موارد مصرف و عوارض جانبی هیدروکورتیزون

هیدروکورتیزون یک ماده طبیعی است (هورمون کورتیکواستروئید) که توسط غده آدرنال (غده فوق کلیه) تولید میشود. این ماده برای درمان بیماری هایی مانند آرتریت، اختلالات سیستم ایمنی/ خونی / هورمونی، بیماری های پوست و چشم، مشکلات تنفسی، سرطان و آلرژی های شدید استفاده می شود.
شنبه، 27 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد مصرف و عوارض جانبی هیدروکورتیزون

موارد مصرف هیدروکورتیزون

هیدروکورتیزون برای درمان  بسیاری از مشکلات سلامتی مثل علایم ونشانه های آلرژی، آسم، اختلالات غده آدرنال ،مشکلات خون، انواعی از جوش های پوستی ومشکلات تورمی استفاده میشود


پیش از مصرف هیدروکورتیزون

در صورت داشتن هریک از موارد زیر پزشک را در جریان بگذارید:

اگر شما به قرص هیدرو کورتیزون یا هر یک از مواد موجود در آن آلرژی دارید.

در صورت داشتن آلرژی نسبت به دیگر داروها، مواد غذایی یا سایر مواد که میتوانند علایمی از جمله کهیر، خارش، دانه دانه شدن پوست، تنگی نفس، تورم در صورت، لب ها، زبان و گلو را داشته باشند.

در صورت داشتن عفونت قارچی و یا عفونت مالاریایی در مغز

در صورت داشتن تبخال چشمی.

داشتن مشکلات عصبی در چشم ها

این لیست کاملی از داروها یا مشکلات سلامتی که با این دارو درگیر هستند نیست(قرص هیدروکورتیزون) همه داروها(از جمله داروهای با نسخه یا بدون نسخه، ،داروهای گیاهی و ویتامینها) و  شرایط سلامتی تان را با پزشک در میان بگذارید. شما باید بررسی کنید تا مطمئن شویدکه خوردن این دارو با هیچ یک از داروها و مشکل سلامت شما تداخل ندارد. بدون تجویز پزشک از مصرف، توقف مصرف و یا تغییر میزان دارو خودداری کنید.


در طول مصرف هیدروکورتیزون

اگر تحت مراقبت و یا درمان خاصی هستید؛ پزشک، دندان پزشک و یا پرستار را بصورت کامل از وضعیت سلامتی و مصرف هیدروکورتیزون آگاه کنید.

وضعیت خون باید بطور مرتب تحت نظر و کنترل پزشک باشد.

در صورتی که از این دارو استفاده میکنید شانس ابتلا به عفونت در شما بالاست؛ دستانتان را بصورت مرتب بشویید و از نزدیک شدن به افرادی که دچار بیماری های عفونی مانند آنفولانزا  هستند خودداری کنید. برخی از عفونت ها خیلی بد وحتی کشنده هستند.

اگر شما علایمی از عفونت مثل تب، لرز، علایم آنفولانزا از جمله گلودرد خیلی بد، درد گوش یا سینوس، سرفه، افزایش خلط و یا بروز تغییرات در رنگ آن، احساس درد هنگام دفع ادرار، زخم دهان یا زخمی که بهبود نمی یابد؛ داشتید فورا به پزشک اطلاع دهید.

در بعضی افرادی که از مواد استروئیدی مثل این دارو استفاده میکنند آبله مرغان و سرخک میتواند خیلی بد و حتی کشنده باشد؛ اگر شما قبلا آبله مرغان و سرخک نگرفته اید از بودن در کنار این بیماران دوری کنید.اگر شما در معرض آبله مرغان و سرخک هستید پزشک را در جریان بگذارید.

استفاده دراز مدت احتمال بروز  آب مروارید یا گلوکوما را افزایش میدهد.

فشار چشم خود را در صورت استفاده دراز مدت از این دارو چک کنید.

این دارو در دراز مدت ممکن است باعث ضعف استخوان( پوکی استخوان) شود. بهتر است در این مورد با پزشک صحبت کنید.

در طول مصرف دارو باید میزان تراکم استخوانی شما چک شود.

قبل از استفاده از هر گونه واکسن با پزشک خود صحبت کنید زیرا احتمال عدم اثر بخشی واکسن و همچنین شانس بروز عفونت وجود دارد.

اگر شما قند خون بالا (دیابت)دارید باید قند خون خود را بطور مرتب کنترل کنید اگر علایم قند خون بالا دارید مثل سردرگمی، احساس خواب آلودگی تشنگی زیاد گرسنگی زیاد تکرر ادرار بیشتر از معمول، گر گرفتی، تنفس سریع، نفسی که بوی میوه میدهد؛ با پزشکتان حرف بزنید.

ممکن است نیاز به کاهش مقدار نمک در رژیم غذاییتان داشته باشید و پتاسیم اضافی دریافت کنید با پزشک معالج در این باره صحبت کنید.

اگر شما ۶۵ ساله ویا پیرتر هستید از این دارو با احتیاط استفاده کنید احتمالا عوارض زیادی داشته باشد.

این دارو در برخی موارد روی رشد کودکان و نوجوانان تاثیر میگذارد طوریکه ممکن است آن ها نیاز به بررسی منظم روند رشد داشته باشند در این مورد با پزشک صحبت کنید.

اگر شما باردار هستید یا برنامه ای برای باردار شدن دارید نیاز دارید که مزایا و خطرات استفاده از این دارو را با پزشک خود درمیان بگذارید.

اگر در دوران بارداری از این دارو (قرص هیدروکورتیزون)استفاده کردید به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر دردوران شیردهی هستید به پزشک خود اطلاع دهید.


موارد مصرف و عوارض جانبی هیدروکورتیزون

نحوه مصرف هیدروکورتیزون

طبق توصیه پزشک مصرف شود.
همه اطلاعات داده شده را بخوانید و از همه دستورالعمل ها دقیقا پیروی کنید.

اگر دارو را یک نوبت در شبانه روز مصرف میکنید بهتر است هنگام صبح مصرف شود.

همراه غذا مصرف شود.

برای اثرگذاری بیشتر هیچ نوبت مصرفی نباید فراموش شود.

حتی زمانی که احساس بهبودی کردید مصرف این دارو‌(قرص هیدروکورتیزون) را تا زمانی که پزشک یا مراقب بهداشت و سلامت شما گفته ادامه دهید.

در صورت استفاده از دارو برای چند هفته قبل از قطع مصرف آن با پزشک مشورت کنید. احتمالا باید مصرف دارو را به تدریج متوقف کنید.

این دارو مواد استروئیدی طبیعی که در بدن وجود دارد را کاهش میدهد اگر تب عفونت عمل جراحی و یا زخم دارید با پزشکتان صحبت کنیداحتمالا دوزهای  اضافی از استروئید خوراکی نیاز دارید.

استروئید اضافی به بدن  کمک میکند که با استرس ها مقابله کند.

در صورتی که احساس میکنید میزان بیش از حدی از دارو را مصرف کرده اید و به اووردوز مشکوک هستید به اورژانس مراجعه کنید.


در صورت فراموش کردن مصرف دارو

در صورتی که متوجه شدید مصرف دارو را فراموش کرده اید هر چه زودتر آنرا مصرف کنید.

اگر به نوبت بعدی مصرف دارو زمان اندکی باقی مانده است از مصرف داروی فراموش شده صرف نظر کرده و نوبت بعدی دارو را مصرف کنید.

از مصرف دو نوبت مصرفی بصورت همزمان خودداری کنید. 1


عوارض جانبی مصرف داروی هیدروکورتیزون

حالت تهوع، سوزش معده (سردل)، سردرد، سرگیجه، تغییر در دوره‌ی قاعدگی، کم‌خوابی، تعرق شدید و مشاهده‌ی آکنه و جوش روی پوست از جمله عوارض جانبی مصرف هیدروکورتیزون هستند. در صورتی که هر یک از این اثرات به طور مداوم ادامه داشت یا وخیم‌تر شد به سرعت به پزشک خود یا دکتر داروخانه اطلاع دهید.

در صورتی که پزشک داروی هیدروکورتیزون را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی هیدروکورتیزون را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

به این دلیل که داروی هیدروکورتیزون با تضعیف سیستم ایمنی بدن فعالیت می‌کند ممکن است توانایی بدن شما را برای مبارزه با عفونت کاهش دهد. ممکن است در طول مصرف این دارو دچار عفونت شوید یا در صورتی که به هر گونه عفونتی مبتلا هستید وضع بیماری شما وخیم‌تر شود. در صورت مشاهده‌ی علائم عفونت مانند سرفه، گلودرد، تب و لرز به پزشک خود اطلاع دهید. استفاده از این دارو در دوره‌های طولانی و مکرر ممکن است باعث ابتلا به برفک دهان یا عفونت مخمری شود. اگر تکه‌های سفیدی را در دهان خود مشاهده کردید یا در صورتی که شاهد تغییر در ترشحات واژن بودید با پزشک خود مشورت کنید.

ممکن است مصرف این دارو منجر به افزایش قند خون شما شود که این موضوع می‌تواند باعث ایجاد یا تشدید دیابت شود. در صورتی که دچار علائم قند خون بالا مانند افزایش تشنگی و میزان ادرار شدید به سرعت پزشک خود را در جریان بگذارید. در صورتی که مبتلا به دیابت هستید قند خون خود را مرتبا چک کرده و نتیجه را با پزشکتان در میان بگذارید. ممکن است نیاز به تنظیم داروهای دیابت، برنامه‌ی ورزشی یا تغییر در رژیم غذایی داشته باشید.

در صورتی که هر کدام از این علائم نادر اما جدی را مشاهده کردید به پزشک خود اطلاع دهید:

خستگی غیرمعمول

تورم قوزک پا و پاها

افزایش وزن غیرمعمول

مشکلات بینایی

خون‌ریزی یا کبودشدگی آسان

ورم کردن صورت

رشد غیرطبیعی موها

تغییرات روحی و روانی مانند افسردگی، نوسانات خلقی و آشفتگی

درد یا ضعف ماهیچه‌ها

نازک شدن پوست

بهبود آرام زخم‌ها

استخوان درد

درد قفسه‌ی سینه

تشنج

به ندرت ممکن است مصرف داروی هیدروکورتیزون موجب خون‌ریزی جدی معده یا روده شود. در صورتی که با عوارضی غیرمعمول اما خطرناک نظیر تیره شدن رنگ مدفوع، مشاهده‌ی خون در مدفوع، استفراغی که مانند تفاله‌ی قهوه به نظر می‌رسد و درد مکرر معده و شکم مواجه شدید به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی هیدروکورتیزون نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی‌ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به این که لیست عوارض کامل نیست ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید. 2


موارد مصرف و عوارض جانبی هیدروکورتیزون

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهند یا خطر ابتلا به عوارض جدی را افزایش دهند. این مقاله شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی / غیر تجویز و محصولات گیاهی) تهیه و آن را به پزشک و داروساز خود ارائه دهید. بدون تایید پزشک مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکنید، یا دوز آنها را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: آلدسلوکین، میفپریستون، داروهای دیگری که می توانند باعث خونریزی / کبودی شوند (مانند داروهای ضد انعقاد خون مانند کلوپیدوگرل، NSAID ها مانند ایبوپروفن / ناپروکسن، “رقیق کننده های خون” مانند وارفارین / دابیگاتران). آسپرین هنگامی که با این دارو مصرف شود، می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.

با این حال، اگر پزشک دستور داده است تا برای پیشگیری از حمله قلبی یا سکته آسپرین مصرف کنید (معمولا در دوزهای ۸۱ تا ۳۲۵ میلی گرم در روز)، باید مصرف آن را ادامه دهید مگر اینکه پزشک دستورالعمل دیگری داده باشد. برای جزئیات بیشتر با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

این دارو ممکن است در آزمایشات آزمایشگاهی خاص (مانند آزمایشات پوستی) تداخل ایجاد کند و احتمالا باعث نتایج کاذب شود. اطمینان حاصل کنید که کارکنان آزمایشگاه و تمام پزشکان شما مطلع هستند که شما از این دارو استفاده می کنید. 3


پی نوشت:
1.www.darooy.ir
2.www.doctoreto.com
3.www.rastineh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.