موارد مصرف و عوارض جانبی داروی کتوکونازول

کتوکونازول به صورت قرص خوراکی، کرم موضعی، کف موضعی، شامپو و ژل موضعی در دسترس است. از کتوکونازول برای درمان عفونت های قارچی و مخمری روی پوست، مو، ناخن و خون استفاده می شود. این دارو فقط در مواردی تجویز می شود که سایر درمان ها موثر نباشد یا عوارض جانبی زیادی ایجاد کنند.
چهارشنبه، 24 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد مصرف و عوارض جانبی داروی کتوکونازول
کتوکونازول برای درمان عفونت‌های قارچی خطرناک در بدن به کار می‌رود. کتوکونازول به دسته داروهای ضد قارچ آزول تعلق دارد و از رشد قارچ‌ها جلوگیری می‌کند.

به دلیل خطر عوارض جانبی جدی و تداخلات دارویی خطرناک نباید از این دارو برای درمان عفونت‌های قارچی روی سطح پوست یا ناخن استفاده کرد. برای یافتن راه درمان جایگزین با پزشک مشورت نمایید.


نحوه مصرف کتوکونازول

قبل از مصرف این دارو راهنمای موجود در جعبه دارو را با دقت بخوانید و اگر سوالی داشتید از پزشک یا دکتر داروخانه بپرسید.

این دارو ممکن هست همراه با غذا یا بدون غذا طبق دستور پزشک‌ معمولا یک نوبت در روز مصرف شود. اما مصرف این دارو همراه با غذا ممکن است باعث کاهش درد معده شود.

اگر داروهای ضداسید مصرف می‌کنید، کتوکونازول را حداقل ۲ ساعت یا ۱ ساعت بعد از داروی آنتی اسید مصرف کنید. در غیر این صورت ممکن است کتوکونازول به درستی جذب نشود.

دوز و دوره مصرف داروی کتوکونازول به وضعیت پزشکی بیمار و پاسخ بدنشان نسبت به دارو بستگی دارد. حتما همه‌ی داروهایی را که مصرف می‌کنید با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید. در کودکان دوز مصرفی به وزن آنان نیز بستگی دارد و ممکن است دوره درمان از چند روز تا چند ماه طول بکشد.

مصرف این دارو را تا زمانی که پزشک تجویز کرده ادامه دهید حتی اگر احساس کردید علائم عفونت از بین رفته است. قطع این دارو موقع درمان ممکن است باعث شود عفونت باکتریایی دوباره رشد کند و مشکل‌ساز شود. 1


عوارض جانبی

کتوکونازول می تواند باعث ایجاد اختلالات (احتمالا کشنده) و تداخلات دارویی جدی شود. بنابراین، فقط باید زمانی که دیگر درمان ها اثر گذار نباشند یا در دسترس نباشند، و یا شما نتوانید داروی دیگری مصرف کنید، از این دارو استفاده کنید. با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای این دارو، همچنین درمان های دیگر و درمان های بی خطرتر برای عفونت های قارچی صحبت کنید.

کتوکونازول به ندرت باعث مشکلات بسیار جدی (احتمالا کشنده) کبدی می شود. در صورت بروز علائم مشکلات کبدی، از جمله تهوع / استفراغ، درد معده یا شکم، ادرار تیره، زردی چشم / پوست، از دست دادن اشتها یا مدفوع رنگی، فورا به پزشک مراجعه کنید. برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات مربوط به کبد، پزشک شما هر هفته در صورت استفاده از این دارو، آزمایشات عملکرد کبد انجام می دهد.

با مصرف این دارو تهوع و استفراغ ممکن است رخ دهد. اگر هر کدام از این موارد ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به خاطر داشته باشید که پزشک این دارو را بدین دلیل برای شما تجویز کرده است که نفع آن را بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت وجود اختلالات جدی، از جمله: سردرد، تغییرات بینایی، تغییرات ذهنی / خلقی (مانند افسردگی، افکار خودکشی)، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.
اگرچه بعید است اما زمانی که کتوکونازول در دوزهای بالا استفاده می شود، ممکن است موجب مشکل در غده فوق کلیوی (نارسایی آدرنال)، کاهش میزان تستوسترون و کاهش تولید اسپرم شود. کتوکونازول همچنین می تواند مشکلات عملکرد غده آدرنال را بدتر کند (به بخش موارد احتیاط نیز مراجعه شود). مشکل در غده فوق کلیه ممکن است واکنش بدن به استرس فیزیکی را دشوارتر سازد. بنابراین، قبل از عمل جراحی یا درمان اورژانسی، یا ابتلا به بیماری / آسیب جدی، به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید که از این دارو استفاده می کنید. پزشک ممکن است دستور دهد آزمایش خونی برای نظارت بر عملکرد غده فوق کلیه در هنگام مصرف کتوکونازول انجام دهید. این عوراض معمولا پس از درمان با کتوکونازول متوقف می شوند. در صورت بروز عوارض جدی، از جمله: خستگی غیرمعمول، ضعف، سرگیجه در هنگام ایستادن، اسهال، کاهش وزن، تغییرات دوره قاعدگی، کاهش میل یا توانایی جنسی، بزرگ شدن سینه ها یا حساس شدن آنها در مردان قرار، فورا به پزشک مراجعه کنید.

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی نادر اما جدی از جمله ضربان قلب سریع/ نامنظم، سرگیجه شدید، غش کردن، فورا به پزشک مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک جدی به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه بروز علائم واکنش آلرژیک، از جمله: بثورات، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی، شدید فورا باید تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید. 2


موارد مصرف و عوارض جانبی داروی کتوکونازول

موارد احتیاط مصرف کتوکونازول

قبل از مصرف اگر به داروی کتوکونازول یا داروهای ضد قارچ آزول مانند فلوکونازول یا ایتراکونازول حساسیت دارید، این موضوع را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی کتوکونازول ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. در این زمینه با دکتر داروخانه مشورت کنید.

اگر سابقه بیماری مخصوصا بیماری‌هایی مانند: مشکلات کبدی، سطح تستسترون پایین، مشکلات کم‌کاری غده فوق کلیوی (مانند سطح کورتیسول پایین، بیماری آدیسون و کمبود آدرنال) یا تولید پایین اسید معده (آکلریدری) را دارید، قبل از مصرف کتوکونازول این موضوع را به اطلاع پزشک یا دکتر داروخانه برسانید.

داروی کتوکونازول ممکن است موجب تاثیراتی بر ریتم قلب (افزایش سطح کیوتی) شود. افزایش سطح کیوتی به ندرت موجب تپش قلب (به ندرت کشنده) و علائمی دیگر مانند سرگیجه و غش کردن شود که سریعا نیاز به مراجعه به پزشک دارد. احتمال افزایش سطح کیوتی در صورتی که شرایط خاص پزشکی داشته باشید یا داروهای دیگری مصرف کنید بالا می‌رود. قبل از مصرف کتوکونازول در مورد داروهای مصرفی خود با پزشک مشورت کنید. در صورتی که مشکلاتی مانند مشکلات قلبی (نارسایی قلبی، ضربان کند قلب، افزایش سطح کیوتی در تست EKG)، سابقه ژنتیکی مشکلات قلبی خاص (مانند افزایش سطح کیوتی در تست EKG و مرگ ناگهانی بر اثر ایست قلبی) دارید حتما قبل از مصرف این دارو با پزشک خود صحبت کنید.

کمبود پتاسیم و منیزیم خون نیز ممکن است خطر افزایش سطح کیوتی را بالا ببرد. این خطر در صورتی که از داروهای خاصی مانند دیوتیک‌ها یا قرص‌های آب استفاده می‌کنید و یا اگر علائمی مانند عرق کردن شدید، اسهال و تهوع دارید، افزایش می‌یابد و بهتر است درمورد استفاده صحیح این دارو با پزشک خود مشورت کنید. قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی را که مصرف می‌کنید با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.

در زمان بارداری فقط موقعی که این دارو مورد نیاز باشد از آن استفاده کنید. اگر این دارو در ۳ ماه اول بارداری مصرف شود ممکن است به جنین آسیب برساند. در مورد مزایا و خطرات استفاده از این دارو در زمان بارداری با پزشک مشورت کنید. همچنین این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد انتقال می‌یابد. 1


تداخلات دارویی

مصرف همزمان این دارو با آنتی اسید ها ، سایمتیدین ، رانیتیدین و ترکیبات آنتی موسکارینی باعث کاهش جذب کتوکونازول می شود.

مصرف ریفامپین باعث کاهش سطح سرمی این دارو می شود.

مصرف همزمان این دارو با سایر داروهای هپاتوتوکسیک ( داروهایی که باعث سمیت کبدی می شود ) باعث تشدید عوازض کبدی این دارو می شود.

مصرف همزمان این دارو با داروهای ضد انعقادی خوراکی باعث افزایش اثرات ضد انعقادی این داروها می شود.

کتوکونازول غلظت سرمی سیکلوسپورین را افزایش می دهد.

مصرف همزمان این دارو با فنی توئین منجر به تغییر در متابولیسم یکی از این دو دارو و یا هر دوی آنها می شود. 3


پی نوشت:
1.www.doctoreto.com
2.www.rastineh.com
3.www.hidoctor.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.