورزشی با پزشکتان مشورت کنید.


مراجعه به دندانپزشک

– سلامت دندان ها و لثه هایتان را نادیده نگیرید. پیش از اقدام برای بارداری به دندانپزشک مراجعه نمایید. در دوران بارداری ممکن است امکان مراجعه به دندانپزشک وجود نداشته باشد، پس جرم گیری و تمیز کردن مرتب دندان ها به شما کمک بزرگی می نماید.


مصرف کافئین را محدود نمایید

– کمی کافئین، عموما مشکلی ایجاد نمی کند، اما مقدار زیاد آن خواب شما را بهم میریزد. خواب کافی در دوران بارداری به سلامتی شما کمک می نماید. 1


تغذیه‌ی سالمی داشته باشید

همیشه سعی کنید که رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید. همیشه:

در روز دست‌کم پنج وعده میوه و سبزیجات مصرف کنید.

مقدار زیادی کربوهیدرات مانند نان، پاستا و برنج را اساس و پایه‌ی وعده‌های غذایی خود قرار دهید. از کربوهیدرات غلات کامل و سبوس‌دار به جای انواع سفید آن استفاده کنید تا فیبر زیادی وارد بدن شما شود.

روزانه وعده‌هایی از پروتئین، مانند ماهی، گوشت بدون چربی، تخم‌مرغ، مغزها یا حبوبات و مقداری شیر و لبنیات را مصرف کنید.

در هفته دو وعده ماهی مصرف کنید. دست کم یک وعده‌ی آن باید ماهی چرب باشد. ماهی سرشار از پروتئین، ویتامین D، مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا۳ است. اسیدهای چرب امگا۳ برای شکل‌گیری و رشد سیستم عصبی کودک مهم هستند.

نیازی نیست که در دوران بارداری به اندازه‌ی دو نفر غذا بخورید. در شش ماه نخست بارداری، به دریافت کالری اضافه نیازی ندارید. در سه ماهه‌ی آخر، در هر روز به حدود ۲۰۰ کالری بیشتر نیاز خواهید داشت. می‌توانید سطح انرژی خود را با مصرف میان‌وعده‌های سالم حفظ کنید.


از مکمل‌های غذایی استفاده کنید

مکمل‌های ویتامین دوران بارداری، جایگزینی برای رژیم غذایی متعادل نیستند. ولی اگر نگران هستید که تغذیه‌ی مناسبی ندارید یا حالت تهوع زیادی داشته و نمی‌توانید به اندازه‌ی کافی غذا بخورید، این مکمل‌ها به شما کمک می‌کنند.

مکمل‌ غذایی شما باید حتما دارای ۴۰۰ میکروگرم (mcg) اسید‌فولیک باشد. زمانی که برای بارداری آماده می‌شوید و در سه ماهه‌ی اول بارداری، به اسید‌فولیک نیاز دارید. دریافت اسید‌فولیک خطر بروز نقص لوله‌ی عصبی، مانند مهره‌شکاف (spina bifida) را در کودک کاهش می‌دهد.

همچنین اطمینان یابید که مکمل غذایی مصرفی شما دارای ۱۰ میکروگرم ویتامین D باشد. ویتامین D برای سلامت استخوان کودک شما در آینده بسیار مهم است.

پیش از مصرف مکمل‌های غذایی قبل از زایمان، با پزشک خانوادگی یا یک داروساز مشورت کنید. اگر از مولتی‌ویتامین ویژه‌ی زنان باردار استفاده نمی‌کنید، می‌توانید مکمل‌های اسید‌فولیک و ویتامین D را به صورت جداگانه خریداری نمایید.

اگر ماهی مصرف نمی‌کنید، می‌توانید از مکمل‌های روغن ماهی استفاده کنید. مکملی را انتخاب کنید که از بدن ماهی به دست آمده است، نه از کبد آن. زیرا ممکن است که روغن کبد ماهی (مانند روغن کبد ماهی کاد) دارای فرم رتینولِ ویتامین A باشد که مصرف آن در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.

توصیه هایی برای شروع یک بارداری سالم


به طور منظم ورزش کنید

ورزش منظم مزایای فراوانی برای مادران آینده دارد:

ورزش موجب افزایش قدرت و استقامت می‌شود و می‌تواند در مواجهه با وزن اضافی ناشی از بارداری و کار سخت زایمان به شما کمک کند.

بازگشت به اندازه و اندام خود را پس از تولد نوزاد آسان‌تر می‌کند.

موجب بهبود روحیه شده و حتی به دور شدن از افسردگی کمک می‌کند.

ورزش‌های مناسب برای دوران بارداری شامل موارد زیر می‌باشد:

پیاده‌روی سریع
شنا
کلاس‌های ورزشی مخصوص پیش از تولد (aquanatal)
یوگا
پیلاتس (pilates)

می‌توانید ورزش کردن را تا زمانی که در انجام آن احساس راحتی می‌کنید، ادامه دهید. ولی اگر ورزشی که انجام می‌دهید خطر سقوط یا ضربه را به دنبال دارد یا فشاری اضافه را بر مفاصل شما وارد می‌کند، بهتر است که انجام آن را متوقف کنید. اگر مطمئن نیستید، با پزشک خانوادگی خود مشورت کنید.2


انجام آزمایش‌های ژنتیک پیش از بارداری

اگرچه انجام آزمایش‌های ژنتیک پیش از بارداری اجباری نیست و هزینۀ زیادی نیز دارد، اما اگر سابقه‌ای از بیماری‌های ژنتیکی در خانوادۀ شما وجود دارد و می‌توانید هزینۀ این آزمایش‌ها را پرداخت کنید، بهتر است برای اطمینان از سلامت جنین خود آزمایش‌های ژنتیک پیش از بارداری را انجام دهید. پزشک قبل از درخواست آزمایش، شما را برای مشاورۀ ژنتیک می‌فرستد تا مشاورۀ لازم در اختیارتان قرار گیرد.

این آزمایش کمک خواهد کرد که بدانید آیا شما یا همسرتان حامل ژن بیماری‌های ارثی جدی مثل فیبروز سیستیک یا کم‌خونی داسی شکل هستید یا خیر. اگر هر دو نفر شما حامل ژن یک بیماری ژنتیکی باشید، فرزند شما به احتمال ۲۵ درصد به آن بیماری مبتلا خواهد شد. شما با مراجعه به متخصص ژنتیک دربارۀ بیماری‌های ژنتیکی که فرزند شما در معرض ابتلا به آنها قرار دارد، اطلاعات بیشتری به دست خواهید آورد و بر اساس آنها برای آیندۀ بارداری خود تصمیم‌گیری می‌کنید. شاید این آزمایش مهم‌ترین کاری باشد که برای اطمینان از سالم بودن فرزند خود انجام می‌دهید و می‌توانید تنها با ارائۀ یک نمونه بزاق دهان یا خون توسط خود و همسرتان، آن را انجام دهید.


رسیدن به وزن مناسب

اگر وزن شما طبیعی باشد، آسان‌تر باردار خواهید شد. داشتن شاخص تودۀ بدنی یا BMI بسیار کم یا بسیار زیاد باعث می‌شود باردار شدن مشکل‌تر شود. تناسب اندام پیش از باردار شدن باعث می‌شود بارداری سالمی ‌داشته باشید.

زنانی که شاخص تودۀ بدنی آنها بالاتر از حد طبیعی است، بیشتر در معرض عوارض مربوط به بارداری یا زایمان هستند و زنانی که شاخص تودۀ بدنی آنها کمتر از حد طبیعی است و وزن خود را تا زمان بارداری به حد طبیعی نمی‌رسانند، در معرض خطر زایمان نوزادانی با وزن کمتر از حد طبیعی هستند. با مشورت پزشک خود، بهترین روش را برای رسیدن به وزن طبیعی انتخاب کنید.3


پی نوشت:
1.www.hidoctor.ir
2.www.chetor.com
3.www.madarsho.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.