آشنایی با برخی مزایای ویتامین E

ویتامین E یک ویتامین مهم است که برای عملکرد صحیح بسیاری از اعضای بدن مورد نیاز است و برای کند کردن روند پیری به طور طبیعی نیز بسیار مفید است. این ویتامین در بسیاری از غذاها، مانند روغن‌های خاص، آجیل، گوشت و تخم پرندگان، میوه‌ها و روغن جوانه‌ی گندم یافت می‌شود.
يکشنبه، 14 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با برخی مزایای ویتامین E

ویتامین E

ویتامین E یک ماده مغذی است که برای بینایی، تولید مثل و سلامتی خون، مغز و پوست ضروری است. ویتامین E همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که می توانند از سلول های شما در برابر اثرات رادیکال های آزاد محافظت کنند.

رادیکال های آزاد ممکن است در بیماری های قلبی، سرطان و سایر بیماری ها نقش داشته باشند. مکمل های ویتامین E، مزایای آنتی اکسیدان های طبیعی را ندارند.

مقدار توصیه شده روزانه ویتامین E برای بزرگسالان 15 میلی گرم در روز است.1
 

علائم کمبود ویتامین E

کمبود ویتامین E بسیار نادر است و تقریبا هرگز ناشی از تغذیه‌ی ناصحیح نیست. شرایط خاصی وجود دارد که ممکن است منجر به کمبود ویتامین E شود. یک نوزاد نارس که با وزن کمتر از ۱.۵ کیلوگرم متولد شده باشد، در معرض خطر کمبود ویتامین E است.

اما متخصص اطفال که تخصص مراقبت از نوزدان را داشته باشد، عموما نیازهای تغذیه‌ای نوزاد را ارزیابی می‌کند. افراد مبتلا به سوءجذب چربی، که مسئله‌ی شایعی در میان کسانی است که درگیر «بیماری های التهابی روده‌» هستند، ممکن است دچار کمبود ویتامین E شوند.

افرادی که با سطح چربی تغذیه‌شان دچار مشکل هستند نیز در معرض خطر کمبود ویتامین ای قرار دارند. زیرا چربی برای جذب ویتامین E مورد نیاز است. این موضوع شامل همه‌ی افرادی می‌شود که «فیبروز سیستیک» در آنها تشخیص داده شده است، تحت جراحی «بای پس معده» (کوچک کردن معده) قرار گرفته‌اند یا افرادی که مشکلات سوءجذب، مانند «بیماری کرون»، بیماری های کبد یا نارسایی پانکراس دارند. علائم کمبود ویتامین E شامل از دست دادن هماهنگی عضلات و اختلال در بینایی و گفتار می‌شود.2
 

منابع غذایی ویتامین E

هشت نوع ویتامین ای مشخص وجود دارد، اما محققان معتقدند که تنها یک نوع، آلفا توکوفرول، در رفع نیازهای غذایی انسان کمک می کند.

آجیل، دانه و برخی روغن ها حاوی بیشترین ویتامین ای را دارا هستند.

ویتامین ای همچنین به عنوان یک مکمل خوراکی بصورت کپسول یا قطره موجود است.

برخی از سبزیجات سبز و تیره، چند میوه و برخی از انواع غذاهای دریایی نیز حاوی ویتامین ای هستند.

آشنایی با برخی مزایای ویتامین E
 
تخمه آفتابگردان
خوردن تخمه آفتابگردان می تواند به دستگاه گوارش کمک کنند تا فیبر کافی برای سالم نگه داشتن سیستم گوارش خود داشته باشید. دانه های آفتابگردان یک میان وعده عالی محسوب می شوند.
 
بادام و بادام زمینی
به ازای هر 100 گرم بادام، 25.63 میلی گرم ویتامین ای وجود دارد. شما می توانید بادام بوداده شده، به عنوان میان وعده بخورید، آن ها را به محصولات غلات و پخته اضافه کنید یا همراه با شیر بادام را مصرف کنید.
 
آووکادو
آووکادو یک میوه همه کاره است که حاوی قند و مواد مغذی بسیار کمی است. در 100 گرم آووکادو، 2.07 میلی گرم ویتامین E وجود دارد. همین وعده غذایی حاوی 10 میلی گرم ویتامین C نیز هست، که این ماده غذایی علاوه بر سلامتی بسیاری از وعده های غذایی و میان وعده ها نیز به شما کمک می کند. آووکادو همچنین حاوی پتاسیم بیشتری نسبت به موز است.
 
اسفناج
اسفناج منبع خوبی برای ویتامین ای، فیبر و پتاسیم است. یک وعده 100 گرم اسفناج خام حاوی 2.03 میلی گرم ویتامین ای است.
 
چارد سوئیسی
چارد سوئیسی یک سبزی با برگ سبز تیره است که حاوی 1.89 میلی گرم ویتامین ای در یک وعده 100 گرم است.
 
کدو تنبل
کدو تنبل نوعی سبزیجات مقوی است که در بسیاری از غذاهای پاییز و زمستان رایج است. 1.29 میلی گرم ویتامین ای در 100 گرم کدو حلوایی پخته شده وجود دارد.
 
سبزی چغندر
در حالی که بسیاری از افراد با طعم چغندر آشنا هستند، همه نمی دانند که برگ های چغندر هم قابل استفاده است. شما می توانید از برگ های چغندر در سالادها استفاده کنید. یک وعده 100 گرم سبزی چغندر پخته حاوی 1.81 میلی گرم ویتامین ای است.

آشنایی با برخی مزایای ویتامین E

قزل آلا
یک وعده 100 گرم ماهی قزل آلا حاوی 2.15 میلی گرم ویتامین ای است. ماهی قزل آلا همچنین از نظر اسیدهای چرب امگا 3 دارای سلامتی بسیار بالایی است.1
 

عوارض جانبی ویتامین E

بهترین حالت دریافت ویتامین E از طریق دهان یا پوست است. اکثر افراد در هنگام مصرف دوز توصیه شده هیچ عارضه جانبی را تجربه نمی کنند، اما در دوزهای بالا عوارض جانبی وجود دارد. ویتامین E هنگام مصرف در مقادیر بسیار زیاد، مخصوصا در افراد مبتلا به بیماری هایی مانند بیماری قلبی یا دیابت، خطرناک است. اگر از این مشکلات رنج می برید، روزانه IU ۴۰۰ و یا بیشتر مصرف نکنید.

برخی مطالعات نشان می دهند که مصرف دوزهای بالا ویتامین E که بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ واحد در روز است، ممکن است احتمال ابتلا به سکته مغزی شدید را به میزان ۲۲ درصد افزایش دهد. یکی از عوارض جدی ویتامین E، افزایش خطر خونریزی، به ویژه در مغز است.

از مصرف مکمل های حاوی ویتامین E یا هر گونه ویتامین آنتی اکسیدان دیگر بلافاصله قبل و بعد از آنژیوپلاستی بپرهزید. به نظر می رسد این ویتامین ها با ترمیم و بهبود تداخل دارند بنابراین حتما با پزشک خود در خصوص مصرف آن ها مشورت کنید.3
 

برخی از مزایای گفته شده روغن ویتامین E عبارتند از

 
مرطوب کننده پوست
ویتامین E در بسیاری از مرطوب کننده ها یافت می شود. از این روغن به عنوان مرطوب کننده برای جلوگیری یا درمان پوسته پوسته شدن پوست استفاده می شود.
 
التیام زخم
برخی تحقیقات نشان می دهد که مکمل های ویتامین E ممکن است باعث بهبود زخم شود.
 
کاهش خارش پوست
ویتامین E ممکن است به کاهش خارش پوست و درمان اگزما کمک کند.

ویتامین E نمی تواند واکنش های آلرژیک، عفونت ها و سایر مواردی که باعث خارش پوست می شود را درمان کند. این ویتامین با ایجاد رطوبت خارش ناشی از خشکی پوست را درمان می کند.
 
جلوگیری و یا درمان خطوط و چین و چروک های ریز
پوست های خشک بیشتر از پوست های مرطوب دارای چین و چروک به نظر می رسند.

 روغن ویتامین E ممکن است به رفع چین وچروک پوست کمک کند.

آشنایی با برخی مزایای ویتامین E
 
پیشگیری از آفتاب سوختگی
ویتامین E ممکن است مجر به کاهش خطر آفتاب سوختگی گردد.

روغن ویتامین E با ایجاد رطوبت و نرمی، به تسکین سوزش و خارش حاصل از آفتاب سوختگی کمک می کند.
 
ارتقاء سلامت ناخن
تحقیقات نشان می دهد که مکمل ویتامین E می تواند از سندرم ناخن زرد پیشگیری کند. این سندرم باعث ایجاد لک، ترک خوردگی و زردی ناخن ها می شود.

فواید مرطوب کننده روغن ویتامین E همچنین با جلوگیری از کوتیکول های ترک خورده و خشکی پوست در اطراف بستر ناخن، می تواند سلامت ناخن را تضمین کند.1

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.chetor.com
3.www.mashreghnews.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.