پولیپ بینی و درمان های خانگی

پولیپ بینی به نظر می‌رسد به اندازه یک دانه انگور یا یک قطره اشک هستند. آن‌ها رشد می کنند، بزرگ می‌شوند و خطوط بینی و سینوس‌ها را در بر می‌گیرند. برخی از انواع پولیپ‌های بینی وجود داشته که ممکن هستند بینی را مسدود کنند و تنفس را مشکل کنند. پولیپ بینی نرم، بدون درد و غیر سرطانی هستند.
دوشنبه، 8 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
پولیپ بینی و درمان های خانگی
پولیپ بینی یکی از بیماری‌های شایع مربوط به بینی است. اگر شما در داخل بینی خود احساس ضربه‌های وارد شده به دیواره بینی را دارید احتمالا می‌توان گفت شما پولیپ بینی دارید.
 

پولیپ بینی چیست

پولیپ بینی به نظر می‌رسد به اندازه یک دانه انگور یا یک قطره اشک هستند. آن‌ها رشد می کنند، بزرگ می‌شوند و خطوط بینی و سینوس‌ها را در بر می‌گیرند. برخی از انواع پولیپ‌های بینی وجود داشته که ممکن هستند بینی را مسدود کنند و تنفس را مشکل کنند. پولیپ بینی نرم، بدون درد و غیر سرطانی هستند.

خوشبختانه بسیاری از داروهای خانگی برای پولیپ بینی و بسیاری از درمان ها برای جلوگیری از بازگشت پولیپ  وجود دارد.

پولیپ بینی و درمان های خانگی

علل ابتلا به پولیپ بینی :

* عفونت های سینوسی مزمن
* آسم
* آلرژی نسبت به قارچ های موجود در هوا
* فیبروز کیستیک : یکی از شایع ترین اختلالات ژنتیکی که ترشحات ریه ، پانکراس ، کبد ، روده و سیستم تناسلی غلیظ و چسبنده می شود و همچنین میزان نمک موجود در ترشحات غدد عرقی نیز افزایش می یابد.
* آلرژی به برخی داروهای شیمیایی مانند آسپرین ، ایپوبروفن و ناپروکسن
* عوامل ژنتیکی
* عملکرد خاص در سیستم ایمنی بدن
* سندروم چرگ اشتراوس : واکنش خود ایمنی در عروق متوسط و کوچک
* رینیت آلرژیک : التهاب مخاط بینی
 

علائم و نشانه‌های پولیپ بینی

پولیپ بینی معمولا به عنوان پولیپ آنترواوآنال یا پولیپ اتیومئید شناخته می‌شود. پولیپ‌های آنترویی شانه‌ای در سینوس‌های نوع ماگزیلاری ایجاد می‌شود که البته خیلی شایع نیستند.

پولیپ های اتیوموئیدال معمولا از سینوس های اتموئیدی ایجاد می شوند.وقتی پولیپ بینی دارید، ممکن است در قسمت ناحیه سر خود  احساس سرما کنید. اما خود پولیپ ها هیچ احساسی را ایجاد نمی کنند.، بنابراین شما حتی نمی توانید متوجه شوید که آنها را دارید یا نه؟

علائم و نشانه‌های پولیپ بینی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
* مسدود شدن بینی
* عطسه کردن
* ابریزش بینی
* درد صورت
* مشکل در بویایی
* از دست دادن حس طعم و مزه
* خارش در اطراف چشم
* عفونت‌ها
* درد در دندان‌های بالایی شما
* تغییرات آوایی
* احساس فشار روی پیشانی و صورت
* خرناس

پولیپ بینی و درمان های خانگی

عوارض پولیپ بینی

پولیپ بینی ممکن است باعث ایجاد عوارض شود زیرا می‌تواند جریان هوا و تخلیه مایع را متوقف کند. آنها نیز در نهایت موجب یک التهاب مزمن می‌شوند. همچنین عوارض احتمالی عبارتند از:

آپنه انسدادی خواب: این بیماری باعث ایجاد عوارض جدی می باشد که معمولا از تنفس شما شروع می کند.

عفونت‌های سینوسی: پولیپ بینی ممکن است باعث افزایش احتمال ابتلا به عفونت‌های سینوس شود. آنها با التهاب پوشش‌های بینی و سینوس‌ها که بیش از 12 هفته هم طول می‌کشند. (رینویوزیت مزمن، همچنین به عنوان سینوزیت مزمن شناخته می شود)
 

دلایل پولیپ بینی

دانشمندان واقعا نمی دانند که پولیپ بینی چه چیزی می باشد.. با این حال، شواهدی وجود دارد که افراد مبتلا به پولیپ بینی دارای پاسخ های متفاوت سیستم ایمنی هستند نسبت به کسانی که پولیپ بینی ندارند. پولیپ بینی به رینیت آلرژیک، آسم، آلرژی به آسپیرین، عفونت‌های سینوسی، عفونت‌های حاد و مزمن و فیبروز کیستی مرتبط هستند.آنها می توانند در هر سنی اتفاق بیفتند، اما در بزرگسالان جوان و سالم شایع تر هستند.همچنین مردان بالای 40 سال بیشتر به پولیپ بینی مبتلا می شوند.
 

تشخیص پولیپ بینی

در صورت مراجعه به دکتر احتمالا از آندوسکوپ بینی استفاده می‌کند تا داخل بینی و سینوس‌ها را به وضوح ببیند. پزشک شما ممکن است مطالعات تصویربرداری را برای تعیین اندازه و موقعیت پولیپ های عمیق تر در سینوس های شما توصیه کند. این تست ها نیز برای جلوگیری از مشکلات دیگر، از قبیل مشکلات ساختاری یا رشد دیگر پولیپ ها انجام می شود.

پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش‌های آلرژی را برای تشخیص اینکه آیا آلرژی باعث التهاب می شود، یا نه؟ توصیه کند. اگر کودک شما با پولیپ‌های بینی تشخیص داده شود، پزشک ممکن است، فیبروز کیستیک آزمایشی را تجویز کند، زیرا این نوع علائم در این سن اغلب باعث ایجاد علت پولیپ بینی در کودکان می شود. آزمون فیبروز کیستیک یک آزمون استاندارد است.

پولیپ بینی و درمان های خانگی

درمان پولیپ بینی

شما احتمالا با وجود داشتن علائم پولیپ بینی  به درمان پولیپ بینی می پردازید، اما درمان متعارف معمولا با اسپری کورتیکواستروئید بینی اغاز می شود. همچنین ممکن است یک نسخه از دارو برای پریزینون به صورت داخل دهان به مدت یک هفته تجویز شود.استروئیدهای بینی  هم وجود دارد، که ممکن است برای درمان پولیپ بینی استفاده شوند.

داروهای دیگر، مانند آنتی‌هیستامین‌ها و ضد انعقادها، برای زمانی که واقعا پولیپ بینی هم ندارید، مناسب می باشند. با این وجود، اگر شما عفونت داشته باشید، ممکن است قبل از شروع به تزریق استروئید، آنتی هیستامین ها را برای کنترل آلرژی یا آنتی بیوتیک ها را برای شروع توصیه کنند.

اگر پولیپ‌های بینی زیاد باشند و اسپری‌های بینی کمک چندانی را در بر نداشته باشند، پزشک ممکن است عمل جراحی را توصیه کند. گزینه‌های جراحی عبارتند از: پلیپکتومی یا جراحی سینوس آندوسکوپی، جایی که جراح از آندوسکوپ برای دیدن سینوس‌ها استفاده می‌کند البته اگر پولیپ‌ها زیاد و دشوار باشند.

در روش عمل جراحی بیهوشی عمومی برای جراحی پولیپ بینی انجام می شود. جراحی می تواند کمک کند، اما عوارض جراحی می تواند شامل خونریزی، عفونت و همچنین ممک است پولیپ ها پس از درمان، هم چنان باشند.
 

درمان‌های خانگی برای پولیپ بینی

خوشبختانه درمان‌های طب طبیعی و درمان‌های خانگی برای درمان و تسکین پولیپ بینی انجام می‌شود. این درمان‌ها شامل تغذیه سالم و استفاده از اسانس ها و مکمل های غذایی است.

هر روز ورزش کنید
این نخستین روش درمان پولیپ بینی در بزرگسالان است که می‌خواهم در این مقاله ذکر کنم و از همه‌ی خوانندگان می‌خواهم از آن آگاه باشند و آن را به کار بگیرند!

پولیپ بینی و درمان های خانگی

برای سالم نگه داشتن دستگاه ایمنی، باید ۳-۵ بار در هفته بیش از ۳۰ دقیقه ورزش کنید. ورزش روزانه می‌تواند به افزایش سوخت و ساز و تقویت سیستم ایمنی کمک کند. بنابراین باید سعی کنید هرگونه ورزش با وزنه، ورزش قلبی عروقی و تمرینات انعطاف‌پذیری را امتحان کنید. برخی تمرینات قلبی عروقی شامل دوچرخه‌سواری، دویدن، شنا، کوه‌پیمایی، و پیاده‌روی، و برخی تمرینات انعطاف‌پذیری و قدرتی مانند وزنه‌برداری، یوگا، و کشش است.

روغن کرچک
وقتی صحبت از شیوه‌ی درمان پولیپ در بزرگسالان است، باید استفاده از روغن کرچک را در خانه به راحتی امتحان کنید. بر اساس پژوهشی درباره‌ی فواید روغن کرچک برای سلامتی، این روغن می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند تا با عفونت‌ها و دیگر عوامل حساسیت‌زا مقابله کند، بنابراین می‌توان از آن برای درمان پولیپ بینی استفاده کرد. کافی است هر روز با معده‌ی خالی یک قاشق غذاخوری روغن کرچک مصرف کنید تا علائم پولیپ بینی را کاهش دهید، اندازه‌ی پولیپ را باریک کنید و از وقوع مجدد آن در آینده جلوگیری کنید.

روغن درخت چای:
روغن درخت چای به دلیل خاصیت ضد میکروبی که دارد، در مواقعی که در بینی استفاده می‌شود موثر است.

پولیپ بینی و درمان های خانگی

 بروملین:
شما ممکن است تعجب کنید، که خوردن هسته سیب می تواند شما را به آنزیم تقویت کننده سیستم ایمنی و ضد التهابی مجهز کند. به دلیل اینکه بروملی موجود در هسته سیب  توانایی کاهش تورم را دارد، همچنین بروملین به کاهش علائم عفونت های سینوسی کمک می کند،از آلرژی و آسم هم محافظت می کند.

 منیزیم:
منیزیم مشابه با بروملین دارای خواص ضد التهابی است و همچنین بسیاری از بافت های بدن را از انقباض رها می کند و تاثیر شایانی در باز کردن سینوس ها و گرفتگی بینی دارد. داشتن یک رژیم غذایی غنی از غذاهای منیزیم دار، مانند سبزیجات، آجیل، دانه های گیاهی  و حبوبات می تواند بسیار کارساز باشد.

پولیپ بینی و درمان های خانگی

گلدنسال:
نوشیدن یک فنجان چای ساخته شده از این گیاه هر روز می تواند پولیپ بینی را تسکین دهد. گلدنسال دارای خواص ضد باکتری و ضد میکروبی است. استفاده مداوم از  گلدنسال نباید بیش از سه هفته مورد استفاده قرار گیرد و نباید توسط زنان باردار یا شیرده مصرف شود.

روی:
ماهی قزل آلا، کاکائو و نخود جز عناصری هستند که دارای منابع عالی روی می باشند. برای عملکرد خوب بدنی به عنوان یک عنصر مهم، مقدار کمی از روی را هر روز مصرف کنید.روی اغلب به صورت غیرمستقیم (OTC) برای مبارزه با سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گیرد و ممکن است در درمان سینوزیت مزمن و در جلوگیری از پولیپ بینی نیز مفید باشد.


فلفل قرمز
می‌توان از فلفل قرمز برای افزایش جریان خون و تقویت مویرگ‌ها استفاده کرد. این خوراکی سرشار از کپسایسین است که می‌تواند برای کاهش درد باشد. بر اساس پژوهشی که در سال ۲۰۰۰ انجام شد، استفاده از اسپری کپسایسین می‌تواند به افراد مبتلا به پولیپ سینوس کمک کند راحت‌تر نفس بکشند.

پولیپ بینی و درمان های خانگی

استفاده از فلفل قرمز می‌تواند برای درمان طبیعی پولیپ در خانه موثر باشد. فلفل قرمز خواص ضد التهابی دارد، بنابراین می‌تواند برای کاهش التهاب داخل سینوس و مسیر بینی مفید باشد. ضمنا خواص ضدمیکروبی موجود در فلفل قرمز می‌تواند برای پیشگیری از مشکلات پولیپ بینی مفید باشد.

به هر حال، قبل از استفاده از هرگونه روش درمانی گیاهی، با یک پزشک مشورت کنید تا از دوز مصرف مناسب و نحوه‌ی استفاده از آن مطمئن شوید.

قاصدک
مصرف روزانه‌ی قاصدک تازه روشی موثر برای درمان پولیپ بینی در بزرگسالان است که نباید دست کم بگیرید، بلکه حتما باید از آن استفاده کنید. قاصدک سرشار از ویتامین C و دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی است، برای همین می‌تواند برای کاهش مخاط و رفع انسداد مسیرهای هوا مفید باشد.

پولیپ بینی و درمان های خانگی

مرکبات
مرکبات سرشار از ویتامین C است، که برای پیشگیری از عفونت‌ها و بیماری‌ها، از جمله پولیپ بینی خوب است. در واقع ویتامین C می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند، و به این طریق توانایی بدن را برای مقابله با علائم پولیپ بینی افزایش دهد. شما می‌توانید با مصرف ویتامین C تولید بیوفلاوونوئیدها را افزایش دهید، که به تثبیت بافت‌های خونی و نیز عروق داخل حفره‌های بینی کمک می‌کند.

مصرف مرکبات که سرشار از ویتامین C است می‌تواند مانع از پیشرفت پولیپ بینی شود و علائم آن را کاهش دهد. برای همین شما باید سعی کنید هر روز مرکبات مصرف کنید تا علائم ناشی از این مشکل را از بین ببرید. برخی مرکبات که باید مصرف کنید شامل پرتقال، گریپ فروت، لیمو و… است.

در واقع مصرف مرکباتی که سرشار ا ویتامین C است یکی از موثرترین توصیه‌ها برای درمان پولیپ است. بسیاری از آدم‌ها در سراسر دنیا سعی دارند علائم ناشی از پولیپ بینی را کاهش دهند.

پروبیوتیک مصرف کنید
این یکی دیگر از روش‌های درمان پولیپ بینی در بزرگسالان است که باید در نظر داشته‌باشید، به‌ویژه اگر می‌خواهید علائم پولیپ بینی را به‌طور طبیعی در خانه درمان کنید. پروبیوتیک‌ها می‌توانند به شما کمک کنند دستگاه ایمنی خود را تقویت کنید و به‌طور طبیعی سلامت سینوس‌ها را بهبود ببخشید. برای همین اگر می‌خواهید علائم پولیپ بینی را به سادگی در خانه رفع کنید باید مقدار بیش‌تری از خوراکی‌های سرشار از پروبیوتیک مصرف کنید. در کنار آن بسیار مهم است خوراکی‌های دارای فیبر، از جمله سیب زمینی شیرین و دانه‌ی چیا مصرف کنید تا پروبیوتیک‌ها را به بدن‌تان برسانید.

پولیپ بینی و درمان های خانگی

استفاده از رطوبت‌ساز و بخور دادن
استفاده از رطوبت‌ساز می‌تواند به مرطوب کردن سینوس‌ها و مسیر هوا کمک کند. هم‌چنین می‌تواند مخاط را نرم کند و از انسداد مسیر هوا جلوگیری کند. گذشته از رطوبت‌ساز، می‌توانید برای درمان موثر علائم پولیپ بینی بخور دادن را امتحان کنید. برای باز کردن و رطوبت‌رسانی به مسیر هوا و حفره‌های بینی به سادگی از آب در حال جوش استفاده کنید. برای اثر درمانی بیش‌تر می‌توانید کمی عصاره به آب در حال جوش اضافه کنید. کافی است یه کاسه پر از آب جوش را روی میز قرار دهید، سپس سرتان را در فاصله‌ی چند اینچی بالای کاسه بگیرید. به یاد داشته‌باشید وقتی نفس عمیق می‌کشید سرتان را با یک حوله بپوشانید. در واقع چند بار بخور دادن در روز می‌تواند مانع از گرفتگی بینی و دیگر ناراحتی‌های ناشی از پولیپ بینی شود.

پولیپ بینی و درمان های خانگی

این روشی فوق‌العاده برای درمان پولیپ بینی در بزرگسالان است که می‌توانید به سادگی در خانه آن را به کار بگیرید.

تمرین‌های تنفس عمیق
اگر به دنبال روش‌های طبیعی برای درمان پولیپ بینی در بزرگسالان هستید، باید در نخستین فرصت تمرین‌های تنفس عمیق را امتحان کنید. پولیپ بینی می‌تواند سبب انسداد مخاطی و حتی تشدید علائم این بیماری از قبیل مشکلات تنفسی، عفونت‌های بینی، و خر و پف شود. انجام تمرین‌های تنفس عمیق می‌تواند به کاهش استرس، پایین آوردن فشار خون، و بهبود علائم پولیپ بینی کمک کند. در واقع، تمرین‌های مختلفی برای تنفس عمیق وجود دارد که می‌توانید آن را امتحان کنید.

این تمرین‌ها کمک می‌کند ظرفیت ریه را افزایش دهید، ذهن‌تان را آرام کنید، و در عین حال مسیر تنفس را تمیز نگه دارید. برای رسیدن به بهترین نتیجه باید این تمرین‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه از هر یک از حفره‌های بینی انجام دهید، در حالی که حفره‌ی دیگر را پوشانده‌اید.

هر شب به اندازه‌ی کافی بخوابید
این یکی از روش‌های شناخته‌شده برای درمان پولیپ بینی در بزرگسالان است. وقتی به بدن‌تان اجازه می‌دهید آرام شود، می‌توانید آسان‌تر با عفونت‌ها و بیماری‌ها مبارزه کنید. به محدودیت‌های بدن‌تان توجه کنید. سعی کنید هر شب حداقل ۷ ساعت بخوابید. حتی باید هر وقت احساس خستگی کردید یک استراحت کوتاه داشته‌باشید تا عملکرد صحیح دستگاه ایمنی را حفظ کنید.

پولیپ بینی و درمان های خانگی

از خوراکی‌های حساسیت‌زا دوری کنید
این واقعیت وجود دارد که حساسیت غذایی می‌تواند سبب ایجاد پولیپ شود، بنابراین بسیار مهم است که به واسطه‌ی دوری از خوراکی‌های حساسیت‌زا با پولیپ بینی مقابله کنید. برخی از خوراکی‌هایی که می‌تواند سبب واکنش‌های آلرژیک شود شامل مخمر، سویا، تخم‌مرغ، لبنیات، و خوراکی‌های حاوی گلوتن است. دیگر عوامل حساسیت‌زا که می‌تواند سبب پولیپ بینی شود برخی از نگهدارنده‌ها و افزودنی‌های خوراکی است. بهترین روش برای اجتناب از این خوراکی‌های ناسالم انتخاب محصولات خوراکی ارگانیک است.

برای تعیین این‌که کدام خوراکی‌ها سبب پولیپ بینی می‌شوند می‌توانید از رژیم حذفی استفاده کنید. در پیش گرفتن رژیم حذفی آسان است اما ممکن است چند ماه زمان ببرد. شما باید برخی خوراکی‌ها را که ممکن است سبب حساسیت یا دیگر مشکلات گوارشی شوند، از رژیم غذایی‌تان حذف کنید سپس این خوراکی‌ها را مجددا یکی یکی به رژیم غذایی‌تان بازگردانید. یا می‌توانید آزمایش آلرژی بدهید.

تمام توصیه‌هایی که در این مقاله برای درمان پولیپ بینی در کودکان و بزرگسالان به آنها اشاره شد کاملا طبیعی هستند و اثربخشی آنها بدون هیچ‌گونه اثرات جانبی ناخواسته اثبات شده‌است. در واقع این توصیه‌ها به تمام آدم‌هایی که پولیپ بینی دارند کمک می‌کند به سرعت با این مشکل کنار بیایند.
 

سخن آخر

در ارتباط با پولیپ بینی اگر یکی از علائم و نشانه‌های بالا را دارید قبل از شروع به هر گونه درمان توصیه می‌شود ابتدا با پزشک متخصص صحبت کنید تا گونه حاد و غیر حاد را پزشک متخصص تشخیص دهد و به طبع آن راه درمان را پیشنهاد کند.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت پذیرش24
سایت بازده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.