همه چیز راجع به حساسیت به تخم مرغ در کودکان

تخم مرغ یکی از رایج ترین مواد غذایی حساسیت زا برای کودکان است. علائم آلرژی به تخم مرغ معمولاً چند دقیقه تا چند ساعت بعد از خوردن تخم مرغ یا غذاهایی که حاوی تخم مرغ هستند ظاهر می شود. علائم و نشانه های آن از خفیف تا شدید متغیر است و می تواند شامل بثورات پوستی، کهیر، احتقان بینی و استفراغ یا سایر مشکلات گوارشی باشد.
يکشنبه، 9 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
همه چیز راجع به حساسیت به تخم مرغ در کودکان

حساسیت به تخم مرغ در کودکان به چه معناست؟

سیستم ایمنی کودک شما به صورت شبانه‌روزی کار می‌کند تا کودکتان را در برابر انگل، باکتری ویروس محافظت کند. با این حال، از آنجا که سیستم ایمنی در نوزادان به طور کامل توسعه نیافته، نمی‌تواند به اندازه یک فرد بزرگسال کارآمد باشد.

علت اصلی حساسیت به تخم مرغ در کودکان، عدم توانایی سیستم ایمنی بدن در تمایز پروتئین تخم مرغ از عوامل بیماری‌زا است. بدن پروتئین‌های تخم مرغ را به عنوان مهاجمین خارجی می‌بیند و با آزاد کردن آنتی‌بادی‌هایی به نام ایمونوگلوبولین  (lgE) دستور حمله می‌دهد. سلول‌ها وجود lgE را حس می‌کنند و به سرعت هیستامین آزاد می‌کنند. نتیجه این می‌شود که بثورات پوستی، آبریزش بینی و غیره، درباره وجود حساسیت به فرد یا اطرافیانش هشدار می‌دهند.

کودک شما می‌تواند نسبت به هر شکل از تخم مرغ اعم از خام، آب پز یا پخته شده حساسیت نشان دهد. علاوه بر این، اگر مادر تخم مرغ مصرف کند، ممکن است نوزادان نیز دچار حساسیت شوند.1
 

کدام پروتئین‌های تخم مرغ باعث حساسیت می‌شوند؟

سفیده و زرده تخم مرغ حاوی پروتئین‌هایی هستند که می‌توانند توسط سیستم ایمنی بدن، یک واکنش آلرژیک ایجاد کنند.
 
۱. پروتئین‌های سفیده تخم مرغ
اووموکوئید (Ovomucoid)

اوآلبومین (Ovalbumin)

اووترانسفرین (Ovotransferrin)

لیزوزوم (Lysozyme)
 
۲. پروتئین‌های زرده تخم مرغ
لیوتین (Livetin)

آپوویتیلین (Apovitillin)

فسویتین (Phosvitin)

حساسیت کودکان به سفیده تخم مرغ، نسبت به زرده شایع‌تر است؛ اما چرا برخی از کودکان نسبت به سایرین آسیب‌پذیرتر هستند؟1

همه چیز راجع به حساسیت به تخم مرغ در کودکان

علائم و نشانه های آلرژی یا حساسیت به تخم مرغ

بدن کودکان مبتلا به آلرژی یا حساسیت به تخم مرغ ، در صورت مصرف مواد غذایی حاوی تخم مرغ، یک ماده شیمیایی شبیه به هیستامین را آزاد می کند. این فرایند ممکن است علائم زیر را به همراه داشته باشد:

خس خس سینه

مشکلات تنفسی

سرفه

کوفتگی

گرفتگی گلو

درد معده

استفراغ

اسهال

خارش چشم، آبریزش چشم و یا تورم آن ها  

کهیر

لکه های قرمز

تورم

افت فشار خون، ممکن است به شکل سرگیجه یا از حال رفتن بروز کند.

واکنش های ناشی از آلرژی یا حساسیت به به تخم مرغ می تواند شکل های متنوعی داشته باشد. حتی یک فرد می تواند در بازه های زمانی مختلف، واکنش های متفاوتی را نسبت به حساسیت به تخم مرغ نشان دهد.

همچنین برخی از واکنش ها خفیف هستند و فقط بخشی از بدن فرد را درگیر می کند، مانند کهیر های پوستی. در مواردی، حتی افرادی که در گذشته واکنش های خفیفی نسبت به این ماده غذایی داشتند نیز ممکن است بعدا دچار واکنش های شدیدتری شوند.2

همه چیز راجع به حساسیت به تخم مرغ در کودکان

پیشگیری از حساسیت به تخم مرغ

برای جلوگیری از بروز واکنش های آلرژیک به تخم مرغ، خودداری از مصرف تخم مرغ و هرگونه فرآورده غذایی حاوی پروتئین های سفیده و یا زرده تخم مرغ امری بسیار حیاتی می باشد.

اگر شما دچار حساسیت به تخم مرغ می باشید باید همیشه برچسب روی ظروف و جعبه مواد غذایی مختلف را برای آگاهی از مواد تشکیل دهنده آنها مطالعه نمایید.

اگر پس از تشخیص بالینی و آزمایشگاهی، حساسیت شما به سفیده و یا زرده تخم مرغ به اثبات رسید، باید شما از مصرف کل تخم مرغ خودداری نمایید چراکه جداسازی کامل زرده از سفیده تخم مرغ کاری تقریبا غیرممکن است!

اگر شما به تخم مرغ حساسیت دارید در اغلب موارد بدلیل واکنش متقاطع و مشابه بودن پروتئین های حساسیت زا در انواع تخم پرندگان، ممکن است مصرف تخم اردک، غاز، بوقلمون، کبک، بلدرچین و سایر پرندگان باعث بروز واکنش های آلرژیک در شما گردند.

مواد غذایی که به طور معمول حاوی سفیده و یا زرده تخم مرغ هستند عبارتند از: انواع سس های مایونز، انواع شیرینی جات و کیک های پخته شده در قنادی ها، اغلب سس های سالادی، بعضی از انواع رشته های ماکارونی (پاستا) و سوپ و انواع بستنی ها. شخص حساس به تخم مرغ باید از مصرف اینگونه مواد غذایی خودداری نماید.3
 

درمان آلرژی یا حساسیت به تخم مرغ در کودکان

اگر فرزند شما نسبت به تخم مرغ حساسیت دارد، بهتر است همیشه دو قلم اپینفرین همراه خود داشته باشید تا در صورت بروز واکنش های شدید از آن استفاده کنید. قلم اپینفرین یک داروی تجویزی است که در یک ظرف خاص و قابل حمل قرار دارد. استفاده از این قلم بسیار آسان است. پزشک شما می تواند روش کار با این سرنگ را به شما نشان دهد. کودکانی که به سن مشخصی رسیده اند می توانند نحوه ی تزریق را خودشان به تنهایی یاد بگیرند.

پزشکان همچنین می توانند یک برنامه عملی را برای کنترل آلرژی به تخم مرغ ارائه کنند. این برنامه به شما کمک می کند تا برای تشخیص و درمان واکنش ها به خوبی آماده باشید. بهتر است این برنامه عملی را با افرادی که مسئول نگهداری از فرزند شما هستند (مانند اقوام، مسئولان مدرسه و والدین در مهمانی ها و بازی های دسته جمعی) به اشتراک بگذارید. مطمئن شوید که کودک تان دستبند هشدار پزشکی را همواره به دست داشته باشد تا اطرافیان نسبت به حساسیت او به تخم مرغ آگاه شوند. 

هر ثانیه در یک واکنش آلرژیک مهم است. اگر کودک شما علائم آلرژیک جدی مانند تورم دهان و گلو و یا مشکلات تنفسی را نشان می دهد، بلافاصله قلم اپینفرین را تزریق کنید. اگر علائم دو بخش مختلف بدن را درگیر کند (مانند کهیر و استفراغ) فوراً تزریق را انجام دهید.

سپس با اورژانس تماس بگیرید و کودک خود را به بیمارستان انتقال دهید. فرزند شما باید تحت نظارت پزشک باشد، چرا که حتی اگر علائم اولیه ملایم باشند و یا سریع از بین بروند، همواره خطر بروز موج دوم و شدید تره واکنش های ناشی از حساسیت به تخم مرغ وجود دارد.2

همه چیز راجع به حساسیت به تخم مرغ در کودکان

عوامل خطر حساسیت به تخم مرغ

برخی از عوامل ممکن است کودک شما را بیشتر در معرض ابتلا به حساسیت به تخم مرغ قرار دهند. از مهم‌ترین این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
۱. وراثت ژنتیکی
اگر سابقه خانوادگی حساسیت به مواد غذایی را دارید یا اگر یکی از والدینتان از حساسیت رنج می‌برد، ۴۰ درصد احتمال دارد که کودک شما به تخم مرغ حساس شود.
 
۲. واکنش متقابل
اگر کودک شما تمایل کلی به واکنش‌های آلرژیک داشته باشد، ممکن است در مورد تخم مرغ نیز حساسیت ایجاد کند. نوزادانی که به دیگر مواد غذایی همچون غلات و آجیل حساسیت دارند، در معرض خطر بیشتری برای ایجاد حساسیت به تخم مرغ هستند.

چنین پدیده‌ای واکنش متقابل «cross-reactivity» نامیده می‌شود. واکنش متقابل زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن حس کند یک پروتئین با دیگری ارتباط نزدیکی دارد.
 
۳. بیماری
از آنجا که حساسیت سیستم ایمنی بدن را درگیر می‌کند، ممکن است یک دوره بیماری شدید، بدن را نسبت به مواد خارجی حساس و هوشیار کند. این بدان معنی است که بدن پروتئین‌های تخم مرغ را به عنوان عوامل بالقوه عفونت در نظر می‌گیرد و باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن به آن‌ها حمله کند.

اگر کودک شما تحت هر یک از سه دسته فوق قرار دارد، باید بیش از حد محتاط باشید. اگر فکر می‌کنید کودک شما به تخم مرغ حساسیت دارد، این علائم را نادیده نگیرید.1

پینوشتها
1.www.setare.com
2.www.drfarnazmohamedi.com
3.www.allergycomnet.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما