فواید ویتامین A

اهمیت ویتامین‌ها و مخصوصا ویتامین A برای بدن بر کسی پوشیده نیست. از این رو این مطلب را به بررسی خواص ویتامین A، منابع غذایی آن و نکات بسیار مفیدی از آن که شاید ندانید اختصاص دادیم. همراه ما باشید.
جمعه، 19 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
فواید ویتامین A

انواع ویتامین A

ویتامین A به دو فرم در مواد غذایی یافت می شود؛

ویتامین A پیش ساخته یا رتینول که فرم فعال ویتامین A می باشد و در منابع حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی و محصولات لبنی یافت می شود.

پرو ویتامین A یا بتاکاروتن که در میوه ها، سبزیجات و سایر محصولات گیاهی ذخیره می شود، بتاکاروتن در بدن به فرم فعال ویتامین A یعنی رتینول تبدیل می شود.
 

مقدار مصرف ویتامین A

مصرف توصیه شده ویتامین A بر حسب سن و جنس متفاوت است.
 
نوزادان و کودکان
نوزادان تا 6 ماه : 400 میکروگرم در روز

نوزادان از 7 تا 12 ماه : 500 میکروگرم در روز

از 1 تا 3 سال : 300 میکروگرم در روز

از 4 تا 8 سال : 400 میکروگرم در روز

از 9 تا 13 سال : 600 میکروگرم در روز
 
زنان
از 14 سال به بالا : 700 میکروگرم در روز

زنان باردار : 770 میکروگرم در روز

زنان شیرده : 1300 میلی گرم در روز
 
مردان
از 14 سال به بالا : 900 میکروگرم.


فواید ویتامین A

ویتامین A را چگونه تامین کنیم؟

ویتامین A برای یک فرد عادی، با مصرف مواد حاوی این ویتامین تامین می شود.

منابع غنی ویتامین A، کاروتنوئید و بتاکاروتن عبارتند از:

جگر

تخم مرغ

شیر غنی شده

گوشت

پنیر

خامه

قلوه (کلیه)

روغن برخی ماهی‌ها

سبزیجات زرد و نارنجی

سبزیجات سبز رنگ مانند بروکلی و اسفناج

لازم به ذکر است مواردی که در ابتدای لیست عنوان شدند اغلب مواد مملو از چربی و کلسترول بودند؛ بهتر است از مواد انتهایی لیست مانند سبزیجات بیشتر استفاده کنید. 1
 

فواید سلامتی ویتامین A

 
1- تقویت سیستم ایمنی بدن
یکی از ویتامین های ویتامین A این است که به رشد سلول های سفید خون که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و به تقویت ایمنی هنگام مبارزه با بیماری ها کمک می کند.
 
2- پیشگیری از سرطان ویتامین A
ویتامین A حاوی عناصر مهم بدن و آنتی اکسیدان ها است، که از تقسیم سلولی جلوگیری می کند و در نتیجه در برابر خطر سرطان محافظت می کند.
 
3- جلوگیری از کوری شب
از جمله فواید ویتامین A تقویت بینایی است، به همین دلیل برای بیماران مبتلا به نابینایی در شب، حساسیت به چشم و کوری رنگ توصیه می شود پزشک به یکی از این بیماری ها یک مکمل رژیم غذایی که حاوی ویتامین A است، تجویز می کند.

4- پیشگیری از بیماری های چشم
مزایای ویتامین که در برابر بیماری های چشم محافظت. با افزایش سن، یک فرد مبتلا به بیماری هایی مانند گلوکوم، آب مروارید با خوردن غذاهای حاوی ویتامین A کمک می کند تا در برابر بیماری های چشمی محافظت میکند.

5- ارتقاء سلامت استخوان
ویتامین A در بدن به اسید رتینوئیک تبدیل می شود، که به راحتی استخوان ها جذب می شوند و استخوان را از بیماری های پیری ، آرتروز و زبری محافظت می کنند.

6- ارتقاء سلامت دندان
یکی از مهمترین فواید ویتامین A، تقویت سلامت دهان و دندان اس ، زیرا ویتامین A حاوی مقدار زیادی کلسیم است، و شما می توانید آن را در شیر و پنیر پیدا کنید، که این برای رشد سلول های لثه و بافت های لثه و سلامتی دندان مهم است.
 
7- پیشگیری از سنگ کلیه
یکی از فواید ویتامین A جلوگیری از سنگ کلیه است، زیرا ویتامین A حاوی ماده ای به نام کلسیم فسفات است که از تشکیل سنگ کلیه در بدن جلوگیری می کند.
 
8- حفظ تعادل هورمون ها
ویتامین A به تعادل هورمون ها کمک می کند، زیرا غدد درون ریز را کنترل می کند که هورمون ها را در بدن کنترل می کند و این برای آقایان در کنترل تستوسترون بسیار مهم است و برای خانم ها مهم است.
 
9- در بهبود زخم کمک کنید
از قرص های ویتامین A برای تسریع بهبود زخم قبل و بعد از عمل و بعد از سوختگی استفاده می شود، بنابراین ویتامین A در ساخت پمادهای موضعی که به بهسازی سلولهای پوستی کمک می کند ، استفاده می شود.
 
10- عفونت های پوستی
ویتامین A یک پوست ضد التهاب قدرتمند است و باعث حفظ شادابی و تغذیه پوست می شود و از آنتی اکسیدان های آن در برابر قارچ ها محافظت می کند.
 
11- به درمان سلولیت کمک کنید
یکی از مهمترین فواید ویتامین A برای خانمها، درمان سلولیت است.در دوران بارداری با افزایش وزن و کاهش وزن، علائم سفیدی روی پوست ظاهر می شود که باعث ایجاد شکل تحریک کننده بدن می شود و پوست پوستی به نظر می رسد، بنابراین ویتامین A با ورزش به خلاص شدن از سلولیت کمک می کند.
 

فواید ویتامین A برای یک زنان باردار

از جمله فواید ویتامین A این است که بسیاری از مواد مغذی را در اختیار باردار و جنین قرار می دهد که به رشد سلول های جنین کمک می کند.

ویتامین A در برابر نقایص و نقص هنگام تولد محافظت می کند، زیرا حاوی ماده ژنتیکی “DNA” در بدن جنین است.

اما علیرغم فواید ویتامین A برای خانم باردار ولی خانم های در دوران بارداری نباید گوساله یا کبد ماهی مصرف نکنید زیرا حاوی درصد بالایی از ویتامین A است، که ممکن است باعث افزایش قابل توجهی در بدن شود.

فواید ویتامین A
 

ویتامین A برای کودکان مفید است

فواید ویتامین A برای کودکان بسیار عالی است و شامل موارد زیر است:

مزایای یک ویتامین است که در برابر بیماری های چشم برای کودکان محافظت می کند، به دلیل ویتامین کمک می کند تا رشد از چشم، آن سلول از بیماری های ژنتیکی و اکتسابی محافظت مانند نزدیک بینی.

ویتامین A برای رشد استخوان کودکان و رشد دندان مفید است.

ویتامین A از مؤلفه های مهم تشکیل سلول های کودک است. 2
 

عوارض جانبی کمبود یا افزایش بیش از حد ویتامین  A

در صورتی که با کمبود این ویتامین در بدن مواجه شوید، ممکن است خطراتی سلامتی شما را تهدید کنند.

از جمله این خطرات می توان به مشکلات چشمی اشاره کرد! در صورت کمبود این ویتامین ابتدا به شب کوری برگشت پذیر و در ادامه به نوع برگشت ناپذیر آن (خشک چشمی) دچار خواهید شد.

عارضه ی بعدی کمبود ویتامین A می تواند هیپرکراتوز؛ نوعی بیماری پوستی که در اثر آن پوست شما پوسته پوسته می شود.

افزایش بیش از حد ویتامین نیز می تواند موجب نوعی مسمومیت و در نهایت بیماری شما شود.

دوز های بالای این ویتامین حتی منجر به نقایص هنگام تولد نیز می شوند. هرچند این مسمومیت معمولا زمانی اتفاق می افتد که فرد چندین هزار واحد از این ویتامین را مصرف کند.

این میزان در بالغین حدود 25000 UI می باشد و کودکان حتی از این میزان نیز حساس تر هستند و مقادیر کمتری نیز می تواند موجب مشکل شود.

بتاکاروتن شما را بیمار نمی کند، اما ممکن است منجربه زردی پوست شود. این حالت پس از کاهش مقدار بتاکاروتن بهبود می یابد. 3

پی نوشت:
1.www.coca.ir
2.www.limootop.com
3.www.fitshape.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.