راهکارهایی برای کاهش تهوع در دوران بارداری

یکی از آشناترین علائم باردار بودن، داشتن حالت تهوع است، اتفاقی که بیشتر خانم های باردار با آن دست به گریبان هستند. در این مطلب با راهکارهایی برای خلاصی از این حالت آشنا می شوید.
دوشنبه، 24 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی برای کاهش تهوع در دوران بارداری

سر کار نروید

یکی از آن صبح‌هایی است که حالت تهوع دارید و حتی با فکر کردن به آنکه باید از رختخواب بیرون بیایید و به سرکار بروید، حال‌تان بدتر می‌شود؟ خب این کار را نکنید. مرخصی بگیرید و به خودتان استراحت بدهید. بدن شما برای پرورش دادن کودک‌تان چندین برابر حالت عادی فعالیت می‌کند، بنابراین شما سزاوار این استراحت هستید.

گرینفیلد پیشنهاد می‌کند که در طول هفته‌ی هفتم یا هشتم بارداری – یعنی زمانی که تهوع بارداری به اوج می‌رسد – به یک تعطیلات کوتاه بروید. در هر صورت مجبور نیستید قبل از آنکه آمادگی لازم را پیدا کنید، خبر بارداری‌‌تان را به همکاران‌تان بدهید و این زمان استراحت به شما کمک خواهد کرد که هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی، دوباره شارژ شوید.


با همسرتان صحبت کنید

شاید دوست داشته باشید در طول دوره‌ی بارداری‌تان کاملا خودکفا و قوی ظاهر شوید، اما صحبت کردن در مورد احساسات‌تان با افرادی که در اطراف شما هستند، می‌تواند به کاهش تهوع بارداری کمک کند. همسر شما احتمالا نمی‌داند که صابون معطرش، حال شما را بهم می‌زند یا اگر پس از خوردن پیتزا بدون مسواک زدن دندان‌هایش به شما نزدیک شود، بوی دهانش باعث می‌شود که حالت تهوع پیدا کنید. بنابراین با او صحبت کنید و اجازه دهید بداند که کدام تغییرات کوچک به بهتر شدن حال شما کمک می‌کنند. مطمئن باشید هنگامی که حال‌وروز شما بهتر شود، او نیز احساس بهتری خواهد داشت.


علت تهوع‌تان را پیدا کنید

چنانچه حالت تهوع در بارداری شما را آزار می دهد، ممکن است به‌ نظر برسد که این حالت تهوع شما هروقت که بخواهد می‌آید و می‌رود اما با دقت کردن به بدن و محیط اطراف‌تان ممکن است متوجه شوید که تهوع بارداری چندان هم تصادفی نیست. اریک می‌گوید اگر متوجه شدید که هر شب در یک زمان دچار حالت تهوع می‌شوید، ممکن است به‌خاطر بوی غذای همسایه‌تان باشد. هر روز در ساعت ۳ بعدازظهر حالت تهوع می‌گیرید؟ ممکن است به‌خاطر بوی پاپ‌کورنی باشد که همکارتان در مایکروویو محل کار درست می‌کند. وقتی محرک‌های حالت تهوع‌تان را شناسایی کردید، می‌توانید هر زمان که ممکن است، اقدامات لازم برای اجتناب از آنها را انجام بدهید.


وعده‌های غذایی کوچک و پراکنده میل کنید

وقتی بحث غذا خوردن در دوره‌ی بارداری به میان می‌آید، بسیاری از زنان درمی‌یابند که خوردن غذاهای سبک به دفعات متعدد در طول روز، معده‌ی آنها را آرام می‌کند. مورکوف می‌گوید: «من آن را راه‌حل شش مرحله‌ای می‌نامم. وقتی شکم شما خالی است، اسیدهای معده چیزی برای هضم کردن ندارند و درنتیجه به‌ سراغ پوشش داخلی معده‌ی شما می‌روند و باعث تهوع می‌شوند. از سویی دیگر، خوردن بیش‌ازحد نیز می‌تواند بر دستگاه گوارش فشار وارد کند و باعث حالت تهوع شود. بنابراین بهترین دفاع در برابر تهوع بارداری، آن است که شکم‌تان را در تمام طول روز و شب، تا اندازه‌‌ای پُر نگه دارید.»

مورکوف پیشنهاد می‌کند که همیشه مقداری تنقلات – کراکر، چوب شور، میوه‌ی خشک، آجیل یا هر چیزی که معده‌تان می‌تواند تحمل کند – دم دست داشته باشید. خوردن مقدار کمی از این تنقلات قبل از بیرون آمدن از رختخواب در صبح می‌تواند از حالت تهوع جلوگیری کند و یک میان‌وعده‌ی سبک قبل از خواب، قند خون شما را در طول شب تثبیت خواهد کرد. خوردن تنقلات کوچک در طول روز نیز باعث می‌شود که همیشه مقداری غذا در معده‌تان داشته باشید.


کامپیوترتان را تنظیم کنید

ممکن است گمان کنید که گشت‌وگذار در وب‌سایت‌های مختلف و تماشای جدیدترین عکس‌های بازیگران، حواس شما را پرت خواهد کرد تا کمتر به تهوع بارداری فکر کنید اما صفحه‌ی نمایش روشن کامپیوتر و افکت استروب غیرقابل‌تشخیص (نمایش فریم‌ها به‌صورت پی‌درپی) ممکن است باعث شود بیشتر حالت تهوع بگیرید. برای مقابله با آن، اریک پیشنهاد می‌کند صفحه‌ی نمایش کامپیوترتان را تنظیم کنید تا چشم‌هایتان کمتر خسته شود. اندازه‌ی فونت را بولد و بزرگ بگذارید و پس‌زمینه‌ی صفحه‌ی نمایش را به یک رنگ قهوه‌ای یا صورتی ملایم تغییر بدهید. همچنین اریک پیشنهاد می‌کند که در حین کار با کامپیوتر، استراحت‌های کوتاه و منظم داشته باشید؛ می‌توانید هر چند دقیقه یک‌بار از جایتان بلند شوید و کار دیگری انجام بدهید یا چشم‌هایتان را ببندید.


حواس خودتان را پرت کنید

نادیده گرفتن حالت تهوع، کار آسانی نیست اما پیدا کردن چیزی – هر چیزی – برای پرت کردن حواس‌تان و توجه نکردن به تهوع ممکن است به شما کمک کند که آن را برای مدتی فراموش کنید. یک کتاب بخوانید، یک جدول سودوکو حل کنید یا به یک پیاده‌روی کوتاه بروید. برخی از خانم‌های باردار ادعا می‌کنند که ورزش، تهوع‌شان را کاهش می‌دهد اما قبل از ورزش کردن حتما با پزشک‌تان در این‌باره صحبت کنید. ضمنا به بدن‌‌تان گوش کنید؛ اگر احساس خستگی کردید یا حالت تهوع‌تان بیشتر شد، وقت آن است که دست از ورزش بکشید.1

راهکارهایی برای کاهش تهوع در دوران بارداری


گرسنه نمانید

تهوع بارداری، تنها تهوعی است که با حضور غذا در معده بهبود می یابد و تغذیه به عنوان بخشی از درمان در نظر گرفته می شود. پس به مدت طولانی گرسنه نمانید و معده را خالی نگه ندارید، در عین حال معده را پر و سنگین هم نکنید و غذا را به آرامی میل کنید. گرسنه ماندن حالت تهوع را بدتر می کند.


تهویه اتاق را بهتر کنید

در زمان آشپزی، پنجره آشپزخانه را باز بگذارید تا بوی شدید و تند غذا، آزاردهنده نباشد. در صورتی که نمی توانید بوی غذا را تحمل کنید، سایر اعضای خانواده غذا را آماده کنند. از رایحه های آزار دهنده و بوی تند برخی غذاها و سایر بوهای آزاردهنده دوری کنید.


مچ بند ضد تهوع

مچ بندهایی ضد تهوع نیز می‌تواند برای رفع این حالت مفید باشد. مچ بند های طبی سوزنی P6 نیاز به نسخه ندارند و درمان قابل قبول برای تهوع و استفراغ بارداری می باشند.


اجتناب از مواد محرک

یکی از مهمترین درمان ها برای تهوع و استفراغ بارداری اجتناب از بو، مزه و فعالیت های محرک تهوع است. بطور مثال تعدادی از محرک ها عبارتند از: اتاق هایی که تهویه مناسب ندارند، بوها(مثل ادکلن، مواد شیمیایی، قهوه، غذاها و سیگار)، گرما و رطوبت، سر و صدا و حرکات فیزیکی و یا بینایی (مثل نورهای چشمک زن رانندگی)، مسواک زدن دندان پس از خوردن غذا، تغییر وضعیت سریع و عدم استراحت کافی می تواند باعث ایجاد تهوع و استفراغ شود. اگر مکمل ها حاوی آهن باشند (ویتامین های پره ناتال) علائم را بدتر می کنند. استفاده از آن ها در هنگام خواب می تواند مفید باشد. اگر علی رغم مصرف آن در هنگام خواب، این علائم باقی بماند در مورد نوع آهن مصرفی و یا قطع آن با پزشک خود مشورت نمایید.2


با دقت غذا بخورید

موادغذایی را که کربوهیدرات بالا و چربی کمی دارند و هضم آنها راحت است را بخورید. مصرف خوراکی های شور و نیز خوراکی های درای زنجبیل در کاهش تهوع مفیدند، مثل آبنبات زنجبیلی. از مصرف غذاهای چرب و پرادویه خودداری کنید.

راهکارهایی برای کاهش تهوع در دوران بارداری


میان وعده بخورید

بعد از بیدار شدن از خواب هنگام صبح و قبل از بیرون آمدن از رختخواب، کمی نان تست خشک و یا بیسکوییت خشک بخورید. در طی روز هم کم کم چیزی بخورید تا اینکه یکدفعه صبحانه و ناهار و شام سنگینی بخورید. معده خالی، حالت تهوع را بدتر می کند.مایعات زیادی بنوشید.

جرعه جرعه آب و یا نوشیدنی زنجبیلی بنوشید. مکیدن آبنبات سفت و یا تکه های یخ نیز مفید است.


هوای تازه را تنفس کنید

اگر هوا خوب است، پنجره خانه و یا محل کار خود را باز کنید تا هوای تازه وارد اتاق شما شود. اگر می توانید هر روز کمی در بیرون از خانه قدم بزنید.3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.kermany.com
3.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.