فواید خنده و خندیدن

حتما شنیده‌اید که می‌گویند خنده بر هر درد بی‌درمان دواست. در هنگام خندیدن ۱۷ ماهیچه از صورت و ۸۰ ماهیچه در دیگر نقاط بدن درگیر می‌شوند، در حالی که گریه و اخم کردن ۴۰ عضله را تنها در صورت به کار می‌گیرند. در نتیجه خندیدن کار راحت‌تری از گریه کردن برای ماست. خنده مانند خمیازه مسری است و فواید آن نیز محدود به خود فرد نمی‌شود. در این مطلب فواید خندیدن را برای سلامتی بررسی می‌کنیم.
چهارشنبه، 17 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
فواید خنده و خندیدن
بسیاری از مردم خندیدن را ، واکنشی غیر ارادی به چیزهایی که برای شما خنده دار و یا لذت بخش هستند، می دانند. اگر چه این نظر درست است، اما آنچه که اکثر مردم به آن توجه نمی کنند این است که می توان به صورت ارادی و آگاهانه خندید.

مطالعات علمی بی شماری نشان داده است که یک لبخند واقعی معمولا به نظر اطرافیانمان جذاب است. مطالعات دیگری روشن کرده است که چطور لبخند زدن می تواند باعث بهبود حال شما و اطرافیانتان شود. دیگر مطالعات نشان داده که رابطه ای قوی بین سلامت جسمی، طول عمر و خندیدن وجود دارد.

مهم تر از همه این است که تحقیقات ثابت کرده خندیدن، چه واقعی چه غیرواقعی، می تواند اثرات کوتاه مدت و بلند مدت مشابهی را روی سلامت و بهزیستی ما داشته باشد.

در ادامه دلایل اینکه بهتر است هر روز آگاهانه دقایقی بخندید را می خوانید:


خنده استرس را کاهش می دهد

لبخند زدن نه تنها باعث می شود چهره ی ما خسته و عصبی به نظر نرسد، بلکه می تواند به کاهش استرس ما هم کمک کند.

شاید باور نکنید اما لبخند زدن حتی اگر واقعی نباشد می تواند استرس را کاهش دهد. زمانی که استرس دارید سعی کنید  بخندید تا خودتان و اطرافیانتان از فواید آن بهره مند شوید.


خندیدن حال ما را بهتر می کند

دفعه ی بعدی که ناراحت هستید سعی کنید بخندید؛ به احتمال زیاد حالتان بهتر خواهد شد. خندیدن مغز شما را گول می زند تا احساس بهتری داشته باشید.

یک خنده ساده می تواند باعث آزاد شدن انتقال دهنده های عصبی مربوط به حال خوب از جمله دوپامین و سرتونین شود. به خنده به چشم یک داروی ضد افسردگی طبیعی نگاه کنید.


خندیدن مسری است

تحقیقات نشان می دهد خندیدن مثل خمیازه کشیدن مسری است. کافی است شما لبخند بزنید تا افراد دیگری که در اطراف شما هستند هم شروع به خندیدن کنند.

لبخند زدن نه تنها می تواند حال شما را بهتر کند بلکه می تواند حال دیگران را هم تغییر دهد و فضا را شاد تر کند.

قسمتی از مغز که مسئولیت کنترل حالات چهره ای و خندیدن را برعهده دارد، به صورت ناهشیار و خودکار عمل می کند. و خنده یک نفر باعث آغاز خندیدن دیگران می شود. به همین دلیل است که در فیلم های کمدی صدای خنده در پس زمینه می گذارند.


خندیدن سیستم ایمنی شما را تقویت می کند

لبخند زدن همچنین می تواند سلامت شما را بهبود بخشد. خندیدن به سیستم ایمنی بدن انسان کمک می کند عملکرد بهتری داشته باشد. به نظر می رسد وقتی که می خندید به دلیل آرامش بیشتری که دارید سیستم ایمنی شما بهتر عمل می کند ( به دلیل آزادسازی انتقال دهنده های عصبی خاص)


خندیدن فشار خون را کاهش می دهد

وقتی می خندید فشار خون شما کاهش پیدا می کند. اگر دستگاه اندازه گیری فشار خون در خانه دارید امتحان کنید.

چند دقیقه بنشینید و کتاب بخوانید. سپس به مدت یک دقیقه لبخند بزنید. بعد در حال لبخند زدن کتاب دیگری بخوانید. آیا تغییری احساس می کنید؟ 1


خندیدن طول عمر را افزایش می دهد

جالب است بدانید بر اساس تحقیقاتی که محققان در این‎باره انجام داده‌اند، افرادی که بیشتر می‌خندند بیشتر عمر می‌کنند. این موضوع به دلیل داشتن روحیه بهتر و بدن سالم‌تر آن‌ها است.


خندیدن باعث سوزاندن کالری بیشتر می شود

شاید باور کردن این موضوع که خندیدن از ته دل به کالری زیادی نیاز دارد سخت باشد، اما حقیقت است! تحقیقات نشان می‌دهد که خندیدن برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باعث سوزاندن ۴۰ کالری می‌شود.


خندیدن شما را جذاب و جوان می‌کند

افراد در هنگام خندیدن از عضلاتی استفاده می‌کنند که خط اخم را باز می‌کند و افتادگی گونه‌ها را برطرف می‌کند. به علاوه باعث قرمز شدن گونه‌ها و جریان پیدا کردن خون زیر پوست صورت می‌شود که برای پوست بسیار مفید است. اگر تا به حال دقت کرده باشید می‌بینید که افرادی که می‌خندند از جذابیت بیشتری نسبت به افراد اخمو دارند، زیرا نمایان شدن دندان‌ها در هنگام لبخند زدن و خندیدن جذابیت فرد را دوچندان می‌کند.


خندیدن روابط را تقویت می کند

خنده باعث رفع کدورت‌ها و نزدیک شدن افراد به یکدیگر می‌شود. داشتن لحظات شاد و مفرح باعث می‌شود روابط از یک‌نواختی و بی‌حوصلگی خارج شود و باعث عمیق‌تر شدن دوستی‌ها و روابط گردد.

فواید خنده و خندیدن


خندیدن باعث بازدهی بالاتر در کار گروهی می شود

اگر در بین افراد یک تیم کاری شادی و صمیمیت وجود داشته باشد، باعث افزایش خلاقیت و انرژی آن‌ها می‌شود. ترس از شکست کاهش می‌یابد و این خودباوری ایجاد می‌شود که ما می‌توانیم به اهداف تعیین شده برسیم؛ لذا بازدهی تیم بالاتر از حد عادی است. 2


خندیدن برای سلامت قلب مفید است

“حس شوخ طبعی .. محافظ مورد نیاز هر انسانی است. شادی در قلب و خنده روی لب ها نشانه آن است که آن شخص درک خوب و زیبایی از زندگی پیدا کرده است.”
(Hugh Sidey)

خنده به کاهش فشار خون بالا کمک می کند. مطالعات نشان داده اگرچه حرکات فیزیکی همراه با خنده از ته دل باعث افزایش اولیه فشار خون شریانی می شود اما در نهایت به کاهش فشار خون به زیر فشار خون استراحت نرمال منجر خواهد شد.

این مزیت خنده جریان خون را بهبود بخشیده و از بیماری های قلبی و سکته پیشگیری می کند.


خندیدن تاثیر مثبت روی سرطان دارد

“خنده نیروبخش، تسکین دهنده و پایانی برای دردهاست.”
(چارلی چاپلین)

اگرچه نیاز به مطالعات بیشتری در زمینه تاثیر مثبت و مستقیم خنده روی درمان سرطان می باشد اما برخی محققان دریافته اند که می توان از خنده به عنوان درمان مکمل برای دوره درمانی پس از سرطان استفاده کرد زیرا خنده باعث افزایش فعالیت سلول های ایمنی بدن شده و به افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها و کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان و سایر بیماری های مزمن کمک می کند.


خندیدن اکسیژن رسانی را بهبود می بخشد

“بخندید تا زمانی که نفس می کشید و عشق بورزید تا زمانی که زنده هستید.”
(برندی اشنایدر)

خنده باعث می شود از دستگاه تنفسی بسیار سریع تر و با شدت بیشتر در بازه زمانی کوتاه تری استفاده کنیم که علاوه بر اثر مثبتی که روی ریه دارد باعث افزایش جریان خون و افزایش موقت ضربان قلب شده و مقدار اکسیژن حمل شده به مغز را افزایش می دهد.

افزایش سطح اکسیژن در مغز باعث بهبود عملکرد این اندام می شود و به سلامت آن کمک می کند.


خندیدن به رشد خلاقیت فرد کمک می کند

“پیر شدن باعث کمتر خندیدن شما نمی شود بلکه کمتر خندیدن است که به مرور شما را پیر خواهد کرد.”
(موریس چوالیر)

همانطور که قبلا اشاره کردیم خنده با فرایندهای شیمیایی بدن رابطه نزدیکی داشته و با کاهش استرس، افزایش اندروفین و اکسیژن رسانی به خون و مغز باعث افزایش خلاقیت در افرادی می شود که خنده رو هستند.

تقویت مغز باعث کارایی بیشتر هر دو نیمکره مغز شده و فرد خلاقیت بیشتری از خود نشان خواهد داد. 3


پی نوشت:
1.www.beheshtiyan.ir
2.www.yjc.ir
3.www.coca.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما